Schijven kwijt via Promise ATA/RAID?????

Pagina: 1
Acties:

• 4-legged-bird
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-03 22:57
Ik heb XP opnieuw geinstalleerd, maar vergeten tussendoor op F6 te drukken. Na drie uur is het me toch gelukt de Promise Fasttack 133 on board (op Gigabyte 7GA-VRXP) werkend te krijgen (althans volgens device manager). Na het booten zie ik alledrie de schijven die er (in gewone ATA-mode) aanhangen, maar in XP zie ik de schijven niet....... Wie helpt me please..................!!!!!!!

They said it couldn't happen here.... And it didn't

Verwijderd

en als je windows er gewoon weer opnieuw opzet dan? en dan wel op F6 drukt? :)

• 4-legged-bird
Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan (weer twee uur verloren), maar nog steeds niks. Nogmaals: ik zie de schijven na het booten alledrie staan, volgens Windows is de controller ook goed geinstalleerd, maar de schijven zijn niet zichtbaar. Ik heb al een of andere utility van Promise geprobeerd (Fastcheck), maar die kan niet eens de controller vinden......

Verwijderd

zie je ze in schijfbeheer? misschien moet je er alleen nog stationsletters aan toevoegen

• 4-legged-bird
Nee, helaas pindakaas.

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-05 18:31
Hmm ik weet niet of het met de raid versie van de promise controller hetzelfde is als met een "normale" ata 133 maar er zit een bug in xp die er voor zorgt dat je na f6 niet de aangegegeven letter moet ingeven (ik meen a) maar e (als ik me niet vergis) om er voor te zorgen dat de op de diskette aanwezige driver geinstalleerd word.

• 4-legged-bird
Eerlijk gezegd werkte de controller na herinstallatie en indrukken van F6 ook nog niet. Via Gigabyte vond ik een handleiding waarmee het uiteindelijk w'el lukte dat ellendige gele uitroepteken kwijt te raken. Desondanks: geen schijven zichtbaar!

• Keesk
Nu snap ik het effe niet je had ze volgens device manager werkend ? Maar eeen geel uitroepteken geeft aan dat ze absoluut niet werkend zijn. Doet me vermoeden dat er geen partities aangemaakt zijn en dat de schijven niet geformateerd zijn.

• 4-legged-bird
Nadat ik XP opnieuw had geinstalleerd (dus m'et F6 indrukken), bleef er geel uitroepteken in Device Manager staan. Niet goed dus. Ik heb toen met nogal wat moeite dat gele uitroepteken weggekregen: nu staat de controller keurig met zo'n SCSI-tekentje in Device manager en zou die dus goed moeten functioneren. De schijven (2 harddisks en een dvd-brander) zijn goed gepartitioneerd of hoeven niet te woren gepartitioneerd ; -)

• Keesk
Hoe partitioneer je een dvd brander ?

• 4-legged-bird
Dat vroeg ik me ook af! Het kan toch niet zo zijn dat ik die brander niet op die Promise-controller kan zetten he?

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Dat werkt niet nee...

Edit:
Helaas heb ik verder ook geen idee hoe je het op moet lossen, enige wat nog niet gezegd is je Onboard RAID in je BIOS inschakelen..maar ik neem aan dat je dat al hebt. Want je hebt niet verteld dat je met je BIOS settings hebt lopen spelen...

[ Voor 88% gewijzigd door Laurenz op 24-08-2003 21:08 ]

Leave only footprints, take only memories

• Keesk
Op zich zou het moeten kunnen (aansluiten op de controller van de dvd bedoel ik) maar er schijnen toch behoorlijk wat problemen te zijn , naar ik begrepen heb van verschillende topics op GOT, met het aansluiten van iets anders dan een HD op een promise controller.

• 4-legged-bird
Ik heb de dvd-brander nu op ATA2 gezet. Ik heb nu twee harddisks op ATA1 en een cd- en een dvd-brander op ATA2. Dat werkt prima. Dan heb ik nog 2 harddisks op ATA 3, maar die blijven dus nog steeds onbekend in XP......

• Keesk
jumper settings ?

• 4-legged-bird
Zijn goed. Het systeem heeft anderhalf jaar prima gedraaid, totdat het gisteren ineens he-le-maal vastklapte. Ik leunde even op de kast om een plug achterin de geluidskaart te stoppen en toen liep het helemaal vast. Ik heb een image terug proberen te zetten, maar zonder resultaat. Uiteindelijk zag ik me gedwongen alles maar opniwue te installeren en vanaf dat moment doen die schijven op die Promise-controller het niet meer. Ik heb dus niets hardwarematigs veranderd in een systeem dat ruim een jaar zonder problemen liep! Zou de controller kapot zijn? Ik denk zelf dat dat niet kan, omdat de schijven dan ook tijdens de BIOS-start onzichtbaar zouden moeten zijn.

• ROMiJo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-04 18:12
1 HDD op IDE-3 en 1 op IDE-4; beide als master.
Bij opstarten Promise BIOS induiken met Ctrl-F;
Maak een array aan samengesteld uit beide HDDs.
Vervolgens in XP mbv schijvenbeheer partitioneren en formatteren.

• Keesk
Is de image gebaseerd op een raid array ?

• ROMiJo
Het maakt niet uit of een image van een array of gewoon een HDD komt. De RAID-controler zorgt ervoor dat een array voor de 'buitenwereld' een HDD lijkt.

NB: op een promise controller met 'Lite' BIOS kan idd geen ander ATAPI-apparaat aangesloten worden dan een HDD. De MSI-K7T Limited Edtion heeft daar overigens wel een jumper voor!

[ Voor 40% gewijzigd door ROMiJo op 24-08-2003 21:29 ]

• Keesk
ROMiJo schreef op 24 augustus 2003 @ 21:24:
1 HDD op IDE-3 en 1 op IDE-4; beide als master.
Bij opstarten Promise BIOS induiken met Ctrl-F;
Maak een array aan samengesteld uit beide HDDs.
Vervolgens in XP mbv schijvenbeheer partitioneren en formatteren.
Dit is anders niet standaard met een "gewone" controller.

• ROMiJo
Keesk schreef op 24 augustus 2003 @ 21:29:
[...]

Dit is anders niet standaard met een "gewone" controller.
Deze opmerking begrijp ik niet, maar als bedoeld wordt dat een RAID-controller afwijkt van een standaard ATA-controller, dan is dat waar. Maar het uiteindelijke resultaat voor het OS is gelijk: een HDD, al of niet onderverdeeld in partities.

• Keesk
Check :)

• 4-legged-bird
En zie.....ineens is het opgelost. Ik kon er niet van slapen, ben naar beneden gegaan, heb de controller verwijderd uit Device Manager en heb toen via de originele Gigabyte-installatie-cd de ' oude' drivers gebruikt. En toen werkte het zomaar........ Ik werk nou al lang met pc's, ik weet dat er een boel verkeerd kan gaan en dat de problemen af en toe 'erg vreemd kunnen zijn, maar dit slaat voor mij voorlopig alles..... In ek geval allemaal bedankt voor het meedenken!

Verwijderd

Keesk schreef op 24 August 2003 @ 20:59:
Hoe partitioneer je een dvd brander ?
[overbodig]
LOL }) :+
[/overbodig]
Pagina: 1