Systeem reboot spontaan (Geen blaster worm)

Pagina: 1
Acties:

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:05

MaxxMark

HT is Tof!

Topicstarter
Als eerste is het systeem 3.5 jaar oud en heeft nooit dergelijke problemen gehad.

system specs:
Pentium3 733
Geforce4 MX 440
384mb ram
Plextor brander
LG DVD speler
10mbit netwerk kaart
200watt astec voeding
en een vage modem :)

Sinds een week begonnen de problemen. Er is zover ik weet niets speciaals gebeurd (Geen stroomstoringen of vage programma's geinstalleerd of hardware toegevoegd/vervangen)

Het probleem ontstaat zodra het systeem windows XP geboot heeft. Zodra je bent ingelogt loopt het systeem na een onbepaalde tijd vast. Er is dus niet iets aan te wijzen waarvan ik zou denken "dat is het". In eerste instantie zocht ik het in de software hoek. Ik dacht eerst dat het iets van de blaster worm of iets soortgelijks was. Maar nee. Na verloop van tijd heb ik het probleem niet kunnen vinden en vermoedde ik iets in de windows installatie. Dus ik heb XP opnieuw geïnstalleerd. Na herinstallatie bleef het probleem.

Wat wel opviel was de harde schijf die een vreemd geluid maakte. Daarom is er besloten een andere (nieuwe) 30gb hdd in te gooien (geen grotere want dat zou het systeem vast niet aan kunnen ;) ).

Als laatste zijn alle hardware onderdelen er uit gehaald en heb ik een voor een alles terug gezet (verschillende geheugen modules, verschillende videokaarten, verschillende harde schijven). Niets hielp. Bios reset's hielpen ook niet. Lagere timings van het geheugen hadden ook geen effect.

Op andere forums werd aangeraden een andere voeding te proberen, maar ik zie niet in waarom dit zou kunnen schelen (en ik heb geen andere voeding bij de hand).

Oh, de temperaturen worden ook niet te hoog.
Die zijn om en nabij de 30 graden. (hij krijgt de kans niet warm te worden want dan issie al weer vast gelopen ;) )

Graag advies/tips :)

[ Voor 6% gewijzigd door MaxxMark op 24-08-2003 15:08 . Reden: temperaturen! ]

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MaxxMark schreef op 24 August 2003 @ 14:58:
Op andere forums werd aangeraden een andere voeding te proberen, maar ik zie niet in waarom dit zou kunnen schelen (en ik heb geen andere voeding bij de hand).
2 oorzaken: je voeding is niet krachtig genoeg, en zodra je wat meer power vraagt, zegt ie: jammer dan. of je hebt onstabiele lijnen of een grote afwijking in voltage. meestal kun je dit laatste in het bios checken.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• -ChRiZz-
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Doe eens start,uitvoeren en tik in eventvwr misschien dat daar iets instaat ? Virtueel geheugen vol?

Slache!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Topicstarter
Doe eens start,uitvoeren en tik in eventvwr misschien dat daar iets instaat ? Virtueel geheugen vol?
DAt lukt niet meer, windows komt niet zo ver.. Voor die tijd is het al vastgelopen..
2 oorzaken: je voeding is niet krachtig genoeg, en zodra je wat meer power vraagt, zegt ie: jammer dan. of je hebt onstabiele lijnen of een grote afwijking in voltage. meestal kun je dit laatste in het bios checken.
Ik vind het sterk dat het daar aan ligt, aangezien het de afgelope x jaar gewoon gewerkt heeft met die voeding. En opeens sinds vorige week (Was ook geen warme dag ofzo dus oververhitting zal het ook niet zijn) is het stuk, reboot het spontaan..

Ook heb ik nu zoveel mogelijk apparaten er uit gehaald, dus zou er meer ruimte moeten zijn qua voeding lijkt mij.

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Verwijderd

keer je voeding schoonblaze

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Topicstarter
Das een goeie! ga ik zo even proberen!

edit:
Helaas.. Heeft niet geholpen.
Hij loopt nu zelfs sneller vast :) (niet dat dat waarschijnlijk daarmee te maken heeft).

Hij loopt nu vast zodra het grafische logo van wXP te zien is..

Edit2:
Ik heb de "Technische PMG FAQ - hangen en opstartproblemen" er nog maar eens op nageslagen. En daaruit is ook mijn laatste mogelijkheid dat het aan de voeding zou liggen... Morgen maar terug naar de zaak gaan waar de hdd vandaan komt, en hem ruilen voor een wat sterkere (250 of 300 watt) voeding.

Maar als er nog tips zijn, graag :)

[ Voor 69% gewijzigd door MaxxMark op 24-08-2003 15:39 . Reden: Technische PMG Faq ]

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik heb zoiets vergelijkbaars gehad met mijn videokaart. Moederbord gaf te weinig spanning voor toen een TNT2 kaart. Nieuw moederbord en toen was het opgelost. Brakke video-kaart driver kan ook problemen geven tijdens het opstarten van windows.
Probeer eens in je bootlog.txt te kijken om te zien of ie toevallig steeds bij het laden van een bepaalde driver reboot.

Signature van nature

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
laat eerst memtest 86 maar eens een nachtje draaien. en doe dan gelijk 'all tests' ipv alleen de basic (c, 2, 3, 0. ofwel configuration, select tests, all tests, cancel)

als het geheugen geen fouten geeft verdenk ik de voeding en dan het mobo.

[ Voor 22% gewijzigd door smvs op 25-08-2003 13:01 ]

Verwijderd

die voeding is wel heel erg aan de zwakke kant :O
zelfs m'n pentium 200 heeft een zwaardere (235 watt) :/
In m'n mobo boekje staat dat het minimum 230 watt is voor m'n Asus A7V333, ik denk dat dat systeem dat ook wel nodig heeft.

Verwijderd

wattage zegt geen hoepel :P

een cheap aarz 350 watt voeding kan wel te zwak zijn
maar een kwaliteits 250 watt voeding kan het prima trekken :D

( heeft ruim 1.5 jaar een XP1600 met geforce 2 mx 2hdds en cdrom op 235 watt gehad zonder problemen :P )

• DolleDries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-07 09:12
Hmm.. zo'n voeding heeft ook niet het eeuwige leven. Als die voeding elke keer voor zeg 95% belast is (want ik vind dit ook wel een relatief laag vermogen) dan kan het verouderingsproces in deze voeding snel toeslaan. En dan zal deze op den duur steeds minder vermogen geven. En je geeft daarbij zelf al aan dat je alles al eens vervangen hebt op de voeding na & het probleem nog blijft bestaan.. moet er toch zelf ook wel een belletje gaan rinkelen of zie ik dat nu alleen ??

Hoe dan ook success met je speurtocht

• Nexus six
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-06 15:44
Het vervangen van de voeding is zeker nog niet zo'n slecht idee.

Heb een soort gelijke ervaring met mijn pc gehad en dat lag wel degelijk aan de voeding. Het pctje was 4 jaar oud toen kreeg ie de zelfde kuren na het vervangen van de voeding werkte die weer perfect (en nog steeds)

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Topicstarter
heb nu nieuwe voeding 300w,maar nog steeds niets

Verwijderd

Nadat je het BIOS scherm hebt gehad, krijg je nog een scherm met wat POST info, heb je daar al eens op F8 gedrukt en gekozen voor last know/good config?

Anders kun je ook nog even de XP cd erin doen en kiezen voor Repair o.i.d.

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:04
dat je een reboot krijgt komt dat omdat je je DUMP hebt uitstaan? dan krijg je namelijk geen BSOD maar een reboot. als je er nog bij kunt in safe mode dat even aanzetten. dan krijg je wat meer info..

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Topicstarter
Voor de goede orde, veel mensen hebben het over windows specifieke fouten (mem dumps e.d.). In veel gevallen komt het windows niet eens in, OOK NIET na een herinstall. De installer van XP doet het prima, maar zodra je de WinXP loading screen krijgt gaat hij rebooten.
XP is pas 14x herinstalled ofzo(steeds met andere config).

Memtest is ook gedraaid, met alle tests en heeft geen fouten gevonden (heb maar 1 pass gedaan, leek me wel voldoende though)

Wat zou het aan het moederbord kunnen zijn dat tot zoiets leid dan? kvinnut erg vaag namelijk :D Misschien die eens goed schoonblazen..

Verwijderd

Je moederbord al s goed bekeken of er geen 'busjes' zijn gaan lekken?

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
MaxxMark schreef op 25 augustus 2003 @ 18:36:
(heb maar 1 pass gedaan, leek me wel voldoende though)
Nee,
Als ervaren Memtester kan ik je zeggen dat je het beter een hele nacht kan laten draaien.
Heb 't ook eens gehad dat er nog niks was gebeurd na een paar passes.
Daarna een hele nacht laten testen en jahoorrrrrrrr...
Suc6!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 August 2003 @ 15:29:
wattage zegt geen hoepel :P

een cheap aarz 350 watt voeding kan wel te zwak zijn
maar een kwaliteits 250 watt voeding kan het prima trekken :D

( heeft ruim 1.5 jaar een XP1600 met geforce 2 mx 2hdds en cdrom op 235 watt gehad zonder problemen :P )
agree, maar je mag er toch wel vanuit gaan dat een gemiddelde 300 watt voeding meer levert dan een 200 watt ;)
/me heeft zelf een half jaar met een (superstille) Fortron Source 235 gewerkt, ging prima, werd wel goed warm :+

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Topicstarter
maar ff voor de goede orde,heb een nieuwe harde schijf,voeding(300w).
dit alles heefd niet geholpen!
zou het dan mijn moederboard kunnen zijn?

of een biosvirus?kan dat?en kan ik daar wat aan doen?
begin haast te denken dat ik mijn systeem beter kan doneren aan een derde wereld land 8)7

[ Voor 35% gewijzigd door MaxxMark op 25-08-2003 22:13 ]

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Topicstarter
probleem is opgelost!
het was mijn moederboard.
graag bedank ik ieder voor zijn ideeen!!!!!!

Pagina: 1