Debian en PDC20262: hangen bij partition check

Pagina: 1
Acties:

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-05 15:12
Ik zit met een probleem met een zelf te bouwen Linux server. Ik heb de search al gebruikt voor problemen met partition checks en dergelijke, maar niet echt een antwoord gevonden dat mij helpt:

Ik heb een MSI BX Master moederbord met een PIII 600 CPU erop. Deze heeft een onboard ATA66 controller, welke ik gebruik voor het aansturen van de harddisk. Verder heb ik de reguliere primary IDE controller uitgeschakeld staan. Aan de secondary controller hangt een cd-rom drive.

De gebruikte distro is Debian 'Woody' met de BF2.4 kernel tijdens installatie. De BF2.4 kernel herkende de onboard ATA66 controller standaard als een PDC20262, met de harddisk op HDE.

Dit levert dus de volgende situatie op m.b.t. de aangeslote ide devices:
Cd-rom drive: HDD
Harddisk: HDE

Nou komt het probleem: De installatie met BF2.4 kernel (2.4.18) gaat prima. Ik kan netjes partities maken op HDE en na de installatie boot de server hier ook prima van.

Nou is de BF2.4 kernel echter niet echt een complete en (naar mijn mening) voor productie te gebruiken kernel. Ik wilde dus upgraden naar kernel 2.4.20 (in Debian woody als package aanwezig met de proposed-updates sources).

Echter, de nieuwe 2.4.20 kernel hangt bij de partition check. Hij geeft het volgende aan: "/dev/ide/host2/bus0/target0/lun0" en blijft dan hangen.

Het gekke is dat deze melding verschilt van de melding bij in kernel 2.4.18 bf2.4. Deze geeft bij de partition check namelijk "HDE: [PTBL]: " en dan alle /dev/hdx partities die ik heb.

Kent iemand dit probleem en hoe het op te lossen is? Waarin zou het verschil kunnen zitten tussen beide kernels? De messages die aan de partition check vooraf gaan zijn verder hetzelfde.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je hebt dit probleem ook als je een stock 2.4.21 van kernel.org gebruikt? Wat zijn die proposed-updates trouwens?

Verwijderd

Echter, de nieuwe 2.4.20 kernel hangt bij de partition check. Hij geeft het volgende aan: "/dev/ide/host2/bus0/target0/lun0" en blijft dan hangen.

Het gekke is dat deze melding verschilt van de melding bij in kernel 2.4.18 bf2.4. Deze geeft bij de partition check namelijk "HDE: [PTBL]: " en dan alle /dev/hdx partities die ik heb.
Dat verrast mij ook enigszins. /dev/ide/host2/bus0/target0/lun0 is namelijk devfs-notatie voor, naar ik vermoed, hde. Ik denk dat CONFIG_DEVFS_FS uitschakelen wonderen zal doen!

• eymey
Een stock-kernel heb ik nog niet geprobeerd. Ik probeer namelijk altijd eerst met packages te werken, dit werkt 9 van de 10 keer prima.

Verder heb ik niet veel ervaring met het zelf configureren van een eigen kernel (wat heb je absoluut nodig, wat zou je weg kunnen laten, bijvoorbeeld). Bij de 2.2 kernel gebruikte ik bij het via Debian maken van een nieuwe kernel altijd de config van de default debian kernel als basis. Bij de 2.4 kernel werkt dit dus niet, omdat de bf2.4 versie volgens mij behoorlijk afwijkt van hoe een standaard 2.4 kernel is geconfigureerd.

De proposed-updates zijn overigens de updates die gepland staan voor een volgende point-release van de stable Debian versie, maar die nog in testing staan. O.a. de 2.4.20 versie staat in deze tree.

Overigens staat devfs ondersteuning in die kernel inderdaad wel aan. Misschien moet ik toch maar eens gaan proberen zelf een kernel te bakken waarin ik dit uitzet.

Wat alleen wel het gekke is: Eerst had ik het systeem op een harddisk staan die aan de primary controller hing, dus niet aan de ata66 controller. Toen had ik na die kernel upgrade nergens last van. Ik heb het probleem dus alleen als de harddisk aan de ata66 controller hangt.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Verwijderd

modconf en die eruit trekke?

• eymey
Verwijderd schreef op 23 August 2003 @ 00:30:
modconf en die eruit trekke?
Voor zover staat in deze kernel devfs standaard aan dus niet als module.

Verwijderd

Lees in de kernel documentatie het devfs stukje. Je moet het een of ander installeren om devfs goed te laten lopen. Ik vermoed dat dat hier fout gaat.

Sorry, het is een beetje laat, en ik ben enigszins aangeschoten, dus ik weet even niet uit mn' hoofd hoe en wat.

• eymey
Verwijderd schreef op 23 August 2003 @ 01:12:
Lees in de kernel documentatie het devfs stukje. Je moet het een of ander installeren om devfs goed te laten lopen. Ik vermoed dat dat hier fout gaat.

Sorry, het is een beetje laat, en ik ben enigszins aangeschoten, dus ik weet even niet uit mn' hoofd hoe en wat.
Hmm, ik heb op zich helemaal geen behoefte aan DevFS, op dit moment, dus ben prima happy met het 'traditionele' systeem. Ik vind het dan op zich ook vaag dat het in een debian package aan staat, terwijl debian standaard wordt geinstalleerd zonder DevFS support.

Ik ben nu bezig met het downloaden van een 'standaard' 2.4.21 kernel source en ga deze zo maar eens compileren met behulp van make-kpkg. :)

Verwijderd

Even gechecked, datgene wat nodig is voor devfs is devfsd (tsja, ik herhaal mijn excuus van laat op de avond maar). Ik zou zeggen, check het even met apt-get. Zal altijd minder lang duren dan een kernel configgen+compileren.

• eymey
hmmm, aan het wel of nie taan staan van de DEVFS optie in de kernel config lijkt het ook niet echt te liggen.

Ik heb nu namelijk even de proposed-updates uitgezet, zodat ik alleen alles krijg wat in de huidige STABLE directory aanwezig is. Vervolgens heb ik de 2.4.18-1-686 kernel geinstalleerd. Deze boot zonder problemen, terwijl ook hier de DEVFS optie aan staat. :?

Nog vreemder, ook nu zie ik het volgende in de boot log:
Partition check:
/dev/ide/host2/bus0/target0/lun0: [PTBL] [4865/255/63] p1 p2 p3 p4 < p5 p6 >

Dus weer met /dev/ide, etc.... en nu gaat het wel goed?

[ Voor 23% gewijzigd door eymey op 23-08-2003 02:08 ]

Pagina: 1