Toon posts:

PC's zien elkaar maar half.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer een netwerk aan te leggen om mijn ADSL verbinding te sharen.

Het netwerk ziet er zo uit:

PC1 - NIC1 - 10.0.0.150 255.255.255.0 (naar ADSL ethernet modem, Alcatel)
PC1 - NIC2 - 192.168.1.1 - 255.255.255.0 (naar PC2)
PC2 - NIC1 - 192.168.1.2

PC1 - NIC2 + PC2 - NIC1 zijn verbonden door middel van een crosslink cable.
PC1 - Windows 2000
PC2 - Windows 98

Het probleem:

PC1 ziet PC2 wel, maar PC2 ziet PC1 niet, het ligt niet aan een eventueele firewall.
Een probleem met de netwerkkaarten kunnen we denk ik uitsluiten? (Er kan immers wel verstuurt en ontvangen worden).

Wie heeft er enig idee?

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:18

YellowCube

Wait...what?

dit heeft volgens mij te maken met een veel voorkomend probleem
(bijv. Win98 ziet WinXP niet!. Weliswaar een XP voorbeeld, maar het komt op hetzelfde neer).

Gewoon ff in de search zoeken naar iets als: Win98 in Windows2000 netwerk.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de FAQ naar het stukje: Hoe benader ik shares op een andere computer?
gekeken maar deze dingen hebben niet tot een oplossing van het probleem geleid.

Pingen werkt (zoals verwacht) wel.

• Not_Disclosed
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-07 16:14
Als je windows2000 of XP wil benaderen zul je op windows 2000/XP toegangsrechten op een share moeten geven aan een bepaalde user. De user die op windows 2000/xp gedefinieerd is moet je ook gebruiken op windows98.

Log met hetzelfde userid/password-combinatie in op windows98 als gedefinieerd is in windows2000/XP.

A life lived in fear is a life half lived

Verwijderd

Topicstarter
Not_Disclosed schreef op 22 August 2003 @ 15:32:
Als je windows2000 of XP wil benaderen zul je op windows 2000/XP toegangsrechten op een share moeten geven aan een bepaalde user. De user die op windows 2000/xp gedefinieerd is moet je ook gebruiken op windows98.

Log met hetzelfde userid/password-combinatie in op windows98 als gedefinieerd is in windows2000/XP.
Dit heb ik geprobeerd. Helaas - geen resultaat. Ik krijg de foutmelding dat hij het netwerk niet kan doorzoeken. Enig idee?

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:18
ik heb dat ook gehad WINXP naar WINXP
maar ik heb toen bij de eigenschappen van de netwerkverbinding in het tab Verificatie het vakje : "IEEE 802.1x-verificatie voor dit netwerk inschakelen" uitgezet, en sindsdien loopt mijn netwerk weer als een trein!!

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Not_Disclosed
Zitten beide pc-s in dezelfde werkgroep?
Staat netbios over tcp-ip aan?
Zonealarm kan een verbinding blokkeren als die niet 'trusted' is.

Zomaar wat dingen die ik zelf onlangs ondervonden heb bij een XP-XP koppeling via een router

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:25

Crusader

Arc Nature

Persoonlijk vind ik de omschrijving "pc ziet andere pc niet".
Wat bedoel je met zien? Pingen? Net viewen? Exploren?
Als je over en weer kunt pingen, is de verbinding in orde.
Ik zou dan kijken of NetBIOS over TCP/IP is ingeschakeld (zoals eerder gezegd).
Het kan denk ik een beetje problemen opleveren als je op beide pc's de DNS server hebt ingesteld van je provider. Dan gaan de pc's aan de DNS van je provider vragen waar ze elkaar kunnen vinden. Dat gaat niet lukken natuurlijk.
Sowieso kan het tot 12 minuten duren voordat de pc's elkaar zien. Heeft te maken met de windows browser (niet te verwarren met internet explorer o.i.d.).
Zodra je op de pc die de andere niet "ziet" op de commandline "net view \\<adres andere pc" doet, zou je op z'n minst iets moeten krijgen als "de lijst is leeg" of een overzicht van de shares die op die pc staan. Daarmee forceer je een beetje het browser proces.

edit: oh ja, het scheelt ook als je op beide pc's sharing aan hebt staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Crusader op 22-08-2003 16:07 ]

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Verwijderd

Topicstarter
Crusader schreef op 22 August 2003 @ 16:05:
Persoonlijk vind ik de omschrijving "pc ziet andere pc niet".
Wat bedoel je met zien? Pingen? Net viewen? Exploren?
Als je over en weer kunt pingen, is de verbinding in orde.
Ik zou dan kijken of NetBIOS over TCP/IP is ingeschakeld (zoals eerder gezegd).
Het kan denk ik een beetje problemen opleveren als je op beide pc's de DNS server hebt ingesteld van je provider. Dan gaan de pc's aan de DNS van je provider vragen waar ze elkaar kunnen vinden. Dat gaat niet lukken natuurlijk.
Sowieso kan het tot 12 minuten duren voordat de pc's elkaar zien. Heeft te maken met de windows browser (niet te verwarren met internet explorer o.i.d.).
Zodra je op de pc die de andere niet "ziet" op de commandline "net view \\<adres andere pc" doet, zou je op z'n minst iets moeten krijgen als "de lijst is leeg" of een overzicht van de shares die op die pc staan. Daarmee forceer je een beetje het browser proces.

edit: oh ja, het scheelt ook als je op beide pc's sharing aan hebt staan.
Ik bedoel dat als ik bij PC2 naar netwerk omgeving ga ik PC1 niet kan zien. Pingen lukt wel.
En hoe kijk ik of NetBIOS over TCP/IP is ingeschakeld?

• Not_Disclosed
Op win2000: (win98 weet ik niet)

Ga naar de eigenschappen van je netwerk connectie.
selecteer tcp/ip en weer eigenschappen
click op geavanceerd
Tabblad WINS
Enable Netbios over TCP/IP (selecteer niet netbios via dhcp)

[ Voor 1% gewijzigd door Not_Disclosed op 22-08-2003 16:39 . Reden: typo ]

• Crusader

Crusader

Arc Nature

In windows 98 weet ik ook niet waar ie zit, maar ik weet wel dat windows 98 standaard al NetBIOS over TCP/IP doet (is misschien ook de reden dat windows 2000 'm ziet).

[ Voor 19% gewijzigd door Crusader op 22-08-2003 16:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Not_Disclosed schreef op 22 augustus 2003 @ 16:38:
Op win2000: (win98 weet ik niet)

Ga naar de eigenschappen van je netwerk connectie.
selecteer tcp/ip en weer eigenschappen
click op geavanceerd
Tabblad WINS
Enable Netbios over TCP/IP (selecteer niet netbios via dhcp)
Het stond helaas al aan :(

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Heb je al een kwartiertje de pc's aan laten staan zonder iets te doen?

Verwijderd

Topicstarter
Crusader schreef op 22 August 2003 @ 17:06:
Heb je al een kwartiertje de pc's aan laten staan zonder iets te doen?
Net gedaan - Geen resultaat.

Stel - Ik zou windows 98 vervangen door windows 2000 (PC2) Zou dit het probleem oplossen?

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-08 00:50

WPN

misschien wel

maar waarom zou je een 9x client willen hebben?
9x zijn niet echt gemaakt voor netwerk clients

heb je op je NT (4/2000/xp) al geprobeert de security settings met de template te verlagen?
(dat is iets anders dan user permissies)
die template vind je in D:\WINDOWS\security\templates d:\ is je HD waar windows staat

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Verwijderd

Topicstarter
Peluso schreef op 22 August 2003 @ 18:10:
misschien wel

maar waarom zou je een 9x client willen hebben?
9x zijn niet echt gemaakt voor netwerk clients

heb je op je NT (4/2000/xp) al geprobeert de security settings met de template te verlagen?
(dat is iets anders dan user permissies)
die template vind je in D:\WINDOWS\security\templates d:\ is je HD waar windows staat
Welke template moet ik daarvoor hebben en wat zou ik dan moeten verlagen?

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

typ eens in een command box in de win98 pc 'net use //naamwin2kpc/naam share'
lijkt me een win2k access security probleempje. Je moet de naam van de win98 pc als user in win2k definieren met wachtwoord voordat je toegang krijgt
[edit] win98/2k omgewisseld

[ Voor 11% gewijzigd door freddifish op 22-08-2003 19:04 ]

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Kun je heen en weer pingen, elke machine elke andere dus?
Als dit niet kan, maar slechts deels, kan het zeer goed komen door verkeerd of overbodig ingevulde gateways.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
alloah zeg

Je moet wel inloggen met Client for microsoft networks op Windows 98 en niet mer Windows logon....

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 20:04
zelfde workgroup?

• Crusader

Crusader

Arc Nature

freddifish schreef op 22 augustus 2003 @ 18:14:
typ eens in een command box in de win2k pc 'net use //naamwin98pc/naam share'
lijkt me een win2k access security probleempje. Je moet de naam van de win98 pc als user in win2k definieren met wachtwoord voordat je toegang krijgt
Ik denk dat je wat zaken door elkaar haalt :P

Verwijderd

Topicstarter
Stan schreef op 22 augustus 2003 @ 18:24:
Kun je heen en weer pingen, elke machine elke andere dus?
Als dit niet kan, maar slechts deels, kan het zeer goed komen door verkeerd of overbodig ingevulde gateways.
Pingen lukt. Van PC 1 naar PC 2 en van PC2 naar PC1. Helemaal geen packetloss o.e.d.
alloah zeg

Je moet wel inloggen met Client for microsoft networks op Windows 98 en niet mer Windows logon....
Dit doe ik ook.

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

je moet op de win2k pc twee dingen instellen:
1> de gebruikernaam die je gebruikt als inlog op de win98 pc moet ook op de win2k pc een eldige gebruiker zijn
2> voor de shared folder (evt drive) die je wilt delen moet je deze gebruiker expliciet toegang geven, toevoegen aan de lijst valide gebruikers
typ eens in de adresbalk van explorer //a.b.c.d (waarbij a.b.c.d het IP adres is van de win2k machine)

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu windows 2000 op de pc boven aan het zetten. PC2 probeert dan tijdens de installatie te connecten naar PC1 - En bij PC1 krijg ik deze error:

Afbeeldingslocatie: http://www.boomspeed.com/ruben051/probleem.jpg

Ik heb sinds kort mijn modem getweakt naar een router. Maar ik zie nog steeds niet wat die oude verbinding er dan mee te maken heeft? Hij zou dan een fout moeten aangeven bij Local Area Connection 2 - of niet?

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Je probeert duidelijk een dial-up verbinding te maken, niet naar je andere pc, maar naar je modem.
Dit heeft niets te maken met de verbinding tussen de twee pc's. Ik denk dat je internet connection sharing (ICS) aan hebt staan op de pc waar je de inbelverbinding gemaakt hebt. Omdat je het modem als router hebt geconfigureerd heb je die inbelverbinding niet meer nodig. Kun je dus weggooien, dan krijg je die melding ook niet meer.
Die melding wordt veroorzaakt doordat de andere pc gaat rondkijken op het netwerk en die triggert de inbelverbinding.

Pagina: 1