Toon posts:

BNC kabel

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik sta voor de keuze om een nieuwe monitor aan te schaffen. Het gaat hierbij dan om de Sony 400PST
met BNC aansluiting, en de Sony g400 (FD trinitron) zonder BNC aansluiting.

Nu vraag ik me af of ik op mijn videokaart (matrox millenium g200) wel een BNC kabel kan aansluiten, of
kan dat met iedere videokaart als je het met een bnc-vga kabel doet?
En heeft dit dan nog wel zin?

Hebben jullie verder nog advies over een bepaalde kabel of merk?

Bedankt!

• Zwaluw
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06-2003
Het werkt volgens mij op iedere videokaart.
Het is het geld neti waard denk ik. (een goede is norgal duur <50,-) Het is wel mooi als je 2 PC's op 1 monitor wilt aasluiten.

• Gert
  • Laatst online: 05-12-2025
Een BNC kabel is een kabel met aan 1 kant een gewone aansluiting en aan de andere kant 5 BNC aansluitingen(voor iedere pin 1).

BNC schijnt beter kwaliteit te geven, maar echt merkbaar is het niet, en zoals gezegd ze zijn nogal duur.

Zo'n trinitron beeldbuis is erg mooi, dus ik zou zeker die nemen.

Verwijderd

Ik heb zelf sinds een kleine maand de Sony G500 21" , maar wel met BNC aansluiting ... :7

FD beeldbuisje, superstrak, WAANZIN :9

Ga voor de G400 !

suc6

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Is inderdaad wel handig als je een monitor hebt en twee systemen. Op die manier heb ik mijn server en ws ook aangesloten. Ik zie verder weinig verschil in beeldkwaliteit dus daarvoor hoef je geen BNC kabel aan te schaffen.

Verwijderd

BNC heeft theoretisch een betere beeldkwaliteit, omdat iedere kleur (RGB: red, green, blue) een eigen kabel heeft, i.p.v. een adertje in een VGA-kabel, en zo dus minder kans op interferentie is.
Maar of dat in praktijk zo is?

Een trinitron-beeldbuis geeft een heel strak beeld (heb er zelf ook in, in een MAG). Houd er wel rekening mee dat je 2 horizontale calibratielijntjes op het scherm hebt staan (op 1/3 en 2/3). Bij de nieuwere trinitrons schijnt dit minder te zijn.
Eerlijk gezegd: na een tijdje zie je ze niet meer.

• Venz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-03-2025
Misschien een heel klein beetje off-topic maar toch: Ik heb een Sony 19" 420GST
Deze heeft geen BNC aansluiting maarrr... je kan er toch 2 PC's op aansluiten. (kwam ik later pas achter) Op het front vond ik een wazig knopje (front/back) wist eerst niet wat het was, later zag ik aan de linkerkant van m'n monitortje een klepje zitten, dus die maakte ik open, zat er een 2de aansluiting. Dit is dus handig als je je laptopje wil aansluiten. Met front/back knopje kan je dus schakelen tussen de twee aansluitingen. Erg luxe moet ik zeggen.

Ik ken de specificaties niet van de door jou genoemde monitoren maar zelf ben ik erg gecharmeerd van de kwaliteit van een Trinitron buis. Mijn monitortje is .25 en ik ben daar dik tevreden mee. Nadeel Trinitron buis zijn de twee hele dunne draadjes die je door het beeld zit lopen. Zelf vind ik het absoluut niet hinderlijk maarja je hebt van die...nouja laat maar. Persoonlijk zie ik weinig verschil tussen een BNC of een normale kabel. Je merkt het alleen in je portemonee dus is zou het niet daarvan laten afhangen.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik heb zelf sinds kort ook die 420GST, en dat is echt een super-strakke monitor ! Inderdaad, je kunt 2 PC's aansluiten, en makkelijk switchen. Enige nadeel is dat-ie indeed geen BNC-conn. heeft, maar ja, je kunt niet alles hebben...

Virussen? Scan ze hier!

• php
  • Niet online

php

Ik heb een Iiyama Trinitron (17") en ben ZEER tevreden over het beeld. Als je geen last hebt van de twee lijntjes (op 1/4 en 3/4 van het scherm, horizontaal lopend) dan heb je een wereldbuis.

Over de lijntjes: Deze dienen om de vetikale draden, waaruit een trinitron (of diamondtron) is opgebouwd, niet teveel te laten trillen. Sommige mensen zien ze en kunnen er absoluut niet tegen, sommige mensen hebben er geen last van, en sommige mensen zien ze niet eens. Als je er geen last van hebt, zie je ze na een week niet meer. Heel persoonlijk dus.

Ik heb zelf een BNC kabel, en heb wel iets verschil opgemerkt, maar niet dat ik achterover sloeg van de verbeterde kwaliteit. Het is geen must. Wel handig als je twee compu's op je monitor kan aansluiten. In de toekomst kan dit handig zijn voor de echte tweaker. ;) ;) Scheelt een monitor als je twee compu's hebt.
Wat wel zo is, maar ik begeef me een beetje op glad ijs, (geen flamewars graag ;)) is dat een monitor die een BNC aansluiting heeft, vaak een betere kwaliteit heeft dan een monitor die het niet heeft. Dit omdat alleen de duurdere modellen van een fabrikant een BNC aansluiting hebben. (gaat niet altijd op, maar is een richtlijn)

Bij een monitor geld ALTIJD:
Laat het gewenste model demonstreren, liefst op de videokaart die jij ook hebt, en neem het gedemonstreerde exemplaar mee, als hij goed is.

Verwijderd

Topicstarter
ok, bedankt!

prettige feestdagen gewenst!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

botoo

💀 too old to die young

net neergezet, 17 inch Iiyama 702HT Vision Master Pro410 met een echt platte buis, een heel stuk beter dan de 17 inch Sony 200 ES die ik op mijn werk heb (maar daar zit een stuk mindere videokaart achter) Deze Iiyama is een echte aanrader :D

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

ik zou voor de g400 gaan Joshua, maar ik weet nog niet of die al in Nederland te krijgen is en voor hoeveel. Reviews?

Bij Alternate.nl hebben ze altijd wel erg goedkope spullen, maar geen idee of die betrouwbaar zijn...anyone???

Verwijderd

Topicstarter
thnx, ja die g400 heeft al een paar goeie reviews gekregen, maar ik wil em eerst zelf zien.

Dat www.alternate.nl kende ik nog niet...
is volgens mij een duits postorder bedrijf.
Maar is die wel betrouwbaar om daar een monitor te kopen?
Pagina: 1