[RedHat 8.0] Rare tekens tijden opstarten...

Pagina: 1
Acties:

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Topicstarter
Hai, ten eerste ik ben voor het eerst bezig met Linux en het wilt gelijk niet lukken :P

Ik krijg tijden het booten dit te zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.scorpiondesign.nl/got/linux/Image026.jpg
(Hier kom ik geen wijs uit, en jullie denk ik ook niet)

Soms start hij door en dan kom ik gewoon in het inlog scherm en als ik dan inlog Als Root of als een andere gebruiker loopt hij tijden het laden van instellingen vast (Kan echt niks meer, muis staat vast e.d.) het enigste wat ik dan kan doen is opnieuw opstarten.

Dit scherm dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.scorpiondesign.nl/got/linux/Image027.jpg

Wat kan ik hieraan doen?

Ik heb namelijk al:

1. Opnieuw geinstalleerd
2. Andere Linux Distro (Mandrake 8.0 dacht ik) en die doet het wel, maar ik wil zo graag RedHat :)

Technische gegevens van PC:
Voeding: 200 Watt
Moederbord: MS-5187 MicroATX VI16
Processor: AMD-k6-2 450Mhz
Geheugen: 128MB PC100
Hard Disk: Maxtor DiamondMax 8 40GB 7200Rpm (op 40 aderige kabel, moet nog een 80 kopen)
Videokaart: Trident CyberBlade (Onboard 8MB Shared)
Monitor:Philips 14B 14"
Brander: Aopen 52x24x52
Geluidskaart: Onboard
Netwerkkaart: 10/100Mbps (Type is me ontschoten, heb hem gekocht bij computerland)
Muis: Logitech ps2
Toetsenbord: FujitsuICL

Er help?

EDIT: Hmm, nu doet hij het wel :? Ik word gek... p.s.: De Rare tekens blijven...

[ Voor 10% gewijzigd door Illegal_Alien op 24-08-2003 00:03 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Verwijderd

Hier een andere n00b:

Is dat een on-board kaart?

Ik heb Redhat draaien op een Compaq EVO 1020v (laptop) met een onboard en ook shared-memory videokaart.

Ik draai nu op VESA modus (kan je zien in je screenproperties) en ik verwacht dat ik na het laden van de juiste videodrivers dit probleem verholpen heb.

IK zie ook altijd vreemde tekens omdat dat nog in het videogeheugen/buffer zat. Als Redhat klaar is met laden dan is mn beeld perfect. Tijdelijk effe wat gekke strepen, icoontjes en "ruis" maar daarna is ie goed.

Misschien moet je even snuffelen in je logboek? Inspecteren waar misschien een ander "iets" roet in het eten gooit.

Je logboek staat hier: /var/log/boot.log

Met vi kan je die prima inzien :

vi /var/log/boot.log

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Topicstarter
Het is inderdaad een Onboard videokaartje. Zal ff snuffelen...

Hij loopt trouwens weer vast op de inlog procede... Ik word hier gek van :|

[ Voor 80% gewijzigd door Illegal_Alien op 22-08-2003 13:42 ]

Verwijderd

Die rare tekens wijzen meestal op een onleebaar bootblock op de HD, en aangezien het soms wel en soms niet lukt, denk ik meer aan een hardware falen van de harde schijf.. :X

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 August 2003 @ 15:20:
Die rare tekens wijzen meestal op een onleebaar bootblock op de HD, en aangezien het soms wel en soms niet lukt, denk ik meer aan een hardware falen van de harde schijf.. :X
RedHat Linux is de enige die problemen geeft en de schijf is nieuw... Alle Windows versies draaien er op, tevens Mandrake Linux...

Verwijderd

;)

Hee, goed !

Misschien ligt het dan aan de ATA mode en de kabel.
Is het probleem weg als je in de BIOS de UDMA mode uitzet en PIO mode gebruikt ?

(Als dat helpt raad ik aan om naar RH9 te upgraden. Als je bang bent voor performance verslechtering, dat valt wel mee, helemaal als je de Windows manager niet teveel Eye -candy laat gebruiken. )

RH9 heeft (in mijn ervaring dan) veel stabielere HD routines dan RH8.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2003 16:04 ]

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 augustus 2003 @ 16:00:
;)

Hee, goed !

Is het probleem weg als je in de BIOS de UDMA mode uitzet en PIO mode gebruikt ?

(Als dat helpt raad ik aan om naar RH9 te upgraden. Als je bang bent voor performance verslechtering, dat valt wel mee, helemaal als je de Windows manager niet teveel Eye -candy laat gebruiken. )

Dan zal ik eerst ff een 80 Aderige kabel moeten kopen, en ik ga maar RH9 downloaden dan :) Trouwens het geheugen wil ik uitbreiden naar 2x 265MB

Harddisk staat in UDMA mode, Kan ik naar PIO zonder een 80 Aderige kabel?

[ Voor 7% gewijzigd door Illegal_Alien op 22-08-2003 16:18 ]

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 August 2003 @ 16:00:

Die routines zitten in je kernel, dus je hoeft alleen die te upgraden. Beetje zonde van de tijd anders.
Illegal_Alien schreef op 22 August 2003 @ 16:16:
[...]

Harddisk staat in UDMA mode, Kan ik naar PIO zonder een 80 Aderige kabel?
Tuurlijk. Een 80-aderige kabel heeft alleen nut voor modi hoger dan UDMA 2, voor de rest maakt de kabel niet uit.

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Topicstarter
ok dan :) Volgende week ff een 80 aderige kabel kopen (In het weekend kan ik niet gratis reizen met m`n OV :P) Moet hem toch gaan halen want me bios zegt dat een 80 aderig ding aanbevolen is :P

[ Voor 28% gewijzigd door Illegal_Alien op 22-08-2003 18:18 ]

• Sfynx
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 August 2003 @ 16:00:
;)

Linux houdt geen rekening met de instellingen in het BIOS, dus dat heeft geen invloed.

Verwijderd

Het gaat met het booten al mis, en de ata settings worden als text bestand geladen.

En ik denk niet dat de 2.4.20-Redhat- kernel zomaar wil compilen op RH 8.. ;)
(ATA modules zijn anders, USB modules zijn anders. Je zult ook GCC en Gtk moeten updaten.. T'is denk ik simpeler om naar RH9 te updaten.)

Als alternatief kun je ook in de regel met Vmlinuz een stukje met "ide=nodma" opnemen.

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 augustus 2003 @ 01:02:
[...]
Als alternatief kun je ook in de regel met Vmlinuz een stukje met "ide=nodma" opnemen.
En waar vind ik die :? :X Ben nog niet echt thuis op Linux...

[ Voor 4% gewijzigd door Illegal_Alien op 23-08-2003 12:52 ]

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-04 15:31
In /boot staat een config filetje voor je boot loader. Bij GRUB is het /boot/grub/grub.conf, die van LILO weet ik zo niet maar zoek en gij zult vinden dus dat moet dan wel lukken.

Ps. Als je LILO gebruikt moet je wel LILO opnieuw draaien

• Sfynx
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 augustus 2003 @ 01:02:

En ik denk niet dat de 2.4.20-Redhat- kernel zomaar wil compilen op RH 8.. ;)
(ATA modules zijn anders, USB modules zijn anders. Je zult ook GCC en Gtk moeten updaten.. T'is denk ik simpeler om naar RH9 te updaten.)
Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik met een oudere GCC geen nieuwere kernel kon compilen :) en natuurlijk compileer je dan ook gelijk nieuwe modules als je dan toch bezig bent :) een 2.4.21 (binnenkort 2.4.22 :*), of 2.6.0-test4 als je wil :P) van kernel.org trekken en bakken moet lukken hoor... (op m'n server heb ik trouwens geen Gtk, maar kan ik ook prima een kernel bakken ;))

Waar exact krijg je die tekens? Als de kernel al geladen is (dus init al gestart is), of ergens tijdens het initialiseren van een apparaat tijdens die kernel boot?

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Topicstarter
Ik krijg de tekens na de in rood verschenen tekst:

"Press I to enter the RedHat Interactive Setup"

P.s.: De Hardeschijf wordt wel correct gedetecteerd.

Daarna laad hij nog een paar dingen die ik niet kan lezen. (Pauze/Break toets werkt niet) Dacht dat het in de buurt was van de Netwerkkaart (Maar die werkt perfect, kan gewoon het internet op e.d.

En ik gebruik GRUB al Bootloader.

Trouwens dat inloggen wat af en toe niet werkt, kan dit zijn doordat ik GNOME heb gekozen ipv KDE?

edit: Ik kom er wel als user nu in, maar als ik als root ga loopt hij vast, wachtwoord e.d. zijn goed, dus ik kan niet bij Grub.conf :(

[ Voor 66% gewijzigd door Illegal_Alien op 23-08-2003 19:06 ]

Verwijderd

Sfynx schreef op 23 August 2003 @ 18:09:
[...]

Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik met een oudere GCC geen nieuwere kernel kon compilen :) en natuurlijk compileer je dan ook gelijk nieuwe modules als je dan toch bezig bent :) een 2.4.21 (binnenkort 2.4.22 :*), of 2.6.0-test4 als je wil :P) van kernel.org trekken en bakken moet lukken hoor... (op m'n server heb ik trouwens geen Gtk, maar kan ik ook prima een kernel bakken ;))
Mjah, onder GenToo. ;)

Illegal_Alien->

in /boot/grub/grub.conf

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2003 20:15 ]

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Ik heb dit ook, maar dan puntjes, die verticale lijnen over het scherm vormen. Ik denk echter dat mn videokaart brak is, want als ik ff aan mijn kaart wriemell doet hij het wel ;)

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 August 2003 @ 20:01:
[...]

Mjah, onder GenToo. ;)

Illegal_Alien->

in /boot/grub/grub.conf
Had hem al gevonden, zie mij reactie op quote hieronder...
racoontje schreef op 23 August 2003 @ 21:24:
Ik heb dit ook, maar dan puntjes, die verticale lijnen over het scherm vormen. Ik denk echter dat mn videokaart brak is, want als ik ff aan mijn kaart wriemell doet hij het wel ;)
Het is een onboard dingetje, en hij loopt vast tijden inloggen, de "root"-login geeft problemen en ik kan dus de grub.conf wel zien maar niet openen, te weinig rechten, maarja als "root" het niet doet, dan zit ik met een Rooie Hoed die het niet doet :/ . Ben er zeer positief mee begonnen maar dat begint nu een beetje af te zwakken :X

[ Voor 18% gewijzigd door Illegal_Alien op 24-08-2003 00:04 ]

Verwijderd

Al geprobeerd UDMA in de bios uit te zetten ?
(HD rapporteert dan op het informatie verzoek van het OS met alleen PIO-mode capabiliteit.)

Je kunt trouwens ook in het bootmenu op E drukken.
Doe dat als je de RedHat regel als selectie hebt.

Na op de E gedrukt te hebben kun je een regel kiezen. Kies die met vmlinuz er in.

Druk weer op E.

Nu kun je de regel voor deze boot, dus tijdelijk, aanpassen.
Zet er ide=nodma bij.

Als je aan het einde een losse 3 er bij zet, kom je in de tekst mode aan het einde van het bootproces, handig voor als het grafische gebeuren vastloopt. ;)
(Ofa als je b.v. de NVidia driver moet instellen/compileren, zonder actieve X-server.)

(Run mode 3 eigenlijk.)

Druk na het veranderen van de regel op enter.

Druk dan weer op B om te booten.
;)

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2003 00:57 ]

• Sfynx
  • Niet online
Met dezelfde methode kan je eventueel ook init=/bin/sh erachter plakken. Dan kom je direct in een rootshell terecht na de kernelstart. Wellicht handig als je dingen moet doen als root maar je kan op de 1 of andere manier niet inloggen.

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Topicstarter
Ik heb gedaan wat Hooi zei, Eerst in de Bios PIO aan gegooid, pc boot gewoon, mara kan nog steeds niet als root inloggen.

Vervolgens die Regel bij VMlinuz toegevoegd, root inlog loopt nog steeds vast, alleen me HDD led blijft nu branden, maar dit had ik eerst niet...

p.s.: Ik zie tijden het booten met die rare tekens groen (Ik neem aan dat dat de tekst "OK" is) Maar ik zie 1 keer een Rood ding staan "Failed"? Maar ik kan niet lezen wat er echt staat. P.s.: Deze LinuxCD werkt wel, dus daar kan het niet aan liggen...

EDIT: Ik ga de Nieuwste RedHat wel downloaden... Kijken of deze ook problemen geeft.

[ Voor 43% gewijzigd door Illegal_Alien op 24-08-2003 11:00 ]

Verwijderd

euh k6-2 is ali chipset ondersteunen die HD ? ps maxtor kan je ook anders instellen.
vooral belangrijk als het een ata133 is die ata 133 werkt soms niet goed met de standaard instellingen in een p2 /k6-2 etc.
Als dit werkt dan is het de video kaart

Maar je kan boot van cd en inloggen in txt mode zodat je init 3 kan doen en dus je log kan lezen en zien wat er echt is.

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Topicstarter
K6-2 = CPU en de chipset is van VIA (Wat jij allemaal zegt snap ik niet, Het is GEEN ALi chipset in iedergeval :)). Het is een ATA133 disk, maar daar heb ik een 80aderige kabel voor nodig en er hangt een 40 aan :) En me videokaart kan ik niet vervangen, deze zit onboard :)

Verwijderd

Euh...

Een K6-2/Viachipset mobo ondersteunt maar tot ATA33. Dus die 80aderige kabel is overbodig.

Verder, zal je waarschijnlijk eerst een BIOS update moeten zoeken om die 40 Gbyte harde schijf goed te kunnen gebruiken.... ;)

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 August 2003 @ 16:23:
Euh...

Een K6-2/Viachipset mobo ondersteunt maar tot ATA33. Dus die 80aderige kabel is overbodig.

Verder, zal je waarschijnlijk eerst een BIOS update moeten zoeken om die 40 Gbyte harde schijf goed te kunnen gebruiken.... ;)
Dat ding loopt als een trein, en het mobo vraagt er zelf om, dus Bios update is niet nodig, if it aint broken dont fix it, except if you want something to fix ©Illegal_Alien 2003 :)

Pagina: 1