Toon posts:

Crashes tijdens cd branden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Non-Windoos mensen,

Wie van jullie heeft regelmatig te maken met een kernel oops tijdens het branden van cd's?

De laatste maanden heb ik hier steeds meer last van, op meerdere machines. Deze machines draaien kernel 2.4.21 en de meest recente Closed Source NVidea drivers. Ik heb het vermoeden dat de crashes te maken hebben met deze drivers, aangezien de crashes alleen voorkomen als ik KDE geladen heb.

Het meest crash-gevoelige moment is het 'fixating' moment. Ook als ik een CDRW wis gaat Linux vaak compleet op zn smoel als het wissen bijna klaar is.

Ik heb geen uitgebreide OOPS info, aangezien ik niks anders kan zien dan de knipperende keyboard lampjes... :(

Wie herkent dit verhaal?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02 22:21
En heb je hier ook last van met kernel 2.4.20?

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op 24 August 2003 @ 15:59:
En heb je hier ook last van met kernel 2.4.20?
Ik heb 2.4.20 nooit gedraaid. Wel 2.4.18, had toen nog geen last van deze crash (Wel van een andere, NVidia gerelateerde crash maar dat doet hier niet ter zake). Ik draaide toen ook andere NVidia drivers, dus ik weet niet wie van de twee de dader is.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2003 15:30 ]

• Wilke
Okee, en je hebt je kernel geupgrade, want....

Met andere woorden, waarom fix je iets als het niet kapot is (met het risico dat het dan alsnog broken *wordt* :) )

• MJ85
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03-2025
waarom ruil je je golf II in voor n golf III

.

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op 24 augustus 2003 @ 20:29:

Met andere woorden, waarom fix je iets als het niet kapot is (met het risico dat het dan alsnog broken *wordt* :) )
Omdat ik ook nog een redelijk nieuw MoBo heb (Shuttle MK35N) dat slecht werd ondersteund door 2.4.18. Allerlei problemen met unsupported chipsets, DMA enzo.

De NVidia driver houd ik up to date omdat oudere drivers slechte support hadden voor de AGP chipset op het MoBo. Had heel vaak lockups tijdens het starten/verlaten van X.

ben daarom *heel* benieuwd of iemand ongestraft CD's kan branden op een up-to-date Linux bak.

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 22:08

Heidistein

Blah

Ik kan het!
Ha, ik had redhat (twee kernels terug) zelfde probleem... Snik.
2.4.20-18.9 was de boosdoener, 2.4.20-19.9 werkte, nu heb ik 2.4.20-20.9 en die heb ik nog niet getest.
Specs: Een jetway mobo met DDR of SDRAM. Een antieke Philips 8x cd (her)brander, en een NVidia GForce 4 Nogwat, met de NVidia drivers.

Bedenk dit net: Bij die kernel upgrade naar 2.4.20.19.9 zijn er ook nieuwe NVidia drivers op gekomen...

Maybee we are alone... After all.

Verwijderd

Ik heb vandaag ook stabiliteits problemen gehad.
Ik gebruik 2.4.21 (x86) met Nivea ( :p ) driver.
Opeens leek fork() niet meer te werken :( reboot dan maar.....

Verwijderd

Topicstarter
Heidistein schreef op 24 August 2003 @ 21:25:
Ik kan het!
Ha, ik had redhat (twee kernels terug) zelfde probleem... Snik.
2.4.20-18.9 was de boosdoener, 2.4.20-19.9 werkte, nu heb ik 2.4.20-20.9 en die heb ik nog niet getest.
Ik heb ook Redhat (7.2) maar gebruik geen Redhat kernels met patches enzo. Ik heb gewoon 2.4.21-00.00.
Specs: Een jetway mobo met DDR of SDRAM. Een antieke Philips 8x cd (her)brander, en een NVidia GForce 4 Nogwat, met de NVidia drivers.
Hehe.. Mijn Philips brander is antieker.. een 2-speed rewriter 8) Maar hij werkt nog perfect! De brander op de andere probleem-machine is een 2 jaar oude Plextor.

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, het viel mij ook op dat op beide probleemmachines de brander geen DMA ondersteunt. Ook het BIOS geeft PIO4 aan ipv UDMA. Voor een 6 jaar oude Philips brander kan ik me dit nog voorstellen, maar voor een 2 jaar oude Plextor??

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
Ik zou eens even achter de plextor kijken of daar geen udma jumper op zit. Bij de aopen branders moet je de jumper er af halen alvorens udma te hebben.
Wilke schreef op 24 August 2003 @ 20:29:

Omdat 2.4.21 misschien voor hem wel een probleem fixed ;)
2.4.21 is relatief gezien toch weer een stukje veiliger als 2.4.18 :)

[ Voor 57% gewijzigd door LollieStick op 25-08-2003 13:19 ]

• Wilke
LinuxUser schreef op 25 August 2003 @ 13:16:
2.4.21 is relatief gezien toch weer een stukje veiliger als 2.4.18 :)
Wat is dat nou weer voor nonsens? Hardware die niet goed werkt (heeft TS al als reden genoemd) is inderdaad een hele goede reden, maar voor de veiligheid is het eerder af te raden dan aan te raden om de allernieuwste kernel te gebruiken. Behalve de ptrace patch (die er ook gewoon voor 2.4.18 al lang was) is er bij mijn weten qua beveiliging niets boeiends te verwachten met deze upgrade.

• YaPP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09-2025

YaPP

vdboor

hmm.. jullie zijn niet de enige. hier mijn ervaringen (en misschien nuttige dingen)

- recent heb ik mijn kernel een aantal keren geupdate, en ook de KDE. sindsdien merk ik dat cdbranden niet werkt als ik de KDE aan heb staan. anders wel. Vrij snel na het starten van het branden krijg ik een scsi timeout.

- met veel moeite heb ik mijn kernel weer 'gedowngrade' naar 2.4.20, met de nodige patches. (mijn via via82xxx_audio werkt niet in 2.4.20, alsa wel)
- Het probleem blijft echter bestaan.! |:( als ik in de console werk (of erna toe schakel) zie ik ook de foutmelding van de kernel-oops.":
code:
1
2
kernel BUG at ide_iops.c:1262
invalig operand : 0000

- in de changelog van 2.4.21 is te zien dat de ide_iops.c is aangepast.

ik heb dus geen flauw idee waar ik dat kan melden. :-$ of wat nu werkelijk het probleem is.

[ Voor 4% gewijzigd door YaPP op 25-08-2003 15:11 ]

Don't take life too seriously, you won't get out alive..! ;)

Verwijderd

Topicstarter
YaPP schreef op 25 August 2003 @ 15:10:
als ik in de console werk (of erna toe schakel) zie ik ook de foutmelding van de kernel-oops.":
code:
1
2
kernel BUG at ide_iops.c:1262
invalig operand : 0000
Als die computers van mij oops doen kan ik niks meer schakelen. Hoe doe jij dat?? Ik zou ook wel een foutcode oid willen kunnen rapporteren, maar als mn keyboard eenmaal begint te knipperen kan ik niet zo veel meer....

Die SCSI timeouts komen me ook bekend voor. Die zie ik alleen ook als bijvoorbeeld het wissen van een gare CDRW niet lukt. Zolang ik geen X geladen heb leidt dit nooit tot een oops. Als ik X wel geladen heb oopsen beide machines vrijwel altijd tijdens het wissen van een CDRW, zonder dat er eerst enge berichten in de kernel log verschijnen. Dat wissen doe ik dus alleen nog maar vanuit text-mode :(

Ik was net al upgradend van die stomme groen-gestreepte NVidia Screen Of Death(tm) af (tijdens laden/lossen van X), krijg ik dit weer. 8)7

• Heidistein

Heidistein

Blah

Mijn brander is toch niet zo antiek, en ondersteund WEL DMA, wat ook gebruikt word. (Anders mislukken de CDs)
Ik had vandaag trouwens ook een hang, zomaar, was niks met CD;s aan het doen of wat... (OT denk ik)

En die SCSI time-outs zijn ook bekenden ja...

code:
1
2
3
4
5
scsi : aborting command due to timeout : pid 98061, scsi0, channel 0, id 0, lun 0 Test Unit Ready 00 00 00 00 00
SCSI host 0 abort (pid 98061) timed out - resetting
SCSI bus is being reset for host 0 channel 0.
SCSI host 0 channel 0 reset (pid 98061) timed out - trying harder
SCSI bus is being reset for host 0 channel 0.

[ Voor 41% gewijzigd door Heidistein op 25-08-2003 19:33 ]

• Heidistein

Heidistein

Blah

Uhhh... Ik ga net een CDRW blanken, en hij trekt hem naar binnen, start het blankingsproccess en hij automount hem!!

Kan dat ermee te maken hebben ofzo? Of denk ik nu raar...

Verwijderd

Topicstarter
Heidistein schreef op 25 August 2003 @ 19:31:
Uhhh... Ik ga net een CDRW blanken, en hij trekt hem naar binnen, start het blankingsproccess en hij automount hem!!

Kan dat ermee te maken hebben ofzo? Of denk ik nu raar...
Ehmm.. Automount werkt toch alleen als iemand de contents van een mountpoint opvraagt? Volgens mij gebeurt dat niet tijdens het blanken....

Verwijderd

Topicstarter
Wheeee! 2.4.22 is uit! Er is hoop... :)

Verwijderd

Gebruik je het brandprogramma van KDE? In KDE multimedia (3.1) zit namelijk een bug zodat deze niet kan compilen met kernel 2.4.21 en de kernel 2.5 en 2.6 serie. Het probleem treedt op als cdrom.h wordt aangesproken.

http://bugs.kde.org/show_bug.cgi?id=60315

Misschien is je probleem verholpen als je een ander brandprogramma installeert.

• YaPP

YaPP

vdboor

Verwijderd schreef op 26 August 2003 @ 09:21:
dank voor je kde multimedia tip. die heb ik idd o.a. geupgrade.

een ander brandprogramma lijkt me niet handig. ok ik nou k3b, cd bake oven of cdrecord direct gebruik, ik krijg steeds dezelfde problemen.

• YaPP

YaPP

vdboor

Verwijderd schreef op 25 August 2003 @ 15:26:
[...]

Als die computers van mij oops doen kan ik niks meer schakelen. Hoe doe jij dat?? Ik zou ook wel een foutcode oid willen kunnen rapporteren, maar als mn keyboard eenmaal begint te knipperen kan ik niet zo veel meer....
als je een kernel oops hebt, ligt je kernel plat, dus dan kan je inderdaad niets meer doen.

Je kernel geeft altijd nog een foutmelding op de virtuele console waar je werkt (dus 1-6). zorg er dus voor dat je op een van die consoles zit. op scherm 7 (X) valt weinig te vertellen, dus zie je inderdaad niets meer.

die scsi timeout zag ik in de outvoer van 'cdrecord'. De KDE frontend die ik gebruik (k3b) laat ook de uitvoer van 'cdrecord' zien.

---

verder misschien de moeite waard om te vermelden:

zowieso raad ik aan om ook grafische apps die problemen geven, in een xterm (e.a.) te starten. Zo'n app spugt vaak toch interessante debug informatie uit.

zelf heb ik in /etc/syslog.conf ingesteld dat *.* ook op /dev/tty12 komt te staan. dus met Ctrl+Alt+F12 zie ik alle logs, kernel messages, en krijg ik ook daar de oops te zien.

ps. een -ac patch voor je kernel geeft je de mogelijkheid om de kernel oops in morse te laten zien op je leds :P (heel grappig gevonden iig)

Verwijderd

Kijk eens hier of je kernel configuratie goed is. Voor het brander moet je scsi emulation etc. aan hebben staan.

http://beyond.linuxfromsc...vs/multimedia/kernel.html

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 August 2003 @ 09:21:
Gebruik je het brandprogramma van KDE? In KDE multimedia (3.1) zit namelijk een bug zodat deze niet kan compilen met kernel 2.4.21 en de kernel 2.5 en 2.6 serie. Het probleem treedt op als cdrom.h wordt aangesproken.

Ja, ik gebruik K3B. Compileproblemen heb ik niet gehad, want heb KDE gecompileerd op 2.4.18.

Verder kan K3B nooit een kernel oops veroorzaken, omdat het alleen maar een grafische shell voor cdrdao/cdrecord is. Deze laatste programma's triggeren de oops, niet KDE of K3B.

Verwijderd

Topicstarter
YaPP schreef op 26 August 2003 @ 09:44:

zelf heb ik in /etc/syslog.conf ingesteld dat *.* ook op /dev/tty12 komt te staan. dus met Ctrl+Alt+F12 zie ik alle logs, kernel messages, en krijg ik ook daar de oops te zien.
Bedankt voor de tip, heb zelf nu ook kernel messages op tty12!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een weekje terug mn graphics driver veranderd. Ik gebruikte de Closed Source drivers van NVidia, nu gebruik ik de Open Source drivers. De closed source drivers heb ik bij andere mensen al vaker allerlei soorten oopsen zien maken, dus grote kans dat ze ook voor dit probleem de oorzaak zijn.

Niets bleek minder waar. Ik heb zojuist alweer een oops gehad met de Open Source drivers.

:( :( :(
Pagina: 1