Radeon 9700NP crasht bij games

Pagina: 1
Acties:

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-08 10:54
2 á 3 weken geleden heb ik een nieuwe pc gekocht bij paradigit.

Specs:
Albatron KX400-8XV pro
1GB geheugen van wintec
amd athlon xp 2800+ 333fsb
HIS Radeon 9700NP
WD 120GB 7200RPM
WINXP PRO + SP1 en alle updates

Nou heb ik het volgende probleem:
Mijn pc crash bij allerlei Games:
CM Rally 3 na enkele minuten
Generals start ie niet op
Ultima Online hangt ie random
CS hangt ie niet
GP4 hangt ie na een paar minuten
Anno 1503 gaat ook goed

Ik heb al vanalles geprobeerd:
AGP 2x4x8x
Fast writes aan/uit
XP verse installatie
Kaart schoonmaken
Andere videokaart erin (gf2mx400, geen enkel probleem, niks crasht)
Alle instellingen van ati control panel veranderen :P
Catalyst 3.6 en HIS drivers van de site en drivers van de cd (weenie welke)
Directx 8 en 9

Wanneer de pc crasht gaat eerst het beeld stilstaan (geluid gaat door). Dan kan ik m'n muis niet meer bewegen. Daarna krijg ik allemaal strepen over het hele beeld en kan ik alleen nog maar op reset drukken.

Nou heb ik de videokaart al teruggestuurd naar paradigit en inmiddels teruggekregen. Daar heeft ie 3 uur op 3dmark2001 staan branden en geen crash. Ze hebben de kaart een beetje schoongemaakt en daar moet ik het mee doen. Ik hier 3dmark2001 starten: crash.

Nu heb ik al heel veel gezocht op forums en google en daar las ik iets over FSB en je geheugen gelijk zetten. Dit moet je in je bios kunnen doen. Als ik in m'n bios kijk kan ik echter nergens het woord FSB vinden. Wel ben ik ergens iets met 166mhz tegengekomen.

Ik kan dus niks in de bios vinden, weet iemand waar ik precies moet zijn?

Verwijderd

Allemaal strepen over je beeldscherm.
Kun je de videokaart nog gewoon aanraken.
Dit kan een hitte probleem zijn. Fsb staat niet letterlijk i
n je bios. Staat volgens mij als cpu clockrate. Maar aangezien
hij op 2800 loopt op 333mhz is dit niet het probleem.

Test je gehuegen is met memtest68. Kan zijn dat je
wintec geheugen niet goed werkt.

• kramon
Net ff het ding opengeschroeft en ik kan gewoon m'n hand erop leggen. Hij is wel warm, maar niet gloeiend heet.

Speedfan pic:
Afbeeldingslocatie: http://www.lynxpolis.nl/images/speedfan.gif

Ik kan dat programma memtest68 nergens vinden (google).

/edit
memtest gevonden, nu ff proberen

[ Voor 13% gewijzigd door kramon op 24-08-2003 18:54 ]

Verwijderd

ehm die temp1 waar komt die vandaan?
ken speedfan zelf niet. maar volgens mij zijn dat redelijk
hoge tempraturen. ook de 5v lijn
zit naar mijn weten laag. de 5v lijn mag maar afwijking hebben van
5% afwijking hebben. Wat voor voeding heb je precies?

• zzzBedmanzzz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-08 01:11
Heb je de extra Powerkabel ingestoken? :9

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-08 12:51

CaDje

Framedrops for life

meschien vind je Albatron de Radeon niet liev.
Kammeraad van mij had het met een Asus a7v8x en een radeon 8500. Hij had ook dat in iedere 3d aplicatie de pc crashed, ook met strepen en dat ie daarne niets meer deed.

Meschien als je een keer je bios van mobo update?????

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:24
Die 5V lijn is idd een beetje brak, maar dat hoeft niet per sé probleem te zijn. Underclock je amd eens en verlaag het core voltage.

tvw

• kramon
Ja ik zal zo ff wat van die dingen doen. Die memtest is nog steeds bezig... Al driekwartier. Was ie op 100% en gaat ie nog een keer...

Die warmte kan het toch bijna niet zijn... Ik heb al extra koeling erin zitten. Zitten wel aardig veel kaarten in de pc: sblive, pctv pro, radeon. Op zich valt dat ook wel weer mee. Er zijn ook geen IRQ problemen, alles netjes op een eigen irc, behalve iets met usb en m'n pctv kaart. Maar dat zal het ook wel niet zijn.

Wat bedoel je met die 5v lijn? Die is te laag ofzo?

/edit
Het zal het geheugen wel niet zijn denk ik... Duurt me veel te lang die test. Als ie al 1x 8 test heeft gedaan en total 100% had kan ik dat ding wel afbreken neem ik aan? Bijna een uur met een memtest vind ik toch wel te lang.

[ Voor 23% gewijzigd door kramon op 24-08-2003 19:50 ]

• LyP0
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-08 12:22

LyP0

it is I , you worst nightmare

waar verander je eigenlijk je agp ??

ik voel me lekkaah !!!

• kramon
Dat kun je in je bios en in je ati control panel doen. Bij ati control panel bij smartguard.

• LyP0

LyP0

en bij nvidia en een intel chipset ?

ik voel me lekkaah !!!

• kramon
Moet je ff op de maker van je kaart kijken. Dit gaat btw over ati kaarten. Dus plz blijf ontopic.

• LyP0

LyP0

k

ik voel me lekkaah !!!

Verwijderd

die screenshot van speedfan, is die als je je pc pas opstart? want 61° graden idle lijkt me het probleem. cs is maar een licht spel, dus crasht ie niet. zwaardere spellen crashen omdat de CPU load veel hoger ligt en dus te warm wordt, lijkt me.

voel eens aan de heatsink of hij warm is, anders is het contact slecht tussen de CPU en de koeler en moet je even de koelpasta opnieuw erop doen.

kijk tevens op de website van je moederbord fabrikant voor een nieuwere bios versie, dat wil ook nog wel eens helpen. (denk maar aan de bug in het epox bios waardoor gf4 niet meer werkt onder linux, na de installatie van de drivers)

veel succes,

igni

edit:
typo's

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2003 20:03 ]

• kramon
Nee dit is de temp als ie al 6 uur aan staat. Maar die temp1 zit bijna altijd rond de 60.

Ik kan idd m'n bios updaten. Die moet ik op diskette zetten en dan booten. Ik ben daar een beetje bang voor eigenlijk. Je kan toch je hele pc er mee verneuken, of is er een reset bios knopje op m'n moederbord?

[ Voor 21% gewijzigd door kramon op 24-08-2003 20:04 ]

• plapz0r
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-11-2023

plapz0r

Ahh nuts!..

Zou je ook misschien even kunnen vemelden hoeveel watt je voeding is...je geeft namelijk zelf al aan dat je redelijk veel kaartjes erin hebt hangen en aangezien radeon kaarten erom bekend staan veel te slurpen (54 watt piek als ik me niet vergis) is het misschien een proberen waard om een andere voeding erin te hangen mits je die nog ergens heb liggen...of lenen van iemand of zo..

Verwijderd

KRaMoN schreef op 24 augustus 2003 @ 20:03:
Ik kan idd m'n bios updaten. Die moet ik op diskette zetten en dan booten. Ik ben daar een beetje bang voor eigenlijk. Je kan toch je hele pc er mee verneuken, of is er een reset bios knopje op m'n moederbord?
Ik heb mijn bios al vele malen geupdate en zelfs is er een keer de stroom uitgevallen toen hij bezig was. normaal is het dan afgelopen met je mobo en moet je een nieuw bios bestellen, maar merkwaardig genoeg kon ik nog booten en flashte ik em fatsoenlijk. kijk anders bij de bugfixes of er iets belangrijks bij is, anders kun je het laten als je het risico niet aandurft.

igni

• kramon
Waar kan ik dat vinden, hoeveel wat m'n voeding is? Staat dat ook ergens bij Sandra? Ik reboot ff m'n pc om te kijken of het misschien in m'n bios staat.

Ik kon btw net ineens wel 3dmark2001 draaien. Ik heb namelijk de drivers van de hightech site gehaald en geinstalleerd. Hier had ik nog geen games of wat dan ook mee getest.

Als ik nu naar speedfan kijk is ie btw 56 graden en 5v is 4.78.

FF opzoeken hoeveel watt dat ding is.

/edit
3dmark score was 13534 met gewoon allemaal progamma's die nog aanstonden. Is dat een nette score?

[ Voor 13% gewijzigd door kramon op 24-08-2003 20:21 ]

• plapz0r

plapz0r

Ahh nuts!..

KRaMoN schreef op 24 August 2003 @ 20:20:
Waar kan ik dat vinden, hoeveel wat m'n voeding is? Staat dat ook ergens bij Sandra? Ik reboot ff m'n pc om te kijken of het misschien in m'n bios staat.

Ik kon btw net ineens wel 3dmark2001 draaien. Ik heb namelijk de drivers van de hightech site gehaald en geinstalleerd. Hier had ik nog geen games of wat dan ook mee getest.

Als ik nu naar speedfan kijk is ie btw 56 graden en 5v is 4.78.

FF opzoeken hoeveel watt dat ding is.

/edit
3dmark score was 13534 met gewoon allemaal progamma's die nog aanstonden. Is dat een nette score?
Kijk op je voeding in je kast ...staat er meestal wel op.. en ja dat is een nette score...

• kramon
Het is niet de temperatuur. Want ik keek net in mijn bios en daar stond m'n cpu tempature op 45. Wat die temp1 dan is zou ik ook niet weten...

Op m'n voeding zie ik geen watt staan. Of het moet achter dat metalen geval zitten wat je niet weg kunt halen. Ik heb aan beide kanten gekeken.

/edit
Ik heb ff op de site van paradigit gekeken. Daar hebben ze 2 voedingen staan. 250 watt en 300 watt lownoise. Ik zag wel lownoise op m'n voeding staan dus ik heb dus een 300 watt voeding denk ik. Dit is zeker te laag?

[ Voor 30% gewijzigd door kramon op 24-08-2003 20:42 ]

• plapz0r

plapz0r

Ahh nuts!..

KRaMoN schreef op 24 August 2003 @ 20:32:
Het is niet de temperatuur. Want ik keek net in mijn bios en daar stond m'n cpu tempature op 45. Wat die temp1 dan is zou ik ook niet weten...

Op m'n voeding zie ik geen watt staan. Of het moet achter dat metalen geval zitten wat je niet weg kunt halen. Ik heb aan beide kanten gekeken.

/edit
Ik heb ff op de site van paradigit gekeken. Daar hebben ze 2 voedingen staan. 250 watt en 300 watt lownoise. Ik zag wel lownoise op m'n voeding staan dus ik heb dus een 300 watt voeding denk ik. Dit is zeker te laag?
Mocht je voeding 250 watt zijn dan is de kans groot dat je voeding niet sufficient is..kan je niet een andere voeding proberen..? 300 watt kan bij de een wel voldoende zijn en bij de ander niet..
En heb je trouwens al je bios geflasht?

btw ... je signature klopt niet echt heh.. 8)7 Dana is de VROUW...

• kramon
xXPLAPXx schreef op 24 August 2003 @ 21:00:
[...]

Mocht je voeding 250 watt zijn dan is de kans groot dat je voeding niet sufficient is..kan je niet een andere voeding proberen..? 300 watt kan bij de een wel voldoende zijn en bij de ander niet..
En heb je trouwens al je bios geflasht?

btw ... je signature klopt niet echt heh.. 8)7 Dana is de VROUW...
Ik ga 'm zo wel 'even flashen'. En achteraan m'n sig staat booyah, wat op boeie neerkomt, waarmee ik dus idd bedoel dat ze niet de man kan zijn :)

• kramon
Nou ik heb de bios geupdate en dat ging heel makkelijk. Alles werkt nog :P CMR 3 doet nog steeds vaag. De crash is alleen iets anders. Had ik eerst allemaal bokken met strepen, nu heb ik witte en zwarte horizontale strepen.

CS doet het nog steeds. Ultima Online had ik voor het updaten alweer draaiende. Ik zal nu generals weer even proberen. Deze kon ik niet eens opstarten in het verleden.

Verwijderd

raar probleem. ik denk toch dat je het eens moet
proberen met een andere video kaart. Kijken of
daar dus wel de games goed mee gespeeld kunnen worden.

Ook moet je even een andere voeding testen als het mogelijk
is. Dit kan ook een rol spelen.

• kramon
Ik heb een andere videokaart erin gehad en die gaf totaal geen problemen. GF2MX400 met 64mb. Maarja, niks schijnt te helpen. Ik ga morgen even met paradigit bellen en gaan we ff kijken wat we ermee aan moeten. Desnoods stuur ik het hele ding op.

/edit
Ik zou toch graag dat ene nog synchroom willen stellen. De geheugen snelheid en FSB dus. Zou iemand in zijn of haar bios willen kijken hoe het daar heet. Ik ben nog niet zo'n tweaker dus heb geen flauw idee hoe die dingen in de bios heten.

[ Voor 34% gewijzigd door kramon op 25-08-2003 13:28 ]

Verwijderd

Ben benieuwd, heb hier namelijk ook een 9700np en krijg 'm op mijn gare mobo niet aan de praat.
Ik heb iig de neiging dat het ook bij jou wel eens aan de voeding zou kunnen liggen.

Je 5v line is namelijk echt aan de lage kant.
Anderzijds zou je van Paradigit mogen verwachten dat ze d'r een nette voeding hebben bijgelevert.
Tsja.

Hou ons ff op de hoogte aub,
ben erg geinteresseert in je bevindingen.

• kramon
Ik ga het ding morgen opsturen denk ik.

Verwijderd

Doe dat.

Naast dat je een brakke 5v line hebt heb ik voor mijn kaartje een andere mogelijkheid gevonden waar het aan zou kunnen liggen.

Ik heb een club3d met 3,6ns infineon ram.
Als ze d'r bij mij een standaard overclockte bios in hebben gezet waarbij het ram op 297mhz draait zou bij mijn kaartje daar wel eens aan kunnen liggen.
Helaas kan ik momenteel niet echt testen.
Woensdag of donderdag kan ik hopelijk een ander mobo +cpu halen en dan weet ik al snel wat meer.

Hoop ik dan toch.

Succes iig.

• kramon
Een late update dan maar. Ik heb het ding 1 x opgestuurd en kreeg 'm terug met de melding dat er niets aan de hand was. Hier was ik nogal pissig over natuurlijk want bij mij deed ie die tests ook wel die zei daar deden. Maar dus geen games.

Ik heb de kaart toen nog wat langer dan een maand gehouden en toch maar weer opgestuurd, inclusief games en een brief van 2 kantjes. Dat was afgelopen dinsdag. Vandaag kreeg ik post. Maar geen radeon his radeon 9700 non pro. Er zat een club3d radeon 9800 pro in!

Het reparatie raport zei ook dat de kaart hing bij games. Zonet alles getest en het werkt heerlijk. Top paradigit, heel goed!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Wow, dat is pas een service, en je hoefde nix bij te betalen?? Mooi man

Verwijderd

ik heb ook problemen met mijn 3dkaart , (club 3d ati radeon 9800se)

hier wat info over stroomverbruik, ik weetnie of je er iets kan uithalen dat van de 3dkaart is..
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakzone.nl/f/g/6160hPirWkk7.jpg

klopt dit een beetje?
systeem:
p4 2,66ghz 533fsb
2 x 256 mb (pc 2700)
hdd: 120gb (7200rpm)
club 3d ati radeon 9800se
mobo: ms-6701 , ( micro atx)
300W voeding

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2003 13:35 ]

• kramon
Wat voor problemen heb je dan?

Verwijderd

KRaMoN schreef op 04 October 2003 @ 15:49:
Wat voor problemen heb je dan?
artifacts, een soort van missende pixels ofzo

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakzone.nl/f/g/6160CVW9a1LA.jpg

bij sommige games loopt ie ook wel eens vast wat ik super irri vindt

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 23:39
probeer is een andere voeding, zoals je al eerder vermelde dat je veel kaartjes erin hebt ! Ik zou het is met een 400Watt proberen, dat is ruim voldoende ! Of anders bouw er nog een 2de voeding bij in.... dat zou je ff op GOT moeten opzoeken !

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:24
Ja joh, bouw er nog een voeding bij 8)7 :+.

Je voltages zijn gewoon normaal theekopje. :) Ik denk dat je 9800 defect is...

Maar probeer iig eerst een andere driver.

tvw

Verwijderd

Ik zie dat veel mensen nog altijd denken dat als een proggeltje wat aangeeft over voltages dat dat stressed dan ook zo is. Ik heb zelf ook allerlei problemen gehad met mijn 9700 np en dat bleek ook voeding related, nu een antec 350 erin ipv no name 350 en als sneeuw voor de zon zijn al mijn probs verdwenen, heb hem zelfs nu @ pro draaien met bios flash en overclock.

Je voltages kunnen nu goed lijken maar onder het gamen teruglopen tot een onacceptabel niveau voor het systeem. Mijn gf2 gts gaf absoluut geen problemen met de vorige voeding btw, alleen wilde het systeem nog wel eens vastlopen na uren gamen, maar dit leek mij op dat moment door de hitte te komen van de proc, vreemde is dat ie nu met de nieuwe koeling en op 200 fsb koeler loopt als met oude voeding en 333 fsb... afijn probeer dus zeker een andere voeding voor je gaat opsturen en klooien. Maar als paradigit die systemen zo aflevert met een onderbemeten voeding dan is dat hun probleem en niet de jouwe, tenzij je zelf te zwak hebt besteld.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Net alsof je al doorzeefd bent met kogels en nog gewoon kan rondlopen, leuk om mee te cheaten :+

Ik denk dat je kaart niet goed is, je kan je kaart proberen te flashen of te onderclocken (omdat hij misschien te warm wordt). Anders stuur je hem terug voor reparatie.

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Ik heb mijn Radeon 9700NP op 1.8V agp spanning gezet en was van alle crashes en problemen af.

• mnielsm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-08 02:10
Het antwoord hierop is denk ik redelijk simpel.
Ik had hetzelfde probleem. (alleen dan met een gigabyte 9700 pro)
Bij mij was het coolertje van de grafische kaart gestopt met draaien.
De grafische kaart werd niet meer gekoeld, en crashte toen.
Dit probleem deed zich bij heel veel radeon 9700 kaarten zich voor, daarom kan je ook eigenlijk nergens meer een radeon 9700 kaart kopen (pro of non pro maakt niet uit)
Dus probeer niet weer een nieuwe radeon 9700 kaart te krijgen, want heel veel 9700 kaarten hebben dat probleem. Kijk dan of je gewoon een 9800 (zonder bijbetaling!!!, want als de 9700 opgestuurd word is de kans groot dat je een 9800 krijgt) mee kan krijgen.
En van die strepen enzo, dat betekend gewoon dat de "processor" op de grafische kaart helemaal kappot is. En dus ook met een andere cooler niet meer zal werken.

Voor het eenvoudigste zoeken naar alle chinese webshops: www.chinapricefinder.com

Pagina: 1