Toon posts:

[XP] Dynamic Disk unreadable

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik het stukje van Femme op de frontpage over Soft-Raid had gelezen heb ik het ook maar geprobeerd te installen. Het eerste punt was dat je van basic disk naar dynamic disk moest converteren en dat heb ik maar gedaan. Windows opnieuw geboot, maar m'n linux bootloader begon helemaal te flippen.

Heb dus met de opstartflop fdisk/ mbr gedaan (windows xp recovery kon ik niet draaien omdat die geen werkende schijven meer kon vinden om temp spullen op te zetten). Dat mbr'en ging goed en dus opnieuw geboot, ik krijg het laadscherm van windows en daarna gaat ie uit.

Fdisk weer opnieuw aangezet en maar gewoon de hele windows partitie (8 gig) verwijderd en alles opnieuw geinstalled. Mijn hdd's zien er nu zo uit:

HDD 0 (80 GB)

8 Gig NTFS Basic Disk (nieuwe windows install)
72 Gig NTFS Dynamic Disk (Unreadable)

HDD1

60 GB NTFS Basic Disk.

Als ik by disk management kijk zie ik twee schijven staan en bij Disk 0 staan geen partities afgebeeld en er staat bij "Disk Unreadable". Zelfs de C Schijf waar windows zelf opstaat staat er niet bij.

Heeft iemand een idee hoe ik mijn data weer kan terugkrijgen?

En weet iemand toevallig wat ik nou precies fout heb gedaan? Want ik zou toch graag soft raid hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2003 22:07 ]

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-04 13:38

Tags NL

Harmful or Harmless?

Wat voor opties heb je bij HDD 0 als je er met de rechtermuisknop op klikt? Heb je niet iets van import?

https://powershellisfun.com

Verwijderd

Topicstarter
-={Fred_Perry}=- schreef op 24 August 2003 @ 22:09:
Wat voor opties heb je bij HDD 0 als je er met de rechtermuisknop op klikt? Heb je niet iets van import?
Ik kan hem converteren naar Basic Disk maar dan vermelden ze er wel bij dat ik dan al m'n data kwijt ben :|

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

ai ai.. een jaar geleden hetzelfde gehad... ik had wel geen echte soft-raid.. hpt370 raid controllertje...
Lees deze draad maar eens .. misschien krijg je er nog wat info uit...
[rml][ XP] Dynamic disk en boot problemen: voor gevorderden.[/rml]
Maar uiteindelijk heb ik alleen maar de boel kunnen formatteren... en geen dynamic disk meer gebruiken (is eigenlijk ook voor de betere schijven en RAID controllers bedoeld in bedrijfsnetwerken.. is de filosofie ook van MS).
Maar... misschien dat je toch met diskpart (command line optie... ook met setup van winxp cd)... het een ander toch kan herstellen...
Ik wens je succes!

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

Verwijderd schreef op 24 August 2003 @ 22:13:
[...]

Ik kan hem converteren naar Basic Disk maar dan vermelden ze er wel bij dat ik dan al m'n data kwijt ben :|
Dat is het enige wat je kan kiezen?!?!? Je kunt of de partitie of de disk met de rechtermuisknop aanklikken, beide zelfde resultaat :?

Verwijderd

Topicstarter
-={Fred_Perry}=- schreef op 24 August 2003 @ 22:15:
[...]

Dat is het enige wat je kan kiezen?!?!? Je kunt of de partitie of de disk met de rechtermuisknop aanklikken, beide zelfde resultaat :?
Hij kan dus geen enkele partitie lezen, het is dus gewoon leeg achter "disk 0" terwijl er toch wel windows xp op staat maargoed. Als ik rechter klik erop doe kan ik kiezen uit properties wat me niets helpt en converten. Das alles.

Edit:

Bedankt voor je tips henkleerssen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2003 22:19 ]

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

Verwijderd schreef op 24 August 2003 @ 22:18:
[...]

Hij kan dus geen enkele partitie lezen, het is dus gewoon leeg achter "disk 0" terwijl er toch wel windows xp op staat maargoed. Als ik rechter klik erop doe kan ik kiezen uit properties wat me niets helpt en converten. Das alles.
Ok, dat wordt dus zoeken naar recovery tools op internet. Er zijn er dus wel een aantal die zeggen dat ze kunnen recoveren van een dynamic disk! Google vindt er in ieder geval een behoorlijk aantal, de shareware versies kunnen echter maar hele kleine files recoveren dus dat wordt kopen of er op een andere manier aan komen O-)

Verwijderd

Topicstarter
-={Fred_Perry}=- schreef op 24 August 2003 @ 22:21:
[...]

Ok, dat wordt dus zoeken naar recovery tools op internet. Er zijn er dus wel een aantal die zeggen dat ze kunnen recoveren van een dynamic disk! Google vindt er in ieder geval een behoorlijk aantal, de shareware versies kunnen echter maar hele kleine files recoveren dus dat wordt kopen of er op een andere manier aan komen O-)
jaja klinkt interessant ;). Maar er zit allemaal nog geen internet op die bak want de nvidia drivers stonden dus ook nog op die schijf en de cd is natuurlijk onvindbaar :/ . Denk dat ik m'n divx verzameling dan maar moet opgeven :'( .

Dan is m'n volgende vraag, als ik dus die disk ga converten naar basic ben ik dan m'n install van windows dan ook gelijk weer kwijt? Want die staat op die schijf namelijk.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

henkleerssen schreef op 24 augustus 2003 @ 22:15:
ai ai.. een jaar geleden hetzelfde gehad... ik had wel geen echte soft-raid.. hpt370 raid controllertje...
Lees deze draad maar eens .. misschien krijg je er nog wat info uit...
[rml][ XP] Dynamic disk en boot problemen: voor gevorderden.[/rml]
Maar uiteindelijk heb ik alleen maar de boel kunnen formatteren... en geen dynamic disk meer gebruiken (is eigenlijk ook voor de betere schijven en RAID controllers bedoeld in bedrijfsnetwerken.. is de filosofie ook van MS).
Maar... misschien dat je toch met diskpart (command line optie... ook met setup van winxp cd)... het een ander toch kan herstellen...
Ik wens je succes!
Samengevat... kwam ik op aefdisk... die eventueel mbr zou kunnen terugzetten... maar dat geld dus alleen maar voor basic disks...
het probleem is ook dat de zeg maar de fat tabel en verwijzende records.. met dyn disks op het einde staan.. ipv het begin.....
recovery tools voor dyn disks.. heb ik 1 jaar gelee .. heel lang naar gezocht.. want ik wou mijn data natuurlijk ook niet verliezen! ..
Misschien heb je geluk.. en zijn deze er nu wel.. ik hoop van wel voor je..

Verwijderd

Topicstarter
henkleerssen schreef op 24 August 2003 @ 22:29:
[...]

Samengevat... kwam ik op aefdisk... die eventueel mbr zou kunnen terugzetten... maar dat geld dus alleen maar voor basic disks...
het probleem is ook dat de zeg maar de fat tabel en verwijzende records.. met dyn disks op het einde staan.. ipv het begin.....
recovery tools voor dyn disks.. heb ik 1 jaar gelee .. heel lang naar gezocht.. want ik wou mijn data natuurlijk ook niet verliezen! ..
Misschien heb je geluk.. en zijn deze er nu wel.. ik hoop van wel voor je..
Ja maar dat wordt in dit geval nu gewoon te lastig, gelukkig zijn films nog vervangbaar. Als het nou echt belangrijke word bestanden waren dan had ik alles op alles gezet. Ik probeer er nu achter te komen hoe ik de volgende keer wel een fatsoenlijke raid kan krijgen, of zal ik dan echt zo'n promise kaartje moeten kopen?

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Verwijderd schreef op 24 August 2003 @ 22:32:
[...]

Ja maar dat wordt in dit geval nu gewoon te lastig, gelukkig zijn films nog vervangbaar. Als het nou echt belangrijke word bestanden waren dan had ik alles op alles gezet. Ik probeer er nu achter te komen hoe ik de volgende keer wel een fatsoenlijke raid kan krijgen, of zal ik dan echt zo'n promise kaartje moeten kopen?
Het verschil met jouw probleem is wel dat ik al een raid had.. waarbij 3 partities over 2 schijven waren verdeeld.. ik snap ff niet dat je nu een partitie van alleen HDD 0 dus dynamic kan zijn (niet partities zijn dynamic maar disks)?
Wat betreft die promise kaart... tja.. lijkt mij dus al beter...en dan voortaan gewoon ff bij basic houden...
Ik kan je verder niet helpen.. simpelweg.. omdat het mij niet gelukt is... toenderijd (ook dankzij MS...).. en dat misschien nu wel een oplossing voor handen is ondertussen (met een of ander progje).

BTW.. met bloedend hart..en nadat ik echt alles al geprobeerd had (neem dat van mij aan .. echt waar)... de raid veranderd (met htp controller bios)..en heb ik de boel dus geformateerd.

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

Verwijderd schreef op 24 August 2003 @ 22:27:
[...]

jaja klinkt interessant ;). Maar er zit allemaal nog geen internet op die bak want de nvidia drivers stonden dus ook nog op die schijf en de cd is natuurlijk onvindbaar :/ . Denk dat ik m'n divx verzameling dan maar moet opgeven :'( .

Dan is m'n volgende vraag, als ik dus die disk ga converten naar basic ben ik dan m'n install van windows dan ook gelijk weer kwijt? Want die staat op die schijf namelijk.
Waarschijnlijk wel... Maar als je voor die tijd een ghost daarvan maakt op je andere disk dan kun je Windows in ieder geval weer zo terug zetten...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een vervelend probleem.

1: windows kan de schijf niet naar basic converteren omdat die ene partitie er dus op staat met XP zefl

2: Fdisk kan de partititie ook niet deleten !

Iemand een idee hoe ik een simpel iets als een schijf kan formateren?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 August 2003 @ 22:54:

1: windows kan de schijf niet naar basic converteren omdat die ene partitie er dus op staat met XP zefl

Ooit eens naar het 'dd' commando onder Linux gekeken?

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

Verwijderd schreef op 24 August 2003 @ 22:54:

Pqmagic ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 August 2003 @ 23:02:
[...]

Ooit eens naar het 'dd' commando onder Linux gekeken?
Uhhh.. Linux? Die is er (helaas) al af.
Ik zal het is proberen, is uberhaupt wel het geschikste programma voor dit soort zaken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb echt nog steeds geen idee wat ik nu moet doen. Hier zijn wat screenshots om het misschien duidelijker te maken. Het maakt me niet meer wat er op die dynamic disk staat het mag er allemaal af maar windows moet er wel op blijven staan. Het gekke is dat de C:\ partitie waar windows op staat niet eens wordt herkend :?

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dijkg037/screen1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dijkg037/screen2.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dijkg037/screen3.JPG

Sorry voor de ietswat wazige pics, ik heb ze getracht te resizen maar het moet duidelijk zijn denk ik.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:56

SpamLame

niks

Het eerder genoemde eafdisk?

Verwijderd

Topicstarter
SpamLame schreef op 25 August 2003 @ 22:20:
Het eerder genoemde eafdisk?
Eafdisk geeft geen match in google? Als je Fdisk bedoelt dan heb ik die al geprobeerd, partitie kan niet verwijderd worden omdat er een logisch station is. Maar er is helemaal geen logisch station :/

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

het is dus aefdisk (zei ik eafdisk...?) en is hier te downen...
Maar ik ben alleen bang.. dat je daar het probleem dus niet mee verhelpt.. .. dussum...

[ Voor 29% gewijzigd door henkleerssen op 26-08-2003 10:10 ]

Pagina: 1