Toon posts:

@home internet - thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Luitjes,

Samen met m'n broer heb ik een @home-account. het signaal komt binnen op een hub, vandaar uit kabel naar beide pc's. Beide zitten we in dezelfde werkgroep (@home) en we hebben verschillende computernamen. Nu wil ik ook graag een thuisnetwerkje (bestands- en printerdeling) opzetten via deze verbindingen. Welke instellingen moet ik dan op welke wijze veranderen? We draaien beide onder windows 2000 pro en hebben zonealarm als firewall geinstalleerd.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Ik raad je aan om of een router te kopen, of 2 extra nic's, want zo'n verbinding wil je niet open hebben naar internet ;)

Wil je het toch, dan moet je in je firewall's aan gaan geven dat enkel het ip van je broer toegang mag hebben. Maar nogmaals ik raad het niet aan.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wees verstandig en vervang die hub door een breedband router met NAT functionaliteit. Bij de huidige configuratie kan het delen van bestanden wel eens tot gevolg hebben, als je niet heel goed oppast, dat je je bestanden meteen met de rest van de wereld deelt.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:54

Valkyre

Kitesurf FTW!

als jullie beide internet hebben dan heb je zeker ook 2 ip's?
(want ik dacht dat @home dat niet meer deed)

zoals ook al boven verteld is het veel veiliger om achter een router te gaan zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door Valkyre op 22-08-2003 17:34 ]

iRacing Profiel

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

wil je niks extra's aanschaffen dan kan het ook prima.
gebruik voor het interne netwerk ipx/spx. en zorg ervoor dat je network sharing alleen aan ipx/spx koppelt en niet aan tcp/ip

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

damster schreef op 22 August 2003 @ 17:34:
gebruik voor het interne netwerk ipx/spx. en zorg ervoor dat je network sharing alleen aan ipx/spx koppelt en niet aan tcp/ip
ik weet niet hoe @home zijn netwerk beheert, maar ook ipx/spx kan dan ook naar buiten/binnen gaan ;)

Maar waarom een extra protocol draaien, nergens voor nodig. (tenzij je oude multi-player games oid wilt spelen)

Verwijderd

damster schreef op 22 augustus 2003 @ 17:34:
Zo gooi je dus je windows shares open voor de hele straat.

Zet er gewoon een router tussen, ben je klaar.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

heb het maanden zo gedraait. nooit wat gebeurt.
als ik alleen ipx/spx aan network sharing koppel, dan gebeurt er toch niets?

zou het bezonder vinden als ipx/spx over m'n modem gaat.
of ben ik nou gek?

heb dr nu trouwens gewoon een router tussen zitten,
gaat een stuk sneller.

[ Voor 31% gewijzigd door job op 22-08-2003 23:20 ]

Verwijderd

Even een opmerking over dat IPX/SPX, toen ik dat destijds deed (hier zelfde situatie) deed zonealarm niets met IPX (liet al het verkeer door). Ik weet niet of dat nu nog zo is, maar let daar wel even op, want anders kun je beter IP nemen.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 22 August 2003 @ 23:21:
Even een opmerking over dat IPX/SPX, toen ik dat destijds deed (hier zelfde situatie) deed zonealarm niets met IPX (liet al het verkeer door). Ik weet niet of dat nu nog zo is, maar let daar wel even op, want anders kun je beter IP nemen.
zonealarm is ook een "firewall" die alleen werkt met TCP/IP

Verwijderd

mischien even deze faq door lezen: Hoe deel ik Internet ?
want internet delen met hub kan dus niet (tenzij je 2 ip's hebt)
dus je moet gewoon ff een router kopen

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:38
Router kost bijna nix meer tegenwoordig. Zelf heb ik de sitecom DC-202 4s en dat werkt allemaal prima (wel effe laatste firmware opzetten :))

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

De topicopener heeft twee computernamen van @Home, dus ook 2 IPnrs. Het klopt dat tegenwoordig geen extra IPnrs meer worden uitgedeeld, maar abonnees die vroeger extra IPnrs hebben aangevraagd mochten deze behouden.

Vervang de hub door een switch of een router. Met een hub gaat alle verkeer tussen jullie beide PC's ook richting kabelmodem. Lijkt me niet de bedoeling.

Waar je misschien tegenaan loopt is dat de IPnrs die beide computers hebben in een verschillend subnet liggen (gateway is niet hetzelfde). Je zult dan handmatig een route moeten toevoegen in de routetabel van beide PC's om direct met elkaar te kunnen communiceren. Met een router is dat veel veel makkelijker, alleen heb je dan niets meer aan het 2e @Home IPnr.
Pagina: 1