Toon posts:

[PSU 400 watt] brommend geluid.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom net terug van een LAN party en sluit me pc maar weer eens aan.
Ik sluit de stroomkabel aan en hoor een licht brommend geluid uit me voeding komen.

Vreemd dacht ik, goed klikt het in ieder geval niet.

Ik plug de ATX stekker op mn mobo los en sluit nu alleen de voeding op het stroom aan, nog steeds die nare brom. Het is dus geen probleem van mn mobo.

Ik ga de search op en lees eens wat topic door en lees dat het aangeraden wordt om je pc op een geaard stopcontact aan te sluiten. Helaas heb ik die niet op mn kamer :(.

Maar ok, ik til de pc naar beneden en sluit hem daaro effe aan op een geaard stopcontact, maar die vervelende brom is er dus nog steeds.

Is dit normaal of kan ik hem beter omruilen?

Het betreft een Q-tec 400 watt voeding met dualfan.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:27
Dat komt door een spoel. Er blijft ook altijd een 5v spanning actiev. Anders kun je de pc niet aanzetten :)

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

Topicstarter
The_Greater schreef op 24 August 2003 @ 03:14:
Dat komt door een spoel. Er blijft ook altijd een 5v spanning actiev. Anders kun je de pc niet aanzetten :)
Bedankt voor je reactie, dus het is vrij normaal? Ik vertrouwde het namelijk niet echt helemaal want een andere voeding (q-tec 300 watt) van een ander systeem heeft hier namelijk geen last van

Verwijderd

Het brommende geluid is waarschijnlijk de PFC spoel:

Dikke spoel in voeding :?
[rml][ EL] Vreemd blok in voeding[/rml]
[rml][ CM] Ook een stille PC? Beschijving!!![/rml] <-- aanrader !!
Trafo uit Chieftec 360W voeding verwijderen
Probleem met voeding: transformator resoneert?
Q-tec 550Watt Dual-Fan voeding ervaringen topic

Niet iedere voeding heeft een PFC (PowerFactorCorrection) spoel, dus het is mogelijk dat die 300W Qtec het niet heeft...

Overigens is het inderdaad zéér raadzaam om je PC te aarden. Die geaarde stekker zit er niet voor niets aan.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2003 04:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 August 2003 @ 04:02:
Het brommende geluid is waarschijnlijk de PFC spoel:

Dikke spoel in voeding :?
[rml][ EL] Vreemd blok in voeding[/rml]
[rml][ CM] Ook een stille PC? Beschijving!!![/rml] <-- aanrader !!
Trafo uit Chieftec 360W voeding verwijderen
Probleem met voeding: transformator resoneert?
Q-tec 550Watt Dual-Fan voeding ervaringen topic

Niet iedere voeding heeft een PFC (PowerFactorCorrection) spoel, dus het is mogelijk dat die 300W Qtec het niet heeft...

Overigens is het inderdaad zéér raadzaam om je PC te aarden. Die geaarde stekker zit er niet voor niets aan.
Ik heb alle links die je me gegeven hebt eens goed doorgenomen en het is dus mogelijk om deze spoel te verwijderen.

Aangezien het geluid verder niet echt opvalt zal ik dit pas gaan doen mocht het echt hinderend gaan worden.

Maar kan dit dus geen kwaad dan? en is het echt nodig om die spoel weg te gaan "modden" , ben bang dat dat niet goed gaat namelijk

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2003 11:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
[Update]

Ik heb net een "testvoeding" er bij gepakt die ook PFC ondersteunt, alleen de stroomkabel erop aangesloten en hij maakt dit geluid ook, harder zelfs nog. Ik heb hem getest op een geaard stopcontact.

Ik krijg zo het gevoel dat dit dus een "veel voorkomend" geval is, dus eigenlijk is er van een probleem geen sprake?

Verwijderd

Het is geen probleem, het is een bijeffect dat de PFC spoel heeft.

edit: reactie op hieronder: Ja, indien er PFC inzit.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2003 18:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je goede hulp Euss.
Dus bij de "nieuwere" types van voedingen zou je dit moeten kunnen horen?
Pagina: 1