Domeinnaam met merknaam registreren *

Pagina: 1
Acties:
  • 292 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rax
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-11 11:51

Rax

Webdevver

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met mijn site http://www.siemensmobile.tk een totale remake te geven en wou daarbij mysiemens.net als domeinnaam registreren. Nu is mijn vraag of ik hiermee problemen kan krijgen met siemens als ik deze domeinnaam registreer. Mysiemens.com is NIET geregistreerd door siemens maar door iemand die een site wilde maken over zijn hond die siemens heet...

Verwijderd

is het niet
[url]http://www.siemensmobile.tk[/url]

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2003 13:56 ]

• MachoM
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-11 15:40
Ben niet juridisch geschoold, maar volgens mij zit het zo dat Siemens deze naam kan opeisen, als zij kunnen aantonen dat jij deze naam voor "oneigenlijke" doeleinden hebt geregistreerd.

Simpel gezegd, zolang je die site over Siemens mobieltjes gaat en het niet een sneaky link naar Nokia is kunnen ze je niet zo heel snel iets maken ;) (in Nederland dan)

edit:

Ik word btw nu al gek van alle popups, m'n killer lust er wel pap van ;)

[ Voor 17% gewijzigd door MachoM op 24-08-2003 14:48 ]

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 17:24

jep

Ik ben al gesue'd omdat ik xs4nobody.nl had, dus ik zou zeggen: Nee. ;)

• Rax

Rax

Webdevver

Topicstarter
De site is natuurlijk gericht op siemens mobieltjes en het is in feite goede reclame voor siemens en niet zoals xs4nobody ;)

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Er zijn meerdere sites over Siemens-telefoons met de merknaam in de domeinnaam, zoals http://www.club-siemens.com , etcetera. Echter, het is natuurlijk mogelijk dat een bedrijf niet zo blij is met dergelijke praktijken en zal proberen de domeinnamen op te eisen. Microsoft is het op dit moment bijvoorbeeld druk mee bezig:
nieuws: Diverse MSN-domeinnamen door Microsoft opgeëist

Het argument van rax666 gaat dus niet altijd op. Daarom zou het natuurlijk helemaal geen kwaad kunnen als je gewoon contact opneemt met Siemens. Misschien hebben ze er helemaal geen problemen mee en zien ze het inderdaad gewoon als gratis publiciteit. En als ze je mededelen dat ze niet willen dat je de merknaam in je domeinnaam stopt, dan weet je ook waar je aan toe bent :)

'k Heb je topic overigens even een titelfix gegeven :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

intoxicated schreef op 24 August 2003 @ 17:50:
Er zijn meerdere sites over Siemens-telefoons met de merknaam in de domeinnaam, zoals http://www.club-siemens.com
Genoemde domeinnaam is niet in NL geregistreerd en gehost en richt zich ook niet op de NL markt. (8>

Het is valt daarom ten zeerste af te raden dit te beschouwen als een voorbeeld waar je wat aan hebt . (8>

Vooraf contact opnemen met juridische zaken van siemens het minste wat je moet doen.

(domeinnaam geschillen zijn part of the job, vandaar de strenge toon)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2003 19:08 . Reden: kudde tiepos ]

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-11 08:54

MRic3

Of praat ik weer poep?

Mijn mening hierover...

geen slapende honden wakker maken...
die ^%$@& juristen die ; neuken maken er maar werk van.

En mochten ze sue'n en jij wilt er geen gezeik mee...
Maak een deal om het te verkopen.. of gewoon over te dragen..

* MRic3 schijt op juristen (o.a.) NOFI personally sranan

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

MRic3 schreef op 24 August 2003 @ 19:13:
* MRic3 schijt op juristen (o.a.) NOFI personally sranan
Thanks ...

ff ihkv voorlichting op den zondagavond:
ook al worden domeingeschillen vaak buiten een rechter opgelost.
D'r is altijd behoefte aan deskundigen op jur & techn vlak die moeten kunnen roepen dat iets vanuit hun optiek wel /niet mogelijk is.
En mede hierdoor verlopen geschillen zelden uit de klauw tegenwoordig;
het aantal echte rechtzaken over een domeinnaam is zeer gering.
Dus d'r is best wel e.e.a. netjes geregeld in dit kikkerlandje.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2003 20:19 ]

• Rax

Rax

Webdevver

Topicstarter
Ok, maar stel dat ik gewoon de domeinnaam registreer.. dan is de kans op een rechtzaak uiterst klein lijkt mij en ze zulen dan eerst de domeinnaam opeisen..toch?

Verwijderd

Tenzij je schriftelijk toestemming vraagt om het te gebruiken, heb ik ook gedaan voor een forum dat ik wilde maken, zo kunnen ze je niet vervolgen dat je hun naam gebruikt. Zodra hun aangeven dat het mag, dit per post naar je laten sturen. ik heb de volgende brief gehad.

------------------------------------
Geachte heer mijnnaam,

Naar aanleiding van onderstaande e-mail kan ik u meedelen dat het opzetten van
een (merknaam) internet forum wat ons betreft akkoord is.

Het door u geregistreerde domeinnaam is tevens door ons bevestigd, (bedrijfsnaam) zal geen aanspraak maken op dit domein.

U heeft hierbij de toestemming van (bedrijfsnaam) om het handelsmerk en naam te gebruiken.

Tevens hierbij het antwoord op uw vraag met betrekking tot de copyright van onze site, bij deze mag u alle beschikbare informatie plaatsen. Eventuele afbeeldingen kunnen bij ons kosteloos worden aangevraagd.

Indien u meer informatie wilt of nog vragen heeft kunt u altijd contact met mij
opnemen.

Veel succes met het opzetten van de het forum en uiteraard uw merknaam auto!

Met vriendelijke groet,

Bedrijf

---------------------------------

Nu kunnen ze me niets maken dat ik er niet om gevcraagd heb. :*)

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 18:03
Waarschijnlijk ja, maar niets is zeker. Kost hun natuurlijk ook meer dan jou gewoon vragen of je het domein opgeeft.

No production networks were harmed during this posting

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-12 16:29
Wanneer jij, opererend vanuit Nederland, een domeinnaam registreert met het woord "siemens" er in, en wanneer die site betrekking heeft op Siemens, dan is dat een inbreuk op hun merkrecht (of het nou een .com, .nl of .tk-domein is doet niet ter zake). Je kunt er dus problemen mee krijgen als Siemens er problemen mee heeft. Dat laatste zal sneller het geval zijn wanneer jij voordeel probeert te halen uit je site (banners, verkoop, reselling etc), oftewel wanneer jij meeprofiteert van de naamsbekendheid van Siemens. Bedrijven zijn daar niet blij mee. Over een non-profit site doen ze doorgaans niet moeilijk, maar daar moet je je niet op vastpinnen (zie kwestie-MSN).
Ok, maar stel dat ik gewoon de domeinnaam registreer.. dan is de kans op een rechtzaak uiterst klein lijkt mij en ze zulen dan eerst de domeinnaam opeisen..toch?
Zeer waarschijnlijk wel. Een rechtzaak kost alle partijen, inclusief zo'n bedrijf, geld. Bovendien heeft zo'n bedrijf weinig aan de negatieve publiciteit waar het mee gepaard gaat. Wanneer zo'n bedrijf dus problemen mocht hebben met een site/domeinnaam, zal doorgaans blijven met een belletje of briefje zonder dat er meteen juridische procedures aan te pas komen.

Overigens onderschrijf ik de tip van murphy01. Daarmee heb je een hoop zekerheid, en zolang duidelijk wordt dat je er geen commerciële bedoelingen mee hebt zullen ze het niet snel afwijzen, lijkt me.

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-11 10:47
*kick*

Ik zit nu ongeveer in een zelfde situatie. Ik heb een domeinnaam, met daarin de naam van een bekende auteur, geregistreerd. Het doel van dit domein is om via affiliateprogramma's wat geld te verdienen. Het is een .com domein.

Ik heb veel op internet gezocht, maar ik kan nergens vinden of dit nu is toegestaan of niet. Ik kom dergelijke domeinnamen overigens veel tegen.

Is het bijvoorbeeld mogelijk om, zonder problemen, onderstaand domein te registreren:
www.books-by-stephen-king.com (dit voorbeeld is puur ter illustratie)

We see things as we are, not as they are

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 18:03
Ik denk dat je problemen kan verwachten, als ik auteur zou zijn, zou ik op z'n minst mijn toestemming voor willen geven.

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

In het geval dat jij Jan Jansen heet & er een bekend auteur is die Jan Jansen heet, heb je nog een kleine kans dat je de naam verdiengeldmetjanjansen.com kunt houden.

In bijna alle andere gevallen maak je door de naam & het doel van de website ondubbelzinnig duidelijk te willen verdienen aan een ander.

Domein extentie maakt niks uit, evenmin of je hem in NL of waar dan ook hebt geregistreerd.
Pagina: 1