[Excel2000] Function gezocht... SUM of MAX of MIN

Pagina: 1
Acties:

• Mystery
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09-2025
De 7 hoogste waardes van 10 waardes opgeteld in een andere cel.
Welke functie kan ik daarvoor gebruiken? Of moet ik een mix van functies gebruiken?
Het zal ongetwijfeld een heel basic vraag zijn maar bij Google en de F1 knop bnnen Excel kom ik door slechte zoekacties (hoogstwaarschijnlijk) niet waar ik wezen wil.

Ik zoek in de engelse excel en de engelse google naar: sum of 7 highest values from 10 values.

Dan kom ik op de functie SUM maar dat werkt volgens mij alleen als geheel dus niet als ik maar 7 (de hoogste 7) van de 10 waardes wil optellen.

Wie o wie geeft mij een zetje in de juiste richting.

Battle.net tag

Verwijderd

Probeer eens iets met functie ALS (of IF)
Test bijvoorbeeld of de waarde groter is dan minstens 3 andere waarden.
Vervolgens kan je met SOM.ALS (heb hier NL-versie) de optelling maken.

Verwijderd

Je kunt toch in een andere kolom de getallen oplopend sorteren en dan de eerste 7 velden tellen?

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-09 17:58
Je kan de volgende functie gebruiken:

=sum(large(a1:a10;1);large(a1:10;2);.....)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• Mystery
Dank je Coffeemonster. Dat was het duwtje wat ik nodig had. Het is gelukt.

Battle.net tag

• Mystery
Toch nog even een aanvulling (ik weet weer iets niet in Excel).

Is het ook mogelijk door middel van een aamvulling aan de formule ervoor te zorgen dat het outputveld leeg blijft totdat er genoeg waardes zijn om een waarde te retoureneren?

Nu krijg je uiteraard bij de eerste zes ingevulde waardes in het outputveld de waarde #NUM! omdat er nog niks valt weer te geven.

Battle.net tag

Verwijderd

Simpel:

=IF(ISERROR(SUM(A1:A5)=TRUE),"Text/waarde als het fout is","Text/waarde als het goed is")

Copy & paste je formule op de plek waar nu sum(A1:A5) staat en je bent klaar.

Meestal zet ik een 0 neer op de 'fout' plaats en dan in de options Hide zero's aanzetten. Dan blijft die plek mooi leeg. Als je "" neerzet is 'ie ook leeg maar is erg slordig omdat je dan tekst en cijfers door elkaar gaat halen.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2003 10:42 ]

• Mystery
Nope, dat werkt niet hoe ik het wil.

Ik heb nu 10 columns zonder waardes en in de 11de column komt een waarde zodra er meer dan 7 van de eerder genoemde 10 columns ingevuld zijn. Tot die tijd staat er in die 11de column de waarde #NUM! omdat er te weinig waardes zijn om LARGE te gebruiken. Mijn volledige formule ziet er als volgt uit:

code:
1
=SUM(LARGE(C2:L2;1);LARGE(C2:L2;2);LARGE(C2:L2;3);LARGE(C2:L2;4);LARGE(C2:L2;5);LARGE(C2:L2;6);LARGE(C2:L2;7))

Als ik daar jouw stukje formule aan toevoeg geeft Excel aan dat de function invalid is.

Battle.net tag

Verwijderd

Je moet de hele formule (zonder het = teken natuurlijk) kopieren en over de SUM(A1:A5) plakken. En zet dit wel even tussen haakjes.

Daarnaast zie ik dat jij de puntkomma ; gebruikt als scheidingsteken terwijl ik in mijn voorbeeld de comma , gebruik. Die moet je dus ook even aanpassen.

Doe dit ook stap voor stap. Eerst mijn formule er in zetten, als die werkt dan jouw formule er in kopieren.

Succes.

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

het wordt dus:

=IF(ISERROR(SUM(LARGE(C2:L2,1),LARGE(C2:L2,2),LARGE(C2:L2,3),LARGE(C2:L2,4),LARGE(C2:L2,5),LARGE(C2:L2,6),LARGE(C2:L2,7)))=TRUE),"niet genoeg waardes",SUM(LARGE(C2:L2,1),LARGE(C2:L2,2),LARGE(C2:L2,3),LARGE(C2:L2,4),LARGE(C2:L2,5),LARGE(C2:L2,6),LARGE(C2:L2,7)))

Verwijderd

Ja, maar dan waarschijnlijk met ; ipv ,

En ik zou van die tekst "niet genoeg waardes" uiteindelijk een 0 maken zodat de kolom te gebruiken blijft om mee te rekenen. Eventueel in een kolom ernaast de tekst melding neerzetten.

Is niet echt nodig, maar wel netjes.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 September 2003 @ 12:04:
Ja, maar dan waarschijnlijk met ; ipv ,
.......
Dat is toch afhankelijk van de instellingen van de Field separator, en het decimal symbol....... :? (hangen in enige mate samen) Dus hij zal wel een , als field separator hebben :?

• Mystery
Krijg constant dat de formula niet goed is. Bij Zerveza's en MarcusAurelius's code geeft Excel XP beide aan dat de LARGE array invalid is? :?

Battle.net tag

Verwijderd

Staat er tekst in de array? Let ook goed op de haakjes.

Probeer eerst eens de basic formule te laten werken (die met SUM(A1:A5) er nog in).

Als dat werkt, dan stuk voor stuk de LARGE commando's erbij plakken. Dan kom je er vanzelf achter waar het euvel zit.

• Mystery
Je basis formaula geeft hier ook al een error. Ik hou het wel zo en werk er wel omheen.
Dank voor het meedenken.

Battle.net tag

Verwijderd

Die basis formule heb ik rechtstreeks uit Excel gekopieerd. In feite hoef je alleen maar de comma's door punt-comma's te vervangen en het zou al moeten werken.
Pagina: 1