Op donderdag 30 november 2000 19:43 schreef Jag het volgende:
Mijn mening over de straffen op alcohol gebruik in het verkeer:
ik vind dat teveel drank op net zo zwaar gestrafd moet worden als teveel drank op en daardoor iemand doodrijden (als er verder niet ook nog andere dingen fout gedaan werden zoals te hard rijden bijvoorbeeld). Misschien zelfs wel een minder zware straf voor degene die iemand doodrijdt, omdat die al een straf krijgt in de vorm van schuldgevoel. Ik geloof dat dit al ingevoerd is in de Nederlandse wetgeving.
Jag
in een ding ben ik het met je eens en dat is dat iemand niet gestraft moet worden om de gevolgen van een daad, maar om de daad zelf.
maar misschien is enige risicoanalyse hier op z'n plaats:
als je iemand neerschiet heb je een inschatting gemaakt van de kans dat ie doodgaat. op grond van die inschatting krijg je straf. bijvoorbeeld: als je een inbreker in zijn been schiet zal je minder straf krijgen dan als je diezelfde inbreken in het hart schiet. je had namelijk in moeten schatten dat ie daar aan dood zou gaan en dat was niet gerechtigd, je had hem alleen tegen mogen houden.
goed, nou gaan we te hard rijden. je maakt weer een inschatting van het risico dat je bijvoorbeeld iemand doodrijd. dat risico is klein. de meeste mensen die te hard rijden zien dit wel in, want als ze zouden denken dat dat risico groot was, zouden ze het niet doen, in verband met straffen die staan op iemand doodrijden.
nou gaan we met alcohol op rijden. we zullen het maar niet hebben over het feit dat mensen die teveel gedronken hebben in een zekere mate ontoerekeningsvatbaar zijn.
goed, we hebben 5 pils op en we maken de inschatting: gaan hier dooien vallen als ik naar huis rijdt? lullig of niet, maar die kans is gewoon klein. hij is waarschijnlijk groter dan bij te hard rijden, maar toch klein.
nou vraag ik me dus af: stel dat je het risico neemt om iets te hard te rijden (sociaal geaccepteerd), en daarmee dus het risico neemt dat er dooien vallen, waarin verschilt dit van rijden met drank op, behalve dat het risico iets groter is?
iedereen in het verkeer neemt elke dag van dit soort beslissingen op grond van risicoanalyse: als je in de auto belt, een hamburger eet of naar je favoriete muziek luistert, wordt de kans op ongelukken ook groter. en dus de kans op dooien ook.
in de praktijk zijn de risico's op dooien zo klein, dat de winst (je bent ergens sneller, je kan muziek luisteren, je honger wordt gestild, je hoeft geen taxi te regelen) belangrijker is dan het risico. de daad is dus het risico 'waard' de enige situatie waarin de risico's wel erg groot worden (en dus de winst niet meer waard zijn) is als je echt ladderzat gaat rijden. helaas zijn sommige mensen dan niet meer toerekeningsvatbaar en dus ook niet meer in staat enige risicoanalyse uit te voeren.
de deelnemers aan het verkeer nemen ook een ander risico, namelijk dat ze zelf slachtoffer worden van een ongeluk. ook deze kans is zo klein, dat de winst van het vervoer het risico waard is.
in de situatie van het overtreden van de verkeersregels (te hard rijden, met drank rijden) zijn er andere risico's. namelijk die op boetes en straffen. in de praktijk laten de meeste mensen hier natuurlijk ook een risicoanalyse op los, en omdat hier de risico's veel groter zijn, zijn de andere verwaarloosbaar. daarom nemen de meeste mensen beslissingen zoals te hard rijden of met alcohol op rijden, op grond van deze risico's en niet die op dooien.
ook de overheid neemt deze beslissingen: als de minimumsnelheid wordt teruggebracht of de pakkans op overtredingen wordt verhoogd, loopt het aantal slachtoffers terug. ook hier is echter sprake van een risicoanalyse, en de winst/dooien verhouding is kennelijk bij de huidige maximumsnelheden en pakkans optimaal volgens de overheid (ik denk daar trouwens anders over)
in ieder geval vindt ik met alcohol op rijden niet zo'n zware overtreding als hier wordt voorgesteld, aangezien ik weinig verschil zie met andere overtredingen/risicoanalyse op andere punten.