Toon posts:

[Alg] Database modeling / foreign keys *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
even een stom vraagje, ben nu een simpele DB aan het opzetten voor een klein e-commerce dingetje, maar nu zit ik te kloten in visio, ik heb een tabel met daarin de orders, die bevat een veld met de naam, Order_Status, dat is dus een integer, en een tabel Statusses, waarin dus namen gekoppeld zitten aan die integer, nu ligt toch de foreign key op mijn order_status veld? of op de status_id in mijn andere tabel. Maakt niet echt uit maar het ziet er dan wat beter uit in visio. Dus de pijl gaat van mijn order tabel naar de status tabel?

Weet dat dit ff een stomme vraag is, maar kan er even niet opkomen wat logisch is. Als ik mijn SQL statements voor mijn joins ga bouwen maakt het toch niet meer uit, maar ja, ff voor de netheid.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-08 23:34
het 'order_status' veld koppel je aan de primary-key van je 'status' tabel...

Verwijderd

Topicstarter
ja dat weet ik ook wel, maar het gaat hier alleen over de term, dus order_status wordt dus de foreign key toch?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 18:29
Oftwel het order_status veld is dus een foreign key. Het is de primairy key van een andere tabel namelijk.

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 17:50

JaQ

misschien een beetje nutteloze toevoeging (ivm het foreign key verhaal), maar denk je er om dat als je met statussen gaat werken, dat je dan ook een next_state opneemt (eventueel met logica, dus een cool-state en een nok-state) en dus een soort van queue-manager gaat schrijven. Kijk eens naar libero. (een psd meta tool) Dat is feitenlijk wat je dan wilt namaken, maar dan niet als shell-tool, maar als db-tool.

voorbeeld:
state 1: nieuwe order ingevoerd. next state = 2 type="prog"
state 2: controleer order next state if cool = state 3, if nok= 4 type = "handmatig"
state 3: controleer voorraad .. etc. etc.
state 4: bel klant dat order = nok. en stuur email. etc. etc.

Dit principe kan je bijna overal toepassen. Erg leuk, maar zeker wel een flinke uitdaging om te maken. Eigenlijk is het wel onontbeerlijk als je een wat groter online ordersysteem wilt maken. (tenminste, als je niet alle statussen handmatig wilt updaten en je logica voor statussen in een db wilt hebben. Altijd handig als je een keer je process-flow wilt veranderen)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:04
Ik zou zeggen vertaal foreign key eens. Daaruit zul te toch moeten kunnen concluderen dat het een key is op een foreign (dus niet de huidige) tabel. Kortom order_status is een foreign key die verwijst naar de primairy key status_id

edit:

toch eens wat vaker refreshen

[ Voor 10% gewijzigd door cornelisprul op 23-08-2003 12:37 ]

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Pagina: 1