De media mod
Het begon allemaal als een idee om een klein pc’tje te bouwen die mooi bij de stereo zou staan. In eerste instantie heb ik gezocht naar kleine componenten voor een pc. Mijn ogen vielen al snel op de VIA eden. De eden die hier in ziet is de M9000 (933 mhz) met al het nodige onboard.
Het ontwerp:
De eerste paar weken ben ik bezig geweest in MASTER CAM om alle onderdelen in te tekenen en een setting te bedenk waar het goed in zou passen.
Eerste ontwerp
Tweede ontwerp
Voeding:
De eis was wel dat ik een lage voeding zou vinden en zoals iedereen weet zijn die erg duur ik wou graag een 1U server voeding maar die zijn heel moeilijk los te koop. Dus ben ik op zoek gegaan naar een ITX voeding dit is een standaard 70 watt voeding die mee wordt geleverd bij een itx kast.
Van de voeding heb ik de kast af gesloopt en alleen het onderste gedeelte bewaard. De ene zijde is volledig verwijderd en de andere zijde is ingekort zou dat hij zou passen.
De koeling is wel een probleem normaal zit er 1 8 cm fan op de voeding en die moeste er nu af. Om toch goed te kunnen koelen heb ik 2 4 cm fans geplaatst moet nog testen of deze voldoende koeling geven, zo niet zal er nog 1 bij moeten.
Ze zuigen nu de warme lucht uit de kast het is ook nog een mogelijkheid om er koude lucht in te blazen. Maar daar moet ik nog even mee experimenteren.
De kast:
De kast is gemaakt op een 5 assige frees machine (overkill). We hebben op het werk een instrument makerij waar ze dit spul kunnen maken dus het is zeker bijna productie werk.
Alles is dus gefreesd de achter-, voor-, boven- en onderkant zijn van 2 mm dik aluminium de zijkanten zijn van 8 mm dik strip (ook aluminium)
De tekeningen van de kast kun je zo van me krijgen als je zelf ook zo iets wil (geen enkel probleem)
De kast is in elkaar gezet met RVS inbusboutjes M3. om wat stevigheid toe te voegen heb ik aluminium hoeklijn gebruikt deze heb ik vast gelijmd (seconde lijm van bizon)
De dvd speler komt uit een laptop hij werkt prima alleen bij het dicht doen blijft hij wat hangen moet ik nog ff naar kijken voor de rest werkt hij prima. Volgende week wil ik er nog een stripje aluminium over heen plakken, voor de looks
Mobo:
Het mobo ligt op 3 banen tocht strip en wordt op zijn plaats gehouden door 4 boutjes.
Voor de rest als er nog vragen zijn brul maar.
Nog wat foto's