Netwerk ontwerpen; structuur?

Pagina: 1
Acties:

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 00:02

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Hallo netwerkers. Allereerst mijn excuses, omdat ik waarschijnlijk een behoorlijk domme vraag ga stellen :/
Ik weet ook niet of het hier hoort, voor mij is het wel professioneel netwerken iig :)

Algemene gegevens en voorwaarden

Voor een bedrijf moet ik als onderdeel van een project een aanbeveling doen over de manier om een netwerk(je) op te zetten. Gewoon all-in, ik mag alles bouwen zolang het maar bedrijfszeker en kosteneffectief is.

Situatieschets

1) het netwerk moet gaan draaien in een industriële omgeving, waar hevige interferentie mogelijk is
2) de lengte van de verbinding tussen de cliënts en de server is hoogstens 200m
3) het netwerk hoeft qua bandbreedte weinig voor te stellen, met hoogstens 10x een SQL-database toegang over het netwerk per seconde gaat er echt heel weinig data overheen. In een later stadium gaat er nog een extra PC met een stukje visualisatie-software draaien, wat waarschijnlijk wat meer bandbreedte gaat vreten.
4) het netwerk zal bestaan uit ongeveer 10 cliënts, die op een (database)server moeten worden aangesloten. Iedere cliënt zal hoogstens 1x per seconde een rij in een database-tabel moeten vullen.

Mogelijke (deel)oplossingen

Afgaande op de eerste twee punten zou ik zeggen: glasvezel. Vanwege de bedrijfszekerheid en integriteit kan ik echt géén interferentie op de kabel hebben. Tevens is 200m te veel voor een 100Mbit koper netwerk. Eventueel overweeg ik nog de verbinding cliënts <-> verzamelpunt(switch?) met koper (S(F)TP) uit te voeren. In dat geval hebben we wel een glas en koper enabled switch nodig, óf een glas <-> koper converter voor de verbinding naar de server.

Naar aanleiding van punt 2: multi-mode glasvezel, vanwege de relatief korte afstand, en de lage kosten van een multi-mode glasvezel oplossing tov een single-mode glasvezel oplossing. De elektronica voor single-mode geven ze gewoon niet weg :)

Afgaande op punt 3: een 100Mbit verbinding met de server is ruim voldoende.

Punt 4: met m’n thuisnetwerkkennis zou ik zeggen: pak een switch en hang het hele zaakje op één switch. Een nadeel is dan dat je cliënts de server-verbinding met z’n tienen moeten delen. Maar gezien het feit dat bandbreedte toch geen bottleneck is, durf ik dat zeker wel aan.

Nu mijn vraag: over m’n eerste drie aannames heb ik een goed gevoel. Over de laatste niet. Is het gebruikelijk om een professionele server op dezelfde switch te hangen als de cliënts? Of zijn er andere (en betere) oplossingen?

Dit had ik dus in gedachten:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/netwerk12345.jpg

Als jullie andere tips, meningen of adviezen hebben, graag! De eerste 3 deeloplossingen heb ik wel een goed gevoel over, maar dat zegt niets, als jullie betere adviezen hebben, bring it on :)

Mijn dank is groot! :)

Fun while it lasted: World Community Grid!

Verwijderd

Ik zou gewoon voor je laatste punt gaan. Scheelt iig flink in de kosten en de bandbreedte is niet zo'n probleem lijkt mij met 10 clients op 100Mbit

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:23
Ik weet niet precies hoe je die 200m moet overbruggen maar als het binnen is zou ik proberen om een gigabit verbinding te maken met de switch. Dan kun je door middel van een klein switchje in de midden, ik neem aan dat je wel ergens stroom hebt, die 200 meter halen.
Na die 200m gewoon een goede switch, afhankelijk van die visualisatie pc die nog gaat komen eventueel een switch met 2 gigabit poorten. Voor de server zou ik er sowieso één doen omdat het nog wel meer verkeer kan worden en je anders weer een nieuwe kabel moet gaan leggen als het te traag is.

[ Voor 17% gewijzigd door djluc op 22-08-2003 12:06 ]

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-06 23:35
Je hebt het mooi uitgewerkt....erg profi ;) dus meteen goed gepost volgens mij. Ik denk dat je aan de slag kan...zoals foes zegt zeker met 10 clients ;)

Succes alvast...

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

@ djluc : is het niet makkelijk om 200 meter te overbruggen met een repeater?
@topicstarter : en tja,... nit erg kosten besparend, maar token ring structuur is wel zeker :D. Ik zou ook zeggen voor je laatste punt gaan.

[ Voor 48% gewijzigd door gitaarwerk op 22-08-2003 12:12 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• drepa
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01-2025
Hoi hoi,

die optie 4 zeker niet doen! je praat over afstanden van 200 meter, ook al zou je m precies in t midden kunnen zetten heb je nog steeds 2*100meter

uit ervaring kan ik zeggen als je nu al t vermoeden heb dat je veel inteferentie kan gaan krijgen gewoon glas nemen.

even korte praktijk iets, voor me werk hebben we 2 panden met een weg er tussen, onder de weg is een buis "geschoten" met in die buis diverse kabels zoals telefoonie, coax, en zooitje cat5, en wat blijkt alles gaat goed behalve de 100mb ethernet verbindingen. 300Kb.s maximale trough put! aplicaties lopen brak (hoop pakket los) etc etc.
dus kortom we hebben nu een glas gelegd met een 12 prts 10/100 switch met fiber interface.
om de kosten te drukken heb ik gewoon de gok genomen om een patch kabel te laten maken van 70 meter en die door die buis getrokken, en hij deed t dus :)

mijn advies dus aan jou, de lange stukken glas leggen, afhankelijk van de mechanische belasting waar de kabel komt te liggen kun je een patch kabel nemen of niet, uit ervaring kan ik zeggen kabels kunnen meer hebben dan ik dacht. eventueel met een switch aan de andere kant, als 100mb genoeg is gewoon converters gebruiken. 2 of 3 pc`s over een 100mb lijn zal niet zo gauw een probleem opleveren als ik t hoor.... maar dat kun je uiteraard beter zelf invullen.

hoop dat je aan dit hee verhaal wat heb.

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-08 11:00

Swerfer

Hmm...

Het hangt er ook van af of de clients ver uit elkaar liggen. Als alle clients binnen een cirkel van 50 meter van elkaar af liggen zou ik in het midden een 10/100 switch plaatsen en deze met glas naar de server brengen. Je hebt misschien wat duurdere extra afgeschermde kabels nodig om interferentie te voorkomen.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 August 2003 @ 11:54:
Ik zou gewoon voor je laatste punt gaan. Scheelt iig flink in de kosten en de bandbreedte is niet zo'n probleem lijkt mij met 10 clients op 100Mbit
Dat is alvast een medestander :)
djluc schreef op 22 augustus 2003 @ 12:05:
Ik weet niet precies hoe je die 200m moet overbruggen maar als het binnen is zou ik proberen om een gigabit verbinding te maken met de switch. Dan kun je door middel van een klein switchje in de midden, ik neem aan dat je wel ergens stroom hebt, die 200 meter halen.
Na die 200m gewoon een goede switch, afhankelijk van die visualisatie pc die nog gaat komen eventueel een switch met 2 gigabit poorten. Voor de server zou ik er sowieso één doen omdat het nog wel meer verkeer kan worden en je anders weer een nieuwe kabel moet gaan leggen als het te traag is.
Die 200 meter wil ik dus overbruggen met multi-mode glasvezel, relatief goedkoop (voor glasvezel dan), en je kunt er enkele kilometers afstand mee halen. Zonder repeaters, switches of wat dan ook :) Dat is ook een enorm voordeel van glas.
Over die Gigabit switch, ik zou het wel willen naar de server, maar ik vrees dat het toch wat overkill is.
En zijn er uberhaupt switches op de markt met een Gigabit poort voor de server, en >=10 poorten op 100 Mbit?
Graham schreef op 22 August 2003 @ 12:06:
Je hebt het mooi uitgewerkt....erg profi ;) dus meteen goed gepost volgens mij. Ik denk dat je aan de slag kan...zoals foes zegt zeker met 10 clients ;)

Succes alvast...
Ha, dat is al weer positief nieuws :) Thanks!
Gitaarwerk schreef op 22 August 2003 @ 12:11:
@ djluc : is het niet makkelijk om 200 meter te overbruggen met een repeater?
@topicstarter : en tja,... nit erg kosten besparend, maar token ring structuur is wel zeker :D. Ik zou ook zeggen voor je laatste punt gaan.
Token ring :? Is dat nog te krijgen dan 8)7 Dat is toch Coax?
drepa schreef op 22 August 2003 @ 12:20:
Hoi hoi,

die optie 4 zeker niet doen! je praat over afstanden van 200 meter, ook al zou je m precies in t midden kunnen zetten heb je nog steeds 2*100meter

uit ervaring kan ik zeggen als je nu al t vermoeden heb dat je veel inteferentie kan gaan krijgen gewoon glas nemen.

even korte praktijk iets, voor me werk hebben we 2 panden met een weg er tussen, onder de weg is een buis "geschoten" met in die buis diverse kabels zoals telefoonie, coax, en zooitje cat5, en wat blijkt alles gaat goed behalve de 100mb ethernet verbindingen. 300Kb.s maximale trough put! aplicaties lopen brak (hoop pakket los) etc etc.
dus kortom we hebben nu een glas gelegd met een 12 prts 10/100 switch met fiber interface.
om de kosten te drukken heb ik gewoon de gok genomen om een patch kabel te laten maken van 70 meter en die door die buis getrokken, en hij deed t dus :)

mijn advies dus aan jou, de lange stukken glas leggen, afhankelijk van de mechanische belasting waar de kabel komt te liggen kun je een patch kabel nemen of niet, uit ervaring kan ik zeggen kabels kunnen meer hebben dan ik dacht. eventueel met een switch aan de andere kant, als 100mb genoeg is gewoon converters gebruiken. 2 of 3 pc`s over een 100mb lijn zal niet zo gauw een probleem opleveren als ik t hoor.... maar dat kun je uiteraard beter zelf invullen.

hoop dat je aan dit hee verhaal wat heb.
Ho, wacht even, ik hoef toch helemaal geen repeater of switch in dat stuk van 200 meter? Als ik glasvezel gebruik, that is. En dat ben ik zeker van plan :)

Over de mechanische belasting, voor die 200 meter naar de server is dat nihil, maar de stukjes van de cliënts naar de switch ben ik bang voor. Zou ik daar goed, dubbel geshield koper (S(F)TP) voor kunnen gebruiken?

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Swerfer schreef op 22 August 2003 @ 12:31:
Het hangt er ook van af of de clients ver uit elkaar liggen. Als alle clients binnen een cirkel van 50 meter van elkaar af liggen zou ik in het midden een 10/100 switch plaatsen en deze met glas naar de server brengen. Je hebt misschien wat duurdere extra afgeschermde kabels nodig om interferentie te voorkomen.
Ja, dat heb ik eigenlijk vergeten te melden, de cliënts liggen allemaal binnen een cirkel met een straal van 15 meter. Als ik midden in die cirkel de switch plaats, heb ik maximaal 15 meter nodig.

Maar gaat het geen grote problemen opleveren als ik voor die korte stukjes goed afgeschermd koper gebruik?

[ Voor 9% gewijzigd door scorpionv op 22-08-2003 12:49 ]

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-08 11:00

Swerfer

Hmm...

Zou ik daar goed, dubbel geshield koper (S(F)TP) voor kunnen gebruiken?
Koop eens een stuk wat 2x zo lang is als je daadwerkelijk nodig hebt voor je langste afstand (client -> switch). Sluit twee pc's aan wia deze (crossed) kabel, en kijk wat de prestaties zijn... Werkt dit nog goed, dan weet je wat voor oplossing je zou moeten kiezen. Je kan ook eerst proberen met standaard kabel. Als daar geen interferentie in ontstaat, dan ben je nog goedkoper uit!

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Swerfer schreef op 22 August 2003 @ 12:52:
[...]

Koop eens een stuk wat 2x zo lang is als je daadwerkelijk nodig hebt voor je langste afstand (client -> switch). Sluit twee pc's aan wia deze (crossed) kabel, en kijk wat de prestaties zijn... Werkt dit nog goed, dan weet je wat voor oplossing je zou moeten kiezen. Je kan ook eerst proberen met standaard kabel. Als daar geen interferentie in ontstaat, dan ben je nog goedkoper uit!
En dat is een heel nuttige tip! Bedankt, dat ga ik zeker proberen :)

Ik zit nu naar een switch met koper en glas te zoeken, maar wie maakt die eigenlijk? 3COM kan ik eigenlijk niets vinden :? Ik zal eens bij Cisco kijken.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:57
Over je vraag over switches met Gigaport. Ja er zijn er zat. Veel switches met poorten >16 a 24 hebben zo'n Giga poort. Wel zijn die switches boven de 300 euro. [edit] bij inmac zijn er wel een paar.
Bedenk wel dat je dan voor de server dan beter een netwerkkaart voor glasvezel kan nemen. Dan heb je geen extra overbrugging nodig en ben je redelijk veilig voor grotere gebruik ervan.

[ Voor 7% gewijzigd door SPee op 22-08-2003 13:03 ]

let the past be the past.

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Ik zie er idd een hoop staan bij 3COM nu, maar dat zijn allemaal van die knoerten van switches. Eens kijken of het niet wat kleiner kan :)

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Topicstarter
Nou, voorlopig ben ik er wel even uit, ik ga gewoon voor de oplossing zoals ik die in eerste instantie ontworpen heb. Aan de serverkant 100Mb multimode glas, aan de cliëntkant 100Mb multimode glas óf met zeer goed afgeschermde 100Mb SFTP CAT5 kabel.

Maar met al het gespit is er nog een vraag boven komen drijven. Ik lees over (OSI) Layer 2, 3 ,4 manageable switches. Heb ik daar wat aan in mijn situatie?
Een Layer 3 switch heeft router functionaliteit begrijp ik, maar die heb ik sowieso niet nodig. Een Layer 4 switch, wat kan die in normale mensen taal?
Kan ik met één van deze ook bepaald soort netwerkverkeer of een bepaalde netwerknode een hogere of lagere prioriteit toekennen?

Inmiddels heb ik een leuke switch gevonden ook:
Cisco 2955C-12: 12x 100Mb koper en 2x 1Gb glas.

of de:
Cisco 3550-12G: 10x 1Gb glas en 2x 10Mb/100Mb/1Gb koper.

Beide managed en network control :)

[ Voor 24% gewijzigd door scorpionv op 22-08-2003 15:00 ]

Pagina: 1