Toon posts:

spdif opgeblazen of driver probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een asus p4g8x. Daar zit een coax-spdif uitgang bij en die heb ik aangesloten op mijn (NAD) versterker.
Alles ging prima: ik kon normale films kijken en dan werd het signaal via de spdif in stereo verstuurd en ac3 geluid werd dolby weergegeven.

Ik was blij. Totdat ik net met windvd even op pauze drukte en een paar minuten later weer op resume. Het geluid deed niks meer.
Een paar minuten later kwam het geluid nog 5 seconden terug.. Dat is me nog iets van 4 keer gebeurd, het geluid komt heel even terug en dan is het weer weg.

Eerst ging ik er uiteraard vanuit dat het een driver probleem was. Vanalles geprobeerd. Mijn setup is winxp met ac97 drivers. Ik heb van realtek geprobeerd te downloaden maar die ftp's zijn allen down. ( http://www.realtek.com.tw...12&series=8&Software=True )
Ik kan nergens voor spdif out kiezen overigens.. in volume control heb ik wel spdif erbij gepakt, maar het slidertje is gelocked (ik weet niet hoe het eerst was).
Ik heb de asus ac97 drivers opnieuw geinstalleerd.
In de manager heb ik de normale 2 speaker setup. Alles staat dus volgens mij goed, en zoals ik al zei: een paar uur geleden werkte het prima.
In windvd heb ik geexperimenteerd met de spdif out optie, zowel als de andere dingen.

Ik heb op allerlei forums gezocht en gelezen dat bij sommige mensen die de spdif hebben opgeblazen, het geluid ook een paar keer terug komt en weer stopt.. Vervolgens niks meer. :X

Denken jullie dat het mogelijk is dat spdif bij mij kapot is gegaan? En aan welke kant zou het kapot zijn? Versterker of computer?
De versterker doet het voor de rest overigens prima, als ook het analoge geluid van de computer (alleen met vervelende brom enzo, spdif was gewoon SUPER)

Verwijderd

(alleen met vervelende brom enzo
AARDEKABELTJE... doet wonderen

probeer eens een andere spdif source. Ik denk dat het bij je soundcard ligt, versterkers kunnen meestal veel meer hebben dan soundcards

Verwijderd

Topicstarter
(bedankt voor je reply!)
Ik ga inderdaad aarden.

De hele dag heb ik dit probleem gehad zoals ik beschreef. Vervolgens een paar uur de computer en versterker uitgehad en daarna werkte het weer. Toen had ik echter stereo geluid bij windvd dus ik zet hem op spdif. Vervolgens hoorde ik een behoorlijke tik en viel de versterker helemaal uit. Toen dacht ik dat ik echt de l*l was !

Echter, heb hem weer gewoon aangezet en alles werkt weer.

Nog steeds weet ik niet waar het nou allemaal aan heeft gelegen.