[poll] Patentprotest: T.net/GoT woensdag dicht?

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Topicstarter
Inleiding
Protestmars tegen Europees softwarepatent

De idiotie van ongebreidelde patentverwerving op ideeën die al lang en breed gemeengoed zijn is duidelijk. Het mooiste voorbeeld blijft het Australische patent op het wiel dat een paar jaar geleden werd afgegeven. Toch staat er een vrijbrief voor patentregistratie op het punt wet te worden. Ik citeer http://swpat.ffii.org/ :
Vooruitgang in software is vooruitgang in abstractie.. Waar traditionele patenten bedoeld waren voor concrete en fysieke uitvindingen, gaan softwarepatenten over ideeën. (...) Wanneer software patenteerbaar is, is alles patenteerbaar...
Waarom dit jou raakt...
Veel regulars van T'net en GoT zullen hun brood in de IT (willen) verdienen. Als de geplande wetgeving er door komt, zal dat veel gevolgen hebben. Beginnende ondernemingen in de IT krijgen het moeilijk: om een XOR op een gifje los te laten moet je tegenwoordig al twee of drie licenties hebben, dus software ontwikkelen wordt veel duurder. Andermaal een quote van bovenstaande site:
Bewijs uit economische onderzoeken toont aan dat patenten hebben geleid tot een afname in het bedrag dat aan onderzoek en ontwikkeling wordt uitgegeven.
De werkgelegenheid in de IT zal dus minder worden, ten faveure van de werkgelegenheid in de rechtenbranche. Nadat de IT klaar is met het maken van een ontwerp, moet er nou geshopped gaan worden om de benodigde licenties erbij te kopen. Logisch gevolg is dan dat oplossingen waarvoor goedkope licenties beschikbaar zijn, gekozen worden terwijl er betere oplossingen voorhanden zijn.

Sowieso lijkt het me zinvoller wanneer mensen betaald worden voor werkende stukken software ipv voor concepten als "multifunctionele computers ter grootte van een credit card, waarop gebruikers (...) informatie konden opslaan". Als je kennis bezit, moet je die in de meeste gevallen gewoon kunnen gebruiken. Waar komt de grens te liggen? Optellen van bedragen? Uitvoeren van instructies? De NOP? Maar dat is weer een andere discussie. De vraag hier is: zijn wij akkoord met de invoering van de voorstellen, en zo nee: wat kunnen we ertegen doen?

Er iets tegen doen heeft geen zin
Voor iedereen die zegt dat protesteren zinloos is: natuurlijk is protesteren niet zinloos. Als je je stem niet laat horen, bestaat je mening feitelijk niet. Bovendien zitten er in de IT meer ter zake kundigen dan in het EP. (Alhoewel: in de IT zitten niet veel mensen met een goed begrip van macro-economische repercussies.) Het lijkt me iig duidelijk dat tweakers.net een in alle opzichten behoorlijk krachtig signaal kan afgeven. Verder denk ik dat T.net met de nieuwspost op de FP duidelijk genoeg heeft aangegeven dat het voor de tweakers-doelgroep een relevante actie is, vandaar natuurlijk ook dit topic.

Sowieso: als je wil betogen dat protesteren zinloos is, maak je jezelf natuurlijk onsterfelijk belachelijk door in en/of tegen dit topic te protesteren :+

De vraag:
Moet [gathering.]tweakers.net op woensdag 27 augustus a.s. op zwart?

Ik stel deze vragen trouwens niet alleen aan den gewaarderden lezer, maar ook en met name aan de crew van GoT. Het is er ondertussen lang genoeg ingewreven dat het hier geen democratie is (>:)): wat is het officiële standpunt van T'net en GoT?

En ja, ik heb gezocht. Gevonden: Help Europa vrij te houden van software patenten.
Maar dat hielp niet echt
:|

Poll...

...want ik wil niet alleen weten hoe de crew erover denkt :>

t.net en got beide op zwart
t.net op zwart, got openhouden
t.net en got op zwart, LA/TFF openhouden
t.net en got beide openhouden
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=3663&layout=2&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier
Ik vraag vooral de mensen die optie vier (niks op zwart) kiezen, hun keuze te motiveren. "Want het is zinloos" is overigens geen argumentatie, ik wil weten waarom je het zinloos vindt ;)

Komische noot.
We weten allemaal dat jij "een dag zonder GoT nóóit overleeft". Niet posten svp, want: boring! TIA.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je stem is vastgelegd, bedankt voor het stemmen

Poll: Moet [gathering.]tweakers.net op woensdag 27-8-03 op zwart?
Je hebt gestemd op: t.net en got beide openhouden
Ik vind dat het idd iets is waar aandacht aan besteedt moet worden maar ik denk dat het én niet wenselijk én niet zinvol is om T.Net of GoT te sluiten voor een dag. Imo en zo dus.

Edit: je wilt extra motivatie. Ok dan, ondanks dat 'niet zinvol' een prima argument is. GoT is een knowlegde base, en een community. Beide zijn voor veel mensen een dagelijks onderdeel voor werk en ontspanning. Dat een dag ontnemen is idd zinloos. Daarnaast zullen er ook wel contractuele verplichtingen jegens adverteerders zijn, maar daar hou ik me niet mee bezig.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2003 06:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 07:14

Brazza

Byte me!

Verwijderd schreef op 24 August 2003 @ 06:03:
[...]Blaat een hoop onzin..
.Maar daar hou ik me niet mee bezig.
Niet? Ah je houdt het gem. posts omhoog als Bot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Als je dit soort uitzondering gaat maken, dan moet je je voorbereiden op andere uitzonderingen. GoT/T.net trekt een te algemeen publiek. Doe dit soort acties liever op een website waar uitsluitend IT-ers komen. Dan heeft er verder niemand last van.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

En zo kan ik mij nog veel zaken voorstellen waar een groot aantal users tegen zouden willen protesteren.

Tweakers.net kan slechts als zichzelf protesteren en niet uit naam van al zijn >50.000 gebruikers.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:17

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Hoewel het risico er in zal zitten dat op het hele form gebeuren een patent zal komen lijkt mij zinvoller om de makers van die wet terug te pakken als die wet er door komt.

Als iemand van ons nu een zeer goed omschreven patent aanvraagt voor het maken van wetten. :+

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Mijns inziens treffen we onszelf alleen maar door alles op zwart te gooien. In die tijd kunnen we veel van elkaar leren en elkaars meningen horen en ga zo maar door. Als we echt willen protesteren moeten we de straat op vind ik...
Verder is met het tot nu toe lage aantal stemmen woensdag een beetje kort dag om al te besluiten he..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:47

Basszje

Reisvaap!]

Niet op zwart maar gooi bv voor een week of wat de I-patents banner in de roulatie :) .
Of besteed er wat aandacht aan in het nieuws. Bereik je waarschijnlijk ook meer mee .

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:27
misbehavingman schreef op 24 augustus 2003 @ 09:41:
Als we echt willen protesteren moeten we de straat op vind ik...
Neeej :/ :+
Verder is met het tot nu toe lage aantal stemmen woensdag een beetje kort dag om al te besluiten he..
't is zondag 10:25, niet echt een punt waarvan je zegt dat het druk is normaal gesproken :)

Ik denk zelf dat het weinig zin heeft, aangezien de mensen die de patenten uitdelen niet "ff" op GoT/T.net gaan kijken om naar onze mening te kijken. Op zich zou ik het niet leuk vinden dat GoT/T.net op zwart gaat, maar er is denk ik best wel mee te leven.

Misschien is de straat op gaan (ondanks dat we bang voor licht zijn ;) ) misschien het beste. Maar dan moeten denk ik alle actieve posters gaan protesteren wil het effect hebben, en aangezien het ook voor de meeste geen vakantie meer is, of ze jou mening niet geheel steunen, is het onmogelijk om met voldoende mensen naar Den Haag te gaan.
Basszje schreef op 24 August 2003 @ 10:18:
Niet op zwart maar gooi bv voor een week of wat de I-patents banner in de roulatie :) .
Of besteed er wat aandacht aan in het nieuws. Bereik je waarschijnlijk ook meer mee .
En hoe kan GoT/T.net het op het nieuws krijgen? Alleen met de straat op gaan wat de meeste hier niet zullen doen.

Ik heb niet gestemd omdat het me allemaal weinig uitmaakt, ik ben tenslotte nog maar een 16-jarige die van softwareschrijven (nog?) niet zijn beroep wil maken

[ Voor 9% gewijzigd door blackangel op 24-08-2003 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik zie niet in hoe het op zwart zetten van t.net en got iets bijdraagt aan de mening die je wil verkondigen. Het tekenen van de online petitie lijkt mij een veel betere stap, evenals het schrijven van een brief/email aan 2e Kamerleden of het Europees Parlement. Of t.net en got op zwart staan, dat zal de betrokken politici worst wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex
  • Laatst online: 20-08 21:38
Oké, GoT op zwart, kan ik snappen. Maar T.net zelf zeker niet. Primair bussiness gewoon ff plat gooien. Wat een onzin! Zet dan een partitie op de FP maar niet op zwart.

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 14:35

D2k

Alex de Groot schreef op 24 August 2003 @ 14:43:
Oké, GoT op zwart, kan ik snappen. Maar T.net zelf zeker niet. Primair bussiness gewoon ff plat gooien. Wat een onzin! Zet dan een partitie op de FP maar niet op zwart.
nurt ;) je zal wel petitie bedoelen?

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphega
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 22:43
Misschien is een extra banner tussen de nieuwsheadlines dan wat. Een volledig zwarte banner met daarin een protestleus ofzo. Die banner dan laten linken naar een pagina met uitgebreidere uitleg over waarom het zo slecht zou zijn.
Het zal natuurlijk niet veel helpen om het te stoppen, maar het helpt wel om een hoop mensen er bewust van te maken. En hoe meer mensen er bewust van zijn hoe meer aandacht er voor het protest zal zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Alphega op 24-08-2003 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

* curry684 runt zelf een IT-bedrijf en ziet het probleem niet. Al dat geemmer speelt toch alleen tussen grote bedrijven, en volk als Gartner met die stoere 'economische onderzoeken' bewijzen toch alleen waar ze voor betaald worden: ik heb nog maar zelden een onderzoek van Gartner gezien dat niet te duur was of enigszins nut had.

En wat het met t.net van doen heeft en waarom het dicht zou moeten gaat helemaal beyond me :P

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
http://www.sgp.nl/

Die gaat op zondag op zwart. En dat is de SGP, dames en heren. :z

Daarmee is even de toon gezet voor het volgende; protestacties hebben geen zin tenzij je ze duidelijk richt aan instanties. Tien websites met elk 100.000 bezoekers zorgen straks voor 1.000.000 gefrustreerde mensen, en er moet maar net iemand van de overheid zijn die toevallig op één van die sites kijkt.
Dus de kosten wegen niet op tegen de baten. Tot zover het betoog, dan nu de mening: wat een flauwekul zeg, als je zonodig echt wat wil, ga je ("je" in abstracte zin, dus niet gaan gillen) naar Brussel en mij niet irriteren met een protestactie tegen een softwarepatentenbeleid wat me niet interesseert en wat in de praktijk ook nooit zo erg zal zijn als het gesteld wordt. Alsof je nu nog een recht op hyperlinks kan claimen. Alsof iemand nog een patent op de 0 en de 1 kan claimen, doei ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Captain Pervert op 24-08-2003 15:11 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oefening
  • Niet online
Op 4 mei gaat GoT 2 minuten plat en hiervoor zou het dus een dag plat moeten gaan?

Rare wereld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-09 19:00

Steve

Krokodil \o/

Ik sluit me aan bij de bovenstaande sprekers. Ik zie er echt het nut niet van in om T.net en GoT te sluiten.

Het is veel nuttiger om woensdag op het Luxemburgplein te staan in Brussel. En dat ga ik ook doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Wekkel schreef op 24 August 2003 @ 11:08:
Ik zie niet in hoe het op zwart zetten van t.net en got iets bijdraagt aan de mening die je wil verkondigen. Het tekenen van de online petitie lijkt mij een veel betere stap, evenals het schrijven van een brief/email aan 2e Kamerleden of het Europees Parlement. Of t.net en got op zwart staan, dat zal de betrokken politici worst wezen.
Daarom dus geen van beiden op zwart. Men moet hier en in de samenleving leren om het middel niet zomaar toe te passen als het doel goed is. Het middel moet het beste1 middel zijn om een bepaald doel te bereiken....
Wat nu gebeurt is dat er een onderbouwing gevraagt woordt voor het afwijzen van het middel, terwijl er dan naar het doel verwezen wordt.

1 beste als in beste prijs-kwalliteitsverhouding

[ Voor 5% gewijzigd door ArthurMorgan op 24-08-2003 18:29 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doen!

Om maar eens een afwisselend geluid van de mensen hier boven mij te laten horen. De argumenten hierboven over "dat je nu echt geen rechten op de 1 en 0 kan claimen" zijn grappig en logisch, echter incorrect. Dat kan wel. Daar is die wet nou juist voor gemaakt. Daarom zijn een aantal mensen enorm bang voor deze wet. Wij willen niet proberen om een aardverschuiving neer te zetten, wij willen ook niet proberen om alle rechtse ministers om te brengen als we onze zin niet krijgen - ik ben geen extreem-linkse terrorist.
Ik wil een alternatief geluid laten horen, enerzijds aan het brede publiek, die een veel gematigder mening heeft dan zowel de anti-patent-lobby als de patent-lobby, maar toch vooral aan de politici en het bedrijfsleven - zij maken binnen korte tijd een beslissing, en zolang er geen enkel tegengeluid is, zal de algemene opinie in die kringen (want de kennis over techniek is in die kringen helaas zeer beperkt) veel te ver naar het bedrijfsleven doorslaan. Veel meer dan de politici zelf denken.

Nogmaals, het is niet bedoeld om de wereld op z'n kop te zetten, het is bedoeld als tegengeluid en om de politiek wakker te houden. Er is meer dan het bedrijfsleven. Daar gaat het om.

Want dat softwarepatenten in de VS uit de hand zijn gelopen, heeft geen uitleg nodig. En dat onze wet gelijk is aan de Amerikaanse versie, dat zal hopelijk sommigen wakkerschrikken. En dat die wet net zo interpreteerbaar is als de Amerikaanse, dat is schrikbarend. Want wie kan straks de advocaten betalen?

Daarom dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
BBB nu ga je weer in op het doel. Dat er wat moet gebeuren ben ik met je eens... maar denk je echt dat het indruk op een politicus (afgezien van Zeef, maar aan Leiden hebben we nu niet zoveel ;) ) maakt dat er een aantal sites 24 uur dicht gaan? Dat zegt ze niks. Dat T.net tegen de 100.000 registranten heeft weten ze niet en komen ze echt niet te weten...
Sowieso, als de leiding hier besluit tot het dicht gooien van T.net zegt dat nog niks over de achterban....

Het middel deugt dus gewoon niet ;)

[ Voor 13% gewijzigd door ArthurMorgan op 24-08-2003 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:56

Pubbert

random gestoord

Niet echt zinvol om er op deze manier aandacht aan te besteden imo :{

Openhouden dus. Het bedrijfsleven moet er zelf maar iets op vinden.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Ik vind het idee van 'handtekeningen' verzamelen beter :). Een banner/nieuwsbericht op de frontpage met onder andere een linkje naar de inteken lijst wat dan op één of andere manier naar de juiste personen wordt verstuurd.
Daarmee voorkom je dat het lijkt alsof alleen de eigenaren van T.net voor de actie zijn, het zegt ze vast veel meer dan een website die eruit ligt en het is een duidelijk signaal dat er (veel) tegenstanders zijn wat de politiek misschien tot nadenken zet. :)

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Even een officieel statement vanuit het besturende gedeelte van de crew: wij gaan onder geen beding op zwart aanstaande woensdag.

wel zullen we kijken of we op een of andere manier aandacht hiereen kunnen geven op de FP, maar het voorstel wat hierboven wordt gedaan is te ingrijpend en kunnen wij niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:56

Exirion

Gadgetfetisjist

Volgens mij is het een beetje een storm in een glas water. Ja, het patentsysteem is hier en daar krom en er zijn bezopen patenten. Maar is de Nederlandse wetgeving af en toe niet net zo krom? Je kunt wel voor elk potentieel gevaar de alarmbel aanzwengelen, maar daarmee schep je onnodig paniek.

Voor een particulier is het aanvragen van een patent (inclusief de hele afhandeling) een geldverslindende en tijdrovende bezigheid. Reken gauw op 50.000 euro voor een complete patentafhandeling. Het gebeurt dus veel vaker dat patenten door werknemers van bedrijven worden aangevraagd en zo'n bedrijf kan uit vijandigheid naar concurrenten toe vervelende patenten genereren. Maar maakt dat het hele patentsysteem dan belachelijk en onzinnig? Natuurlijk niet.

Volgens mij weten veel mensen die meelopen in de 'software patenten zuigen' manie amper hoe het patentsysteem werkt, en wat er precies onder het patenteren van software-gerelateerde ideeen wordt verstaan. En het is al helemaal onzinnig om dan te zeggen dat het patenteren van software niet deugt. Wat is er anders dan andere vormen van intellectueel eigendom?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
ik denk idd dat het vrij nutteloos is om t.net en/of got op zwart te gooien.

ik moet zeggen dat ik het wel eens ben met het protest, want patent op software is een ranzig idee van deze veel te bureaucratische wereldgezindheid

ik zie het al gebeuren dat alle grote bedrijven snel patent aanvragen op dingen als msn, kazaa, en voor je het weet mag je zelfs geen gebruik meer maken van tcp/ip zonder geld te betalen :(

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Laatst online: 10-06 17:45
Kaj. schreef op 24 August 2003 @ 20:25:
Even een officieel statement vanuit het besturende gedeelte van de crew: wij gaan onder geen beding op zwart aanstaande woensdag.

wel zullen we kijken of we op een of andere manier aandacht hiereen kunnen geven op de FP, maar het voorstel wat hierboven wordt gedaan is te ingrijpend en kunnen wij niet doen.
Als het besturende gedeelte van de crew iets meer research had gedaan (mijn mail gelezen bijvoorbeeld) dan zou

a) het besturende gedeelte van de crew weten dat het woord "sluiten" ongelukkig gekozen
is, het is niets meer dan een boodschap die na 15 sec doorlinkt naar de gewone fp/forum
of meteen weg is door een klik

b) het besturende gedeelte van de crew weten wat het belang van patenten zijn en misschien iets meer respect opbrengen voor de free software community zonder dewelke GOT en T.Net niet zouden hebben bestaan, of toch niet draaiende op kosteloze en hoog performante vrije software.

// edit

Na herhaaldelijk ademhalen voel ik me al een pak beter. Gelieve deze nogal puntige tekst iets lichter op te nemen dan hij er staat :)

[ Voor 8% gewijzigd door XTerm op 24-08-2003 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ondanks je "disclaimer" toch even een reactie.

Welke mail? Ik heb geen mail gezien.

Overigens onderschat je ons als je zegt dat we geen idee hebben van het belang van patenten en de daaruit voortvloeiende gevolgen. Graag even twee keer nadenken en drie keer ademhalen voor je nog eens zo'n statement maakt svp.
En onze reactie is met name gericht aan de topicstarter die even een poll start over hoe wij met zoiets om zouden moeten gaan in zijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:58

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

woensdag wordt het betreffende voorstel aangenomen door het europees parlement, in aanloop naar deze gebeurtenis is er volop mogelijkheid geweest tot inspraak en protest; alhoewel een aantal inspreek-mogelijkheden overheerst werden door professionele lobby's van grote bedrijven heeft in eerste instantie de open-source gemeenschap veel krediet verworven en is ook binnen dit traject gaan functioneren als volwaardige gesprekspartner van de europese overheid.

Ik heb echter het idee dat de protest-beweging tegen patenten overgenomen is geworden door radikale anti-globalisten, die tegen zijn op elk compromis en die ook zelf iedere rationele insteek in de problematiek afwentelen op een soort van paranoia beeld van het 'grootkapitaal' en een 'onderdrukkende overheid'.

Ik ben zeker niet blij met het huidige voorstel zoals het ter stemming wordt aangeboden, het ontbreekt aan juiste controle en een duidelijke opzet voor het EPO (Europees Patent Bureau) en ook had ik liever een vastlegging in duidelijke termen van software-patenten gezien, en eventueel een duidelijkere scheiding tussen genetische patenten, op economische bedrijfsprocessen, educatieve methoden alswel op programmeer-technisch gebied.

Maar ik zie de invloed van juist anti-globale en radikale sites als Indymedia als een even grote oorzaak hierachter.
In die zin lijkt mij het op 'zwart zetten' of anderszins al te politiek gemotiveerde acties vanuit Tweakers.net ongepast.
Dat soort radikale meuk past niet bij een onafhankelijk journalistiek medium, laat dat liever over voor groepen die berichtgeving als 'aksie'-voeren zien.

Bovendien heeft nu protesteren nog maar weinig zin, op eerdere momenten was er wel een duidelijk mogelijkheid tot inspraak en vaak zijn deze dan ook gemeld, danwel op Tnet of anders GoT (waar meerdere discussies over de problematiek zijn geweest).

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

RM-rf schreef op 24 August 2003 @ 22:53:
Ik heb echter het idee dat de protest-beweging tegen patenten overgenomen is geworden door radikale anti-globalisten, die tegen zijn op elk compromis en die ook zelf iedere rationele insteek in de problematiek afwentelen op een soort van paranoia beeld van het 'grootkapitaal' en een 'onderdrukkende overheid'.
Dat is waar ik met m'n vorige post een beetje op doelde ja.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RM-rf schreef op 24 August 2003 @ 22:53:
Dit vind ik wat extreem gesteld. In mijn post stelde ik al dat het middel scherp is, juist om een tegengeluid te laten horen tegen de net-zo-extreme mening van de industrie. De uitkomst - hoop ik tenminste - zal dan een compromis zijn die ergens in het midden ligt.

Zonder tegengeluid komt het extreme voorstel van de industrie er zonder problemen doorheen. Dan is de patent-beweging overgenomen door een stelletje radikale globalisten, die tegen zijn op elk compromis en die zelf ook iedere rationele insteek in de problematiek afwentelen op een soort paranoia beeld van het 'iedereen steelt' en 'het intellectual property is van ons'.

Nogmaals, mijn mening is niet extreem. Ik wil slechts een simpel tegengeluid. Ik hoop dat je dat in elk geval met me eens bent? :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een gezeik van sceptici hier "dat het toch niets uitmaakt" en "dat ik met een dagje zonder GoT of Tweakers.net al afkick-verschijnselen krijg", bah... :(

Dit gaat iedereen aan die vrijheid van denken en innovatie op softwaregebied aan het hart gaat.

Ik stel overigens een noodmeeting in Brussel voor op aanstaande woensdag (tijdens de protestactie daar).

Zie dit topic:

Verwijderd in "GoT-meeting in Brussel tegen softwarepat"

En als jullie sympathie voor de zaak hebben maar niet willen of kunnen komen, vergeet dan in elk geval nogmaals niet de petitie te ondertekenen:

http://petition.eurolinux.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Zoals je vast had gemerkt is het al een tijdje Tweakers.net B.V. dat betekent niet dat we geen eigen mening mogen hebben.
Maar het betekend wel dat we zeer waarschijnlijk zekere contracten hebben aangegaan die het voortbestaan van die B.V. (o.a. op financiele wijze) moeten garanderen. Zoals bannering, pwm-contracten e.a.

Denk daar es over na, voor je ons "verzoekt" een dagje "op zwart" te gaan (in wat voor vorm dan ook!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 August 2003 @ 11:00:
Wat een gezeik van sceptici hier "dat het toch niets uitmaakt" en "dat ik met een dagje zonder GoT of Tweakers.net al afkick-verschijnselen krijg", bah... :(
waar staat dat? Er wordt notabene uitgelegd waarom het niet werkt. Beetje demagogisch hier gaan lopen brullen stel ik iig niet op prijs.
Dit gaat iedereen aan die vrijheid van denken en innovatie op softwaregebied aan het hart gaat.
werd dat ontkend dan?
En als jullie sympathie voor de zaak hebben maar niet willen of kunnen komen, vergeet dan in elk geval nogmaals niet de petitie te ondertekenen:

http://petition.eurolinux.org/
zal ik zo doen, mits die petitie dan ook aangeboden gaat worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Je IP is: hier niet van belang
Ik geloof niet dat we er iets mee bereiken om op zwart te gaan. Liever ergens een algemene discussie. Daarnaast inderdaad het ondertekenen van de petitie op [url] http://petition,eurolinux.org [/url] of een andere site (en nee, daar ik niet naar gezocht).

Bovendien... als je door Brussel loopt woensdag merk je er niets van dat GoT en Tweakers zwart zijn. ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

ACM schreef op 25 August 2003 @ 11:11:
Zoals je vast had gemerkt is het al een tijdje Tweakers.net B.V. dat betekent niet dat we geen eigen mening mogen hebben.
Maar het betekend wel dat we zeer waarschijnlijk zekere contracten hebben aangegaan die het voortbestaan van die B.V. (o.a. op financiele wijze) moeten garanderen. Zoals bannering, pwm-contracten e.a.

Denk daar es over na, voor je ons "verzoekt" een dagje "op zwart" te gaan (in wat voor vorm dan ook!).
Zoals XTerm ook al heeft aangegeven kan je "op zwart gaan" ook symbolisch opvatten en een protest pagina tonen die na een (korte) tijd automatisch doorlinkt naar de FP resp. het forum.

Het blijft natuurlijk aan het management (en crew?) om te beslissen wat belangrijk genoeg is om tegen te protesteren. Anders kan GoT wel elke maand "op zwart".

PS: Ik hoop overigens dat jullie de doden herdenking als uitzondering in de contracten hebt laten opnemen. Het zou jammer zijn als GoT als teken van respect niet meer twee minuten "op zwart" zou mogen vanwege commerciele belangen.
Jester.NL schreef op 25 August 2003 @ 11:45:
[..]
Bovendien... als je door Brussel loopt woensdag merk je er niets van dat GoT en Tweakers zwart zijn. ;)
Een echte tweaker neemt zijn pda neem, toch? ;)

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p@dd0
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 16:25

p@dd0

psychonaut

Rataplan schreef op 24 augustus 2003 @ 06:00:
....
En ja, ik heb gezocht. Gevonden: Help Europa vrij te houden van software patenten.
Maar dat hielp niet echt
:|
....
Tja ik heb het toen idd al geprobeerd om de patenten kwestie onder de aandacht te brengen.
Ik snapte ook niet waarom mijn draadje dicht moest.
Maar dat boeit nu niet meer.
XTerm schreef op 24 August 2003 @ 20:54:
[...]

Als het besturende gedeelte van de crew iets meer research had gedaan (mijn mail gelezen bijvoorbeeld) dan zou

a) het besturende gedeelte van de crew weten dat het woord "sluiten" ongelukkig gekozen
is, het is niets meer dan een boodschap die na 15 sec doorlinkt naar de gewone fp/forum
of meteen weg is door een klik

b) het besturende gedeelte van de crew weten wat het belang van patenten zijn en misschien iets meer respect opbrengen voor de free software community zonder dewelke GOT en T.Net niet zouden hebben bestaan, of toch niet draaiende op kosteloze en hoog performante vrije software.

// edit

Na herhaaldelijk ademhalen voel ik me al een pak beter. Gelieve deze nogal puntige tekst iets lichter op te nemen dan hij er staat :)
Dat is een goed idee!

Maar ik ben voor elk idee waar T.net een signaal afgeeft zonder de hele site plat te gooien!

En als ik geen introductie op de uni zou begeleiden zou ik zeker naar de protestmars gaan!
Signalen aan de massa afgeven roeleert big time!

Amantes amentes
--
Be inspired!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentStorm
  • Laatst online: 27-04 11:59

SilentStorm

z.o.z

15 seconden zwart is op zich een aardig idee als signaal, maar naar wie wordt dit signaal dan afgegeven? Niet aan de politiek, niet aan de media (al zouden ze het kunnen opnemen in een artikeltje over de aanvraag in het algemeen), alleen maar naar de users toe. DAT moet toch anders kunnen.

Bovendien: moet je dan weer bij elke refresh die 15 sec wachten? en moeten er ook ads op de zwarte pagina komen?

Een iets handiger idee is misschien om banner in de roulatie te gooien, mits daar nog voldoende ruimte voor is en ook de abbo's hiervan bericht kunnen ontvangen. Vervolgens moet er een pagina worden gebouwd met daarop wat info en een link naar bijvoorbeeld een poll. Het moet uiteindelijk toch iets individueels zijn.

Localhost is where the heart is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SilentStorm schreef op 25 August 2003 @ 13:18:
15 seconden zwart is op zich een aardig idee als signaal, maar naar wie wordt dit signaal dan afgegeven? Niet aan de politiek, niet aan de media (al zouden ze het kunnen opnemen in een artikeltje over de aanvraag in het algemeen), alleen maar naar de users toe. DAT moet toch anders kunnen.
Je hoopt dus dat voldoende sites hieraan medewerking geven om het algemeen door het publiek te laten opmerken. Een site zegt niks - een heleboek sites zegt wel iets. :).

[edit]

oli, wij als users maken GoT wel hoor, laat dat even duidelijk zijn. Wij kunnen niks eisen, wij kunnen wel vragen. Dat simpele eenwegs-verhaaltje heb ik nou wel vaak genoeg gehoord.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2003 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli4100
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wie zegt dat er ook maar iets bereikt wordt als dit gebeurt? Precies wat hierboven al wordt gezegd, de effectiviteit valt nog wel te bezien. 15 sec. aandacht vragen zullen de meeste mensen gewoon weg klikken, bovendien bereik je daar ook niks mee. Misschien een pop-up met aandachtvraging + petitie onderteking?

Dan wil ik nog even de aandacht vestigen op dit bericht:
ACM schreef op 25 augustus 2003 @ 11:11:

Tweakers.net is ook een bedrijf waarmee mensen een boterham verdienen. Wij moeten niet denken dat wij tweakers.net "ownen", door zomaar als users te schreeuwen: "....T-net moet op zwart, GoT moet op zwart...". Je kan als onafhankelijke users, die niets, maar dan ook niets te zeggen hebben over de BV aspecten van Tweakers.net moeilijk een x aantal mensen verbieden maar een dag geen geld te verdienen... :? Als het doel eenvoudiger, duidelijker en effectiever beriekt zou kunnen worden, dan kan ik me voorstellen dat de Crew het enige consideratie geeft. Zij moeten er tenslotte ook baat bij hebben. Ze gaan niet zomaar alles op zwart gooien voor een paar users die dat willen.

Moraal van dit verhaal: Wij als users hebben niets te zeggen over wat de Crew voor beslissingen moet maken, wij zijn niet afhankelijk van het online zijn van t-net, andere mensen dus wel. En die mogen daar dus niet de dupe van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
Kaj. schreef op 24 augustus 2003 @ 20:25:
Dat begrijp ik. Misschien zijn er wat banners, zoals die in het topic Help Europa vrij te houden van software patenten (hopelijk zijn er nog ergens mooiere?), die op woensdag in de rotatie gegooid kunnen worden? Er heeft ook al een artikel over op de FP gestaan zag ik, een beetje meer media coverage op woensdag zou ook goed zijn, bijvoorbeeld gewoon zo'n artikel dat bovenaan staat op de FP met icon erbij...hoeft verder niets speciaals voor te gebeuren.

Oh enneh, AlfredT: natuurlijk gaat die petitie aangeboden worden. Wat denk je, dat ze die 165k mensen die het ondertekend hebben dat gewoon voor niets laten doen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
oli4100 schreef op 25 August 2003 @ 13:35:
Misschien een pop-up met aandachtvraging + petitie onderteking?
GEEN popups alsjeblieft :r

Sowieso zou ik die toch niet zien, want popupblocker (Mozilla), maar dan nog. Dat is niet echt een goed middel omdat het mensen alleen maar irriteert. Dan beter een 'gewone' banner, zoals die er toch altijd al staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Moraal van dit verhaal: Wij als users hebben niets te zeggen over wat de Crew voor beslissingen moet maken, wij zijn niet afhankelijk van het online zijn van t-net, andere mensen dus wel. En die mogen daar dus niet de dupe van worden.
De crew wordt over het algemeen wel uit de users aangetrokken, dus je moet het niet verder doortrekken dan het is. De mening van de gebruikers telt wel degelijk, maar we kunnen niet aan alle wensen en grillen toegeven, hooguit gedeeltelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Laatst online: 01-10 11:28

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Lees nog 'ns goed de vele met succes afgesloten LA-topics door. Daarnaast, buiten LA zijn er ook nog veel projecten geweest waar Users nauw betrokken waren in het aanreiken van ideeën die uiteindelijk tot een beslissing hebben geleid. Als er 1 organisatie is waar de users sterk bij betrokken zijn, dan is dat GoT wel.

Daarbij kun je duidelijk in dit topic lezen dat t.net andere sterkere financiële belangen heeft, dan het ingaan op de wensen van de users op dit moment. Dit zegt natuurlijk niks over het standpunt van de crew tezamen en elk crewlid als individu. Of het I-Protest zin heeft, of men het ermee eens is, is dan in deze context irrelevant geworden. t.net stelt duidelijk andere prioriteiten. En dat heeft dan niks te maken met het wel of niet naar Users luisteren. Want dat doet t.net al-tijd.

Wat het protest betreft, ga ik wel met basszje mee. Je kunt op een andere manier de aandacht trekken. Een "Feature" over de I-Patents wellicht? Een extra lange nieuwspost. Het anti i-patents logo op FP? Het zijn maar wat ideetjes en hersenspinsels. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 01-10 16:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik begrijp de gevaren van softwarepantenten, maar vind het echt een belachelijk idee om een website als Tweakers.net en GoT voor een dag op slot te zetten. Het enige wat je daarmee bereikt is een hoop frustratie en irritatie bij bezoekers waarvan velen negatief zullen reageren ("Rot op met je patentgeblaat, ik wil nu een prijs in de pricewatch opzoeken"). Het zal de leden van het Europees Parlement geheel onopgemerkt blijven dat Tweakers.net en GoT een dagje onbereikbaar zijn geweest. Het zal hun bovendien worst wezen. Het is nu trouwens toch al te laat om invloed te kunnen uitoefenen op de stemming van woensdag, zeker als je als medium een IT-site gebruikt waarvan de doelgroep tamelijk eenzijdig is. In verband met de onafhankelijk van Tweakers.net zou ik het een slecht idee vinden om zo direct bij politieke acties betrokken te zijn.

Er zijn betere methode om de kwestie van de software patenten onder ogen te brengen, bijvoorbeeld met een editorial waarin de voors en tegens uitgebreid worden besproken en waarmee de discussie onder de bezoekers van Tweakers.net wordt uitgelokt (op GoT en in het nieuwsartikel op de fp wordt die discussie al gevoerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans
  • Niet online
Het gros van de sites gaat overigens niet volledig op zwart. Puur alleen een index.html met het software patent verhaal en daarin een refresh of doorklik naar de "echte" frontpage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diaboluzzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 15:06

Diaboluzzz

Dreikwarter !

je zou natuurlijk als tnet en fok samen een popup kunnen maken die een keer per user verschijnt met het vriendelijke verzoek zijn of haar mening omtrent de patenten bekend te maken dmv een grote petitie/poll actie.

(zoals joost bak reeds op irc voorstelde)

http://www.NUiPhone.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nogmaals: wie gaat er woensdag mee naar Brussel? We willen daar tevens een GoT-meeting houden.

Ik heb zelfs op Fok!forum nog een oproep geplaatst. Hoe meer mensen komen, hoe beter. En heo meer mensen je kunt meekrijgen (ongeacht of het medetweakers zijn of niet), hoe beter! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 August 2003 @ 21:40:
Nogmaals: wie gaat er woensdag mee naar Brussel? We willen daar tevens een GoT-meeting houden.
Met alle respect, maar ik zie de noodzaak er niet van in om deze mededeling in hetzelfde topic te herhalen. :) Ik begrijp dat je boos bent over deze aangelegenheid, maar als je mensen die nog twijfelen wilt overtuigen te komen is de manier waarop je hierdoor overkomt (als hyperactieve actievoerder ;)) niet de juiste. Het schikt af. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Ik heb voor t.net en got beide openhouden gestemd. Het is pure onzin om de GoT daarvoor te gaan sluiten.

Ik ben ook wel tegen software patenten, maar de GoT sluiten gaat tever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De enige die ermee worden "benadeeld" zijn wij, maar niet degene die je hiermee wil aanspreken (die komen hier niet), een zwarte beginpagina met een statement, alwaar je dan alsnog wordt doorgestuurd lijkt me een beter idee.

En idd demonstreren in Den Haag ofzoiets. Of allemaal een protestmail sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze maken de IT kapot met hun patenten.

Probeer maar eens als bedrijf berekeningen uit te voeren als er patent bestaat op:
• optellen
• aftrekken (rekenkundig gezien dus, anders wordt het echt te erg)
• vermenigvuldigen
• delen
• Meneer van dale wacht op antwoord
• het getal pi
• de stelling van Archimedus
• differentiëren, maar daar bestaan dan zeshonderdduizend verschillende patenten op, voor elke andere x-waarde een ander patent
• intergralen, natuurlijk zeshonderdduizend andere patenten
• het uitprinten van je uitkomst
• het opschrijven van een hulpgetalletje bij een grote optelsom

Affijn, zou een beetje raar zijn.

Toch gebeurt er binnen de IT exact hetzelfde. Ook als eindgebruiker die geen verstand heeft van algoritmes in programmeertalen, ingewikkelde brugtechnieken, weet ik het, ook hij gaat de absurditeit van dit merken. In zijn portomonnee voornamelijk.

Nog even en een vier jarige opleiding tot software engeneer wordt verlengt met 16 jaar rechtenstudie. "En voor morgen patenten 10000 t/m 15000 uit het hoofd graag, dan gaan we het volgende week hebben over manieren om deze patenten te omzeilen. Herinner je de lessen van vorige maand over: hoe voorkom ik dat mijn intelligentie wordt gepatenteerd."

Van mij had tweakers als IT-site dus best een duidelijk waarschuwingssignaal mogen afgeven. Volledig op zwart was misschien wat erg crú, maar eerst een melding moeten lezen, alsvorens je naar de site wordt doorgeleid bijvoorbeeld.

Misschien dan maar een digitale handtekeningactie starten. Dat kan mooi op de voorpagina van tweakers.net. Een linkje in het mededelingsforum en niemand zou het moeten missen.
Het resultaat doormailen aan de minister of iets dergelijks. Of de media, kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:56

Pubbert

random gestoord

Heej, GoT is nog open :+

Maar ik zei eerder al: je schiet er denk ik niets mee op. Aangezien grootste deel er tegen is zou je alleen maar kwade gezichten krijgen

[ Voor 16% gewijzigd door Pubbert op 27-08-2003 12:39 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op 't moment dat een patent ernstig inbreuk maakt op allerlei vrijheden en de boel flink belemmert (zoals een patent op PI, voor zover dat mogelijk is, ik gok van niet) zal een rechter al gauw het patent ongeldig verklaren...
En een rechter heeft zich weliswaar aan de wet te houden, maar ook de vrijheid die op een voor de maatschappij goede manier te interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

ACM schreef op 27 August 2003 @ 13:42:
Op 't moment dat een patent ernstig inbreuk maakt op allerlei vrijheden en de boel flink belemmert (zoals een patent op PI, voor zover dat mogelijk is, ik gok van niet) zal een rechter al gauw het patent ongeldig verklaren...
En een rechter heeft zich weliswaar aan de wet te houden, maar ook de vrijheid die op een voor de maatschappij goede manier te interpreteren.
Eindelijk een paar verstandige woorden om de boel te nuanceren. De meesten hier schreeuwen moord en brand als een kip zonder kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 13:20
Verwijderd schreef op 27 August 2003 @ 01:09:
Ze maken de IT kapot met hun patenten.

Probeer maar eens als bedrijf berekeningen uit te voeren als er patent bestaat op:
• optellen
• aftrekken (rekenkundig gezien dus, anders wordt het echt te erg)
• vermenigvuldigen
• delen
• Meneer van dale wacht op antwoord
• het getal pi
• de stelling van Archimedus
• differentiëren, maar daar bestaan dan zeshonderdduizend verschillende patenten op, voor elke andere x-waarde een ander patent
• intergralen, natuurlijk zeshonderdduizend andere patenten
• het uitprinten van je uitkomst
• het opschrijven van een hulpgetalletje bij een grote optelsom

Affijn, zou een beetje raar zijn.
Precies, en daarop zitten dan ook geen patenten. Wel een reeële voorstelling van zaken geven svp.

[ Voor 40% gewijzigd door Cookie op 27-08-2003 14:30 ]

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Btw, testcase heeft (door mij bijgestaan) een poll op de frontpage geplaatst. We waren het een beetje *kuch* vergeten en door drukte verder is het niet echt eerder gelukt hem te maken, maar hij staat er nu wel.

Dus mooi op de frontpage, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind persoonlijk dat tweakers.net waaronder GoT dus ook valt, gewoon op zwart hoorde te gaan, ik vind dat je best je steun mag betuigen aan zoiets belangerijks.
En het gaat er niet om of het nou helpt ja of nee, het gaat ook om het gebaar naar het of de IT toe.
Maar nee dan komen er een paar kippen zonder koppen (bepaalde mods en users) die het allemaal wel even weten te vertellen, en als klap op de vuurpijl commetaar van de grote baas zelf, die het een belachelijke idee vind. |:(
Weet je wat ik belachelijk vind, dat dit z'n onvolwassen site is, ze noemen zich professioneel en commercieel, met hun Tweakers.net BV.
Ik zou dan zeggen, gedraag je daar ook naar, jullie willen de kwaliteit en de nivo hoog houden toch.
Als iemand zijn mening geeft (zoals gisteren) over een bepaalde beleid hier, krijgt die een OW |:( waarom vraag ik mij dan af, omdat hij wat zegt wat jullie niet bevalt, waar is de menig van vrijheidsuiting dan, die is ver te zoeken op GoT.
De mensen die het wel leuk op GoT vinden, dat zijn de mensen die bij het ons kent ons groepje horen, ja die vinden het wel leuk.
Die vinden alles best, wordt er gevraagd of GoT op zwart kan, beginnen ze over reclame, dat ze die contracten na moeten komen.
Femme schreef op 26 August 2003 @ 15:12:
De advertenties doen het inderdaad niet.
Kijk dat is wat de grote baas zelf in een ander topic zei, |:( hoe zit het dan met de contracten vraag ik mij af, die moeten jullie toch na komen.
Zullen die adverteerders leuk vinden, dat de advertenties niet doen.
Kijk gisteren zei iemand op de frontpage, dat GoT al meer achter uit gaat, en daar bij zei die ook "ach, kinderen achter de knopjes he", ik denk dat hij daar mee de spijker ook op zijn kop slaat.
Kan me verder niks schelen wat jullie verder hier over denken, voor mij part sluiten jullie dit topic nou.
Voordat er meer users komen die het zelfde denken als ik, en stel je voor die gaan dat hier ook schrijfen, dat kunnen jullie niet hebben natuurlijk.
Maar ik heb mij zegje gedaan, en verder verwijs ik jullie naar de signature van D2k.
Mij zul je niet snel meer terug zien.
Dat weinig respect tonen voor de IT zegt mij genoeg, er zijn er maar een paar hier die wel professioneel omgaan hier.

:w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 27 augustus 2003 @ 14:44:
Dat weinig respect tonen voor de IT zegt mij genoeg, er zijn er maar een paar hier die wel professioneel omgaan hier.
De link tussen het afkeuren van softwarepatenten en het hebben van respect voor de IT ontgaat mij volledig. Dat jij daar ook nog eens dergelijke drastische 'tegenmaatregelen' tegen zegt te willen nemen vind ik helemaal bizar. Maar goed, hoewel ik zeker weet dat je toch niet daadwerkelijk vertrekt: see ya. Ik vind de renedering 'jullie keuren het protest tegen softwarepatenten niet goed DUS hebben jullie geen respect voor de IT' kinderlijk simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Loebas: jammer dat je het zo ziet en brengt, op mij kom je nu over als een klein kind wat gaat drammen en dreigen als ie z'n zin niet krijgt.
En dat is geen goed uitgangspunt voor een discussie.
Ik kan Exirion's post dan ook alleen maar onderschrijven: de link die je trekt is ongegrond en enorm kort door de bocht. Als wij weinig respect voor de IT zouden hebben, zouden we wel iets anders zijn begonnen dan wat nu tot één van de grootste IT-communities is gaan gelden.

Het is niet alleen een kwestie van reclame en contracten, je kunt je namelijk ook afvragen wat voor nut zo'n actie heeft.
In het beste geval schrijft een andere site er een stukje over, maar je wekt voornamelijk ergernis op bij diegenen niet gewoon iets op willen zoeken of nieuws willen lezen. De hoge heren in Brussel weten waarschijnlijk niet eens dat wij bestaan.

[ Voor 29% gewijzigd door Kaj. op 27-08-2003 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Loebas: dat Femme dat zo post wil -niet- zeggen dat er niet heel veel heen en weer is gepraat met webads om die tijd toen op te vangen. En daarnaast is er een verschil tussen bijvoorbeeld een fout in software welke per ongeluk is gemaakt en het daadwerkelijk express uitzetten van een systeem. Dat jij dat niet snapt is niet ons probleem. Het eerste kan iig afgestreept worden met het aantal keer dat webads een fout maakt. Het 2de zeker niet :)

Daarnaast: volgens mij moeten een hele hoop mensen hier eens gaan lezen wat een softwarepatent inhoud (Vooral de post van The_Tzar slaat echt totaal n e r g e n s op. Wiskundige funkties zijn geen software). Het is iig geen doodsteek voor open source aangezien een patenthouder zelf mag weten wat hij met zijn patent doet in de 25/50/70 jaar dat een patent geldig is. En niemand maakt me wijs dat iemand anders dan Linus een patent kan aanvragen op de Linux core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Exirion schreef op 27 August 2003 @ 14:49:
Ik vind de renedering 'jullie keuren het protest tegen softwarepatenten niet goed DUS hebben jullie geen respect voor de IT' kinderlijk simpel.
Dat is een drogredenatie met de naam 'Vals dilemma' ;)
Meneer Herbert maakte zich er ook schuldig aan, hij beweerde tijdens dat gedoe met die "politieke steun is geen steun" vs "politieke steun is wel steun": "Als we de VS niet steunen dan steunen we Irak.", uiteraard is die opmerking van hem enorm fout, net als jouw quote :) (wat overigens mijn interpretatie is, niet perse wat ie letterlijk gezegd heeft).

edit:

Ik wilde eigenlijk een extreem kritische reactie op Loebas' posting maken, maar die heb ik maar achterwege gelaten... Dat is tenslotte niet mogelijk voor een kip zonder kop

[ Voor 21% gewijzigd door ACM op 27-08-2003 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BasieP schreef op 24 August 2003 @ 20:32:
ik denk idd dat het vrij nutteloos is om t.net en/of got op zwart te gooien.

ik moet zeggen dat ik het wel eens ben met het protest, want patent op software is een ranzig idee van deze veel te bureaucratische wereldgezindheid
Het is een grondbeginsel van ons democratisch stelsel.

Trouwens, zoals al zo vaak gezegt hoef je niet 'volledig op zwart'. Er is een mooie tussenweg. Kijk maar eens op de ael (nee niet van jahjah heeft er balletjes mee te maken) wiki daar kun je naar voorbeelden kijken. Het stond ook al eerder op zoveel andere sites. Deadinspace begon erover in het topic op T.net. Helemaal nergens staat dat je 'op zwart moet'. Er wordt zelfs gezegt dat je je eigen creativiteit mag gebruiken en kijk eens naar de voorbeelden! Wat dat betreft ben ik al ernstig teleurgesteld. Zie je de kracht van de media maar weer 'ns. De hele discussie hier gaat over aapjes, niet over de mogelijkheden die er bestaan!

http://wiki.ael.be/index.php/OnlineDemoPartnersWebsites
http://wiki.ael.be/index.php/OnlineDemoInfo

Verbaast me dan ook dat niemand bij T.net/GoT iets heeft gedaan terwijl 40% van de mensen zegt dat zij het op zwart willen hetgeen een stuk verder gaat dan een popup of een banner! Eindelijk eens een nuttige mededeling via popup of banner!

Als je denkt dat dit niks helpts, dan moet je maar eens goed nadenken over de gevolgen van het geven van een andere kijk, een andere blik op een bepaalde gebeurtenis. En dat kan op zoveel manieren! De kracht van de IRL demonstratie is al zo vaak gemeten, maar de kracht van de online demonstratie nog niet. Dus zeggen dat het niet werkt is niet gebaseerd op feiten.

Breng mensen op de hoogte, biedt kennis aan, laat een andere kijk zien, dat doe je ook met de demonstratie en daarbij komt dat echt niet 100% van T.net/GoT op de hoogte is van patenten. Vooral grote sites zouden hier aan mee moeten doen... want niet-computerfreaks zijn degene die op de hoogte moeten worden gesteld van deze ontwikkelingen en dat gebeurd in de mainstream media TOTAAL NIET dat is censuur, ohnee vbrije markt. Maarja, zo te zien hier ook al niet. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Uhm.. probeer je ons nou een schuldgevoel aan te praten ofzo?
T.net heeft ervoor gekozen om op een andere manier aandacht te besteden aan dit "probleem" dan sommige andere sites.
Jammer misschien voor diegenen die het al helemaal voor zich zagen dat je eerst een dramatische boodschap voor je neus krijgt alvorens je ziet waar je eigenlijk voor komt, maar T.net heeft daar niet voor gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

er hebben zo'n 300 mensen gestemd... Dat is dus representatief voor de mensen die dit draadje hebben gezien en dat zijn de genen die automatisch al "meer voorstander zijn" over het algemeen. :)

Dat daar dus 40% van voor stemt, zie ik niet als representatief voor de complete groep van 4a5 duizend die dagelijks actief is...

Vergeet verder niet dat zowel jij als wij het recht op vrijheid van meningsuiting hebben en dat dit platform particulier en niet een of andere overheidsinstelling is.
Verder vraag ik me af wat jij als een grondbeginsel van de democratie ziet, is dat het "wij vinden dat jullie site op zwart moet!"-deel of het "laten we onze mening aan de overheid tonen"-deel :?
Als je dat laatste vindt, had je niet beter naar Brussel kunnen gaan om mee te demonstreren dan ons uit te schelden en/of een mening op te leggen die de jouwe is en daarmee nog niet perse de onze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oefening
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 August 2003 @ 15:51:
Deadinspace begon erover in het topic op T.net. Helemaal nergens staat dat je 'op zwart moet'.
Nee, er moet helemaal niks. Verder lijkt het er erg op dat je alleen maar aan het 'protesteren voor het protesteren' bent. In je hele verhaal heb je het niet één keer over de patenten zelf, enkel en alleen over de kracht van protest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Ik vind de reacties van sommige mensen hier ook overdreven, alsof T.net een morele verplichting heeft om mensen aan te zetten tot protest ofzo :?.

Men heeft al een paar jaar lang meer dan genoeg kunnen lezen en praten over dit onderwerp, en degenen die het interesseert hebben dus al lang en breed hun mening kunnen vormen. De rest, de mensen die je met een of andere 'ludieke' actie alsnog zou kunnen proberen te bereiken, interesseert het blijkbaar gewoon niet, waardoor het nut van zo'n actie imo bar minimaal is.

Bovendien is het simpelweg niet de taak van T.net om mensen een mening op te dringen of aan te zetten tot het ondernemen van bepaalde acties. We gaan ook geen Athlons aanprijzen omdat we willen dat AMD weer winst gaat maken, net zo min als we Linux promoten omdat we niet willen dat Microsoft een monopolie heeft. Nee, we geven mensen gewoon de informatie en ze mogen voor zichzelf bepalen wat ze daarmee willen doen, of hoe ze daarop willen reageren.

Mensen aanzetten tot protest of zelf protesteren past IMO niet in die filosofie.

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The System
  • Laatst online: 19-05 04:25
Gewoon een zwarte achtergrond instellen voor beide site's om te laten zien dat we tegen softwarepatenten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
offtopic:
Het valt me op dat er in de reguliere media, journaals, nieuwssites enzo nog helemaal nul aandacht aan de demo en de acties besteed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:00

Wildfire

Joy to the world!

Waarom zou je GoT/T.net plat willen hebben??? Je irriteert er alleen flink wat tweakers mee en die hoge heren merken er toch niets van (tenzij er veel tweakers op die hoge plekken zitten, maar dat zal wel niet).

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:33

Arno

PF5A

AlterEgo schreef op 27 August 2003 @ 20:50:
offtopic:
Het valt me op dat er in de reguliere media, journaals, nieuwssites enzo nog helemaal nul aandacht aan de demo en de acties besteed is.
Toch maar goed dat Tnet/GoT hier ook weinig aandacht aan hebben besteed dan ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

gezien het lijkt dat de meeste mensen hier niet echt door lijken te hebben wat de gevolgen van die nieuwe patent wetgeving zal zijn, zal ik het nog eens trachten uitteleggen.

het punt waat het om gaat is eigenlijk die nieuwe patentwetgeving, deze zal het in staat stellen om software te kunnen patenteren.

hier klinkt uiteraard helemaal niks mis mee, en uiteraard zijn er ook een heleboel bij regels die misbruik zouden moeten voorkomen. het probleem eigenlijk is dat een computer programma een compleet ander iets is dan wat dan ook.

dat er een patent zit op hoe een afstandsbediening met je tv comuniceert is redelijk.
(ik weet niet of daar echt een patent voor is maar ik denk dat het er iig wel voor zou kunnen zijn)
als jij een tv bouwt dan wijk je gewoon af van die gepatenteerde standaart en doet het op een andere manier. sowieso meerdere media (infra, radiogolven) en wel duizend en 1 manieren om jouw "codes" te verzenden via dat media.

maar stel dat het mogelijk word om te patenteren hoe een programma connectie maakt met een database.
en stel dat dit dus nog redelijk breed is neer gezet.
hoeveel manieren kan jij verzinnen om connectie te maken met een database?
ik niet veel eigenlijk.

ook (en dit is het echte gevaar) is het dan voor amerikaanse bedrijven mogelijk om hun patente in europa te nemen. nou zie je al. b.v. met de SCO vs. IBM zaak dat bijde bedrijven met patente kunnen gooien alsof het niks is. en iedereen schijnt iedereen te violaten.
stel dat amerikaanse bedrijven dat gaan doen bij europeese bedrijven? amerikaanse bedrijven zijn zulke patent oorlogen gewend, hier in europa zijn ze bijna ongehoord.

ook is het unisys LWZ patent een goed voorbeeld van wat er fout kan gaan.
opeens was gif totaal verboden (en alle andere toepassingen van LWZ) of je moest er voor betalen. zulk soort dingen kunnen bedrijven de nek om draaien.

stel dat aliaswave front een patent legt op hoe subnurbs zich horen te gedragen? dan kan blender wel weer inpakken.

maar nu weet ik wat er door je hoofd gaat, dat zal zo ver niet lopen. die wetten zijn bedoelt om mensen te beschermen, niet om te exploiteren.
maar daar zit hem dus het extra probleem. er is genoeg reden om aan te nemen dat de nieuwe patent wetgeving niet compleet kosjer is.

het spijt me ik kan nu even geen informatie vinden over dit feit, waar gister op het protest toch redelijk veel aandacht is besteed.
maar naar het schijnt word het nieuwe patent stuk dus aangeboden door de mensen die hier zelf het meeste baat bij zouden hebben, en er zitten ook misleidende stukken in om het "veilig" te laten lijken.

zo is het b.v. niet mogelijk om een algoritme te patenteren dat geen techniese implicaties heeft.
wat zijn techniesche implicaties?
tech·nisch (bn.)
1 de of een bepaalde techniek, de praktijk van het bouwen, construeren en de chemische industrie betreffend

im·pli·ca·tie (de ~ (v.), ~s)
1 complicatie, verwikkeling
2 dat wat in iets opgesloten ligt => consequentie
dus dat er wat techniesch in verwerkt zit.

dat is dus een beetje een flut regel die iedereen zo kan omzeilen.

ik hoop dat wat meer mensen nu beter begrijpen wat het gevaar hier van is, en niet alleen denken dat er wolf word geroepen zonder dat er een wolf is.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op 28 August 2003 @ 13:47:
gezien het lijkt dat de meeste mensen hier niet echt door lijken te hebben wat de gevolgen van die nieuwe patent wetgeving zal zijn, zal ik het nog eens trachten uitteleggen.
bedankt, maar dat mensen misschien andere conclusies trekken beteken niet meteen dat zij mindere kennis hebben dan jij.
Daarnaast betekent de beslissing om de fontpage van een nieuwssite niet op te leuken met politieke uitspraken en steunbetuigingen niet, dat hier een groot gedeelte tegen de actie zou zijn.

verder kloppen er een klein aantal puntjes in je verhaal niet:
- software zal je niet kunnen 'patenteren', wel toegepaste methodes (wat het effectief nog gevaarlijker maakt, het betreft dus niet enkel copyright op broncode, maar je mag ook zelf geen programma's schrijven die eenzelfde manier toepassen om het doel te bereiken)
- verder zijn er ook meerdere patenten die betrekking hebben op het 'connectie maken van databases', en ja dat zijn allemaal verschillende patenten, een algemeen patent hiervoor zal niet toegekend kunnen worden, ook niet binnen de voorgestelde wetgeving, ook niet in amerika en Japan (die al wetgeving voor software-patenten hebben)
- patenten-strijd is ook in europa best bekend, ik kan je meedelen dat Phillips zonder patenten nooit zou zijn waar ze nu was (hadden patent op CD)
- zoals je ook wel weet is GIF89a (met LZW-compressie) nooit verboden geweest, het is al die tijd gedurende de duur van het LZW-patent (dat juni 2003 afliep) het meest toegepaste bestandsformaat voor afbeeldingen op internet geweest.
..maar naar het schijnt word het nieuwe patent stuk dus aangeboden door de mensen die hier zelf het meeste baat bij zouden hebben, en er zitten ook misleidende stukken in om het "veilig" te laten lijken.
dat is zeer suggestief, en ik hecht weinig betrouwbaarheid aan dit soort opmerkingen (zeker omdat naar mijn idee een aantal mensen in de 'aksie'-beweging, die het protest lijken te hebben overgenomen, wat mij betreft ook enige bekendheid hebben met 'manipulering van berichtgeving', en ik ook vaak tekende en generaliserende persberichten ook die richting zag)

Ik was zelf in 2000 al bezig met de problematiek, en heb toen de aktie ook direkt ondersteund, maar gedurende de tijd heb ik meer aversie gekregen tegen de houding van de 'aksie'-beweging ertegen, die niet gericht was op het vinden van een werkbaar compromis (de huidige europese regelgeving, het verdrag van München is nl. nog slechter´, deze verbied software patenten en daarop in het volgende artikel laat zij een wagenwijde achterdeur hiervoor open, waarvan al vaak misbruik gemaakt werd), maar die er eerder op gericht was om paniek te stichten onder het publiek.
Ieder relevant tegenwoord, argumenten die juist voor de implementering van patenten waren werden weggedrukt (de eurolinux site had eerst ook een overzicht van artikelen die zich voor patentering an sich, en software-patenten specifiek uitspraken, die zijn nu ervan verwijderd).

Ik heb (persoonlijk) de indruk dat op een gegeven punt de aktie-beweging zichzelf ook als serieus gesprekspartner (dat zij toen wel degelijk was) heeft gediskwalificeerd door populistisch gedrag, en door polariserende standpunten in te nemen.

Ik ben nog steeds tegen het huidige voorstel, er zijn een flink aantal punten die verbetered dienen te worden, en ook de structuur eromheen (organisatie van het EPO) moet verbeterd worden. maar zelf voel ik me in die aktie-beweging ertegen niet meer thuis, omdat het daar stikt van de mensen die ieder compromis-zoekend tegenargument gelijk wegwenetelen, omdat die persoon er vast 'geen kennis van heeft'.

Verder was ik ook tegen op openlijke en direkte aktie door Tnet omdat ik van mening ben dat Tnet zich dient te profileren als onafhankelijk nieuwsmedium, en hierin past het niet om openlijk politieke standpunten in te gaan nemen.
(hierbij vond ik het ook hemeltergend dat De FP bij de introductie van MS win2003 opgesmukt werd met een MS-logo, ik zou een openlijke actie tegen software-patenten, anders dan journalsitiek hierover te berichten, eenzelfde vorm van onprofessionaliteit vinden)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Uit je verhaalt blijkt dat je niet helemaal zeker wat voor soort dingen er NU al wel of niet patenteerbaar zijn. Snap je het principe van patenten wel?

Ik heb een verrassing voor je: software-gerelateerde ideeen zijn al lang patenteerbaar. Sterker nog: ik heb zelf een patent op een implementatie-idee voor een beschreven IETF protocol. Een simpel algoritme dat zonder het protocol te violaten, de werking verbetert. Dat soort dingen zijn dus niet nieuw!
maar naar het schijnt word het nieuwe patent stuk dus aangeboden door de mensen die hier zelf het meeste baat bij zouden hebben, en er zitten ook misleidende stukken in om het "veilig" te laten lijken.
Ehm... :?
dus dat er wat techniesch in verwerkt zit.

dat is dus een beetje een flut regel die iedereen zo kan omzeilen.

ik hoop dat wat meer mensen nu beter begrijpen wat het gevaar hier van is, en niet alleen denken dat er wolf word geroepen zonder dat er een wolf is.
Sorry, maar je verhaal is zo suggestief en bij elkaar geraapt dat je me niet hebt kunnen overtuigen. Misschien heeft het er mee te maken dat ik zelf o.a. betaald wordt om patenten te genereren, maar objectief gezien is je verhaal evenmin overtuigend. Je hebt veel vermoedens en spookbeelden, maar weinig concrete informatie die het gevaar van de nieuwe regels illustreert.

[ Voor 27% gewijzigd door Exirion op 28-08-2003 14:39 ]

Verwijderd

Rm-rf, je maakt een ernstige fout...
RM-rf schreef op 28 August 2003 @ 14:13:
- zoals je ook wel weet is GIF89a (met LZW-compressie) nooit verboden geweest, het is al die tijd gedurende de duur van het LZW-patent (dat juni 2003 afliep) het meest toegepaste bestandsformaat voor afbeeldingen op internet geweest.
Het LZW patent is niet afgelopen. Het LZW patent is afgelopen in de VS. In Europa is het patent (toevallig... :?) nog van kracht tot ergens midden 2004. GIF89a is wel degelijk verboden geweest, en is het in Europa nog steeds.

Het zal je misschien niet zijn opgevallen, maar verschillende software-programma's mochten GIF-lees- en -schrijf-opties niet meeleveren zonder licentie. Photoshop (Adobe), bijvoorbeeld, heeft hiervoor moeten betalen. Irritanter nog, is dat vrije software zoals The GIMP hierdoor niet in staat was GIF mee te leveren. En inderdaad, in de Windows versie van The GIMP zat geen GIF compressie support. :o. Er stond een aparte plugin op de site die je kon na-installeren als je de licentie had aangeschaft. Dit is het tegenovergestelde van waterdicht (het is hetzelfde als de sleutel van de cel aan de gevangene geven met de woorden dat hij zichzelf mag vrijlaten zodra zijn tijd erop zit. 8)7)., maar het geeft aan dat er wel degelijk actie is ondernomen, anders had zij dit nooit gedaan.

Er zijn ook verhalen bekend (zie de site van BurnAllGifs als je voorbeelden wilt) van bedrijven die wel degelijk licentiekosten hebben moeten betalen of alle GIFs van de website hebben moeten verwijderen nadat zij hierop werd gewezen door Unisys.

Het GIF-verhaal is echt een stuk gecompliceerder en vooral irritanter dan jij hier voordoet. Zo koek-en-ei was het echt niet. Helaas niet. I wish it was...

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

het europese patent is enkel rechtsgeldig in duitsland, engeland, frankrijk en Italie, in Nederland is dit niet rechtsgeldig,
mag ik opmerken dat juist dit patent een toonbeeld is van het huidige compleet irreel en onjuist functionerende patent-beleid, waarvan het essentieel is dat hiervoor nieuwe wetgeving komt (en dus het protest tegen software-patenten geen kwestie zou mogen zijn van een simpel en consequentieloos 'nee').

verder is er nog een IBM-patent op exact dezelfde techniek (1-0 voor het amerikaanse USPTO en hun fantastische prior-art-onderzoekingen) dat afloopt in 2006, evenals een canadees patent van Unisys dat afloopt in 2003.

de bewering dat Unisys actief mensen vervolgden is gewoonweg een HOAX, sterker nog Unisys heeft specifiek aangegeven dat afbeeldingen in GIF-formaat die met een legaal pakket gemaakt zouden zijn (een software-fabrikant die een licentie heeft op LZW).
http://slashdot.org/articles/99/08/31/0143246.shtml

enkel voor het automatisch genereren van GIF's was dit een probleem alswel voor open-source grafische software, echter een export-format is gewoon een extern library, die ook extern gedistribueerd kan worden.
In zekere zin was het wel degelijk mogelijk dat programma's als GIMP of GD gedistribueerd kunnen worden, immers Unisys verstrekte openlijk gratis licenties voor non-profit ondernemingen en gaf aan deze niet te willen vervolgen (en heeft dit ook nooit gedaan).
De reden om GDlib en GIMP geen GIF te laten ondersteunen is simpeler, de makers hiervan wilden de overheersing van het bestandsformaat niet langer ondersteunen (zoals Netscape en MSIE wel deden) en de nadruk vestigen op het open PNG.

En _dat_ is juist, het LZW-patent verbied geen concurerende techniek waar deze anders functioneert (en de PNG-compressie heeft idd voordelen, naar ik meen ook op het vrije LZ78 gebaseerd).
Er zijn ook patent-aanvragers die specifiek voor het publiek domein ontwikkelen en hun patenten vrijgeven voor publieke toepassingen (de maker van libArt bijvoorbeeld, Ralph Levien, juist dit patent betekende dat Mozilla zijn licentie wel GPL-compatible moest maken, aangezien ze anders een licentie hiervoor moesten aanschaffen)

[ Voor 5% gewijzigd door RM-rf op 28-08-2003 15:32 ]

• aardbeix15
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Het is maar goed dat dit niet besloten is aangezien de stemming is uitgesteld.

zie:
http://www.automatisering...s/default.asp?nwsId=23606

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Verwijderd

RM-rf schreef op 28 August 2003 @ 14:13:
[...]

bedankt, maar dat mensen misschien andere conclusies trekken beteken niet meteen dat zij mindere kennis hebben dan jij.
Daarnaast betekent de beslissing om de fontpage van een nieuwssite niet op te leuken met politieke uitspraken en steunbetuigingen niet, dat hier een groot gedeelte tegen de actie zou zijn.
dat was ook compleet niet wat ik bedoelde, ik vond de reactie van somige mensen gewoon heel erg koud.
en de uitleg van somige mensen wat te, overdreven.
daarnaast ging mijn complete post niet over het feit of FP nu op zwart ging of niet.
sowieso maakt het niet meer uit want de actie is al voorbij en voor de rest is daar al op geantwoord en het antwoord was nee.

aldoch ik het jammer vond dat het leek (of het echt zo is kan ik niet weten) dat de verantwoordelijke dachten dat heel tweakers echt dicht moest. maar daar is al over gepost dus ik wou niet als papagaai fungeren.
verder kloppen er een klein aantal puntjes in je verhaal niet:
- software zal je niet kunnen 'patenteren', wel toegepaste methodes (wat het effectief nog gevaarlijker maakt, het betreft dus niet enkel copyright op broncode, maar je mag ook zelf geen programma's schrijven die eenzelfde manier toepassen om het doel te bereiken)
ik snap dat je niet direct software kunt patenteren, maar ik vind het ook moeilijk uit te leggen wat je dan wel kunt patenteren.
- verder zijn er ook meerdere patenten die betrekking hebben op het 'connectie maken van databases', en ja dat zijn allemaal verschillende patenten, een algemeen patent hiervoor zal niet toegekend kunnen worden, ook niet binnen de voorgestelde wetgeving, ook niet in amerika en Japan (die al wetgeving voor software-patenten hebben)
hiervan was ik niet op de hoogte, mijn excuses dan om weer een on-werkelijk voorbeeld te gebruiken wat niet compleet klopt.
het ging mij echter puur om de voorbeeld waarde daarvan.
- patenten-strijd is ook in europa best bekend, ik kan je meedelen dat Phillips zonder patenten nooit zou zijn waar ze nu was (hadden patent op CD)
dat noem ik geen patenten-strijd dat is gewoon precies waar patenten voor bedoelt zijn.
een stuk flinke R&D uitvoeren met iets nieuws komen en dat veilig stellen.

waar ik juist bang voor ben is de bedrijven die alles patenteren wat los en vast zit en dat gebruiken als een wapen om concurenten tegen te werken.
[knip]
Tsja, ikzelf ben er pas van op de hoogte sinds 2001, en heb het met een half oog gevolgd.
zelf ben ik ook niet veel gaan lezen erover of zulk soort dingen.
en meschien ben ik ook wel te goed gelovig, maar als de helft al waar is van wat ik gister gehoord heb, dan moet er gewoon zeer veel vernaderen aan die nieuwe wetten.

exerion:
ja ik weet wat een patent is.

-edit-
aardbeix15: HOERA!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 28 augustus 2003 @ 18:08:
waar ik juist bang voor ben is de bedrijven die alles patenteren wat los en vast zit en dat gebruiken als een wapen om concurenten tegen te werken.
Dat gebeurt al tientallen jaren.

In willekeurige volgorde nummers afspelen van een CD (shuffle play): gepatenteerd.
Een CD dubbelzijdig maken zodat je 'm van twee kanten kunt afspelen: gepatenteerd.
Een CD in de andere draairichting afspelen als soort van beveiliging: gepatenteerd.

En noem maar allerlei andere doodsimpele dingetjes op. Iemand heeft een idee, bedrijf vindt het interessant voor concurrentie en exploitatie, bedrijf patenteert het, en bedrijven liggen elkaar onderling dwars en als ze samenwerken in een overkoepelend project worden er patenten gedeeld en uitgewisseld. Zo werkt het in de multinational business gewoon. Ook met software-gerelateerde patenten!

Ik ben op dit moment ook weer een bezig een Invention Disclosure te schrijven die met implementatie van een bekend protocol te maken heeft en dat heeft alles met software te maken.
exerion:
ja ik weet wat een patent is.
Je weet alleen niet wat er wel en niet patenteerbaar is, en wat nou precies de gevaren van de nieuwe regels zijn. Ik wacht nogsteeds op een degelijke onderbouwing van de stelling dat er groot gevaar dreigt voor de hele software wereld 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Laatst online: 10-06 17:45
DUDE your getting screwed

Heeft niets met patenten te maken ? Klopt...
Het laat echter zien in wat voor wereld we NU leven qua computerrechten.

Wil IEMAND hier het risico nemen dat dit escaleert ? De windows gebruikende HGA's en hoger ? Mensen die toch meer dan genoeg kennis zouden moeten hebben om te weten wat de gevaren zijn van dit soort maatregelen...

Dit heeft niets meer met het topic te maken, ik wil gewoon zeggen dat ik een beetje bang ben, en niet in de laatste plaats van de attitude van sommige, en jammer genoeg, de meeste mensen.

Dit is niet op iemand in het bijzonder gericht, ik wil dit gewoon even kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

De pagina duurt eeuwen om te laden (ben al een kwartier bezig), maar uit het begin lees ik dat het om licenties gaat, en niet om patenten.
Dus wat is je punt?

[ Voor 10% gewijzigd door Kaj. op 29-08-2003 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

testcase schreef op 27 August 2003 @ 14:30:
[...]
Precies, en daarop zitten dan ook geen patenten. Wel een reeële voorstelling van zaken geven svp.
nee, sorry, zo bedoelde ik het niet.
Ik maakte juist een opsomming waarvan je zou zeggen: "geen debiel die zo stom is om daar patenten op te zetten."
Maar dat als je even iets verder kijkt hoe het met die softwarepatenten gaat, dat dat in feite net zo achtelijk is.
Natuurlijk is dit wel heel sterk, maar ik bedoelde er duidelijk mee te maken, dat ze wel patenten zetten op dingen waarmee ze de hele vooruitgang van de industrie ondermijnen.

Er zit inderdaad nog geen patent op optellen :)
Pagina: 1