Toon posts:

Spontaan vastslaan laptop. Oververhit? Of? [IMG]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een laptop, en opzich werkt 't ding normaal, alles doet 't enzo, en dan zit je lekker te werken, en na een minuut of 30/40 zoiets hoor je een tikje over de speakertjes en zie je dit:
Afbeeldingslocatie: http://dot.freshdot.net/~ssmeenk/tmp/IMG_0229_S.JPG

Ik dacht aan overheating, omdat 't ding soms best heet kan worden, maar toen ik dat nader ging onderzoeken kwam ik er achter dat 't ook gebeurt als je bijv. op tafel slaat, naast de laptop, en dan hoeft dat niet eens met een moker ofzo ;)

Het gekke is, er is geen klap nodig om hem vast te laten slaan. Dus het kan ook een kapot condensatorretje zijn die pas na enkele tientalle minuten 'overloopt' ofzo. Maar hoe kom je hier achter? En waarom zou dan 't beeld zo ontzettend opge#%#% worden, en waarom soms spontaan, maar ook met klap? En waarom kon ik niets vinden toen ik um had opengeschroeft?

Overigens doet 't ding nadat ie is vast geslagen niet veel meer dan een ver@#$@$ scherm laten zien, soms met bewegende strepen of "trillende pixels". Je kan er niet meer bij, via ssh of welke service dan ook.

Het is een Intel Mobile P3 1GHz. ACPI laat weten dat de CPU soms, onder zware belasting, wel rond de 63 graden komt, maar de laptop slaat niet per-se vast bij zulke temperaturen.

Ohja, de garantie is ook al verlopen :/

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:01
Hmm.. haal het geheugen eens eruit, contacten schoon maken en weer terug plaatsen.
Misschien helpt dit al.

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 19:30
Als je op num-lock drukt, gaat het lampje dan wel aan en uit..? of kun je hem nog op standby zetten ofzow?

Ik heb dit probleem ook gehad (dell inspiron 8100 laptop), maar dit was een loszittende DVI-kabel intern... Steeds als ik de laptop bewoog, verschoot het beeld (zelfde als jij hebt).

• Cereal
Het kan ook zijn dat je GPU overhit raakt, wat voor videokaart heb je? (ik heb een GF2Go, dus die kan ook flink warm worden :+ )

Verwijderd

Topicstarter
KBDE,

Dat ga ik direct even proberen...

Wat misschien ook nog leuk is om te weten, als ie vast geslagen is geweest, en ik zet um uit, kan ik niet /direct/ daarna weer normaal booten. Moet altijd even een minuutje wachten ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Cereal, zit een vaag iets in, van tulip, CyberBlade nogwat.. 't doet ook 3D iig ;)

oh, en een losse dvi kabel is 't niet, want toen ie open lag heb ik um ook aangezet en zitten frunnikken met die kabel, maar er gebeurde niets... overigens zou een dvi kabel 't systeem ook niet vast mogen laten slaan. wat hier wel gebeurt :(

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2003 17:30 ]

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Tip aan jullie beiden:
De edit-knop :P

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Cereal
Tnx for the tip.

Ik moet in ieder geval toegeven dat mij laptop 2x terug is geweest naar dell, omdat ik hetzelfde had, alleen mijn scherm freezde gewoon, dus geen rare kleurtjes.. Het kan aan de montage van CPU liggen, montage van videokaart (bij mij los micro AGP kaartje) of los geheugen...

Ik zou alle modulaire componenten eruit halen, en dan een voor een het weer proberen..

Als je je dvi-kabel nou eens los maakt, en het met een externe monitor probeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Cereal, zoveel modulaire onderdelen heeft deze laptop niet ;) Toen ik um had opengeschroefd heb ik ook de koeler opnieuw bevestigd, en de CPU uit z'n socket gehad etc. CPU zag er overigens vrij normaal uit, op de overweldigende hoeveelheid aan fabrieks-koelpasta na dan. Dat heb ik dus meteen maar even verholpen, en er een decent laagje pasta op aangebracht.

De toplap staat nu alweer een tijdje te draaien, echter op 1 blokje geheugen = 256M, compleet idle en op een stevig oppervlak. In de tijd is de batterij van 57% naar 33% teruggelopen, maar de resterende tijd van 1:28 in het begin naar 1:33 opgelopen :) Goeie zaak, dacht ik zo.

Verwijderd

Topicstarter
net memory er 1 voor 1 in getest, nog niet alle mogelijke combinaties, maar extensief genoeg om te kunnen zeggen dat 't daar ook niet aan ligt. nouhou! :'(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 August 2003 @ 19:19:
net memory er 1 voor 1 in getest, nog niet alle mogelijke combinaties, maar extensief genoeg om te kunnen zeggen dat 't daar ook niet aan ligt. nouhou! :'(
doet die dat dan alleen op accu ? en niet op psu ? dan vrees ik dat je accu gewoon brak is.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, zowel op AC als op accu power slaat ie vast. Alleen kan ik echt niet pin-pointen waar het nou aan kan liggen. Geheugen is 't ook niet.

• LaMoS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-07 12:41
tja, voor mij lijkt het dat er iets mis is met de aansturing van je tft, mss ergens een los contact?

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 21:57
Cereal schreef op 24 August 2003 @ 18:08:
Tnx for the tip.

Ik moet in ieder geval toegeven dat mij laptop 2x terug is geweest naar dell, omdat ik hetzelfde had, alleen mijn scherm freezde gewoon, dus geen rare kleurtjes.. Het kan aan de montage van CPU liggen, montage van videokaart (bij mij los micro AGP kaartje) of los geheugen...

Ik zou alle modulaire componenten eruit halen, en dan een voor een het weer proberen..

Als je je dvi-kabel nou eens los maakt, en het met een externe monitor probeerd?
Ik lees dat het een Dell is. Dan uitelkaar halen schoonblazen en weer terug monteren heb je een vrij redelijke kans dat ie het weer doet. En anders zou ik even zoeken waar zijn ac/dc converter zit.... vaak naast het scherm.
Pagina: 1