[WC]Waterchill en Black Ice Micro op dual proc

Pagina: 1
Acties:

• twan1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-08-2024
Verhaal vooraf

Langzamerhand komen al m'n onderdelen binnen die ik nodig heb voor men wc-setup. De bedoeling is dus om m'n dual cpu systeem te koelen (MSI K7D Master L en 2x 2200 MP).

Ik heb me zo'n setje van Waterchill aangeschaft, de volledige (CPU, VGA & NB) + een extra waterchill CPU blok.

Nu is de bedoeling vooral om een aangename werksfeer te creeëren (lees: stil). Temps gewijs, moeten ze niet echt zoo laag zijn.. wel had ik graag onder de 50 stressed gebleven, liefst rond de 45.

Ik zou beide cpu's koelen met behulp van de Waterchill radiator omdat die de grootste is (en logischerwijs dus ook degene die de meeste warmte kan verwerken, in theorie althans).

Nu omdat ik toch bezig ben, kan ik ook maar ineens de graka en nb meekoelen aangezien ik de blokjes toch heb.

Nu had ik een ander probleem: nl. waar moet ik die tweede radiator steken. Nu viel m'n oog op de Black Ice Micro. De reden voor deze keuze: ik heb geen plek voor een 120 mm rad :+

Behoudensgezind als ik ben wou ik mijn bestaande kast gehouden (een redelijk grote Miditower). Mede dankzij omdat hij m'n zo'n 220-tal eurootjes heeft gekost én omdat het alles heeft wat ik wil.

Bedoeling

Nu eigelijk om bovenstaand verhaal nuttig te maken..
Zal deze radiator (de Black Ice Micro dus) deze opstelling goed koelen (lees: stil én stabiel):

Geforce 4 Ti 4200 128 MB versie (maar toch met een overschot naar de toekomst toe)
en een northbridge chip (gaat niet zoveel warmte afgeven, maar dat pokke 40 mm fannetje :X )

Specificaties Black Ice Micro

Rated for 236.6 KCal per hour (938.89 BTU per hour) or 275W
(andere details onnodig)

offtopic:
Indien jullie foto's nodig hebben om de boel wat duidelijker te maken, zeg dan even

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-02 21:07

vehpol

Go Go Gadget!

Dat fannetje van je northbridge chipset is in ieder geval zo te vervangen. Er zijn meerdere bedrijven die daar hele mooie koelblokjes voor maken. (bijv. Zalman). Dus dat wordt qua geluid geen probleem.

Voor de rest moet je denk ik andere mensen hebben, ik heb niet zo heel veel ervaring met waterkoeling (lees: eigenlijk geen)

Ceci n'est pas une signature!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

een 2e rad. hmmm. Hoe groot is die waterchill rad dan? Ik denk niet dat die kleine Black Ice nodig is tenzij je flink gaat OCen. je NB geeft niet zoveel hitte af en wellicht je videokaart ook niet. e.e.a. hangt natuurlijk ook af van de omgevingtemperatuur waarin je rad hangt.

Trouwens over de Black ice micro gesproken, ik heb die voor 2* 80mm fans. Hij schijnt van koper te zijn maar op de stukjes waar er vanaf is zit geen bruin metaal maar grijs kleurig. Is die black ice wel van koper of heb ik een nepper?

[ Voor 18% gewijzigd door bombadil op 23-08-2003 21:05 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• twan1
Die waterchill rad is voor een 120 mm fan, en is ongeveer rond de 4 cm dik schat ik zo. Volgens de site van de makers is de micro van koper.

Ik heb hier zo'n nieuwe Zalman Northbridge heatsink liggen, maar ik kan maar ineens alles waterkoelen als ik nu toch bezig ben. Gaat misschien een halve graag schelen.

Ik dacht aan een tweede rad omdat ik dus twee cpu's te koelen heb hé

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Topicstarter post idd maar even wat foto's als je die hebt lijkt me wel leuk :)

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Okeey een ding wat ik er nog niet 100% uit op kan maken is dit: Alleen de black ice of de black ice en de waterchil rad ? Als je alleen de balack ice gaat gebruiken ga je zwaar huilen. Die kan een 2300 mhz barton @ 1.95 volt niet onder de 50c houden. laat staan een dual setup en vga en nb.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• twan1
Hehe. De Waterchill radiator gaat de CPU's koelen. De Black ice micro gaat de vga en nb koelen.

Foto's: (hopelijk zijn ze niet super groot, anders fix ik dat wel effe)

Hij's duidelijk nog niet af ;)
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/fa031314/volledig.JPG
hier komt dus de Black Ice Micro. In het onderste gat, beetje modding vereist
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/fa031314/rad2.JPG

[ Voor 87% gewijzigd door twan1 op 23-08-2003 22:40 ]

Verwijderd

Hoe wil je het gaan doen met 1 pomp? Dan maakt de plaatsing van de rad niks uit je kunt hem overal in je flow plaatsen. Het water wat uit je radiator komt is namelijk hoogstens 1 of 2 graden kouder als het water wat er in komt. En of hij goed genoeg is om alles koud te houden heb ik geen idee van.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2003 23:11 ]

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
Hier : [rml][ WC] Inbouw in een Chieftec bigtower[/rml] zie je de inbouw van 3 rads (blackIce Extreme en 2 Micro's).
Gaat allemaal via 1 pomp. Werkt stil en goed. Een passieve koeler op je northbridge is niet zo'n goed idee: doordat je de fan van de cpu weghaalt gaat de NB airflow missen.

[ Voor 3% gewijzigd door Bart-01 op 23-08-2003 23:20 ]

Do as I say, don't do as I do.

• twan1
@ BonelessNiels: inderdaad, ik ga het doen met één pomp; een tweede pomp kan ik echt niet plaatsen.

@ Bart-01: Misschien niet, maar de twee outtakes zullen waarschijnlijk ook wel voor luchtstroming zorgen en zodoende ook koeling voor de northbridge. Maar die wordt waarschijnlijk dan toch watergekoeld.

Maar tot zover nog niemand die een idee heeft of deze setup dit alles gaat kunnen koelen. Ik ga nu even dat draadje lezen dat jij gaf Bart-01

• 2bme
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-04-2024

2bme

Oude Tweakers addict...

Op late avonden en na veel drank komen meestal de meest simpele doch praktische oplossingen (aan beide voorwaarden is voldaan)
Volgens mij moet dat setje van je makkelijk 2 procesoren kunnen trekken (heb hem zelf ook, alleen single proc).
Maar de makkelijke oplossing: je probeert het gewoon zonder een 2de radiator... worden de temps te hoog: dan pas schaf je die tweede aan?
Scheelt je toch zo'n 60 euro of zo (geen zin om de pricewatch erbij te halen).
Maar het water wordt niet zo heel veel warmer na een processor (3 á 4 graden).

Trouwens, zijn die processoren overclocked of niet?

I used to be schizofrenic, but we're oke now... ;)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik zou gewoon eerst eens proberen om met 1 radiator te werken..
Als die een voldoende grote luchtstroom krijgt kan die het hele boeltje wel koel genoeg houden. Ik denk dat die tweede rad niet echt veel meer helpt.. Want behalve extra koeloppervlak krijg je ook weer extra stromingsweerstand e.d.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
twan1 schreef op 23 augustus 2003 @ 22:25:
Hehe. De Waterchill radiator gaat de CPU's koelen. De Black ice micro gaat de vga en nb koelen.

Foto's: (hopelijk zijn ze niet super groot, anders fix ik dat wel effe)

Hij's duidelijk nog niet af ;)
[afbeelding]
hier komt dus de Black Ice Micro. In het onderste gat, beetje modding vereist
[afbeelding]
DAt zou wel moetn kunnen jah. Als je de cpu's niet oc't dan blijft je temp wel onder de 50.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• twan1
Twynn schreef op 24 August 2003 @ 09:31:
Ik zou gewoon eerst eens proberen om met 1 radiator te werken..
Als die een voldoende grote luchtstroom krijgt kan die het hele boeltje wel koel genoeg houden. Ik denk dat die tweede rad niet echt veel meer helpt.. Want behalve extra koeloppervlak krijg je ook weer extra stromingsweerstand e.d.
Juist die voldoende grote luchtstroom is een probleem. Ik heb geen zin om nog een keer met een straaljager naast me te leven (eenmaal dat je waterkoeling hebt gehoord...)

Die extra stromingsweerstand moet over het algemeen niet zoveel uitmaken, het pompje kan meer dan 2 radiatoren aan heb ik gezien bij andere.

Het lijkt me gewoon stug dat die ééne rad die beide cpu's, nb én vga goed kan koelen aangezien andere me een dual rad aanraden.

Ik ga de proc's niet overclocken (is haast onmogelijk om goede overklok te halen met een dual bord, en die paar mhz'jes meer maken geen verschil uit)

Daarom dat ik dus aan die tweede rad dacht voor vga en nb.

edit: typfout

[ Voor 3% gewijzigd door twan1 op 24-08-2003 16:25 ]

• twan1
Ik heb er nog eens over nagedacht;

Als ik voor de twee radiators ga.. (want blijkbaar trekt de waterchill radiator rond de 150 Watt goed, dus genoeg voor enkel de cpu's)

Pomp --> Waterchill radiator --> vga --> nb --> Black Ice Micro --> cpu --> cpu --> reservoir --> Pomp

Zou dit optimale koeling geven ? Want de warmte van de vga en nb worden dus eerst afgegeven in de BIM.. en daarna 'koel' water naar de cpu's, dat daarna 'volledig' gekoeld wordt door de Waterchill rad..
Pagina: 1