[WLAN] Wireless USB stick aan verlengkabel, DE oplossing?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ben gevraagd door kennissen om wat research te doen naar WLAN ivm. kabelloze verbinding tussen ADSL-modem (beg. grond) en PC (1e etage).

Situatieschets: men wil ADSL aanvragen, maar men wil niet dat er een kabel door het huis naar boven gaat.
Dit mede omdat het om een oud huis gaat, met grotendeels originele inrichting (denk aan tegeltjes, houten wandbekleding etc).
Dus ff wat gaatjes boren en/of kabel met krammetjes/kabelgoten naar boven leiden is out of the question.
Ook is het niet mogelijk om netwerkkabel bij andere kabels/buizen te binden, deels omdat je niet uitkomt, deels omdat een boel verborgen zit.

Het ADSL-modem komt in de hal, 'linksonder aan voorkant huis', daar komt dus ook de wireless router/XS-point.
De pc staat op de 1e etage, 'rechtsboven aan voorkant huis': het signaal moet hemelsbreed gezien een meter of 8-9 overbruggen, en daarbij door 1 vloer en diverse muren gaan.

Direct boven de hal is een badkamer/toilet, en het zou me niks verbazen als daar nog loden buizen liggen..maar goed, die ligt rechtboven de hal, en dus niet echt op 'de route'
Wat er aan kabels/buizen in de muren en vloer loopt, is zoals eerder gezegd, niet duidelijk.

De locatie van de pc staat ook vast (quote: 'dat ding komt niet naar beneden' :P): in de kamer waar 'ie staat, kan ook niet veel gewijzigd worden, dit ivm. lichtinval op monitor en bereikbaarheid balkon.
Budget voor wireless bedraagt ergens tussen 250-350: er is maar 1 pc, dus netwerksnelheid/extra opties (bijv. printerserver op router) zijn niet van belang.

Oplossing?
Het is niet zeker dat het signaal overal sterk genoeg is om alle bekende (en onbekende) obstakels te overbruggen.
Ik heb al aardig wat FAQ's van fabrikanten en Google-/GoT sessies achter de rug, en daar blijkt uit vergelijkbare situaties dat WLAN soms wel/soms niet werkt.

Ik dacht aan bijv. een Benq AWL700 router, met een USB-stick (Benq AWL400) voor de pc (USB-adapter AWL300 kan ook, zit er al een kabel aan, maar lengte van die kabel is onbekend, en die adapter is stukkie groter/zwaarder dan stick).
Door die stick met een USB-verlengkabel (meter of 3-5) aan de pc te maken kun je een beetje kijken op welke plek in die kamer (langs de muur) het signaal het sterkst is, zonder te hoeven slepen met pc.
(Om vervolgens die stick met tape vast te plakken op kastje/muur :))

Vragen:
Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er negatieve effecten te verwachten als je zo'n wireless USB apparaat aan een verlengkabel maakt?
Gaat die kabel dan bijv. als (stoor-)antenne werken (net zoals bij sommige headsets voor GSM's)?
Zou er een USB-hub met stroomvoorziening tussen moeten/kunnen?

Alvast bedankt voor evt. feedback :)

PS: persoonlijk heb ik voorkeur voor merken als Asus en Benq, door goede ervaringen en lokale verkrijgbaarheid
Sitecom hoeft van mij niet meer :( en Edimax en Co. schijnen niet veel beter te zijn als ik de negatieve posts mag geloven
PC draait op WindowsXP trouwens

Verwijderd

mijn buren hebben dat gehad. zo'n losse usb verlengkabel doet precies wat je er van zou mogen verwachten, je kunt de stick ergens neerleggen waar het bereik beter is. het bereik an sich wordt er dus niet beter op.
/edit: verder geen negatieve effecten

ik denk dat je beter een pci kaart kunt kopen met een externe antenne. is wat duurder, maar daarmee kun je dus wel het bereik vergroten

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2003 14:38 ]

• 3dfx
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 August 2003 @ 14:36:
ik denk dat je beter een pci kaart kunt kopen met een externe antenne. is wat duurder, maar daarmee kun je dus wel het bereik vergroten
Ik heb eerst naar pci-adapters gekeken, prijs valt op zich nog wel mee voor de meesten (75-120), maar probleem is dan dat de antenne vast zit op die pci-kaart.
En aangezien ik daar geen 'standaard' verlengkabels voor ben tegengekomen (op de sites van de fabrikanten/winkels), moet de pc verplaatst worden bij probs met ontvangst: en dat kan nou net niet.
Om zelf antenneverlengkabels te maken zie ik niet echt zitten...

Dus vandaar dat die USB-sticks met verlengkabel me handiger leken
De te overbruggen afstand (meter of 8-9) lijkt me het probleem niet, de plaats van de pc wel: in hoek van de kamer

Verwijderd

Iva_Bigone schreef op 23 August 2003 @ 14:58:
[...]

Ik heb eerst naar pci-adapters gekeken, prijs valt op zich nog wel mee voor de meesten (75-120), maar probleem is dan dat de antenne vast zit op die pci-kaart.
En aangezien ik daar geen 'standaard' verlengkabels voor ben tegengekomen (op de sites van de fabrikanten/winkels), moet de pc verplaatst worden bij probs met ontvangst: en dat kan nou net niet.
Om zelf antenneverlengkabels te maken zie ik niet echt zitten...
ik bedoelde zoiets:
http://www.sweex.nl/product.asp?pId=223
Afbeeldingslocatie: http://www.sweexeurope.com/media/prodimages/LC700010_pro_c.jpg
Dus vandaar dat die USB-sticks met verlengkabel me handiger leken
De te overbruggen afstand (meter of 8-9) lijkt me het probleem niet, de plaats van de pc wel: in hoek van de kamer
klopt, maar dan moet je maar net hopen dat er ergens in die kamer een plekje is met beter bereik. lijkt me toch handiger om gewoon een antenne te nemen die met minder bereik toe kan.

• ilrenato
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 11:19

ilrenato

Pizzah!!!!

Heb net gisteren hier in de flat een beetje lopen testen, asus spacelink 300 en SMC USB en Asus PCMCIA kaartje. USB werkt hier bij de buurman schuinboven. Maar ik kan toch wel zeggen dat het bereik niet denderend is. Toch haalt de USB meer bereik als de PCMCIA, losse kabel id dus wel beter.

Na het lezen van een artikel in de C!t over antennes, kan ik adviseren om de AccessPoint te voorzien van een antenne van zo'n 10-20 euro, dan heb je ongeveer 100% meer bereik |(3dB zeggen ze dan).

Zo'n antenne ga ik er ook opzetten!

De onderliggende boodschap is dus dat je estetischer gezien beter de accespoint van een goede antenne kan voorzien dan de oplossing zoeken in een dradenwirwar van verlengde WLAN-USB sticks.

[ Voor 17% gewijzigd door ilrenato op 23-08-2003 15:31 . Reden: typo ]

• 3dfx
  • Niet online
ilrenato schreef op 23 August 2003 @ 15:29:
Na het lezen van een artikel in de C!t over antennes, kan ik adviseren om de AccessPoint te voorzien van een antenne van zo'n 10-20 euro, dan heb je ongeveer 100% meer bereik |(3dB zeggen ze dan).

Zo'n antenne ga ik er ook opzetten!
Was dat de C!t van deze maand? Ik zie op hun site iets staan van 'betere accesspoints', klinkt interessant, maandag ff langs kiosk, thx voor de tip.

Ben me nu alvast wat aan het inlezen over losse antennes, zowel aan XSpoint als aan pci-kaart (thx gunhead:)): blijkt toch meer kant-en-klaar verkrijgbaar dan ik eerst dacht (had beetje schrikbeeld in m'n hoofd dat je zelf van dikke COAX-kabels, stukjes kippengaas en oude conservenblikjes, 'superantennes' moest gaan maken...)

Probleem is wel dat lokale shops meeste spullen niet hebben, dus wat lastig advies inwinnen en evt. ruilen als het niet past/werkt.
Mycom heeft alleen 2 zeer dure Edimax-antennes, voor een bereik van 1-3km...beetje overkill hehe
Maar goed, ik weet nu iig dat het met USB al zou kunnen werken met een beetje mzzl...dus die vraag is beantwoord, en er zijn genoeg uitwijkmogelijkheden mocht het niet lukken.

Verwijderd

zoiets zoek ik ook zoals:

Waar kan ik die halen iemand enig idee?heb dus hetzelfde soort probleem waar ik nu zit geen bereik maar iets verder ( buiten ) dus wel.
Wou dus ook usb ding buiten gaan neer zetten met verlengde kabel maarja dit is veel beter :)

• Ethefox
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-08 16:36
Verwijderd schreef op 09 februari 2004 @ 12:36:
zoiets zoek ik ook zoals:

Waar kan ik die halen iemand enig idee?heb dus hetzelfde soort probleem waar ik nu zit geen bereik maar iets verder ( buiten ) dus wel.
Wou dus ook usb ding buiten gaan neer zetten met verlengde kabel maarja dit is veel beter :)
Nou klik ik op die link van je en wat zie ik: verkooppunten. Daaronder een hoop landen, waaronder Nederland. Daaronder de provinciën, daaronder gemeenten...... voel je 'em?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:03

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik weet niet precies wat je bedoelt met USB stick op verlengkabel, maar als het een simpele USB verlengkabel is dien je er rekening mee te houden dat deze maar 6 meter mag zijn.
Hiernaa ga je al hele vreemde problemen krijgen met je USB devices.
Theorethisch kan USB tot 25 meter, maar dat is dus wel met om de 5/6 meter een active USB hub.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1