XP blijft RAID0 array scannen op fouten

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

• amd187
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:10

amd187

Ondertitel

Topicstarter
ok, ik ben nu echt ten einde raad...

dit is het probleem:

ik heb sinds ongeveer een maand last van het feit dat bij ELKE reboot, mijn partities worden gescanned op fouten.
dit schijnt alleen te gebeuren bij de parities van mijn 2x80 GB raid array.
hij vind overigens helemaal NIETS elke keer, + het bestandsysteem op allebij de partites is NTFS!
tot gisteren was ik dit toch echt HELEMAAL zat geworden, en heb dan ook alles opnieuw geinstalleerd.
ik dacht namelijk dat het gewoon een fout in windows was, die er na dik een half jaar geen format te hebben gedaan gewoon was verschenen na een half jaar van allerij programma's te hebben installed.
nu ben ik dus gister tot diep in de nacht bezig geweest met alles opnieuw te installen (nee ik heb nog altijd geen ghost image, die wilde ik nu eindelijk gaan maken, maar lees nog even verder dan weet je waarom het nog steeds niet gebeurd is :) ).
ik begon met alles eerst te backuppen op een andere schijf, om zodoende m'n RAID 0 array te destroyen, en een nieuwe aan te maken.
zo gezegd, zo gedaan, ik maakte een gloedniewe 2x80 GB RAID 0 array.
daarna met de windowsXP CD geboot, en de schijven gepartitioneerd als 1x10 en 1x150 GB, NTFS.
daarna windows geinstalleerd, ff wachten, en ja hoor, alles werkt.
daarna al m'n programma's, drivers, tweaks, enz enz enz enz (wish I had a ghost now :) ) installed.
ff pcmark2002 gedraaid, mooie score (1799 voor de HDD :) )
games gespeeld (UT2003 op 1600x1200, draaide gewoon goed)
dus alles werkt gewoon perfect.
toen was het tijd om te gaan slapen, met het achterliggende idee om gelijk zodra ik wakker was een ghost image aan te maken.
ik sta op, druk op de power knop, laat me pc booten, hij is bijna in windows en: JA HOOR! weer scandisk!!!!!! ditmaal wel een stuk of 20 fouten, dus ik had nog niet echt zoiets van: G*V*D, ut zal toch niet WEER zo zijn bij elke reboot scandisk?
dus ik laat hem even scannen, en dan gaat ie rebooten (vond ie nodig zei CHKDSK)
even wachten, bijna in windows: EN WEER SCANDISK.
kortom, ik heb dus exact hetzelfde probleem als voor de format.
met het enige verschil dat de partities nu anders ingedeeld zijn. (eerst had ik 1x10 + 1x10 + 1x140)

WAAR GAAT DIT OVER???

alles werkt nogmaals perfect, geen enkele crash gehad met windows ( ook niet voor de format) en toch gaat ie steeds scannen!

zie ik iets over het hoofd?
bestaan er programma's die windows zo voor de gek houden die ik per ongeluk heb installed?
is er iets defect in mijn systeem? (ook al werkt alles op scandisk na PERFECT?)
er is niets overgeclocked, voor systeme specs klik op mijn sig (AMD1337 is het systeem)

plz help mij!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-03 20:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik denk dat je een brakke harddisk in die RAID 0 array hebt zitten. Wellicht ze allebij even apart checken met het tooltje van de fabrikant?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
ja maar een brakke hardisk zou toch betekenen dat er fouten in komen? hij vind elke keer geen enkele fout!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Doe toch maar voor de zekerheid zo'n check met het tooltje van de fabrikant :)
Zie ook de FAQ: http://gathering.tweakers..._message/16985207#hddvaag

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
ok, goed idee dan, maar kan ik de HDD's appart testen zonder dat mijn RAID 0 naar de klote gaat? ik bedoel, kan ik de HDD's allebij er even uithalen om ze in een andere pc te zetten, ze te testen, en vervolgens weer in mijn pc te zetten en gewoon weer booten als RAID 0 partitie?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kan de config zo laten zitten en het tooltje verandert totaal niks aan de data :)

Tenzij je de verkeerde optie kiest .. Low Level Format bijvoorbeeld :P

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 23-08-2003 15:24 ]

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
hehehe ok dan, standby, ik ga even testen.

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
ok, allebij getest, quick test wel es waar, allebij geen errors.
(gelijk weer terug gezet in me pc, en weer scandisk :) geen errors uiteraard :( )
heb nu ook even m'n 2 andere schijven los gekoppeld, maar dat mocht ook niet baten.
die zaten op dezelfde controller, ik dacht dat die mot met elkaar hadden, maar dta valt dus ook wel mee.

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
ik ga nu even het bios van mijn a7n8x deluxe updaten van 1004 naar 1006....
het zal wel niets verhelpen, maar toch :)
ik ga ook even op zoek naar drivers voor m'n RAID kaart, alhoewel er wel geen nieuwe zullen zijn vrees ik...
het is een RAID ala "cheapo" kaartje van het merk advance pheripherals ofzo.

(OW!~ook lache, ik ga net met me pc naar internet explorrer, en hij geeft oppeens aan dat er een bestand in temp inet files beschadigd is ;( hij zegt dat ik scandisk moet runnen (zucht)).
ik vrees dat er toch wel iets meer aan de hand is....
maybe mobo brak?

[ Voor 32% gewijzigd door amd187 op 23-08-2003 16:06 ]

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
ok, bios 1006 maakt ook niets uit.
ik reboot btw net, en ik krijg echt een MEGA error lijst met scandisk, het lijkt wel of alles nu kapot is.
next step: raid kaartje incl HDD's even in m'n andere pc zetten, en kijken of hij dan ook steeds m'n RAID scanned.
zo ja, denk ik dat het kaartje dood is, of de HDD... HDD vind ik overigens erger, want RAID 0 vind ik niet zo belangrijk nu.
als ik me HDD's maar niet moet RMA-en.

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
ok, in de andere pc van me, scanned hij ook elke boot, dus ik moet het zoeken in de HDD/RAID 0 Kaart combo...
phew, dat scheelt een hoop :)
ik ga nu de schijven los van elkaar testen, dus allebij gewoon als individuele schijven op de RAID kaart zetten, en kijken of hij dan nog steeds scanned.
zo niet, dan is de kaarts RAID optie dood ofzo.
zo wel, dan zal ik denk ik toch 1 van de schijven moeten RMA-en :(
ik houd jullie op de hoogte.

ps. niet om het 1 of het ander, maar ik heb het gevoel dat ik in mezelf zit te praten zo langzamer hand :)
als iemand nog tips heeft, gooi het in de groep he.
ik post dit uiteraard niet voor niets in een forum, anders had ik dit net zo goed in een Word document kunnen typen voor mezelf :P

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer eens andere kabels :) Misschien zijn ze een beetje ranzig.
amd187 schreef op 23 augustus 2003 @ 16:34:
ps. niet om het 1 of het ander, maar ik heb het gevoel dat ik in mezelf zit te praten zo langzamer hand :)
Er is ook zoiets als het edit-knopje Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif ..
Het is eigenlijk wel wenselijk om daar áltijd gebruik van te maken, wanneer er nog niemand heeft gereageerd, behalve dan wanneer er meer dan 24 uur tussenin zit ;)

Zie ook Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 15:57
euhm, ik zou NU alles backuppen, voordat het dalijk te laat is ;)

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
mja, zit wat in, maar moet ik dan voor elke stap die ik doe de edit knop gebruiken?
dan houd toch niemand meer bij wat ik gedaan heb/wat ik ga doen?
bij elke letter die iemand dan typt in zijn reply, heb ik bijvoorbeeld dan al mijn originele post waarop hij reageerd al voor 300% veranderd :)
dan word het echt een onduidelijk verhaal imo.
maar goed, de schijven los van elkaar worden niet gescanned op fouten (jippy :) )
volgende stap is de windows versie van RAID 0 proberen.
als ie dan weer niet scanned, dan ga ik over op een ander RAID kaartje.
en wederom een les in het welbekende spreekwoord: goedkoop=duurkoop ;)

• Superstudent
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2022
zeker weten backuppen die handel! ik pis altijd in mn broek als ik iemand hoor over raid 0, vind het altijd heel eng, doe mij maar een raid 1 :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

amd187 schreef op 23 August 2003 @ 16:53:
mja, zit wat in, maar moet ik dan voor elke stap die ik doe de edit knop gebruiken?
Jahoor, dat is wel zo bevorderlijk voor de leesbaarheid en is tevens minder irritatie-opwekkend (het komt namelijk als 'schoppen' over ;)

Wat je ook zou kunnen doen is om bij elke edit even een Update: te zetten etc.

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
hehe ok, schoppen was niet mijn bedoeling.
update erbij zetten is wel een idee...
alhoewel mijn reply er dan wel in dit geval zo uit zou gaan zien:
update: bla bla
update: bla bla bla
update: bla bla bla bla
update van update: bla bla bla
snap je, dat vind ik dan weer niet bevordelijk voor de leesbaarheid ;)
maar goed, ik zal er proberen op te letten...

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
Cereal schreef op 23 August 2003 @ 16:50:
euhm, ik zou NU alles backuppen, voordat het dalijk te laat is ;)
als je gelezen had, had je gezien dat ik alles al op een 120 GB HDD heb geplant ;)
dus gegevens ben ik zowieso niet kwijt.
ik ben nu gewoon aan het kijken wat er mis is, en wat ik moet gaan vervangen/RMA-en.
want dat er iets niet goed is in de HDD/RAID 0 kaart combo is nu wel duidelijk :D

UPDATE ( :P ) : SOFTWARE RAID 0 scanned de HDD's NIET met booten! _/-\o_
ff een nieuw kaartje halen dan... of van die serial ATA -> PATA converters halen voor op m'n A7N8X deluxe.
alleen had ik ooit gelezen dat windows daar een beetje moeilijk mee installeerd...
maar goed, dat is meer voor een ander topic.
voor zover jullie hulp, bedankt.
ik zie het nu even 2 weken aan, totdat ik me loon weer heb ;)
als er binnen die 2 weken weer een scandisk komt, gaan die HDD's de RMA in.
hoewel ik dit niet verwacht.
het RAID kaartje ga ik nu maar als IDE kaart gebruiken :)

[ Voor 39% gewijzigd door amd187 op 23-08-2003 17:14 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Cool dat het nu min of meer is opgelost :)

Ik zou overigens softwareraid blijven gebruiken, maar dat ben ik. Doe eens wat benches en vergelijk deze met hardwareraid/firmwareraid ;)

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
BalusC schreef op 23 August 2003 @ 17:35:
Cool dat het nu min of meer is opgelost :)

Ik zou overigens softwareraid blijven gebruiken, maar dat ben ik. Doe eens wat benches en vergelijk deze met hardwareraid/firmwareraid ;)
ik zal es benches draaien ja :)
btw, ik ging net nog even 1 keer testen, tussen software raid en hardware raid.
software raid deed het gewoon, en toen ging ik weer een striped set maken met die raid kaart.
en toen wilde me pc niet meer booten :)
kaartje er weer uit, en hij deed het weer...
echt een ruk kaart, hij gaat nu gewoon de prullenbak in.
als software raid me bevalt, ga ik dat gebruiken.
anders koop ik een promise TX2000 ofzo, of 2 SATA converters.

edit: ik heb ff bench gedraaid, maar dat valt me fies tegen hoor... 35 MB/s ofzo met sisoft.
met hardware raid en dat goedkope ruk kaartje, haalde ik een dikke 60 MB/s
dat is me toch wel een nieuw kaartje waard...
hoe krijg ik trouwens RAID 5 in windows XP?
het stond er bij dat er 5 soorten waren in XP, waaronder RAID 5 en mirroring.
dan moet ik er zeker minstens nog 1 lege schijf bij gooien wil dat bij de opties komen te staan?
ik gok van wel :)

[ Voor 24% gewijzigd door amd187 op 23-08-2003 18:50 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

amd187 schreef op 23 augustus 2003 @ 18:29:
edit: ik heb ff bench gedraaid, maar dat valt me fies tegen hoor... 35 MB/s ofzo met sisoft.
met hardware raid en dat goedkope ruk kaartje, haalde ik een dikke 60 MB/s
dat is me toch wel een nieuw kaartje waard...
Dat valt inderdaad vies tegen .. Hoe ziet jouw IDE config eruit? Staan de beide schijven wel op een aparte kanaal? Had je de SWRAID0 partitie zeker weten goed ingedeeld? (de optie "striped" gekozen) :)
hoe krijg ik trouwens RAID 5 in windows XP?
het stond er bij dat er 5 soorten waren in XP, waaronder RAID 5 en mirroring.
dan moet ik er zeker minstens nog 1 lege schijf bij gooien wil dat bij de opties komen te staan?
ik gok van wel :)
Neehoor :) Win2K/XP Pro (voor de doorsnee consument dus) ondersteunt enkel spanning (JBOD) en striping (RAID0), terwijl de server versies (.NET server enzo) ook nog de opties mirroring (RAID1) en RAID5 daarbovenop doen. Dit is middels een simpele hack ook in Win2K/XP Pro te realiseren: [rml][ TIP] Software RAID5 onder windows XP Pro[/rml] :)

Op mijn homepage heb ik een duidelijke tutorail neergezet, kijk onder Tweaks >> Win2K/XP RAID Hack ;)

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
hehe handig :)
maar, ja, ik had de partitie op stirped gezet ja ;)
ik had ze even allebij op 1 kanaal gezet, ivm geen zin om nog veel meer te gaan kloten :)
bij me hardware raid scheelde dat 10 MB/s ofzo, dus dan zou ik met een pure gok op 45 zitten ongeveer.
leuk voor even, maar ik wacht liever 2 weken, en ga weer met hardware raid werken ;)

geen raid 5? wel misleidende opmerking dan van XP: www.markgeljon.cistron.nl/raid5.jpg
staat bovenin bij keuze van volume :)

[ Voor 16% gewijzigd door amd187 op 23-08-2003 21:14 ]

Verwijderd

*schop*

Ik zit met hetzelfde probleem, echter in een ietwat andere config.

Ik heb 2 IDE schijven (Dmax+9) in RAID 0 via dongles op mijn SATA controller aangesloten (Silicon Image, onboard op mijn A7N8X Deluxe, bios 1006). Windows XP gaat iedere keer na een boot of reboot CHKDSK uitvoeren en vindt de ene keer wel en de andere keer geen fouten :?

De dongles zijn van ASUS en blijken helaas ATA100's te zijn [vergissing tijdens aankoop, vond het al raar dat ze zo cheap waren |:( ] Een vriend van me heeft hetzelfde probleem, maar met andere dongles. Heeft iemand enig idee waar het probleem door veroorzaakt kan worden?

Software raid heb ik niet geprobeerd, want ik weet dat hardware raid moet kunnen werken op deze manier. Is mijn SATA raid controller naar de hel?

Nieuwe array aanmaken is geen optie op dit moment aangezien ik niet de middelen heb om 160GB aan data te backuppen.

Wat ik geprobeerd heb? Ik heb gezocht op GoT (string = a7n8x deluxe SATA raid chkdsk boot scandisk Windows XP en variaties hiervan) en op Google. Op Google niks relevants gevonden en op GoT dit topic en de grote A7N8X topics. De eerste drie heb ik met CTRL+F scandisk/chkdsk doorgespit 8)7 , maar niks relevants gevonden. [kan die search btw niet zo aangepast worden dat je direct bij de reply uitkomt waarop je zoekt?]

Topicstarter, mocht je dit topic toevallig nog tegenkomen, wat zijn je bevindingen met je nieuwe RAID-kaart?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is niet de bedoeling is om in oudere topics te reageren. Dat leidt alleen maar tot onnodige verwarring en het is tevens weinig overzichtelijk.

Start maar een nieuwe ;)

[ Voor 26% gewijzigd door BalusC op 10-11-2003 12:48 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.