connect3d 9800 pro , framedrops en andere perikelen..

Pagina: 1
Acties:

• langgelee2002
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-06-2018
Ik heb gisteren een connect3d 9800 pro gekocht.

De afgelopen weken heb ik een hercules 9600 pro (vond ik niet genoeg upgrade voor Eur.220, dus die ging terug) en een club3d 9700 non-pro (kapot geflasht, geld terug gekregen) in mn systeem mogen testen op de games die ik speel en de benchmarks die ik draai.
Genoeg vergelijkingsmateriaal dus... :+

Ik draai de volgende config:
XP2200+ (Thoroughbred, FSB266, default speed=1800mhz)
MSI KT3 Ultra-ARU
2x256MB corsair PC3500 op 333mhz
2x40gig IBM deskstar raid 0
Soundblaster live! 5.1
connect3d 9800 pro
512Kbyte/s breedband @home

3dmark 2001 v330 : 13500
3dmark 2003 v330 : 5700

Ik heb de kaart 'grondig geinstalleerd', dwz grondige deinstallatie 8500-drivers (ati*.*), registry cleaning, dx9.0b geinstalleerd en vervolgens de 9800 drivers/controll panel etc.

Ok, waar gaat het om ?. Ik vind de prestaties van mn 9800 pro enigszins tegenvallen.

In IL2-sturmovik Forgotten Battles (beste flightsim ever) draai ik op 1600x1200 in de missies <40fps. Dit terwijl ik zelfs met de 9600 pro boven de 50fps zat op dezelfde graphics settings. Alles zonder AA en aniosotropic filtering.

In CS draai ik op 1280x960 (max_fps 100) en ervaar regelmatig framedrops naar +/- 35 fps. Ook hier weer alles zonder AA en aniosotropic filtering.

Medal of honour, zelfde verhaal. F1-2002 idem.

Wat is hier precies aan de hand ? Zijn de cat3.6 drivers brak ? Is het DX 9.0B ? Iets anders ?

Zal toch niet aan de kaart liggen ? Kaartje draagt 2,6ns samsung geheugen waarvan de standaard snelheid 350mhz (700) is. Is dus nu default ondergeklokt (9800 pro draait op 380x680)

Ik heb al enige topics doorgelezen na het raadplegen van de (in mijn ogen beperkte en chaotische) search-optie en kwam onder meer uit bij het volgende topic : readeon 9700pro last van fps drops in cs

Toch ben ik benieuwd naar 9800 pro owners en hun ervaringen.

Tx

[ Voor 5% gewijzigd door langgelee2002 op 25-08-2003 20:44 ]

Promoter of no cheats and fair play

• langgelee2002
Lijkt er op dat ik een van de zeer weinige gelukkigen ben met een 9800 pro ?

?

Verwijderd

hmm,

ik heb ook die 3dconnect 9800 Pro (zat leuke software bij ,niet? ;) ).

en ik zie relatief aan Ti4200 128Mb ook niet veel verandering alleen in hogere resoluties blijft 'ie wel doorknallen. Ik vond deze kaart dus ook wat tegenvallen, maar was in de veronderstelling dat ,nu de graphics geen bottleneck meer zijn, ik moest gaan investeren in RAM om echte uber-performance te krijgen.

Mijn tip: Regel meer DIMMen, dan zal het zooitje flink sneller gaan lopen volgens mij. (of heb ik het mis?)

wat raar dat jouw kaart uit de doos op 350 Mhz draait, de mijne was ook onderklokt, maar deze settings weken iets van 2mhz af, geen 30!!

probeer anders de Omega drivers; die zijn third party en misschien beter dan catalyst 3.6....

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2003 09:13 ]

• langgelee2002
Ik heb 2x256MB corsair PC3500 op 333 mhz (KT3 Ultra-ARU/XP200+ op default speed), dus dat zou het probleem niet moeten zijn.

Games als Medal of honour draaien nog steeds vrij verrot (denk aan omaha beach; als ik vanuit de bunkers over het strand uitkijk draai ik gewoon weer 25-35 fps, net als met mn 8500...)

Erg raar allemaal.. Dit zou een softwarematig 'probleem' moeten zijn , toch ?

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-08 12:51

CaDje

Framedrops for life

yakamitsu schreef op 22 augustus 2003 @ 22:01:

Ik heb de kaart 'grondig geinstalleerd', dwz grondige deinstallatie 8500-drivers (ati*.*), registry cleaning, dx9.0b geinstalleerd en vervolgens de 9800 drivers/controll panel etc.
Meschien een keer formatte en dan Dx9.0 gebruiken en niet Dx9.0b.

• MJ85
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-06 11:48
Wat voor Geluidskaart zit er in? Probeer eens in DxDiag met de slider hardware geluidsacceleratie te spelen.

.

• langgelee2002
Meschien een keer formatte en dan Dx9.0 gebruiken en niet Dx9.0b
'gewoon een keer formatte' ...

Kijk, dat wil ik dus uiteraard niet he.. zit drie dagen arbeid in. Ben uitermate strak in het schoonhouden en optimalizen van mn XP, dus formatten en alles opnieuw installeren en configureren is geen optie. Daarnaast heb ik grondig gedeinstalleerd en geinstalleerd.
Wat voor Geluidskaart zit er in? Probeer eens in DxDiag met de slider hardware geluidsacceleratie te spelen
He, dit is geen Battlefield 1942 bug !! Deze kaart moet gewoon strak draaien, sound of geen sound..
By the way, ik gebruik een SB live! 5.1

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

yakamitsu schreef op 22 August 2003 @ 22:01:
Ik heb gisteren een connect3d 9800 pro gekocht.

XP2200+ (barton, FSB266, default speed=1800mhz)
Kleine correctie, een XP2200+ kan geen Barton zijn. Je hebt een Thoroughbred-A of B.

Heb je al met Via 4in1 drivers zitten spelen? Versie 4.49vp2 is uit, het is de moeite waard. Verder, een Bios update kan misschien helpen. Kijk eens wat er in de nieuwe BIOS versies is bijgekomen, misschien staat er iets bij van de 9800 Pro.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

volgens mij is gewoon de cpu de bottleneck... ik heb ook een 2200+ en die trekt het in sommige gevallen ook niet meer zo geweldig.

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Verwijderd schreef op 25 augustus 2003 @ 04:44:
volgens mij is gewoon de cpu de bottleneck... ik heb ook een 2200+ en die trekt het in sommige gevallen ook niet meer zo geweldig.
Als je CPU de bottleneck is, dan krijg je geen fps drop als je van een 9600 Pro naar een 9800 Pro gaat. Hier is toch iets anders aan de hand.

The trade of the tools

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 24 August 2003 @ 09:11:
hmm,

ik heb ook die 3dconnect 9800 Pro (zat leuke software bij ,niet? ;) ).

en ik zie relatief aan Ti4200 128Mb ook niet veel verandering alleen in hogere resoluties blijft 'ie wel doorknallen. Ik vond deze kaart dus ook wat tegenvallen, maar was in de veronderstelling dat ,nu de graphics geen bottleneck meer zijn, ik moest gaan investeren in RAM om echte uber-performance te krijgen.

Mijn tip: Regel meer DIMMen, dan zal het zooitje flink sneller gaan lopen volgens mij. (of heb ik het mis?)

wat raar dat jouw kaart uit de doos op 350 Mhz draait, de mijne was ook onderklokt, maar deze settings weken iets van 2mhz af, geen 30!!

probeer anders de Omega drivers; die zijn third party en misschien beter dan catalyst 3.6....
:-)

Tja, op lage resoluties maakt het allemaal niet zoveel uit, pas op hoge resoluties met zware berekeningen zie je het voordeel van een "ownage" kaart!

Probeer de CodeCreatures benchmark eens...hele zware benchmark die een belachelijk aantal poly's maakt!

[ Voor 7% gewijzigd door swampy op 25-08-2003 04:53 ]

There is no place like ::1

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

swampy schreef op 25 augustus 2003 @ 04:51:
[...]

:-)

Tja, op lage resoluties maakt het allemaal niet zoveel uit, pas op hoge resoluties met zware berekeningen zie je het voordeel van een "ownage" kaart!

Probeer de CodeCreatures benchmark eens...hele zware benchmark die een belachelijk aantal poly's maakt!
Wat heb je aan een grafische kaart die in CodeCreatures en 3DMark alle records breekt, maar in de spellen die jij speelt niet goed uit de verf komt?

The trade of the tools

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

silentsnow schreef op 25 August 2003 @ 04:55:
[...]

Wat heb je aan een grafische kaart die in CodeCreatures en 3DMark alle records breekt, maar in de spellen die jij speelt niet goed uit de verf komt?
Goede vraag!

Maar de persoon viel het op dat zijn supersnelle kaart pas bij hoge resoluties echt winst gaf ( tja ) en daarom dus CodeCreatures, die zou ook op lage resoluties een versnelling in prestaties moeten laten zien.

Tja, en dat mensen problemen hebben met CS en sommige ATi kaarten.....blijkbaar is de kaart gewoon te nieuwe :-p

There is no place like ::1

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

tja, t is niet zo simpel. De Radeon's staan er bekend om dat je juist beter presteren (lees minder performancedrop) met AA en AF actief. Geforce's vallen dan wat sneller omlaag. Zonder AA en AF zijn de Geforces juist weer sneller....

Speel je dus het liefst zonder AA en AF dan pak je een Geforce, doe je het liever met AA en/of AF ben je beter af met een Radeon. Heb je dat eigenlijk ook getest; met AA en Af actief :?

Ook presteert de ene kaart net iets beter met "tragere" cpu's dan de ander. Heb je een niet te snelle CPU is het handig om ook daar op te letten. Of je nu 512 mb of 1 gig aan mem erin propt zal bar weinig uitmaken voor je FPS. Wel de snelheid van je geheugen.

Problemen met CS bestaan al sinds de Radeon 8500 of eerder. Medunkt dat dat geen nieuwe kaart meer is. Nog steeds heb ik problemen met alt-tab of andere hardnekkige fouten. GTA3 doet nog steeds vaag, ben bang dat dat nooit opgelost gaat worden (texture-gaten/mirror blauwe vlakken etc.).

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

mag ik je ten eerste aanraden (om je algemene performance te verhogen) om je geheugen op dezelfde snelheid te draaien als je cpu frontside bus (dus in dit geval 266/266) synchroon loopt de athlon namelijk beter dan asynchroon.
Voor jou specifieke probleem, ik denk formatten, want als de kaart verder niet hardwarematig beschadigd is kan alleen maar tegenstribbelende software de oorzaak zijn....

btw wel erg overkill pc3500 geheugen als je én niet overklokt én een 266mhz FSB proc hebt...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2003 08:15 ]

• slash24
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08 15:39
yakamitsu schreef op 24 August 2003 @ 17:11:
Ik heb 2x256MB corsair PC3500 op 333 mhz (KT3 Ultra-ARU/XP200+ op default speed), dus dat zou het probleem niet moeten zijn.

Games als Medal of honour draaien nog steeds vrij verrot (denk aan omaha beach; als ik vanuit de bunkers over het strand uitkijk draai ik gewoon weer 25-35 fps, net als met mn 8500...)

Erg raar allemaal.. Dit zou een softwarematig 'probleem' moeten zijn , toch ?
Sorry hoor, maar ik heb hetzelfde mainboard, dezelfde processor alleen wel 2x 512 MB el-cheapo memory 333Mhz erin en ik haal in omaha tussen de 120 en 160 fps (1600x1200 resolutie) alles High Detail. Dit is gehaald met een TI4600 vid-kaart, nu heb ik mijn 9800 PRO binnen en daarmee alles weer een beetje sneller (al ist niet veel sneller)

[ Voor 3% gewijzigd door slash24 op 25-08-2003 14:15 ]

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Heb zelf een Sapphire 9800 met Samsung 3,3ns geheugen, gewoon gemod naar Pro (super lekker dat samsung geheugen :) ) maar heb zelf geen drops naar een lage fps zomaar. Misschien dat het aan de combinatie AMD/ATI ligt? Gebruik zelf een P4, nu geklokt op 2.5ghz (warm weer enzo :) ).

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Kijk hier ff, wellicht zitten er nuttige/ juiste tips bij.

http://forums.ubi.com/mes...s_ravenshield_ts&id=zykxj

Hier hebben ze het over een FPS van 60 en hoger voor game Raven SHield

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 07:45

icecreamfarmer

en het is

Madrox schreef op 25 August 2003 @ 07:43:
tja, t is niet zo simpel. De Radeon's staan er bekend om dat je juist beter presteren (lees minder performancedrop) met AA en AF actief. Geforce's vallen dan wat sneller omlaag. Zonder AA en AF zijn de Geforces juist weer sneller....

Speel je dus het liefst zonder AA en AF dan pak je een Geforce, doe je het liever met AA en/of AF ben je beter af met een Radeon. Heb je dat eigenlijk ook getest; met AA en Af actief :?

Ook presteert de ene kaart net iets beter met "tragere" cpu's dan de ander. Heb je een niet te snelle CPU is het handig om ook daar op te letten. Of je nu 512 mb of 1 gig aan mem erin propt zal bar weinig uitmaken voor je FPS. Wel de snelheid van je geheugen.

Problemen met CS bestaan al sinds de Radeon 8500 of eerder. Medunkt dat dat geen nieuwe kaart meer is. Nog steeds heb ik problemen met alt-tab of andere hardnekkige fouten. GTA3 doet nog steeds vaag, ben bang dat dat nooit opgelost gaat worden (texture-gaten/mirror blauwe vlakken etc.).
dat bij gta had ik ook moet je naar de site gaan en updaten dan is het probleem voorbij.

(heb je dat ook wanneer je een multiplayelevel binnenkomt en je moet de kant nog kiezen dat het aantal fps daalt tot bijna 0

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• langgelee2002
btw wel erg overkill pc3500 geheugen als je én niet overklokt én een 266mhz FSB proc hebt...
Ik heb dit geheugen gekocht met oog op toekomstige mainboards, verder bewust >pc2700 omdat je het geheugen dan lekker kan meeschalen bij overklokken via de FSB.
Ben tot nu toe echter te lui geweest om het beestje te unlocken, noodzaak is er ook niet echt meer met een systeem als het mijne (althans met de 8500, die draaide op zn top).

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

icecreamfarmer schreef op 25 August 2003 @ 15:09:
[...]

dat bij gta had ik ook moet je naar de site gaan en updaten dan is het probleem voorbij.

(heb je dat ook wanneer je een multiplayelevel binnenkomt en je moet de kant nog kiezen dat het aantal fps daalt tot bijna 0
huh, is er weer een nieuwe patch dan :? hoop het wel, want ik draai dus een "gepatchde" 1.1 en die is brak. Multiplayer in GTA3 , waar dan 8)7

ps; dit is NIET vice city :+

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 07:45

icecreamfarmer

en het is

oh ik bedoelde vice city met die patch in gewoon gta 3 heb ik moeten patchen omdat ik op de plek waar de menu letters staan ik alleen een blok kreeg te zien

en dat 2de probleem heeft betrekking op mohaa spearhead

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Verwijderd

uhm,

en weer ONtopic:

ik heb ontdekt dat bij het spel Colin Mcrae 3, wanneer je FSAA op 2x zet, de framerate aanzienlijk STIJGT :?

ik heb ook zitten rommelen met fast-writes (uitgezet in mijn geval), nadat ik dit had gedaan steeg de framerate wéér een (klein) beetje.

Kan iemand dit verschijnsel uitleggen?

Ik baal zwaar van de performance van deze kaart bij sommige spellen. Ik weet dat ik in me handjes mag knijpen dat ik op 1600x1200 een redelijke framerate haal, maar ik heb ergens het gevoel dat dit niet de performance is die mijn kaart zou moeten geven... en dat voor 429 euro :)

Oh ja,

ik heb een:
Intel P4 3,0 Ghz, 800 mhz FSB
ASUS P4C800 Deluxe (rev 1.0)
2x256Mb Kingston PC3200 (2,5 - 4 - 4 - 8)
3D Connect ATI Radeon 9800 Pro 128Mb (is overigens gewoon het ATI referentiemodel, compleet met ATI sticker op de fan ipv. een 3dconnect sticker).
SoundBlaster EXtigy

Verwijderd

yakamitsu schreef op 25 August 2003 @ 03:14:
[...]

Kijk, dat wil ik dus uiteraard niet he.. zit drie dagen arbeid in. Ben uitermate strak in het schoonhouden en optimalizen van mn XP, dus formatten en alles opnieuw installeren en configureren is geen optie. Daarnaast heb ik grondig gedeinstalleerd en geinstalleerd.

[...]

He, dit is geen Battlefield 1942 bug !! Deze kaart moet gewoon strak draaien, sound of geen sound..
ooit gehoord van Ghost of Drive image ?

kan je naar hartelust testen en als het dan niet werkt, kan je je fantastische configuratie terugzetten

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 August 2003 @ 21:16:
uhm,

en weer ONtopic:

ik heb ontdekt dat bij het spel Colin Mcrae 3, wanneer je FSAA op 2x zet, de framerate aanzienlijk STIJGT :?

ik heb ook zitten rommelen met fast-writes (uitgezet in mijn geval), nadat ik dit had gedaan steeg de framerate wéér een (klein) beetje.

Kan iemand dit verschijnsel uitleggen?
Ik kan het je niet uitleggen, maar ik heb het wel vaker gezien, zij het niet bij FSAA. Als ik bij mijn videokaarten (een ATI Radeon 8500 LE en een Geforce4 Ti 4600) in verschillende spellen de bitdepth/Z-buffer omlaag zet van 32/24/8 naar 16/16 dan daalt de framerate ook, vrij onverklaarbaar...

• SpeedBart
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 17:01

SpeedBart

Futurama 0wnage

yakamitsu schreef op 25 August 2003 @ 03:14:
[...]

[...]

Het geluid van IL2 sturmovik laat nogal te wensen over qua coden, je moet daarom ook zeker een audigy hebben of het geluid uitzetten om hem fatsoenlijk te benchen in een spel als IL2 FB, en verder stel je dat 512 mb ddr genoeg is voor een potje op alles high maar dat was het net onder de gewone IL2 IL2 FB loopt echt lekker vanaf 512+256

Bite my shiny metal ass!! 6000wp platdak z, zo brabant 14x longi Solar 365 icm 5000XE growatt

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:19
DX9.0B kan misschien ook het probleem zijn... je kunt beter gewoon a gebruiken

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• langgelee2002
Het geluid van IL2 sturmovik laat nogal te wensen over qua coden, je moet daarom ook zeker een audigy hebben of het geluid uitzetten om hem fatsoenlijk te benchen in een spel als IL2 FB, en verder stel je dat 512 mb ddr genoeg is voor een potje op alles high maar dat was het net onder de gewone IL2 IL2 FB loopt echt lekker vanaf 512+256
De laatste patch voor FB bracht een volledig nieuwe soundengine met zich mee.

Ik heb Il2 inmiddels redelijk strak draaien na enig rondvragen op het il2 forum, custom soundsettings en de STAB 3.4, dit op 1600x1200 2xAA.

Vwb sound.
Ik kocht gisteren een SB audigy2 die in alle opzichten (DX diagnostics, SB diagnostics, hardwaremanager etc) goed is geinstalleerd, maar nul comma nul geluid geeft (niet eens een ruis).
Uit frustratie (na eindeloos zelf diagnoseren) vannacht maar even met de amerikaanse helpdesk gebeld :+ , half uur met die lui aan de lijn gezeten, conclusie: dood kaartje...
Heb ik weer :(

Zometeen maar even snel naar Funprice om een andere te halen.

Edit: ander pci-slot had ik nog niet getest, dit lijkt te werken. IRQ probleem dus, wazig, mn live werkte wel op dat slot.

We raken off topic .. :)

[ Voor 7% gewijzigd door langgelee2002 op 30-08-2003 14:36 ]

Pagina: 1