Zelf webwinkel beginnen.

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dennis013
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 19:14
Dag, Ik wil samen met een goede vriend van me een webwinkel gaan beginnen.
We gaan zelf t-shirts ontwerpen en verkopen via het internet. Wanneer dat een beetje goed loopt willen we het misschien wel via de normale winkels gaan proberen.
De naam is er al, de hosting hebben we ook al. Ik heb nou 2 servers gehuurd, een windows/asp server en linux/php server. (overigens niet alleen voor het tshirt project)

Nou wat ik echt graag zou willen weten, hoe regel je dat nou precies met betalingen ontvangen, het versturen van de shirts en de productie van de shirts.

Misschien is er iemand met een soortgelijke ervaring die dit leest? Een adres van een bedrijf shirts maakt zou mooi zijn, maar dan wel iets meer dan alleen een print op de voorkant. Het moeten echt gave shirts worden.

Website zelf. Ik ben zelf wel redelijk oke met het maken van zogenaamde webapplicaties, maar waarom moeite doen als er toch iets veels beter al op de markt is

Geld.. Hoe zit het nou met al die 'online' betalingsystemen. PayPal, Creditcard, eenmalige machtiging, rembours, way2pay, acceptgiro...

Zoveel vragen.. Daarom begin ik hier.. Waar zal ik beginnen..

Ik hoef niet een alomvattend antwoord ofzo.. een linkje naar een site die het uitlegt doet het ook goed :D

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

ik weet alleen dat paypal niet echt geweldig is
www.paypalsucks.com lees de horror stories en huiver...

If you choose to criticise you choose your enemies

• TUX2K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-09 13:50
kijk ook een naar http://www.cafepress.com/

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-08 23:01
wij (www.rcon.nl) gebruiken paypal om betalingen van klanten te ontvangen.
we hebben nu al enkele succesvolle betalingen uit Spanje, UK en Belgie mogen ontvangen..

(nog) niks mis mee!

Alleen kost iedere transactie wel geld, denk hierbij aan een paar %

Verwijderd

www.paypalsucks.com werkt jammer genoeg niet....

edit:
Hee, nu wel. Daarstraks deed hij het niet. Sorry...

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2003 21:54 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 15:26
Heb je ook al een businessplan of iets dergelijks geschreven?
Ik denk dat de betalingen geheel afhankelijk zijn van je afzetmarkt, maar dat zou als het goed is ook in je businessplan moeten staan.

Die site werkt trouwens wel(irri popup maja.)

[ Voor 12% gewijzigd door djluc op 22-08-2003 21:50 ]

Verwijderd

Nou djluc toch over dat businessplan begint: zorg inderdaad dat je goed voorbereid bent. De technische kant van zo'n website is maar een deel van het succes van je bedrijfje.

Toevallig heb ik een tijdje geleden een lezing gehoord voor starters. Hoewel die lezing gegeven werd door iemand van de ING (en natuurlijk zat die lezing vol reclame voor ING), blijkt hoeveel dingen je over het hoofd kan zien als je een bedrijfje begint. Zeker internetbedrijfjes richten zich vaak teveel op hun website en achterliggende techniek en te weinig op andere zaken (financiering, businessplan,belastingen etc).

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 00:58

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Wat de betaling betreft: www.bibit.nl (is een optie en een hele bekende)

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

Verwijderd

Wat de betaling betreft: www.bibit.nl (is een optie en een hele bekende)
En: een HELE betrouwbare - in tegenstelling tot PayPal inderdaad.

• Dennis013
Ik ga dit gewoon meer voor de gein doen, maar iets van een buisness plan zou misschien wel slim zijn.
Het is meer uit een hobby om dit te doen. De vriend van me is echt een hele goede vormgever met een aantal jaar ervaring in de kledingbranche en ik ben webdesigner, dus om die combo verloren te laten gaan zou echt eeuwig zonde zijn!

Ik heb net al een paar links bekeken van t-shirt.pagina.nl, maar het meeste wat ik zie is gewoon om te huilen zo slecht.. Het is gewoon niks meer dan de shit die je bij een copyshop kunt halen...

Waar zouden 'de echte merken' hun shirts laten maken? Afgezien van de derde-wereld-productie-landen.
Ik zit niet echt in het 'fun'-segment te denken, maar het moeten echt gave shirts worden, dus eigenlijk echt een beetje een eigen kleding merk zeg maar....

Eigenlijk, zou ik iets moeten hebben dat meteen ook de verzending afhandeld voor mij... :)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-09 11:09

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op kvk.nl staat wel een stappenplan voor een beginnende onderneming, de Girobank had ook wat uitleg over facturen (en de rest van de banken ook denk ik).

Ik denk dat je het beste eerst een bank uit kan kiezen. De Girobank heeft een handige oplossing. Voor zover ik weet heeft de rest niets vergelijkbaars. SNS en Rabo e.d. hebben welliswaar Internet-bankieren maar daar kan je niet echt communiceren met eigen software. Je kan iig niet offline je betalingen doen en dat is in sommige gevallen toch wel handig (dus dat je elke dag in 1 keer betalingen checkt, zonder veel geklik en gedownload). Als je de betalingen direct aan je site wilt koppelen zonder dat je er verder last van wilt hebben moet je met Girotel gaan knutselen. Overmaken is imo verreweg de makkelijkste oplossing in dit geval. Rembours komt op hetzelfde neer alleen het is duurder (0,5 % gaat naar de koerier meen ik) en je krijgt je geld pas later, veel later. Hou daar dus rekening mee dat je een zekere buffer nodig hebt.

Voor de website zelf kan je het beste een compleet pakket nemen, ik weet niet of je iets kan proggen maar daar verkijk je je wellicht wel op. Denk ook aan de belastingen e.d.. Ik geloof dat je om de 4 maanden een verslag uit moet kunnen uitdraaien, en boekhouders zijn vrij duur (ong 1000 euro/jaar gaan bij een klein bedrijf bij zegmaar een winst van 50k/jaar).

Verder moet je zoveel mogelijk proberen te automatiseren, maar laat je niet gek maken door 'het moet op Linux' oid (ik weet niet of je dat idee had of dat dat idee rondzweeft). Maar je bedrijf is echt niet 'beter' dan een ander bedrijf als je dat wel hebt, daarnaast maakt de klant geen zak uit wat je gebruikt, als het maar werkt.

Ik weet niet wat je onder T-shirts drukken verstaat, maar als ik me daarbij een oven moet voorstellen oid raad ik het af. Ik heb er (te) weinig ervaring mee, maar pak het wel echt serieus aan en ook een methode die erg goed werkbaar is. Stel dat je investeert in een machine die direct images kan drukken op een T-shirt, dan ben je wellicht 50k kwijt, maar je kan wel meteen snel en goed produceren (stel dat er dus grote order binnenkomt, en van vaste klanten moet je het denk ik hebben waardoor de prijs voor de consument bijvoorbeeld weer wat naar beneden kan).

Ik sta ook op het punt om een bedrijf te 'beginnen' dus ik heb al redelijk wat info gezocht zoals je ziet :). Meer werk wel volgens de regels want anders heb je zo een paar man op de stoep die de hele boel bij je komen omspitten en kijken of het allemaal wel klopt.

En daarnaast idd een ondernemersplan maken. Simpelweg zet je daar gewoon alle prodecures die in het bedrijf gaan voorkomen in. En wat jouw verwachtingen zijn qua tijd en kosten e.d..

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 15:26
Je ziet dit als een geintje, niet echt een goede insteek IMHO maargoed het kan natuurlijk wel. Wat ben je eigenlijk van plan? Je zult toch een beetje belasting af moeten dragen dus zul je een bedrijfje moeten beginnen lijkt mij zo. Dan moet je ook een administratie gaan voeren, er komt echt meer bij kijken dan je nu zo denkt.

• Dennis013
Ik wil deze webwinkel op gaan zetten in de avonduren, naast mijn eigen baan dus. Ik hoef geen machines, pand, investeerders, etc..
Ik ben me er volledig van bewust dat er meer bij komt, dan het nu lijkt. De boekhouding is dus zo'n moeilijk punt, maar ik ken ook nog wel een boekhouder in mijn vriendenkring die ik voor een zacht prijsje kan inhuren.

Wat ik wil is dus het volgende... Low-budget starten, Shirts maken die ik & collega gaaf vinden en hooguit.. uhm 5 - 10 shirt per maand gaan verkopen. Ik hoef geen hoge winsten te halen, dit gaat gewoon als een hobby project beginnen. Ergo de term 'geintje', wat dus niet wil zeggen dat ik als de één of andere charlatan mensen ga oplichten.
Wat ik nou belangrijk vind om te weten;
- Waar ga ik ze laten maken? Ik zoek een bedrijf dat misschien ook iets meer bied dan alleen een print op een 'luxer' shirt.

De financiele kant zoek ik nog wel uit.
Ik wil de site online zetten begin 2004, dus ik heb de tijd nog wel.

-------------------------
Ik ben overigens werkzaam als e-learning developer en ik kan in ASP scripten.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennis013 op 22-08-2003 22:25 ]

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-09 12:38
OMG! Dat paypalsucks.com... ongelofelijk, wat een butbedrijf is dat paypal!! :D

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

• Rickbv
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:11
Je hebt eigenlijk 2 moeilijke dingen tegelijk te pakken:
-een webshop opzetten
-een 'populaire' t-shirt lijn opzetten

De eerste stap is na heel wat voorlichting wel te nemen. Maar omdat jij je specifiek richt op je eigen t-shirts, wordt stap 2 al een stuk moeilijker. Een 'normale' webshop heeft dat niet, want die verkoopt bijvoorbeeld een merk dat al een goede naam heeft. Wat je dus allereerst moet doen, is het bepalen van hoe je de t-shirts wil gaan laten maken. Kort gezegd heeft jouw webshop geen kans van slagen als jouw producten (t-shirts dus) al niet goed verkoopbaar zijn.

We gaan dus verder met stap 2. Heb je zelf al ideeen en adressen waar zoiets te doen is? Je zegt zelf al dat het echt iets moois moet worden, niet iets dat iedere copyshop je nadoet. Je zult dus wellicht navraag moeten gaan doen bij echte merken, want zo'n soort t-shirt wil je begrijp ik. En bij die echte merken zit jouw probleem, want een echt merk heeft een bekende naam, jij nog niet. Voordat jouw (duurdere dan de copyshop t-shirts, want kwaliteit is stukken beter) producten gaan lopen, zul je dus toch enige vorm van reclame moeten maken, en je afzetgroep bereiken. En je moet je klanten ervan overtuigen dat jouw t-shirts stukken beter zijn dan die van de copyshop. En dat is vaak erg lastig via internet.

Je ziet het, denk gewoon eens goed na over alles, en er komen vanzelf dit soort zaken uit. Denk er ook vooral niet te makkelijk over, alles moet van te voren al goed geregeld zijn. Als je na een jaar erachter komt dat je t-shirts toch niet voldoende markt hebben, is al je moeite voor niets geweest. Ik zou dus eerst naar een goede methode gaan kijken om de t-shirts te fabriceren, daarna kan je eens gaan kijken hoe je dat gaat verwerken in een (online) shop.

Succes :)

[edit]
Dennis013 schreef op 22 August 2003 @ 22:23:
Wat ik wil is dus het volgende... Low-budget starten, Shirts maken die ik & collega gaaf vinden en hooguit.. uhm 5 - 10 shirt per maand gaan verkopen. Ik hoef geen hoge winsten te halen, dit gaat gewoon als een hobby project beginnen.
Dat is eigenlijk al een foute insteek. Met 5-10 shirts per maand betaal je je scheel aan starterskosten (vergeet niet dat 100 t-shirts misschien wel 50% goedkoper zijn dan 5 t-shirts), en het levert in principe dus niets op. Een bekende naam zal je ook niet krijgen, want je hebt én weinig klanten én je hebt geen budget voor marketing/reclame. In principe zal het dus nooit van de grond komen. Daarom lijkt het mij beter om gelijk goed te beginnen, met een goed businessplan en waarbij alles van te voren al goed bepaald is. Niet om jouw idee de grond in te boren hoor, maar ik ken het gevoel maar al te goed dat je iets in alle enthousiasme begint maar er later toch achterkomt dat het misschien wel helemaal niet rendabel is.

[ Voor 30% gewijzigd door Rickbv op 22-08-2003 22:37 ]

• dArtagnan
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 20:09

dArtagnan

Een voor allen, allen voor een

Verzending onder Rembours.
http://www.tpgpost.nl/pro..._pakketten_nederland.html
Kenmerken:
  • Zending wordt alleen aan geadresseerde uitgereikt na betaling van een door de verzender opgegeven bedrag;
  • TPG Post maakt geïnde bedrag over aan verzender;
  • Verzendbewijs.

[ Voor 54% gewijzigd door dArtagnan op 22-08-2003 22:42 ]

• Dennis013
RickBv. Enorm bedankt voor je bruikbare feedback! :)

Dit klinkt vast ongeloofelijk stom, maar ik ga het niet doen voor het geld. Het maakt me ook niks uit of het nou wel of niet loopt na een jaar.. Het is meer de persoonlijke eer waarvoor ik ga.
Als ik knaken wil verdienen dan zou ik ook een andere manier kiezen om dat te gaan doen.

Dat de bekende merken verkopen staat zonder twijfel vast. Waar ik op mik is dat onze shirts dermate 'cool' zijn dat ze via via wel hun afzet markt vinden.
En een adres waar ik dat ultracoole shirt kan laten maken.... Daar ben ik nou juist naar opzoek. (bij voorkeur in Eindhoven, Tilburg, Den Bosch of Breda.)

[ Voor 21% gewijzigd door Dennis013 op 22-08-2003 22:48 ]

Pagina: 1