Toon posts:

Speakers op filter aansluiten + en - (??)

Pagina: 1
Acties:
  • 241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laats een zelfbouw centerspeaker gekocht komplete kit, drivers en filter, etc.... Deze heb ik nu inelkaar gezet, maar ze klinken erg kill (scherp/hoog/bijna geen bass).
Nu heb ik de speakers op de filter aangesloten zoals uitgelegd is,... maar misschien heb ik het verkeerd gedaan. Ik ben nu toch aan het twijfelen.

Ik heb ze dus aangesloten zoals mij is uitgelegd, maar voor zekerheid even tekening gechecked....maar daar kan ik niet echt wijs uit... |:(

Op de tekening van het filter staat dat alle speakers direct op de - ingang zijn aangesloten en alle + via spoeltjes en weerstandjes lopen.... klopt dit?

Verwijderd

Hmm misschien een domme vraag, maar heb je er wel een goede behuizing omheen gemaakt? Als de inhoud niet klopt dan klinkt het ook nergens naar.

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
zoals je het omschrijft zit het goed aangesloten dus het zal toch wel aan de kast of de keuze van speakers te maken hebben.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Verwijderd

Topicstarter
Heb gewoon volume aangehouden wat is opgegeven.

Straks toch nog even filter checken.

Is het trouwus ook niet zo dat mijn versterker (week oud) en speaker (paar dagen oud) eerst nog moeten worden ingespeeld? Of is dat gewoon een fabeltje?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

De versterker zal wel niet hoeven in te spelen, maar in de manual van mijn speakers stond dat ze zo'n 50 uur moesten inspelen.

Niet dat je nou zo'n groot verschil hoort dat dan ineens de bassen er wel zijn ofzo, dus daar zal het niet zo gauw aan liggen.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 19:58
Op de tekening van het filter staat dat alle speakers direct op de - ingang zijn aangesloten en alle + via spoeltjes en weerstandjes lopen.... klopt dit?
hmmm, dit klinkt nou niet echt overtuigend.

Woon je dicht in de buurt van die zelfbouwzaak? Ga er dan ff met je speaker langs.
Maak anders ff wat pics, da's wat makkelijker voor ons om fout te zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Zal morgen ff wat foto's maken en de tekening van de filter inscannen.

Verwijderd

Topicstarter
ACM schreef op 24 augustus 2003 @ 13:36:
De versterker zal wel niet hoeven in te spelen, maar in de manual van mijn speakers stond dat ze zo'n 50 uur moesten inspelen.

Niet dat je nou zo'n groot verschil hoort dat dan ineens de bassen er wel zijn ofzo, dus daar zal het niet zo gauw aan liggen.
Vond trouwus op :
http://home.wish.net/~flakes/audio/visies/kabels.htm

dit over kabels inspelen:

"Kabels moeten inspelen.
Dit is waar.

Het bovengenoemde richtingseffect moet zich opbouwen waardoor in het begin kabels wat onrustig klinkt.

De andere reden is dat na het solderen een mechanische "stress" optreedt in de kabel. Het zogenaamde kristalrooster in de kabel is verstoort door het te snel afkoelen van de kabel en dat geeft een bepaalde onrust in het geluid. Het kristalrooster hersteld zich over het algemeen weer na verloop van tijd. Dit noemen we inspelen.

Sommige kabelfabrikanten laten hun kabels na het solderen tot rust komen in een oven. De kabels worden dan verwarmt tot een bepaalde temperatuur waarna ze langzaam afkoelen."

Nooit geweten... :?

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-08 14:36

w00Dy

Make soap, not war

Ik stel hem toch maar even:

Staan je speakers wel in fase ?

Inspelen maakt misschien de ophanging van de speaker wat losser en vlotter maar zo'n een groot verschil in geluid is dat niet. Dat is geen inspelen dat noemen ze gewenning ;)

[ Voor 60% gewijzigd door w00Dy op 24-08-2003 21:54 ]

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 17:05

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Verwijderd schreef op 24 August 2003 @ 21:37:
[...]

Vond trouwus op :
http://home.wish.net/~flakes/audio/visies/kabels.htm

dit over kabels inspelen:

"Kabels moeten inspelen.
Dit is waar.

Het bovengenoemde richtingseffect moet zich opbouwen waardoor in het begin kabels wat onrustig klinkt.

De andere reden is dat na het solderen een mechanische "stress" optreedt in de kabel. Het zogenaamde kristalrooster in de kabel is verstoort door het te snel afkoelen van de kabel en dat geeft een bepaalde onrust in het geluid. Het kristalrooster hersteld zich over het algemeen weer na verloop van tijd. Dit noemen we inspelen.

Sommige kabelfabrikanten laten hun kabels na het solderen tot rust komen in een oven. De kabels worden dan verwarmt tot een bepaalde temperatuur waarna ze langzaam afkoelen."

Nooit geweten... :?
Een speakers heeft bewegende delen die door de muziek andere eigenschappen krijgen bv de rubberen ring om de conus.
Dat van die kabels verzinnen de marketing mensen om de kabels zo duur mogelijk te verkopen.
(Als dit weer een kabel discussie wordt zijn we nog lang niet klaar :))

PGEQRZEM

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 19:58
Verwijderd schreef op 24 augustus 2003 @ 21:37:

Geluid is wisselspanning: Richting is dus kolder
Meer valt er niet over te zeggen.
Electrische eigenschappen zijn niet afhankelijk van de staat van het kristalrooster.
(mechanische wel, uiteraard. Denk aan gehard staal bijvoorbeeld)
Als de electrische eigenschappen afhingen van het kristalrooster, dan had je in de tabellenboekjes wel de specifieke weerstand van staal zonder toestanden, in geharde toestand, of getemperde toestand zien staan.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, discussie over kabels gestopt,.. is nu duidelijk ;)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:44

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Voor de zekerheid: over dat Filter, er moet ook een - naar je filter toe (dus niet alleen een +), zit die er niet, dan gaat je filter hele andere dingen doen dan waar ie voor bedoeld is.

Anders gezegd, er gaan vanaf je versterker 2 aders naar het filter, + en -
De - word opgesplitst naar alle speakers, het filter heeft 2 of meer + uitgangen voor elke individuele speaker. Bv High en Low, zorg dat ook daar de juiste speaker aanhangt!

Check ook even of op alle speakers de + aders ook op de + aan zijn gesloten en de - ook op de -. (zoals dus al eerder gezegd, of ze in fase staan.)

[ Voor 15% gewijzigd door remco_k op 25-08-2003 11:49 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Schema filter nagelopen en met mijn aansluitingen gecontroleerd, alles was prima.

Achterkant dichtgemaakt, woofers er terug in.... ff testen op mijn oude systeem.
En,.... Nou ja,.. Bass is terug. Hardstikke zuiver geluid. :P

Heb er niets aan veranderd en toch doet hij het nu prima. (enige wat kan zijn is + en - omgekeerd op de woofer, niet op gelet toen ik ze er af haalde)

Nu nog op mijn AVR 3803 ff aansluiten en dan U571 testdraaien!!

Thnx!! _/-\o_

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-08 14:36

w00Dy

Make soap, not war

fase dus :+
Pagina: 1