Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[PSU] 400 watt chieftec dood?

Pagina: 1
Acties:

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-10 23:58
Vanochtend wou ik mijn PC aanzetten. Ik druk op de power butten, maar helemaal nix. Stroom eraf, stroom er weer op... nog nix. Ik haal de kast open en zie het LEDje op het moederbord gewoon branden, dus ik denk, de power button zal wel kapot zijn. Ik verbind de 2 verbindinkjes even... maar nog steeds nix. Alles d´r uit gehaald, maar nog steeds nix. Ik dacht, mischien kortsluiting, dus hele moederbord eruit gehaald, en kaal gestart op een kartonnen doos ;) maar dus nog steeds niks.

Omdat ik verder geen andere voeding had heb ik de voeding van m´n server maar gebruikt :( en alles werkte daarna gewoon naar behoren. Ik pak me oude voeding d´r bij en snuif d´r eens aan. Er zit niet een 'zwaar' verbrand luchtje aan, maar zo´n gemengd luchtje tussen 'nieuwigheid' en 'verbrand'. Na het openschroeven van de voeding heb ik de zekering gecontroleerd (welke nog intact was) en de elco´s gecheck, maar ik kon geen kapotte of bolle elco´s vinden. Ook kon ik geen echt brandplekken vinden, maar op 1 plek wel. Aan beide kanten van een weerstand zit op het punt waar de pootjes de PCB raken een bruine vlek... het lijkt aangebrand, maar er zit geen vreemd luchtje aan o.i.d...

Vanavond gaat me pa er naar kijken die wel verstand heeft van dat soort spul, maar weet iemand wat het mischien zou kunnen zijn? Onderdelen die vaak doorbranden of iets dergelijks... Ik zal zometeen even een foto met me brakke webcam maken van het aangebrande plekje, maar dan moet ik hem even los schroeven. Zometeen meer....

Edit:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/sdgfsds6es65.jpg

Het gaat om de volgende voeding:
Chieftex 300 watt voeding (foutje in topic :S)
Model: HPC-300-202
AC Input: 100 - 120 6A
200 - 240V 3A
Frequency: 50 tot 60 hz

Edit2:
Mja, ik heb em gekocht van DaMasterPnut... dat zal ´t zijn :)

[ Voor 14% gewijzigd door m33p op 22-08-2003 15:29 ]

Verwijderd

Daniel, volgens mij issie stuk :7

• cky
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11 16:10

cky

denk het ook :D

Verwijderd

Denk ook wel dat tie het niet meer zal doen

Verwijderd

Dan maar een nieuwe?? :+

Verwijderd

Die vlekken op de pcb zeggen alleen maar dat die weerstand warm is geweest, meer niet.
De weerstand zelf is nog helemaal gaaf (geen vlekken oid) maw de weerstand is nog gewoon heel, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de rest van de onderdelen dat ook is.
Naar mijn (nederige) mening is de power transistor (diegene waar de koelplaat aan vast zit) defect..

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2003 16:31 . Reden: typo ]

Verwijderd

je kan de voeding nog wel zonder pc opstarten.. dan moet je 2dingen van de atx stekker met elkaar verbinden.

suc6 iig ;)

Verwijderd

anders ff doormeten kom je er denk ik wel snel genoeg 8er wat er mol is

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 August 2003 @ 17:01:
je kan de voeding nog wel zonder pc opstarten.. dan moet je 2dingen van de atx stekker met elkaar verbinden.

suc6 iig ;)
jaaaaa dan heb je er veel aan heh? |:(

• m33p
Idd, computer_nerdo zegt ´t :)

Maja, de voeding geeft wel stroom, want het LEDje op me mobo gaat wel branden... denk dat d´r dan iets met de stroom lijntjes nie goei meer is :S Nogmaals, me pa gaat d´r vanavond ff na kijken, die heeft verstand van dat spul... maarjah, anders maar een nieuwe hé :)

@doophoofd:
Aan de buitenkant zien ze d´r normaal uit... ik weet niet hoe ze d´r uit (moeten) zien als ze kapot zijn... maar ze zien d´r iig allemaal nog heel uit

[ Voor 24% gewijzigd door m33p op 22-08-2003 18:51 ]

• Happy-Amd_Freak
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-09-2021
m33p schreef op 22 August 2003 @ 18:49:
Idd, computer_nerdo zegt ´t :)

Maja, de voeding geeft wel stroom, want het LEDje op me mobo gaat wel branden... denk dat d´r dan iets met de stroom lijntjes nie goei meer is :S Nogmaals, me pa gaat d´r vanavond ff na kijken, die heeft verstand van dat spul... maarjah, anders maar een nieuwe hé :)

@doophoofd:
Aan de buitenkant zien ze d´r normaal uit... ik weet niet hoe ze d´r uit (moeten) zien als ze kapot zijn... maar ze zien d´r iig allemaal nog heel uit
Ook zwarte vlekken enz.. de mooie kleurtjes weg.. de usual thingies bij dingen die te heet zijn geworden.. Brandvlekken :)

Mischien een contactje ergens in je voeding fout ofzo? mischien ff alles controleren of alles goed vast zit?

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

• SpecialWhenLit
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-10 11:17

SpecialWhenLit

Crank it to the last Mhz!

Meestal zit er meer dan 1 zekering in een voeding, alleen ziet -ie er vaak niet uit als een zekering.
Zoek eens naar iets dat lijkt op de batterij van je bios (miss iets kleiner) en waar krimpkous omheen zit.
Staat er THR-een of ander nummer- op de print daar?
Goede kans dat deze kapot is. Dat zijn thermische weerstanden die "extra" kapotgaan als de voeding te warm wordt.
Je kunt ze doormeten en in de lectronicazaak een nieuwe kopen.
Weet wel wat je doet als je aan voedingen prutst!
Oh ja, miss een open deur, maar als je fan het niet doet / los stekkertje heeft, start je voeding ook niet op, terwijl die vaak nog wel 3,3 volt blijft geven (symptoom wat jij beschrijft)

Suc6 iig en laat ff weten hoe het afloopt

Luchtkoeling zuigt...

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:52

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

voeding aanzetten zonder pc is paperclip zo buigen dat je em in de grijze en groene aansluiting kan doen van die grote stekker die je in je mobo douwt.

(weet niet 100% zeker dat het die 2 zijn, op eigen risico dus)

heb je nog garantie op die kast bij de winkel?!
en anders ff nieuwe voeding kopen, is eurootje of 50, maar is beter dan dat je een (half) gare voeding heb.

voeding die kortsluiting maakt kan meerdere onderdelen een klap geven, wat je dus meer kost als 50 euri...

Battle.net Spud#2543

Verwijderd

TepelStreeltje schreef op 23 August 2003 @ 03:02:
voeding aanzetten zonder pc is paperclip zo buigen dat je em in de grijze en groene aansluiting kan doen van die grote stekker die je in je mobo douwt.

(weet niet 100% zeker dat het die 2 zijn, op eigen risico dus)

heb je nog garantie op die kast bij de winkel?!
en anders ff nieuwe voeding kopen, is eurootje of 50, maar is beter dan dat je een (half) gare voeding heb.

voeding die kortsluiting maakt kan meerdere onderdelen een klap geven, wat je dus meer kost als 50 euri...
Is wel Zwart en Groen he ;)

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Verwijderd schreef op 23 August 2003 @ 08:53:
[...]

Is wel Zwart en Groen he ;)
ik was juist zekerder over de grijze dan over de groene...

maar ja, tijd geleden dat ik dat heb gedaan :S

Battle.net Spud#2543

• m33p
zwart en groen? d´r zjn iets van 6 zwarte draden op de aansluiting die op me mobo moet...

Over dat ding in de krimpkous... zal et strax even loshalen want vlak bij waar 220 binnenkomt zit wel iets met een krimpkous d´r om heen...

Edit:
Me pa heeft erna gekeken, die heeft wel verstand van electronica... maar kon niets vinden wat er verkeerd uitzag. We gaan morgen de handel doormeten...

En een nieuwe voeding is ondertussen al besteld :) `t wordt een chieftec 360 watt want d´r komt een chieftec an dus die wordt ´t :)

[ Voor 43% gewijzigd door m33p op 23-08-2003 23:27 ]

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

maakt niet uit welke zwarte je pakt.

Zwart is ALTIJD min. (nul draad)
de rest van de kleuren geven allemaal voltages aan (geel 12v rood 5v etc etc)
Ik dacht juist dat het Grijs en Groen was, omdat het de schakelaar betreft...
maar ik kan het fout hebben :)

anyway, succes dermee!

Battle.net Spud#2543

• Happy-Amd_Freak
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-09-2021
Er staat ook een mooi stukje over in de FAQ van C&M :)

Frequently Asked Questions CME

Daar word je doorgestuurd naar http://www.waterkoeling.nl/index.php?artikel=12

En wat vinden we : Groen en Zwart :)

Dus gefeliciteerd degenen die groen zeiden ;) Wat hebben ze gewonnen : EER 8)7

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

Pagina: 1