[xp/2k/2k3] welk OS is nou beter voor video/geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

• Elephtera
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 23:23
ik heb alle3 de OSén tot mijn beschikking, ikj heb echter nog nooit met windows 2k gewerkt, dus t gaat mij vooral daarom.
onder windows xp heb ik veel problemen met haperend geluid, en haperend beeld. dit bij films, mp3, wav, zelfs de error geluiden van windows.
onder windows 2k3 hier geen last van, maar het totale systeem werkt niet echt fijn, en na installatie moet ik eerst een 20 tal dingen instellen wil ik het alles goed hebben. met windows 2k dus geen ervaring. de vraag is nu wat zijn jullie ervaringen met de OS'en in het afspelen van muziek en video? welke zouden jullie aanraden?

de haper problemen van xp zullen wel niet door t systeem komen. specs:
athlon 1,2 gz
asus GF2 64mb
512mb ram
WD 80gb schijf, 8mb cache.
AC'97 geluid

onder xp kan ik het wel goed krijgen hoor, mits ik niks laat draaien op de achtergrond. onder 2k3 maakte dat niet uit, betere multitasking dus onder 2k3

“An elephant is a mouse with an operating system”

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 14:08
Je zegt veel last te hebben van haperingen maar kan het niet zo zijn dat het aan de hardware cq drivers ligt ipv het besturingssysteem ????

• Elephtera
zelfde drivers op 2k3 als op xp. altans voor video en geluid. mobo, en de rest de standaard win xp of 2k3 drivers, dus daar zou ook iets in kunnen zitten.

[edit]
in games trouwens geen haperingen onder XP.

maar t gaat mij echt om wat anderen uit ervaring zeggen dat beter is, en dan vooral tussen 2k en 2k3.
als ze 2k zeggen ga ik die toch maar eens erop zetten, en anders namelijk gewoon weer 2k3.

[ Voor 49% gewijzigd door Elephtera op 22-08-2003 10:32 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ik zou toch eens win2k proberen, qua gebruik zal het niet veel anders zijn dan XP, de interface is natuurlijk wel anders.

Drivers zal je altijd wel vinden voor 2k, mits je natuurlijk niet al te exotische hardware heb :)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-03 13:46
Ik heb nog niet genoeg ervaring met 2k3, maar als ik zou moeten kiezen zou ik zeker voor 2k gaan. Dit is (na Dos) het meest stabiele OS wat Microsoft op de markt heeft gegooit.

Maar goed...... Wie ben ik (ow nee das een ander forum :0)

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

• Elephtera
interface gebruik ik altijd de oude 95 look, ik vind die themes maar overbodig.
hardware is niet echt exotisch :) zaten drivers voor in 98, xp, 2k3, dus dan zullen die er ook wel zijn onder 2k

maar gunner je zegt dus dat 2k beter is dan de anderen qua video/geluid?

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je serieus met A/V aan de slag wil dan zou ik eerst maar eens investeren in een fatsoenlijke geluidskaart ipv die brakke AC'97 rommel.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
elephtera schreef op 22 August 2003 @ 10:33:
Maakt m.i. geen fluit uit; 2K/XP/3K presteren allemaal net zo goed met A/V.
Kraken e.d. is puur een driver/brakke hardware kwestie.

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Ik denk niet dat je kunt zeggen: "Windows 2000 is het beste OS voor video en geluid"... Bij een vriend van me bijvoorbeeld, die had constant problemen met crashende media spelers en haperend geluid, maar onder XP had hij juist nergens last van. In jouw geval is het juist andersom.

De interface van 2000 is wel iets anders (nog gebaseerd op de oude Windows look, in XP terug te vinden als het "Windows klassiek" thema), maar kwa gebruik vrijwel hetzelfde als XP.

• Elephtera
warp schreef op 22 August 2003 @ 10:36:
[...]

Als je serieus met A/V aan de slag wil dan zou ik eerst maar eens investeren in een fatsoenlijke geluidskaart ipv die brakke AC'97 rommel.
die AC'97 levert bij mij prima geluid, heb de geluidskaarten uit de andere pc's hier thuis er al in gehad, maar allemaal zelfde kwaliteit.
de andere kaarten: SB16, SB pro, creative Live 5.1

voor de tv maakt het 0.0 uit, en voor normaal geluid met mn 2.1 inspire boxjes van creative maakt het eigenlijk ook niet uit. vandaar dus dat ik er (nog) geen andere geluidskaart in heb zitten.

wat ik zo niet meer weet, maar wat wel degelijk uit zal maken is dat nu het mobo een deel van het geluid moet processen, en dat anders de geluidskaart dat helemaal doet. klopt dat? dat zou waarschijnlijk dus wel haperingen weg kunnen nemen int geluid?
Rafe schreef op 22 August 2003 @ 10:39:
Ik denk niet dat je kunt zeggen: "Windows 2000 is het beste OS voor video en geluid"... Bij een vriend van me bijvoorbeeld, die had constant problemen met crashende media spelers en haperend geluid, maar onder XP had hij juist nergens last van. In jouw geval is het juist andersom.
ik zal dan denk ik maar gewoon windows 2000 erop gaan zetten dit weekend, om dat te proberen. zijn er nog dingen die ik moet weten? want bij 2k3 moet je dat allemaal eerst aanzetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Elephtera op 22-08-2003 10:43 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

elephtera schreef op 22 August 2003 @ 10:33:
interface gebruik ik altijd de oude 95 look, ik vind die themes maar overbodig.
hardware is niet echt exotisch :) zaten drivers voor in 98, xp, 2k3, dus dan zullen die er ook wel zijn onder 2k

combinatie van hardware kan verschillen opleveren in Operating Systems.
Maar zoals warp ook al zegt; ga eens kijken naar een betere sound card.
Kan ook heel veel schelen !

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:58

momania

iPhone 30! Bam!

elephtera schreef op 22 August 2003 @ 10:43:
[...]

ik zal dan denk ik maar gewoon windows 2000 erop gaan zetten dit weekend, om dat te proberen. zijn er nog dingen die ik moet weten? want bij 2k3 moet je dat allemaal eerst aanzetten.
Doe dat maar, zoals het een tweaker betaamd ;)

Wij kunnen je toch niet goed zeggen welk OS op _jou_ systeem het stabielst is, want er zal niemand zijn met exact de zelfde configuratie.

Zelf denk ik maar 1 ding hierbij en dat is: Hou het lekker bij of win2k of XP maar laat win2k3 voor wat het is, dat is een server OS en is daar niet voor gemaakt.

Verder: of het allemaal lekker draait hangt gewoon echt van de drivers/settings/etc af, je zal dat echt zelf moeten tunen.
Probeer dus veel verschillende drivers, zorg ook dat je voor _alles_ drivers installeerd.
Vele vergeten nog wel eens de mobo drivers ofzo of dingen als DirectX wat bij beeld en geluid ook van belang is.

Succes ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.