Toon posts:

Problemen met partities maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met het maken van partities. Ik heb een sata schijf van maxtor van 120 gigabyte. Ik heb deze geformatteerd en ik heb xp geïnstalleerd. Nu wilde ik graag twee partities maken, één van 5 gigabyte en één met de resterende schijfruimte. Ik heb toen met partition magic 8 een tweede partitie gemaakt van 5 gigabyte en daarop opnieuw xp geïnstalleerd met het idee dat ik de andere xp zou verwijderen dmv het formatteren van deze partitie. Dit lukte echter niet met het gevolg dat ik een dual boot heb gemaakt met tweemaal xp.
De situatie is nu als volgt:
Type Size Used Unused Status Pri/Log
Disk F: NTFS 112.23 2.903 109.332 active Primary
(*) Extended 4.996 4.996 4.996 None Primary
Disk C: NTFS 4.996 1.824 3.172,5 None Logical
(*) Unallocated 7,8 0,0 0,0 None Primary

Ik zie dat dit niet echt overzichtelijk is. Hopelijk is het wel te begrijpen.

Het liefst wil ik de hele harddisk formatteren en dan aangeven welke partities ik wil hebben. Wat kan ik nu het beste doen? Met partition magic de beide partities weer samenvoegen? En vervolgens de harddisk formatteren en opnieuw xp installeren en met partition magic opnieuw een partitie maken van 5 gigabyte maken maar ditmaal het gedeelte waar xp al op is geïnstalleerd?
Uit mijn verhaal blijkt wel dat ik weinig verstand heb van partities, dus alle help is welkom.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2003 12:21 ]

Verwijderd

Als je PM op CD of flop hebt kun je eerst je partities aanmaken. Als je PM draait vanuit XP dan kun je eerst gewoon XP een grote partitie laten aanmaken, dan nadat XP er op staat PM installeren en draaien en gewoon je bestaande XP partitie verkleinen tot 5 GB door hem kleiner te slepen, en in de lege ruimte er achter nu een nieuwe partitie van 110 GB of whater er over is aanmaken. Omdat je vanuit je actieve XP partitie dat niet direct kunt zal ie willen herstarten en dan regelt de PM bootloader het voor je voordat XP weer vers opstart en je 2e partitie als schijf begint te herkennen :)

Verwijderd

Topicstarter
Wat moet ik nu concreet doen? Met PM de beide partities samenvoegen? En vervolgens deze partitie formatteren, windows xp installeren, pm installeren en de partitie kleinere maken tot 5 gigabyte?
Hoe krijg ik windows trouwens zover dat hij de partitie formatteert?

Ik heb inmiddels de twee partities weer samengevoegd en de dualboot ben ik inmiddels ook kwijt.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2003 13:51 ]