[Basics] hoe zit het met impedantie van mic etc

Pagina: 1
Acties:
  • 547 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hiervan weet ik echt weinig af: waar moet je op letten als je een mic op bv een geluidskaart aansluit? De ene doet het wel, de ander zachtjes de derde goed. Het zal vast wel iets met de weerstand te maken hebben enzo, dat er een versterker tussen moet. Maar ja, omdat ik er te weinig vanaf weet, zou ik niet weten hoe ik mic A op geluidskaart B moet aansluiten.

of: hoe ik een minidisc (out) op de geluidskaart kan aansluiten (ja, zeg nu niet met een kabeltje, dat weet ik ook wel!). Als ik dat doe, krijg ik amper tot geen geluid.

Met de search heb ik al gezocht, maar ik weet gewoon niet waar ik naar moet zoeken. In concreto luidt mijn vraag: waar kan ik basisstuff vinden over dit soort aansluitperikelen (website ofzo) met de nodige technische achtergrond info

==
hoi

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-03 12:59
Over die microfoon kan ik niet veel zeggen, maar die MD zou eigenlijk gewoon de line-out op de line-in van de geluidskaart moeten aansluiten. Misschien nog iets heel simpels, maar staan de (opname) volumes van de geluidskaart goed?

• Eusebius
  • Niet online
Yep, die staat goed - zowel op het 'mengpaneel' van afspelen als opnemen

==
hoi

• Jag
  • Laatst online: 01:20

Jag

Het verhaal over mics is vrij complex. Het komt erop neer dat je een source impedantie hebt van de mic (zo rond de 100 Ohm voor de meeste professionele microfoons) en de input impedance van de mic input die zo rond de 1K zit. Dit is een zogenaamde "briding" input, dat integenstelling tot een matching input die ongeveer dezelfde impedantie heeft als de source. Dat heeft te maken met dat de eerste vooral naar de spanning kijkt en de tweede meer afhankelijk is van vermogensoverdracht. Nogal een technisch verhaal, maar het komt erop neer dat je er niet echt zorgen erover hoeft te maken. Als je een computer mic koopt zal die wel ongeveer de juiste impedantie hebben waarschijnlijk.

Wat wel belangrijk is, is de gevoeligheid van de mic, hoeveel spanning hij geeft bij een bepaalde geluidsdruk (ook weer afhankelijk met wat voor een impedantie hij geterminate wordt). Die gevoeligheid (incombinatie met hoe hard en hoe dicht je in de mic lult) bepaalt hoeveel preamplification je nodig hebt. Alleen dat laatste is vast met consumenten geluidskaarten, namelijk 20 dB of helemaal niks. Je moet iig die 20 dB boost zoals het genoemd wordt aanvinken, en als het dan niet hard genoeg binnenkomt en je al wel hard praat en dicht erop, dan moet je maar gewoon een andere mic kopen. Eentje met een hogere sensitivity rating.

Wat betreft die minidisc, gewoon in de line in steken (heb je wel een raar kabeltje voor nodig met aan allebei de kanten een 3.5mm jack). Recording schuiven allemaal op max (dat is 0 dB ofwel unity gain) en dan met de volumeregeling van de minidisc het volume regelen (moet waarschijnlijk bijna of helemaal voluit). Niet de beste manier technisch gezien, maar wel de handigste.

• Eusebius
  • Niet online
bedankt vr de technische info. Hier ga i kff mee aan de slag. Toevallig ook nog een website-adres met dit soort info (soort GoT maar dan voor audiofielen)

==
hoi

• Jag
  • Laatst online: 01:20

Jag

Als je meer over microfoontechniek wilt weten moet je meer de professionele audio hoek in, maar de technische achtergrond van HiFi kan je hier een hoop over vinden. Met name veel over zelfbouw van audio gerelateerde electronica maar ook meer algemene artikelen. Erg goede site vind ik.

Een site over prof audio is Pro Sound Web. En een goed boek is de Sound reinforcement handbook.
Pagina: 1