Hij wordt niet geregeld door je cpu. Er is uiteraard een kans dat zelfs het registertje dat ook Q-FAN aanstuurd corrupt raakt, maar de kans dat een Noob zijn cooler verkeerd (je weet wel core crushen, of juist geen contact maken) heeft gemonteerd is heel veel groter.
En verder als Q-FAN zou falen en je hebt er een cooler opzitten dan kan COP ingrijpen:
"ASUS C.O.P (CPU Overheating Protection) is a hardware protection circuit"
(Dus geen software, dus geen CPU)
Zonder een cooler helpt niets, dan kan hij doorbranden voordat iets ook maar kan ingrijpen. Tomshardware had daar wat filmpjes over.
Verder kan ik op mijn intel asus ook instellen hoever Q-FAN werkt. dus als op een 10/15 ration de fan stopt zou je hem op 12/15 kunnen zeten zodat hij constant langzaam blijft draaien.
Nadeel van q-fan is dat het alleen de CPU-fan aanstuurd. Ik heb dus ook mijn casefannen doorverbonden.
Verder heeft de A7N8X in theorie ook "CPU THROTTLE". Dus als het te heet wordt wordt de cpu even uitgeschakeld. Nadeel is dat dan je PC (misschien) gaat schokken en dat je niet ziet dat hij aan het throttlen is.
Maar als je paranoia bent of zware overklokker dan wil je dat liever vast allemaal zelf regelen. En dat is een nadeel van Q-FAN, asus verteld niet echt hoe het hoort te werken, verder als marketing spul ben ik neit echt gekomen.
[
Voor 10% gewijzigd door
leuk_he op 27-08-2003 15:10
]