Q-Fan gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een Spire WhisperRock III met een AMD Athlon 2600xp+. De koeler wordt runt op 2300 RPM loopt. Als ik die Q-Fan inschakel op mijn Asus A7V600-1394 moederbord dan wordt mijn processor meer dan (niet schrikken) 75 graden!!!(Dit binnen 1 minuut) Ik kan die Q-Fan wel uitschakelen maar de computer wordt wel stiller ervan. Is er een manier om toch die Q-Fan in te schakelen? Controleert Q-Fan wel de temp van de CPU? Of is de koeler gewoon te langzaam om de Q-Fan in te schakelen? Welke fan kan ik er dan beter op zetten om toch gebruik te maken van die Q-Fan?

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

moet je even de kast opendraaien en kijken wat de cpu fan precies doet. Als de fan helemaal stil gaat staan is er iets loos.

O ja, als ie de 75 graden haalt had ie allang moeten vastlopen, plus dat dat binnen 1 minuut niet bereikt kan worden. Als ik de cpu fan van mijn cpu afhaal kan ik gewoon door blijven werken. Heb dan wel een zalman 6000Cu maar ik dus gerust de pc een uur zonder cpu fan te draaien. Zolang je maar koelte in je kast hebt.

Daarnaast, zet Q-Fan aan en voel aan je koelblok, als deze niet heet wordt en je pc blijft goed draaien dan klopt de temperatuur niet.

Zit de koeler wel goed op de cpu ??

Mijn cpu fan draait op 980 rpm en alle andere fans draaien op de laagste stand dmv de zalman baybus en zelfs de voedingsfans draaien op de laagste stand (lekker stil :z ) en mijn cpu wordt maar 32 graden (idle).

[ Voor 83% gewijzigd door Fairy op 23-08-2003 21:26 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jag heeft ook Q-fan en bij hem valt de PC gewoon uit als hij het aan heeft staan. De temperatuur stijgt zonder blikken of blozen boven de ingestelde temperatuur zonder dat de fan harder gaat draaien

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Bij 75 graden wordt mijn pc'tje niet instabiel hoor. Helemaal niet zelfs.

Schroef je kast eens open, kijk wat de fan doet en trek daar je conclusies uit. En dan nog, 75 graden kan je CPU'tje makkelijk hebben, dus kan sowieso weinig kwaad..

Learn something new every day.

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04:51

Quarin

Ondertitel... wasda?

75 graden is nog te doen hoor. Mijn 2500+ op mn a7n8x non-deluxe is in de hete dagen al 82! graden geweest. Ik weet echter niet in hoeverre dat komt doordat de temp-sensor op de asus mobo's dichter bij je proc zit dan op andere mobo's.
Op dit moment is hij full load 74 graden, de tray geeft 50 aan, mobo 28

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Om antwoord te geven op je oorspronkelijke vraag: Het is niet echt gevaarlijk. Je processor zal gewoon vastlopen, zolang het koelblok goed gemonteerd is.
Het is echter niet bevorderend voor de levensduur van je CPU, dus het is wel aan te raden om er wat aan te doen. Je zou (als je stilte wilt) een baybus kunnen overwegen die je wel fatsoenlijk instelt om harder te gaan draaien. Voor een paar tientjes heb je al zo'n ding.

You can't have everything. Where would you put it?

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:24
Asus staat bekent om brakke sensoren :X

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-08 01:20

Kleintje81

Blaat

Master Tweaker schreef op 24 August 2003 @ 20:55:
Sorry en dat zegt een liefhebber van MSI (rotte condensatoren op oa K7T serie)??? :+

Ff ontopic, als regel kun je het beste 70 graden nemen, alles daarboven is niet bevorderend voor de PROC. Voel trouwens ook langs en aan het koelblok (mits niet TE warm) of dit echt 70 graden aanvoelt...
Wil je een stillere PC, neem een stillere koeler en laat Q-Fan uit staan.

BTW hoe warm word je CPU zonder Q-Fan aan?

[ Voor 5% gewijzigd door Kleintje81 op 24-08-2003 22:11 ]

BF2 stats Systemen

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kom op, niet over en weer flamen- MSI staat idd bekend om brakke condensatoren, net zo goed als Asus om brakke sensoren (of iig een brakke Asus probe). Er loopt nota bene een ander topic over het Q-fan gebeuren (maar dan bij P4)- als deze thread te brak wordt doek ik het op en kunnen jullie daar verder, dus alsjeblieft, hou het on-topic :)

Oslik blyat! Oslik!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
dit is gewoon een kwestie van een bug in t bios wat nog steeds niet is opgelost

Q-fan kan leuk zijn maar je moet nog even geduld hebben tot t werkt

bovenstaande wijsheid komt van de asus site en t grote a7n8x topic

• Jefrey Lijffijt
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-08 16:07
Na uitvoerig testen heb ik over mijn asus bordje de volgende conclusie getrokken: De temperatuur die de asus temperature monitor meet is gelijk aan 21 + 1/2 * |echte temp - 21| . Dus als hij 75 graden is dan geeft de monitor slechts (21 + 1/2 * (75-21) =) 48 graden aan, wat niet genoeg is om de q-fan op te schakelen. Vreemd genoeg kan het bios zelf wel de goede temperatuur weergeven.

• vliegjong
  • Laatst online: 08-08-2017

vliegjong

Bump!

Ik heb zelf Q fan en die werkt toppie :)
Ik denk dat het feit is (eerder gezegd door wazoo) dat die bios gewoon een vliegje heeft en die moet nog worden gefixt

Ik ben een Nerd, jij ook? Dan zijn er namelijk 10 toffe mensen :)

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Bij mij werkt het ook gewoon goed. Al vind ik dat je niet genoeg in kan stellen. En bij fans met <2000RPM werkt het niet bij mij. En ook de temperatuur van mij Asus bordje klopt wel zo ongeveer. Misschien ff een bios update draaien?
Misschien kun je ook ff melden wat de temp is als je q-fan uitzet?

[ Voor 14% gewijzigd door kutkip op 25-08-2003 15:25 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:11

Exirion

Gadgetfetisjist

Master Tweaker schreef op 24 August 2003 @ 20:55:
Nou, eerder om brakke software :{

Begrijp me niet verkeerd, ik heb Asus CD-ROM drives, DVD-drive, notebook, access point en mainboards omdat het goed spul is. De software die Asus bij z'n zut levert is echter vrijwel altijd om te huilen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Ik heb dus een probleem met mijn fans (pabst 120mm en 80mm).
Als ik ze aansluit op de psu doen ze het. Alleen wil ik ze op het mobo aansluiten (a7n8x deluxe rev2) namelijk op PWR-FAN1 en CHA_FAN1 zodat ik ze fansnelheid kan gaan bekijken.
Een voor een aansluiten, op verschillende van de twee aansluitingen, het helpt niet.. ik kan er ook niks over vinden op dit forum
Wie weet meer?

Mijn Nexus KZC-2700 geeft aan dat de cpu behoorlijk heet wordt na Q-Fan aan gezet te hebben,.

cheers

• Sperenvanger
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-07 23:11
Bij mij werkt Q-Fan ook niet zo best. Het moederbord kan niet detecteren op welke snelheid mijn CPU fan draait. Asus Post speech reporter zegt iig elke keer dat de CPU fan gefailed heeft, maar hij boot gewoon door? Dat vind ik eigenlijk wel slecht. Het schijnt iig dat fans die minder dan 5000rpm draaien niet door q-fan worden kunnen beheerst.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Tja, over die graden die je proc kan hebben en je systeem toch stabiel blijft is maar net wat voor mobo/sensor/bios je hebt denk ik.

heb zelfd een GA 7vrxp 2.0 met F12 bios + XP2400+ en boven de 60c vind ik het systeem zeker niet stabiel. Desktop gaat wel, maar spellen crashen dan al gauw. Gelukkig word ie nu 35/37 idle en onder de 50c stressed. dit heb ik ondervonden daar de eerste keer dat ik de koeling erop zette het blijkbaar niet helemaal goed zat. Met As3 liep ie toch 44c idle en al gauw naar de 60c stressed. Monteren is dan ook niet zo makkelijk als je mobo al in je kast zit :+ met een brak klemmetje...

De tweede keer ging het al beter en de laatste keer ging top. Mobo eruit, klemmetje van het koelblok, nieuwe AS3 op de cpu, ff smeren (cc) koelblok erop, klemmetje erop (zo'n clip met gleuf in je koelblok) en terwijl het koelblok dus harstikke horizonzaal en precies waar ik hem wil hebben zit gelijkmatig aandrukken (met schroevedraaier) tot die vastklikt. Beetje omslachtig omdat je dus ook de fan eraf moet schroeven maar het geeft wel het beste resultaat en de kans dat je er iets van je CPU afbrokkelt is vrijwel nul...
Niet slecht voor simpele IGloo 2200+ met 5000rpm fan.

Ben eigenlijk niet zo gek op smart-fan control. Het opspinnen/downspinnen gaat al snel meer storen dan een gelijkmatige zoem.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Ik vertrouw die qfan dingen helemaal niet. Ik vertrouw zowiezo geen fan aansluitingen die door de computer zelf aangestuurd worden want bij een crash kan dat qfan niks uitrichten.

Ik heb een zalman bay en die draait op standje rustig en dat gaat prima. Cpu wordt maar 35 graden tijdens normaal gebruik.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-08 21:37

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Fairy schreef op 27 August 2003 @ 11:05:
Ik vertrouw die qfan dingen helemaal niet. Ik vertrouw zowiezo geen fan aansluitingen die door de computer zelf aangestuurd worden want bij een crash kan dat qfan niks uitrichten.
Die Q-FAN spulletjes worden door een ASIC aangestuurd die er ook voor zorgt dat je PC wordt uitgeschakeld als de CPU te heet wordt. Dus als je OS helemaal gecrasht is werkt die Q-FAN nog steeds.

Ik heb dan zelf een P4 (itt TS), die draait altijd op relatief lage toeren (de boxed fan is iets minder dan 3000 rpm) , en Q-fan haalt daar meestal nog 20% vanaf. Alleen tijdens booten en bij het heel warme weer een paar weken(kamer temp >> 30 graden) terug ging hij stressed harder draaien.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

leuk_he schreef op 27 August 2003 @ 11:42:
[...]

Die Q-FAN spulletjes worden door een ASIC aangestuurd die er ook voor zorgt dat je PC wordt uitgeschakeld als de CPU te heet wordt. Dus als je OS helemaal gecrasht is werkt die Q-FAN nog steeds.

Ik heb dan zelf een P4 (itt TS), die draait altijd op relatief lage toeren (de boxed fan is iets minder dan 3000 rpm) , en Q-fan haalt daar meestal nog 20% vanaf. Alleen tijdens booten en bij het heel warme weer een paar weken(kamer temp >> 30 graden) terug ging hij stressed harder draaien.
Ok, maar ook als de hele cpu vast zit :?

Verwijderd

Q-fan is niet 100% nee ik heb een p4c800 met een 2.4 en als ik Q fan gebruik dan zie ik me fan stil komt te staan!

ik heb hem zo een paardagen laten draaien aanngezien p4 lekker een stukje langzaamer gaat draaien maar bij amd is het toch wat gevaarlijker ......

uit zetten dus ik denk dat je beter een bay kan nemen dat je realtime je voltage kan reguleren of gewoon een betere fan gebruiken op je cooler?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-08 21:37

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Fairy schreef op 27 augustus 2003 @ 12:03:
[...]
Ok, maar ook als de hele cpu vast zit :?
Hij wordt niet geregeld door je cpu. Er is uiteraard een kans dat zelfs het registertje dat ook Q-FAN aanstuurd corrupt raakt, maar de kans dat een Noob zijn cooler verkeerd (je weet wel core crushen, of juist geen contact maken) heeft gemonteerd is heel veel groter.

En verder als Q-FAN zou falen en je hebt er een cooler opzitten dan kan COP ingrijpen:

"ASUS C.O.P (CPU Overheating Protection) is a hardware protection circuit"

(Dus geen software, dus geen CPU)

Zonder een cooler helpt niets, dan kan hij doorbranden voordat iets ook maar kan ingrijpen. Tomshardware had daar wat filmpjes over.

Verder kan ik op mijn intel asus ook instellen hoever Q-FAN werkt. dus als op een 10/15 ration de fan stopt zou je hem op 12/15 kunnen zeten zodat hij constant langzaam blijft draaien.

Nadeel van q-fan is dat het alleen de CPU-fan aanstuurd. Ik heb dus ook mijn casefannen doorverbonden.

Verder heeft de A7N8X in theorie ook "CPU THROTTLE". Dus als het te heet wordt wordt de cpu even uitgeschakeld. Nadeel is dat dan je PC (misschien) gaat schokken en dat je niet ziet dat hij aan het throttlen is.

Maar als je paranoia bent of zware overklokker dan wil je dat liever vast allemaal zelf regelen. En dat is een nadeel van Q-FAN, asus verteld niet echt hoe het hoort te werken, verder als marketing spul ben ik neit echt gekomen.

[ Voor 10% gewijzigd door leuk_he op 27-08-2003 15:10 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• itsalex
  • Niet online
Dus ... Q-Fan gewoon niet meer gebruiken met een fan die onder de 3000 rpm gebruiken? Of Q-Fan betekend Quit-Fan ofwel daaag fan ofwel daag cpu! Geintje maar ik ga het toch maar niet gebruiken. Ik weet dat die sensoren van Asus echt slecht zijn. Ik heb een oude Asus P3W-E gehad en de proc werd meer 100 graden!!!! Om precies te zijn 110 graden. Kan niet maar de proc werd wel warm(kon niet meer aanraken). Ik heb toen dezelfde cpu op een MSI 6163 gedaan en geen problemen meer en werd maar 40 graden max. Asus moet gewoon beter zijn best gaan doen met die Q-Fan en sensoren.

Ik ga dan wel een Zalman controller er tussen plaatsen. Dat gaat stukken beter werken. Ik heb een koeler voor Socket 370 zo stil gekregen dat je niets meer hoort(van 4200RPM>2200RPM met stressed testen van 1,2ghz naar 1,5ghz maar 40 graden wordt die proc).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

ik had q fan ook ff aangezet op a7n8x en hij viel gelijk stil.
schrok me wel ff en heb gelijk alles uitgezet.

Toen opnieuw opgestart en in qfan uitgezet.
idd asus moet het beter intergreren :X

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2003 22:49 ]

Pagina: 1