Toon posts:

Strafmaat Dood door schuld

Pagina: 1
Acties:
  • 255 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand hier wat ongeveer de strafmaat is voor "dood door schuld" ? Ik moet dit weten omdat er iets verschrikkelijks gebeurd is net. Mijn ouders en ik kregen een telefoon van de politie omdat mijn broertje van 18 iemand heeft doodgereden omdat hij waarschijnlijk te hard reed. We mochten niet eens naar het politiebureau om hem te zien of te spreken. De agent zij dat hem een mogelijke gevangenisstraf boven het hoofd hangt maar wilde niet zeggen hoeveel.

Ik ben nu echt down. Ben echt geschrokken en hoop niet dat mijn broertje een gevangenisstraf opgelegd krijgt. Ik hoop dat iemand me kan helpen!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

18...dat is volwassen voor de wet, en dan kun je inderdaad een normale celstraf krijgen!

Laten we hopen dat het in dit geval meevalt en dat er wat beters uitvalt dan een lange gevangenis straf, maar ja...als hij inderdaad te hard reed........

Hebben jullie al een advocaat of rechtshulp? Ook al komt het niet al te ver is het handig om iemand met goede kennis van de wet te hebben!

There is no place like ::1

• Metalium-220
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

Uit het wetboek van strafrecht:

Hij aan wiens schuld de dood van een ander te wijten is, wordt gestraft met gevangenisstraf of hechtenis van ten hoogste negen maanden of geldboete van de vierde categorie.

[ Voor 31% gewijzigd door Metalium-220 op 23-08-2003 01:55 ]

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Om te beginnen in ieder geval niet het ergste gaan denken en een advocaat regelen. Als er geen reden toe is om je broer vast te houden zullen ze dat ook niet (mogen) doen. Het kan echter wel zo zijn dat hij nog een aantal uur (iig de nacht) vast zal blijven zitten.

Overigens is bij mijn weten dood door schuld maximaal 9 maanden art. 307 WvSR. Iets wat ook om te zetten is in werkstraf. Het is echter afwachten of je broer ook daadwerkelijk schuldig wordt bevonden, wacht dat eerst maar eens af.

@ Metalium, dat is vrijwel niet te bewijzen. Het gaat daarbij om opzet en is vrijwel onmogelijk te bewijzen in de meeste situaties, dood door schuld is veel aannemelijker te maken bij verkeersongevallen.

Verwijderd

Topicstarter
Metalium, dit valt niet onder doodslag. Iemand doodrijden in het verkeer valt onder dood door schuld. Het is niet de intentie van iemand die aan het verkeer deelneemt om een ander dood te rijden!

• JohnD
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025

JohnD

Bernd

ik wens jou en je familie heel veel sterkte toe. neem in godsnaam een goede advocaat. hij heeft iemand dood gereden.... hoe dan ook (schuldig aan te hard rijden of niet) gaan jullie een zware tijd krijgen.

voor wat het waard is op dit moment:
blijf altijd nadenken... laat je niet gek maken. je hebt altijd recht op rechtshulp. blijf op je broertje letten. hij zal hierdoor een enorme klap hebben gekregen. hij kan altijd terecht bij maatschappelijk werk. deze mensen helpen hem alles te verwerken. schaam je niet om met hem even naar een maatschappelijk werker te gaan. je huisarts kan je inlichten over het spreekuur dat deze mensen wekelijks hebben.

Fear thy name as hell awakens
FKA SunStorms_Sletje

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de steun, mensen! Maar waar kan ik terecht voor rechtshulp?

• JohnD
  • Laatst online: 30-11-2025

JohnD

Bernd

Verwijderd schreef op 23 August 2003 @ 01:58:
Bedankt voor de steun, mensen! Maar waar kan ik terecht voor rechtshulp?
http://www.bureaurechtshulp.nl/resc/default.asp

bureau rechtshulp kan je advies geven bij beginnende juridische zaken. maandag direct bellen. als dit uitloopt op een rechtzaak raad ik je aan een advocaat te nemen.

belangrijk voor je afspraak bij bureau rechtshulp:
- kom niet te laat
- zorg dat je snel je verhaal kan vertellen, je hebt maar 30 minuten

eerste 30 minuten zijn gratis daarna hangt het af van het inkomen van je broertje hoeveel hij moet betalen. is iig veel goedkoper dan een advocaat.

Fear thy name as hell awakens
FKA SunStorms_Sletje

Verwijderd

Topicstarter
Sunstorm, in welk geval zou het niet tot een rechtszaak komen?

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op 23 August 2003 @ 02:04:
Sunstorm, in welk geval zou het niet tot een rechtszaak komen?
Als vrij snel duidelijk is dat je broertje geen schuld heeft aan het ongeval. Lees anders de eerste link die ik gaf eens door, daarin staat enigszins hoe de rechtsgang in z'n werk gaat.

Edit:
gerechtelijk onderzoek

Vervolgonderzoek of seponeren

Het kan natuurlijk zijn dat we het onderzoek niet rond krijgen, bijvoorbeeld omdat de verdachte niet wordt opgespoord of omdat er onvoldoende bewijsmateriaal is gevonden. In dat geval worden de aangifte en eventuele andere stukken van het onderzoek op het politiebureau bewaard.
Bron: http://www.geocities.com/misbruik/rechtsgang_nl.html

[ Voor 38% gewijzigd door SmartDoDo op 23-08-2003 02:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle hulp! Morgen wordt ik teruggebeld door de politie. Ik ga nu proberen te slapen.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Artikel 307
Hij aan wiens schuld de dood van een ander te wijten is, wordt gestraft met gevangenisstraf of hechtenis van ten hoogste negen maanden of geldboete van de vierde categorie.
Dit is de hoofdregel uit strafrecht, zoals al meer mensen 'm hadden gevonden. Bedenk echter dat naar aanleiding van onder meer de Kluivert gevallen er een discussie is geweest over verkeersongevallen. Zie dus de Wegenverkeerswet in dit geval.
Artikel 6 Wegenverkeerswet 1994

Het is een ieder die aan het verkeer deelneemt verboden zich zodanig te gedragen dat een aan zijn schuld te wijten verkeersongeval plaatsvindt waardoor een ander wordt gedood of waardoor een ander zwaar lichamelijk letsel wordt toegebracht of zodanig lichamelijk letsel dat daaruit tijdelijke ziekte of verhindering in de uitoefening van de normale bezigheden ontstaat.

Artikel 175 Wegenverkeerswet 1994

1.
Overtreding van artikel 6 wordt gestraft met:

a.
gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie, indien het een ongeval betreft waardoor een ander wordt gedood;
[..]

2.
Indien degene die schuldig is aan een van de in het eerste lid genoemde feiten, verkeerde in de toestand, bedoeld in artikel 8, eerste of tweede lid, dan wel na het feit niet heeft voldaan aan een bevel gegeven krachtens artikel 163, tweede, zesde, achtste of negende lid, of indien een van de in het eerste lid genoemde feiten is veroorzaakt of mede is veroorzaakt doordat hij een krachtens deze wet vastgestelde maximumsnelheid in ernstige mate heeft overschreden, wordt hij gestraft met:

a.
gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie in het geval, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a;
[..]
De boodschap wordt dus bepaald niet rooskleuriger. Een ding: je broer moet nooit bekennen zonder dat zijn advocaat zegt dat ie dat moet doen. Van bekennen is nog nooit iemand beter geworden.

• Metalium-220
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

Verwijderd schreef op 23 August 2003 @ 01:55:
Metalium, dit valt niet onder doodslag. Iemand doodrijden in het verkeer valt onder dood door schuld. Het is niet de intentie van iemand die aan het verkeer deelneemt om een ander dood te rijden!
Je hebt gelijk. Ik had mijn bericht ook al aangepast ;)

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:29

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik kan helaas niets nuttigs toevoegen, maar ik wil wel even mijn medeleven uiten aan Kukerbabla. Ik hoop voor jullie dat het allemaal met een sisser afloopt.

Maar aan de andere kant, gaat natuurlijk ook veel medeleven uit naar de familie van het slachtoffer.

Hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen. Sterkte.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Moet iedereen toch weten:
Dat met 105 km door een woonstraat (oke, dat is geen dood door schuld, maar moord met voorbedachte rade)
slecht 240 uur dienstverlening oplevert.

Mag je ook nog in het Nederlands elftal. Of geldt deze klasse-justitie alleen voor bekende Nederlanders? })

Kan je broer in ieder geval meenemen.

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2003 19:29 ]

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op 24 August 2003 @ 19:02:
Moet iedereen toch weten:
Dat met 105 km door een woonstraat (oke, dat is geen dood door schuld, maar moord met voorbedachte rade)
slecht 20 uur dienstverlening oplevert.

Mag je ook nog in het Nederlands elftal. Of geldt deze klasse-justitie alleen voor bekende Nederlanders? })

Kan je broer in ieder geval meenemen.
Hoe kun je hier nu over oordelen zonder dat je de feiten kent :? Een dergelijke situatie lijkt me heel erg, voor alle betrokkenen. Overigens, moord met voorbedachte rade bestaat niet. Moord is voorbedachte rade ;)

Verwijderd

Hoe kun je hier nu over oordelen zonder dat je de feiten kent :? Een dergelijke situatie lijkt me heel erg, voor alle betrokkenen. Overigens, moord met voorbedachte rade bestaat niet. Moord is voorbedachte rade ;)
Laten we on-topic blijven. Over genoemd feit is voldoende bekend. Ik geef topic-starter slechts een handvat en dat omdat ik hier de feiten niet ken.

In een gelijksoortig geval zou een zware straf billijk zijn. Krijgt een ander dit niet, ja dan verdient niemand het toch? :?

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Verwijderd schreef op 24 August 2003 @ 19:34:
[...]

Laten we on-topic blijven. Over genoemd feit is voldoende bekend. Ik geef topic-starter slechts een handvat en dat omdat ik hier de feiten niet ken.
Je spreekt jezelf nu tegen :?
Mijn ouders en ik kregen een telefoon van de politie omdat mijn broertje van 18 iemand heeft doodgereden omdat hij waarschijnlijk te hard reed
Aldus de TS. Lijkt mij te weinig om iets over de strafmaat te zeggen.
In een gelijksoortig geval zou een zware straf billijk zijn. Krijgt een ander dit niet, ja dan verdient niemand het toch? :?
Met de omstandigheden onbekend, waag ik me liever niet aan uitspraken over straffen die al dan niet billijk zijn.
Meest logische is de TS af te wachten tot hij ons van nadere informatie kan voorzien :)

• Gnoom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06-2024
Ik vind het eigenlijk wel vrij vreemd dat Reyn de enige is die over het slachtoffer begint. Eerlijk gezegd vind ik het veel erger voor de persoon die dood is, dan voor de jongen die een straf krijgt omdat hij iemand het leven ontnomen heeft. Ik snap best dat hij dat niet expres deed, en dat je het belangrijker vindt wat er met je broer gebeurt dan met een onbekende, maar om dan het slachtoffer maar te vergeten :?

Iedereen is speciaal, behalve ik.

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Gnoom schreef op 24 August 2003 @ 22:32:
Eerlijk gezegd vind ik het veel erger voor de persoon die dood is, dan voor de jongen die een straf krijgt...
,maar om dan het slachtoffer maar te vergeten :?
Wat mij betreft hoeft het slachtoffer ook niet vergeten te worden. :)
Wellicht dat ik me teveel heb gericht op de TS en zijn situatie (inleving) en daardoor niets heb vermeld over het slachtoffer. Uiteraard is de situatie bijzonder droevig voor het slachtoffer of eigenlijk voor zijn/haar nabestaanden.

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-01 21:59
Ik denk dat je je broertje zelf het beste in kunt schatten. Is hij een ervaren rijder, wat voor auto reed hij, rijdt hij vaak te hard.

Als hij 5 km/u te hard reed, of dat hij met 80 over een woonerf scheurde. En of iemand de straat op rende of een zebrapad overstak.. Er zijn waarschijnlijk voor jouw ook zoveel onbekende factoren, dat er niet echt zinnig woord over te zeggen is...

Maar als het echt dood door schuld is, is alleen een schuldgevoel en een trauma geen afdoende straf....

Verwijderd

reactie op SmartDoDo (hieronder)
Opsss, je hebt volkomen gelijk. Stom. Ik heb het bij deze verwijdert.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2003 23:49 ]

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Jånnis schreef op 24 August 2003 @ 23:34:
Even nagepluist en kwam uiteindelijk terecht op dit artikel uit het Wetboek van Strafrecht:

[...]

bron
Jånnis, lees jij het topic eigenlijk voordat je reageert :? Dat artikel evenals andere relevante artt. is inmiddels al uitgebreid genoemd :) Wekkel in "Strafmaat Dood door schuld"

Ik ben wel benieuwd of de TS ons nog iets meer laat horen :)

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Wekkel schreef op 23 August 2003 @ 02:18:
[...]

De boodschap wordt dus bepaald niet rooskleuriger. Een ding: je broer moet nooit bekennen zonder dat zijn advocaat zegt dat ie dat moet doen. Van bekennen is nog nooit iemand beter geworden.
Dat zeg jij, maar als het onomstotelijk bewezen is dat jij het e.e.a hebt uitgespookt(dna sporen videobeeld, ooggetuigen, de hele mikmak) maakt liegen, er omheen draaien of iig het belemmeren van de rechtsgang de rechters behoorlijk ongenadig.....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• MrScratch
  • Laatst online: 08-01 14:50

MrScratch

I am rubber, you are glue

Sterkte aan alle betrokkenen gewenst. Ik zat een jaar terug aan de andere kant van de telefoon. Mijn zwager verongelukt door een auto die op de verkeerde weghelft raakte en zijn (les)motor vol pakte.

Ik kan uit ervaring vertellen dat de familie van het slachtoffer nu door een hel gaat, net als de veroorzaker. Want dat heb ik ook gemerkt, de straf die je krijgt maakt niet veel uit, maar dat je iemand dood hebt gereden, dat hakt erin.

Man, ik heb er weer helemaal de bibbers van.

Look behind you! A three headed monkey!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik niet eerder heb gepost maar ik zag nu pas dat er nieuwe reply's waren. Ik zal proberen het e.e.a duidelijk te maken.

Zaterdag morgen is mijn broertje vrijgelaten, mijn vader en ik haalden hem op. Hij was niet in beste doen. Kleren zaten onder het bloed en mentaal was hij zwaar in schock. Hij vroeg nog aan de agent om de familie van het slachtoffer op te zoeken om zijn spijt en medeleven te betuigen, maar dit vond de politie geen goed idee.

Dit kwam ik via hem te weten over het ongeluk. Hij reed ergens tussen de 70 en 80 waar je vijftig mocht. Hij bevond zich op de rechter weghelft en wilde de auto voor hem inhalen. Net na deze manoeuvre zag hij een tweetal fietsers voor zich uit het niets (ze reden zonder licht, ongeluk gebeurde rond tien uur). Om hen te ontwijken maakte hij een plotselinge beweging met zijn stuur. De autobanden raakten de stoep. Ik weet niet of hij tijdens het raken van de stoep remde of daarvoor al. Maar tijdens deze manoeuvre raakte de auto in de slip, waardoor hij een 61-jarige voetganger op het voetpad schepte en uiteindelijk inreed op een muur.

Het slachtoffer was niet meteen dood. Mijn broertje vertelde dat hij ernstig lestel had aan zijn hoofd. Hij was met zijn hoofd ingeslagen op de voorruit. Mijn broertje sprak nog wat woorden met hem voordat de ambulance kwam. Zij probeerden hem lange tijd te reanimeren maar tevergeefs.

Mensen hier hebben al gezegd dat het heel erg is voor de familie van het slachtoffer. En daar hebben jullie natuurlijk helemaal gelijk in. Mijn broertje en de rest van mijn familie moeten ook constant aan hen denken en dat ons verdriet niet is te vergelijken met dat van hen. Ook we mogen van geluk spreken dat er verder niks is met mijn broertje. Voor hetzelfde had hij iets ernstigs opgelopen. Wel moet ik zeggen dat mensen het leed van de "veroorzaker" onderschatten in zo'n geval. Hoe denken jullie dat het is voor zo'n iemand om de rest van zijn leven te weten dat hij iemand van het leven beroofd heeft. Dit zal hem zijn hele leven blijven achtervolgen.

Maar ja, dit hele proces gaat nu pas beginnen met het politieonderzoek etc. en zal zo'n zes maanden in beslag nemen. Volgens de politie moest mijn broertje gewoon beginnen met zijn nieuwe studie en zo, gewoon zo normaal mogelijk door blijven gaan. Morgen gaan we op zoek naar een advocaat en dan zien we verder.

• magic45
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-12-2025
Op de eerste plaats veel sterkte aan jou je ouders en je broer
Medeleven gaat natuurlijk ook uit aan de nabestaanden van het slachtoffer.

Als ik zo je verhaal hoor zal de straf waarschijnlijk nog wel meevallen aan gezien de snelheid van je broer wel een betekenis heeft voor het ongeluk maar er ook een factor is waar hij niet aan kon doen namelijk de fietsers zonder licht ( zie dit als verzachtende omstandigheden ). Mijn vraag is alleen nog mocht jouw broertje daar inhalen ? Dat zou het juist de andere kant op kunnen keren

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de steun! Ik weet niet zeker of hij daar mocht inhalen, heb dat niet aan hem gevraagd.

• swampy
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

Auto vs. fietser/voetganger!

Slecht nieuws voor je dan, Auto's hebben bij voorbaat verloren in dit soort zaken, en 70 a 80 km per uur ....dat is 30 kilometer teveel!

En dan inhalen waar het niet mag, als er geen ongeluk van was gekomen dan wel een boete waar je U tegen zegt.

Dit wordt op zijn minst een zware werkstraf....

Ik raadt aan, voor je broertje, om inderdaad een advocaat of rechtshulp te nemen..gewoon om de handigheid ervan en ....iets te gaan doen, studeren enzo! Want het kan inderdaad nog zo'n 6 maanden duren voordat hij opgeroepen wordt!

De familie van de slachtoffer zal vast wel nog eerst effe een tijdje rust willen hebben..geef ze een paar maandjes...om hun verlies iets te boven te komen!

Sterkte!

There is no place like ::1

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Gnoom is niet zo'n sukkel als hij zelf denkt te zijn....

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:43

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Q schreef op 25 August 2003 @ 02:30:
Gnoom is niet zo'n sukkel als hij zelf denkt te zijn....
waar gaat dat nu weer over?

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

superduper schreef op 25 August 2003 @ 08:41:
[...]

waar gaat dat nu weer over?
Ik vermoedt dat Q het eens is met de eerdere bewoordingen van Gnoom. Gnoom in "Strafmaat Dood door schuld"
Het zou wel handig zijn als hij dat dan iets duidelijker verpakt ;)
Wat dat betreft gaat het medeleven uiteraard uit naar de nabestaanden van het slachtoffer. Enkel is de vraag van de TS nu eenmaak overheersend in dit topic en niet het leed van de nabestaanden :)

Verwijderd

Met alle respect naar beide partijen toe: "We zijn in Nederland"

Zie soortgelijke situaties in het verleden van o.a bekende Nederlanders...
Het wordt gewoon een taakstraf met een boete :)

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:29

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Zijn die fietsers trouwens doorgereden of niet?

75 à 80 rijden in de kom is natuurlijk onvergeeflijk. Inderdaad, als die fietsers licht hadden gehad was er niets aan de hand geweest. Maar als je broer niet zo hard had gereden, ook niet. Die fietsers waren ook fout, maar de grootste fout ligt bij jouw broer. Wat bijvoorbeeld als er op de plek waar die fietsers reden opeens een hond of een kind overstak? Dan had je het zelfde probleem gehad.

Ik heb wel begrip voor de situatie van je broer. Het is niet lollig om de dood van een ander mens op je geweten te hebben. Maar ik blijf er toch bij denken dat het zijn eigen domme schuld is...

offtopic:
(Aan de andere kant, welbeschouwd, is 1 dode 61-jarige minder erg dan twee dode jongeren, als hij die fietsers aangereden zou hebben... Een vrij morbide gedachte misschien, maar het is wel waar.)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• GormSuil
  • Laatst online: 28-10-2021
Het openbaar ministerie heeft richtlijnen op basis waarvan, binnen de grenzen die de toepasselijke delictsomschrijving noemt, de OvJ een eis formuleert.

Doorgaans gaat de rechter niet verder dan de eis van de OvJ, lijkt me in dit geval niet aan de orde.

Ga eens zoeken in

http://www.openbaarminist...regels/dbase/polarfrm.htm

Hierin staat het een en ander redelijk helder uiteen gezet.

[ Voor 3% gewijzigd door GormSuil op 25-08-2003 11:05 ]

Pentium IV 2.8E/ ASUS P4P800 / 2x256MB PC3200 / Saphire RADEON 9800/ Maxtor 80 Gb 7200 rpm/LIAN-Li PC60 & ToPower 350W

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Goed, ik ga dit topic sluiten. De topicstarter heeft antwoord gekregen en ik denk dat iedereen het erover eens is dat het voor zowel de familie van het slachtoffer als de broer van kukerbabla een buitengewoon tragische gebeurtenis is.

Ik zou alle betrokkenen sterkte willen wensen met het omgaan met de gevolgen en het verwerkingsproces.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.