Zelfbouw W-folded horn (PA-gebruik), software/simulatie

Pagina: 1
Acties:
  • 605 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Topicstarter
Ik loop met het plan rond om zelf één of twee PA-subs te bouwen. Ik heb momenteel twee Peavey HiSys-4 fullrange-kasten (2x15" en 1x2"), maar die gaan niet echt laag, als ik de kick een beetje wil laten dreunen, trekken die 15"-en het niet.

Het liefst zou ik een passief filter gebruiken na de amp (QSC 2x600W/8ohm), zodat ik er geen amp bij hoef te kopen. Ik moet dus veel bas-power hebben met relatief weinig Watts van de versterker. Na wat onderzoek kom ik tot de conclusie dat een W-horn het meeste rendement oplevert. Ik denk dat er dan een 18" speaker in gaat komen.

Wie weet welk programma ik kan gebruiken om zulke complexe cabinets te ontwerpen of heeft ervaring in het algemeen met het bouwen van PA-kasten?
En heeft iemand advies voor een goede driver? (er speelt een rockband over, dus geen disco/dance spul)

[ Voor 9% gewijzigd door TheLemon op 22-08-2003 13:16 ]

• idioteque
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

ik heb ze ook willen maken met 22mm mdf zijn nog niet af, en ik ga er ook niet meer aan verder omdat gestopt ben met mijn hobby, maar een ding die dingen zijn echt zwaar.
Dus heb hier nog voor 85% afgemaakte W-bins

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:22
Kijk ook eens op het forum van www.licht-geluid.nl, daar maken ze bijna dagelijks van die dingen en hebben ze ook wel wat topics over software. Op www.pbaudio.nl kon je goed ontwerpen vinden als ik hun moet geloven.

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
idioteque schreef op 22 August 2003 @ 12:53:
ik heb ze ook willen maken met 22mm mdf zijn nog niet af, en ik ga er ook niet meer aan verder omdat gestopt ben met mijn hobby, maar een ding die dingen zijn echt zwaar.
Dus heb hier nog voor 85% afgemaakte W-bins
Haha ja zwaar, maar dat geeft niet, daar heb je roadies voor ;)
Maar kun je me jouw ontwerp laten zien?

• idioteque
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

idioteque

Citius, Altius, Fortius

ik ben hem aan het zoeken kan het orgineel niet meer vinden ik heb hem van pbaudio.nl maar die staat er niet meer op.
edit: Hier lijkt hij op:
Afbeeldingslocatie: http://lsb1.free.fr/caisson/Fane%20Wbin%201x18.jpg

alleen is de achterkant niet hetzelfde ik heb hem gebouwd naa ontwerp van Keele W.
orgineel:
http://lsb1.free.fr/caisson/Fane%20Wbin%201x18.jpg

[ Voor 56% gewijzigd door idioteque op 22-08-2003 13:18 ]

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Hmm ja, kan het niet goed zien. Die site van pbaudio is helaas ff offline, maar ik ben al wel aan het kijken of licht-geluid.nl.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik zie dat je al een topic geopend hebt op licht en geluid :)

Ik ben zelf ook aant kijken wat de mogelijkheden zijn om een hoorngeladen subwoofer te ontwerpen from scratch (jup, ik ben gek)
bestaat daar software voor? is het überhaupt haalbaar?
of is een hoorngeladen kast bouwen een kwestie van expirimenteren...

Ik heb er altijd een beetje moeite mee om een groot project te knutselen als ik iemand anders z'n ontwerp moet gana bouwen. (Hoewel dit natuurlijk erg monsterlijk is: http://forum.licht-geluid.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8286)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12 22:42

Jag

Echt populair zijn ze niet meer, de horngeladen subkasten, alhoewel ze absoluut voordelen hebben, zeker als je er wat meer bij elkaar zet (grotere hoornmond).

De nadelen zal je ongetwijfeld ook kennen:
- groot en zeer zwaar
- vaak lastige constructie
- gaan niet laag
- nauwlijks belastbaar onder laagste frequentie waarbij hoorn werkt (zo'n 60Hz voor de meeste ontwerpen)

Ik zou iig een actieve low level crossover kopen en een extra amp, geklooi met passieve filters is echt niks, amateuristisch gepruts wordt dat :).

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Hehe, ja dat is behoorlijk bruut, en dat met 12", maar ik zoek toch net ietsje handzamer. Ja als er inderdaad software is om dit type kasten mee te ontwerpen, dan kan ik zelf ook wel uit de voeten, dan pak een een bestaand ontwerp (heb nog wel een 15" tekening) en pas je de maten aan. Experimenteren lijkt me geen goed plan, want ik wil wel eigenlijk in één keer de goede kasten bouwen en niet steeds opnieuw beginnen :p .

[edit]Hee Jag, ik dacht al, hier komt vast een reactie van je. Ja ok dat dacht ik eigenlijk al. Maar de maat en de constructie zijn niet echt een belemmering, dat het niet echt heel laag gaat ook niet, want het hoeft geen zware disco te zijn, rock wordt het. Maar zou een ander ontwerp beter zijn voor mijn doel dan? Ik ben zeker niet van plan om er meer dan 1 per kant te bouwen. Het hoeft ook niet een hele dikke PA te worden, maar net voor een grote kroeg zeg maar, dat je tenminste het idee hebt dat er ook nog een basdrum meedoet.

[ Voor 40% gewijzigd door TheLemon op 24-08-2003 01:53 ]

• Jag

Jag

TheLemon schreef op 24 August 2003 @ 01:49:
Hehe, ja dat is behoorlijk bruut, en dat met 12", maar ik zoek toch net ietsje handzamer. Ja als er inderdaad software is om dit type kasten mee te ontwerpen, dan kan ik zelf ook wel uit de voeten, dan pak een een bestaand ontwerp (heb nog wel een 15" tekening) en pas je de maten aan. Experimenteren lijkt me geen goed plan, want ik wil wel eigenlijk in één keer de goede kasten bouwen en niet steeds opnieuw beginnen :p .

[edit]Hee Jag, ik dacht al, hier komt vast een reactie van je. Ja ok dat dacht ik eigenlijk al. Maar de maat en de constructie zijn niet echt een belemmering, dat het niet echt heel laag gaat ook niet, want het hoeft geen zware disco te zijn, rock wordt het. Maar zou een ander ontwerp beter zijn voor mijn doel dan? Ik ben zeker niet van plan om er meer dan 1 per kant te bouwen. Het hoeft ook niet een hele dikke PA te worden, maar net voor een grote kroeg zeg maar, dat je tenminste het idee hebt dat er ook nog een basdrum meedoet.
Goh, vind je het niet een beetje overkill om dikke W-bins in een kroeg weg te zetten :) ? Kan met 18" in een 100L BR kast ook makkelijk. Dan zal je ook nog overhouden. En is een stuk makkelijker en lekker low profile.

Zo'n grote W-bin kan wel mooi als "statief" dienen trouwens :).

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

(even half offtopic, maar de info kan de TS van dienst zijn)

Hoeveel dB moet je kunnen produceren om een ruimte van laten we zeggen 250m² te voorzien van stevig geluid? (met hoofdruimte)
even ervanuitgaande dat de speakers op 1 plek staan opgesteld en niet verspreid zijn over de ruimte

Overigens, misschien kan de TS nog wel iets met de tempest van adire, dat ding kan theoretisch behoorlijk blazen en komt in een gesloten behuizing laag genoeg voor de bas.

(Ik ga die driver ooit nog eens gebruiken, no matter what :P ik ben een beetje verliefd geworden op de specs/prijs verhouding van dat ding.)
hoe die in de praktijk presteerd weet ik overigens niet...

[edit]
het antwoord op mijn eerdere vragen werd gevonden toen ik het woord sub eens uit mijn zoek query haalde :)

http://melhuish.org/audio/horndesign.htm

heel leuke site

[ Voor 12% gewijzigd door Arjan op 24-08-2003 03:17 ]

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Jag schreef op 24 August 2003 @ 01:59:
[...]

Goh, vind je het niet een beetje overkill om dikke W-bins in een kroeg weg te zetten :) ? Kan met 18" in een 100L BR kast ook makkelijk. Dan zal je ook nog overhouden. En is een stuk makkelijker en lekker low profile.

Zo'n grote W-bin kan wel mooi als "statief" dienen trouwens :).
Nou dat statief idee had ik ook bedacht en is een pluspunt. Maar ik bedoel wel een flinke kroeg/kleine lub hoor en die 2x15" kasten die ik nu heb trekken de kick echt nauwelijks, dus ik dacht dan kan ik het maar beter goed doen. Maar ik zal eens op die site van ATgast kijken. Is een glijbaan ook niet wat? (dat is toch in feite een halve W-horn?)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Atgast schreef op 24 August 2003 @ 02:20:
Overigens, misschien kan de TS nog wel iets met de tempest van adire, dat ding kan theoretisch behoorlijk blazen en komt in een gesloten behuizing laag genoeg voor de bas.
Tja als je in een auto zit blaast het wel lekker maar in grote ruimtes zal je flink tekort komen aan dit soort drivers. We hebben hier wel eens een discussie gehad met iemand die heel erg de high X-max aanhing, iets wat voor in de auto uiteraard prima werkt (cabin gain!) maar in grotere ruimtes dus niet. Met een rendementje van 89dB schoon aan de haak kom je niet bijster ver, zelfs niet met een 750w load eraan, je zit dan op 118dB max, met een power dip die wel weer lekker laag ligt (door de grote X-max). Niet bruikbaar dus.

W-Bins moet je niet aan beginnen, als je die niet stackt per *insert big number* kun je serieuze bas onder de 70Hz wel vergeten. Bouw gewoon 2 mooie BR kastjes, bijvoorbeeld met de Beyma G-400, deze hebben best een goede gevoeligheid (tegen de 100dB/1w)

Ook een scope (glijbaan) is niet handig, het principe is bijna gelijk aan de W-bin maar dan zouden ook de lagere middentonen nog weergegeven kunnen worden (rechtstreeks door de cone). Je wilt echte subs bouwen dus aan middentoonweergave heb je helemaal niets.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

m.m schreef op 24 August 2003 @ 13:31:
[...]

Tja als je in een auto zit blaast het wel lekker maar in grote ruimtes zal je flink tekort komen aan dit soort drivers. We hebben hier wel eens een discussie gehad met iemand die heel erg de high X-max aanhing, iets wat voor in de auto uiteraard prima werkt (cabin gain!) maar in grotere ruimtes dus niet. Met een rendementje van 89dB schoon aan de haak kom je niet bijster ver, zelfs niet met een 750w load eraan, je zit dan op 118dB max, met een power dip die wel weer lekker laag ligt (door de grote X-max). Niet bruikbaar dus.

W-Bins moet je niet aan beginnen, als je die niet stackt per *insert big number* kun je serieuze bas onder de 70Hz wel vergeten. Bouw gewoon 2 mooie BR kastjes, bijvoorbeeld met de Beyma G-400, deze hebben best een goede gevoeligheid (tegen de 100dB/1w)

Ook een scope (glijbaan) is niet handig, het principe is bijna gelijk aan de W-bin maar dan zouden ook de lagere middentonen nog weergegeven kunnen worden (rechtstreeks door de cone). Je wilt echte subs bouwen dus aan middentoonweergave heb je helemaal niets.
De Tempest is niet echt een hoge X-max driver hoor, zeker niet in vergelijking met de andere kindjes van adire.
Maar nogmaals, hoe hij in de praktijk werkt, daar kan ik alleen naar gissen, helaas.

Verwijderd

Wij hebben vroeger ook met van die kolenkarren gewerkt. Voor kleine cafe's en zalen ongeschikt. Voor buiten en in tenten ideaal. Je kunt beter br kasten bouwen. Veel betere geluidskwaliteit, breed inzetbaar. die w-bins zijn meer voor extra spl's in een klein frequentiegebied.

• TheLemon

TheLemon

Topicstarter
Ok, overtuigend genoeg, ik ga me oriënteren op BR-kasten met 1x18" driver. Alle tips voor ontwerpen en drivers zijn welkom. Die Beyma heb ik vaker over gehoord, maar ook RCF (m.n. de L18P300) schijnt erg goed te zijn.

Verwijderd

ik ben zelf ook al eens bezig geweest om eigenhandig een : TL of Hoorn te ontwerpen. Het is er jammergenoeg nog niet helemaal van gekomen (veel lastiger dan ik dacht) momenteel
ben ik bezig om een Voigt pipe te maken naar een bestaand ontwerp.

Wel handig voor het zelf maken van Luidsprekers : Het Luidspreker bouwboek .
Met aardig wat info over het berekenen van Bassreflex,TL nogwat andere behuizingen en Exponentiele Boxen.
(er staan ook talloze ontwerpen in alleen kan je de drivers niet zo makkelijk meer vinden)
ISBN : 90-70160-84-6

• Jag

Jag

Buiten RCF, Beyma en Eminence om, is het misschien nog wel interessant om B&C speakers mee te nemen in de overweging. Die worden hier verkocht.
Pagina: 1