Toon posts:

MoBo of Geheugen oorzaak van problemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 16 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Heb een al wat ouder type Mobo: Asus A7V met drie repen pc 133 sdram van elk 128 mb. (OEM geheugen wat tot dusver nooit fouten gaf)
Bord heeft tot eergisteren altijd goed gewerkt....
Een paar dagen na het installeren van een nieuwe Harddisk en een probleemloos verlopen installatie van XP bleven vensters soms hangen en verscheen er een paar maal een melding over fouten op geheugenadressen..
Heb toen de volgende procedure gevolgd:
Bios gereset en op defaultwaarden ingesteld. Mobo enkel met ram+cpu en videokaart gestart en met zowel memtest86 als goldmemory m'n geheugenrepen getest.
Daaruit bleek het volgende: elke reep geheugen gaf -afzonderlijk getest- geen enkele fout (om het even in welk dimm-slot)...maar zodra er meerdere repen werden geplaatst ging het fout! (errors in memtest en goldmemory)
De combinatie die altijd gewerkt heeft blijkt het dus plotseling niet meer te doen!
Maar ja, niets heeft het eeuwige leven!.......
Uiteindelijk heb ik ook nog drie andere repen geheugen (infineon) uit een tweede pc gehaald en op het asus mobo gestoken....ook nu dezelfde situatie: afzonderlijk getest geen problemen maar op het moment dat er twee of meer banken worden gestoken ontstaan er fouten.
Mijn vermoeden gaat dus in de richting van de geheugencontroller op het mobo.
Graag wat meningen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het ligt ongetwijfeld aan het moederbord :)

Er zijn enkele oplossingen:
1) geheugentimings wat losser zetten (hogere waarden dus)
2) geheugenvoltages tandje hoger zetten (voorzover de instelling beschikbaar is in BIOS)
3) FSB wat lager zetten
4) nieuw moederbord halen :Y)

Maar deze suggesties staan allemaal ook gewoon in de Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen die je via de FAQ/policy van dit subforum kunt vinden B)

[ Voor 19% gewijzigd door BalusC op 22-08-2003 09:06 ]

• 215821
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-05-2020

215821

pro lurker

Mijn gok gaat inderdaad ook naar de geheugencontroller, of in ieder geval het moederbord. Kijk ook eens goed naar je bord. Zijn alle elko's nog goed?

2-0-2-2-0-2-0-0-12-12-12-0-2-0-2-2-0-2-0-0-12-12
-----------------------------------------------------------

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-06 23:35
Asus A7V????? (dus voledige model)

Misschien bekende problemen bij Asus?

iig lijkt mij de oplossingen van BalusC wel goed genoeg voor nu.

Verwijderd

Moeilijk probleem. Ik heb ongeveer iets soortgelijks gehad. (was een plastic haakje afgebroken op het mobo)

Er even vanuit gaan dat het dus niet aan je geheugen ligt aangezien je dezelfde fout krijgt met dat infineon geheugen.
Wat je zou kunnen doen (omslachtig, maar heb ik toen ook gedaan): probeer de verschillende combinaties uit. Dus: probeer alle drie de geheugenbanken te testen.

Eerst bank 1-3 dan 1-2 dan 2-3.

Probleem is dan dat wanneer je probleem meerdere banken betreft.

Suc6

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hm, slotje vergeten ..

Zie dus die troubleshooter :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.