[WinXP-pro] Alleen read-access voor guest-account

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 11:52
Ik wil in mijn windows XP (professional) er voor zorgen dat de guest GEEN write access heeft naar de C: schijf (NTFS-formaat), en alleen een documents-and-settings dirrectory heeft waarnaar geschreven kan worden onder de guest account.
Nu heb ik geprobeerd om easy-sharing uit te zetten en bij de properties->security van de C: aan te geven dat de Guest geen write-access heeft op deze schijf en alle subfolders. Als ik de subfolders controleer op de security settings, heeft de guest idd geen write/modify-access.
Toch als ik nu inlog als guest, kan ik in alle folders schrijven, renamen, deleten etc. :(
Wat doe ik fout, wat moet ik doen om de de guest alleen maar schrijfrechten te geven in zijn eigen documents-and-settings directorie? :?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Waarschijnlijk heeft Guest full control over c:. Dit is de standaard instelling van Windows 2000. Alle rechten op submappen verwijderen heeft geen zin dan voor zover ik weet.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Gabriel-LG
sanfranjake schreef op 24 August 2003 @ 17:21:
Waarschijnlijk heeft Guest full control over c:. Dit is de standaard instelling van Windows 2000. Alle rechten op submappen verwijderen heeft geen zin dan voor zover ik weet.
Het probleem is inderdaad dat de "special permissions" van de Guest.
Wat ik nu gedaan heb, is een nieuwe user-group aanmaken waarvan ik een nieuwe user heb gemaakt.
Verder heb ik de nieuwe group bij de LocalSecuritySettings->UserRightAssignment->LogOnLocally gezet.
De account werkt helemaal naar behoren op EEN ding na: de user staat niet bij het login scherm, maar kan alleen via ctrl+alt+del inloggen.
Hoe krijg ik de user nu in het login scherm?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik heb helaas niet de ervaring met XP Home om je met het loginscherm te kunnen helpen ...

Heeft "Guests" nog rechten over de schijf ? Misschien zou de Everyone Permissie op C:\ er nog kunnen staan. Of een Everyone of Authenticated Users permissie over die map ?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Gabriel-LG
Ik heb mbv regedit het account al in het loginscherm gekregen (moet toch makkelijker kunnen zou ik zeggen :X)
Het blijkt btw dat alle accounts write-access krijgen (ook als je de write permissions niet aanvinkt) je moet ze expliciet op deny zetten. :?

Al met al, denk ik dat ik nog wat huiswerk moet doen voor accountmanagement ;)

THnX voor de hulp :) :)

Verwijderd

Lokaal inloggen en werken via een share zijn 2 verschillende dingen.
Ik denk dat je niet alleen de share rechten moet aanpassen maar ook de NTFS rechten voor het GUEST acoount.

Houdt rekening dat rechten op de share en de NTFS mekaar kunenn overrulen.

Wat ik meestal doe is volledige rechten op de share en restricties op NTFS niveau..
Pagina: 1