Toon posts:

Abit KR7A-RAID CMOS Checksum Error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ernstig probleem met het moederbord wat ik wil gebruiken in mijn server. Dit moederbord (KR7A-RAID) komt uit mijn huidige systeem en ik heb hier tot op heden nog geen enkel probleem mee gehad. Ik heb eergisteren dit bord al gereed gemaakt voor overzetten naar mijn server (1U koeler erop en nieuwe processor). Thuis hele dag lopen testen of er niets aan mankeerde en dat was niet het geval.

Probeer ik het bord gisteren te vervangen krijg ik plots een CMOS Checksum Error. De error doet zich alleen voor als ik de stekker van de voeding eruit haal en de PC opnieuw aanzet. Als ik dus de BIOS goed instel en vervolgens de stekker er niet meer uithaal werkt het goed. Ook vreemd is, de eerste keer na een werkende boot en als ik dan ververvolgs Windows de opdracht geef om mijn systeem te rebooten gaat ie compleet uit i.p.v. een reboot.

Wat ik al geprobeerd heb:

1. 3 verschillende BIOS versies geflashed (van de nieuwste en dan twee terug).
2. CMOS gecleared
2. Vannochted twee nieuwe batterijen gehaald voor de BIOS geen effect.
3. Andere voeding
4. Eén nieuw (werkend) geheugen reepje erin.

Ik ben ten einde raad en heb geen idee meer wat ik verder nog zou kunnen proberen. Ook is een nieuwe BIOS chip geen mogelijkheid aangezien de server morgen weer werkend moet zijn. Iemand nog ideeen hoe ik dit zou kunnen oplossen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2003 11:01 ]

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Verwijderd schreef op 23 August 2003 @ 10:57:
Ik heb een ernstig probleem met het moederbord wat ik wil gebruiken in mijn server. Dit moederbord (KR7A-RAID) komt uit mijn huidige systeem en ik heb hier tot op heden nog geen enkel probleem mee gehad. Ik heb eergisteren dit bord al gereed gemaakt voor overzetten naar mijn server (1U koeler erop en nieuwe processor). Thuis hele dag lopen testen of er niets aan mankeerde en dat was niet het geval.
Tot zover volg ik je verhaal.
Probeer ik het bord gisteren te vervangen krijg ik plots een CMOS Checksum Error.
Wat ik hieruit begrijp is dat je het moederbord in je server hebt geplaats en tijdens het booten krijg je een CMOS error. Dit is normaal.
De error doet zich alleen voor als ik de stekker van de voeding eruit haal en de PC opnieuw aanzet. Als ik dus de BIOS goed instel en vervolgens de stekker er niet meer uithaal werkt het goed.
Wat je kan proberen is het volgende:

- Nieuwste BIOS gebruiken en gelijk CMOS clearen dmv jumper.
- PC uitdoen, batterij eruit halen en voedingskabel ontkoppelen, CMOS jumper op de "clear" stand laten staan.
- Laat het moederbord nu een poosje (10 minuten) liggen, en zet alles weer in elkaar.

Dit is het enige wat ik zo 1-2-3 kan bedenken.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles wat je zei al geprobeert, hier bleek het uiteindelijk niet aan te liggen.

================== Oplossing ======================
Dit is een vreemd, maar vaker voorkomend probleem met de Abit KR7A. Het bleek te liggen aan me mijn kast, op de één of andere manier wordt er ergens kortsluiting veroorzaakt aan de onderkant van het moederbord. Hierdoor wordt de BIOS gereset telkens als je het stroom eraf haalt van de voeding.

Wat ik dus gedaan heb, niet de meest nette oplossing, maar ik heb een mooie leren zeem op maat geknipt van mijn moederbord. Die eronder gelegd en de schroeven er gewoon doorheen gedraaid. Probleem opgelost.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2003 16:32 ]

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Verwijderd schreef op 26 August 2003 @ 16:31:
Ik heb alles wat je zei al geprobeert, hier bleek het uiteindelijk niet aan te liggen.

================== Oplossing ======================
Dit is een vreemd, maar vaker voorkomend probleem met de Abit KR7A. Het bleek te liggen aan me mijn kast, op de één of andere manier wordt er ergens kortsluiting veroorzaakt aan de onderkant van het moederbord. Hierdoor wordt de BIOS gereset telkens als je het stroom eraf haalt van de voeding.

Wat ik dus gedaan heb, niet de meest nette oplossing, maar ik heb een mooie leren zeem op maat geknipt van mijn moederbord. Die eronder gelegd en de schroeven er gewoon doorheen gedraaid. Probleem opgelost.
Erg inventief :) Hoe ben je daar eigenlijk achter gekomen als ik het vragen mag :?

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk via een google usergroup, daar was iemand met hetzelfde probleem. Ik vergeet nog wel es die usergroups door te zoeken :), daar staat dus ook behoorlijk wat in.

//Edit
Linkje: http://groups.google.nl/g...news.cv.hp.com%26rnum%3D4

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2003 16:05 ]

Verwijderd

het probleem heb je zeer mooi opgelost. Is handig om dit te onthouden
dat een kortsluiting dit kan veroorzaken. petje af ;)
Pagina: 1