Toon posts:

Q-Fan probleem op Asus P4C800 Deluxe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakies,

Ik heb net Asus Probe geinstalleerd, begint Probe opeens te gillen dat de cpu fan niet meer draaid. Ik in de kast gekeken en wat blijkt: inderdaad, de fan staat stil. Bij 60 graden begint de fan weer te koelen.

Nu heb ik Qfan uitgeschakeld in de bios en dan blijft de fan wél permanend draaien. De divider settings van qfan (12/15, 13/15........) geven allemaal hetzelfde vreemde resultaat: tot 60 graden géén koeling.

Is dit normaal of is dit een bug? Is dit te verhelpen?

Ik heb qfan nu maar helemaal uitgeschakeld. ik gebruik bios versie 1.10.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Rogier

• VinnieM
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 29-11-2024
Volgens mij is dat niet normaal. Ik heb ook Q-Fan enabled op mijn Asus P4P800, maar de fan staat nooit stil. Wanneer de CPU idle is (32 graden), dan draait de fan op zo'n 2800 toeren, stressed (50 graden) ongeveer 3000-3100 toeren. Dit is dan bij de 15/16 instelling.

Verwijderd

Topicstarter
Vreemd,

Ik heb zelf een intel "box" koeler. Die loopt zonder qfan (en ik dat dus maximaal) 2311 toeren p/m. Temperatuur idle is 39 graden, stressed 53 graden. Wat voor een koeler gebuik jij dan?

• VinnieM
Ik heb ook de Intel box koeler, maar zonder Q-Fan ging die op 3600 toeren draaien! Dat maakte dus niet zo'n fijn geluid (hoge pieptoon), daarom is Q-Fan wel zo handig, maar ik weet dus ook niet hoe het kan dat ie stil gaat staan :/

Verwijderd

Ik heb een soortgelijk probleem: na het aanzetten van Qfan (op 11/15) begint Asusprobe te roepen dat mijn cpu-fan helemaal niet meer draait terwijl er op het eerste gezicht geen verandering in toeren te zien/horen is. Mijn oplossing; geen Qfan gebruiken en fanmates installeren; ik zit nu op 44 stressed bij ca. 2000 rpm.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi 1164007

Dit heb ik dus ook. Jij hebt dus ook geen draaiende fan meer met Qfan aan, anders begint probe niet te gillen. Ik vind het trouwens wel opvallend dat VinnieM zijn box koeler op 3600 toeren draaid! VinnieM: wat voor een proc heb je precies?

• VinnieM
Ik heb een P4 2.6 (800FSB). Temps zijn verder wel goed, zo'n 33 graden idle en tegen de 50 stressed.

Verwijderd

ik heb hetzelfde probleem gehad. volgens mij heeft asus probe gewoon kuren en zet die je fan uit op een of andere manier. ik gebruik nu MBM5 en het probleem was over.(q-fan staat gewoon aan)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem ook nog niet eerder bemerkt. Inderdaad na de installatie van Probe zie ik de fan stilstaan met q-fan aan (ik heb een doorzichtig paneel in mijn kast). Misschien toch een Probe bug?
Pagina: 1