Wat bij meerdere arp replies?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• den 150
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Stel je hebt het volgende netwerk:
2 subnets, met daartussen 2 routers die elk aan alle 2 de subnets hangen (redudancy ofzo). Pc a van subnet 1 doet een arp request voor pc b in subnet 2 (I know, komt normaal gezien niet voor maar kan bij bv verkeerde subnetmask). De routers ontvangen dit ongeveer gelijktijdig, en (volgens mijn cisco cursus) antwoorden met hun eigen mac adres. Ik vroeg mij af wat pc a nu doet met die 2 replies?
Overschrijft de laatste de eerste in de arp cache? Of denkt die pc dat er meerdere pc's hetzelfde ip hebben wat resulteert in een destination unreachable? Of is de ontvangst en het verwerken van de arp reply multi-threaded en overschrijft thread1 de gegevens van thread2 wat resultaart in softwarefouten...
Volgens mij hangt het vooral af van de implementatie van de ip-stack van het os, maar als iemand hier ervaring mee heeft ofzo laat dan iets weten.

Ik weet het is een dom theoretisch vraagje maar ik heb het mij altijd al afgevraagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48193

Er zal volgens mij toch echt altijd maar één reply als eerste binnenkomen, en dit zal dan de reply zijn die de computer herkend, de andere wordt denk ik genegeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
De pc stelt 1 vraag, en zal doorgaans het eerst ontvangen antwoord gebruiken.

Misschien zijn er ook ip-stacks die het 2e antwoord gebruiken. Andere mogelijkheden zijn er iig niet. Het is of het eerste antwoord, of het tweede. Waarbij het eerste antwoord in alle mij bekende stacks wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kell.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09-2023

kell.nl

Fizzgig's evil twin

Als PC1 een fout subnetmask heeft, en een arp-request doet voor PC2 (waarvan PC1 denkt dat ie in hetzelfde netwerk hangt), dan krijg PC1 geen reply.
De cisco routers reageren niet op die request, omdat die niet voor hun is.

Als PC1 een goed subnetmask heeft, zal ie nooit een arp-request doen voor een PC in een ander subnet. Dat gaat namelijk als volgt:

- PC1 wilt bijv. PC2 pingen. PC2 zit in een ander subnet.
- PC1 zoekt in zijn routetabel op wat de "next hop" is voor dat subnet (vaak de default gateway)
- PC1 doet een arp request voor de "next hop"
- PC1 stuurt het pakketje naar het arp adres van de "next hop", met als ip het ip van PC2
- De "next hop" ontvangt het pakketje, en kijkt in zijn routetabel.
- PC2 is voor hem lokaal, en hij doet een arp-request voor PC2
- De "next hop" overschrijft het source mac-adres in het pakketje met zijn adres, en het destination mac-adres met het mac-adres van PC2
- De "next hop" stuurt het pakketje naar PC2.

En de reply gaat het precies andersom :)

PS. Er is met proxy-arp wel het e.e.a. te realiseren met arp-requesten over verschillende subnets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31879

kell.nl schreef op 24 August 2003 @ 11:02:
Als PC1 een fout subnetmask heeft, en een arp-request doet voor PC2 (waarvan PC1 denkt dat ie in hetzelfde netwerk hangt), dan krijg PC1 geen reply.

Als PC1 een goed subnetmask heeft, zal ie nooit een arp-request doen voor een PC in een ander subnet. Dat gaat namelijk als volgt:

- PC1 wilt bijv. PC2 pingen. PC2 zit in een ander subnet.
- PC1 zoekt in zijn routetabel op wat de "next hop" is voor dat subnet (vaak de default gateway)
- PC1 doet een arp request voor de "next hop"
- PC1 stuurt het pakketje naar het arp adres van de "next hop", met als ip het ip van PC2
- De "next hop" ontvangt het pakketje, en kijkt in zijn routetabel.
- PC2 is voor hem lokaal, en hij doet een arp-request voor PC2
- De "next hop" overschrijft het source mac-adres in het pakketje met zijn adres, en het destination mac-adres met het mac-adres van PC2
- De "next hop" stuurt het pakketje naar PC2.

En de reply gaat het precies andersom :)

PS. Er is met proxy-arp wel het e.e.a. te realiseren met arp-requesten over verschillende subnets.
idd, zo is het, er wordt maar een gateway aangesproken en dus maar 1 arp verstuurd per keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:15
kell.nl schreef op 24 August 2003 @ 11:02:
arp-proxy

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kell.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09-2023

kell.nl

Fizzgig's evil twin

/edit

Hier stond eerst dat proxy arp standaard uit staat op cisco routers.
Zoals jeroenr onder mij al aangeeft staat proxy arp standaard wel aan op cisco routers.

Foutje van mij :O

Maar ik blijf erbij dat je proxy arp alleen moet gebruiken in specifieke situaties als het anders niet kan. (zoals een provider die bijv. je 8 ip-adressen geeft, maar ze niet wil subnetten).
Het heeft meer nadelen dan voordelen.

[ Voor 72% gewijzigd door kell.nl op 26-08-2003 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28557

op een cisco router staat proxy-arp standaard aan.
Pagina: 1