Toon posts:

Xp start niet meer op: IRQL NOT LESS OR EQUAL

Pagina: 1
Acties:
  • 825 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Help!

Sinds zondag start me windows XP (home) niet meer op, XP logo komt netjes in beeld, vervolgens een zwart scherm met kniippende cursor en daarna een blauw scherm (niet te lezen zo snel) en start weer opnieuw op.

Veilige modus en laatst bekende config hebben geen effect. Totdat ik foutopsporting aanzet. Dan blijft ie hangen in het blauwe scherm met de melding:IRQL NOT LESS OR EQUAL.

Op internet gekeken, kan een hardware probleem zijn of een software probleem, indien software dan moet je de laatste drivers even uninstallen. MAAR IK KOM NIET MEER IN WINDOWS! :( Zou best kunenn ivm virus hebben we XP servicepack oid gedaan en norton geupgraded. Het zou volgens de docu ook de hardware zijn, maar die is het laatste jaar helemaal niet aangepast, dus dat lijtk me stug.

Hoe kom ik nou nog op de en kan in zien waar het aan ligt, in 98 kon je stapje voor stapje alles inladen en op die manier traceren, maar nu niet.
Wie weet hoe ik er achter kan komen waar het probleem zit??

Verwijderd

Meestal vindt je de oplossingen in de faq en de search. Ook www.eventid.net wil wel eens handig zijn.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05 02:17
welkom op got, klik op search en typ in: irql not less or equal, succes

• Dutch
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-04 08:50

Dutch

Alfisti

Kun je niet naar een vorig herstelpunt terug gaan via de veilige modus?

Visit my homepage | System Specs | Tweakers.net Profile

• chim0
  • Laatst online: 20-05 02:17
Verwijderd schreef op 22 August 2003 @ 08:35:
Meestal vindt je de oplossingen in de faq en de search. Ook www.eventid.net wil wel eens handig zijn.
sterker, er is een complete Windows XP en 2000 BSOD guide

[ Voor 4% gewijzigd door chim0 op 22-08-2003 08:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, veilige modus doet het ook niet.

Heb gezocht op tweakers, en is idd redelijk vaak over gesproken, maar niemand heeft echt een oplossing voor dit geval. Ga maar eerst vanavond denk ik wat overbodige kaarten eruit trekken kijken of daar het probleem zit en anders formatten ofzo...dag weekend...

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Da's al een goede start. Je kunt natuurlijk ook eerst eens proberen alle kaarten en connectoren stevig aan te drukken (zet wel je pc uit). Een slecht contact kan deze problemen nl ook veroorzaken!

We have just one world, but we live in different ones...

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:53

samo

yo/wassup

Tja, als je niks kan aanpassen in windows is het enige wat je kan proberen hardware aan te passen. Als je de bsod goed leest kan je wel achterhalen welk hard waar het is...

anders een reinstall...

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-02 15:37

AleXtc

Wannabe Pirat

probeer eerst maar eens via veilige modus op te starten....

tijdens bootten op f8 drukken.

(sorry, te snel gelezen...)

Maar heb je geen bios settings veranderd?

Geen OC ofzo?

Als het norton of SP is dan ben je wel het haasje denk ik, daar valt niet veel meer an te doen.

maar volgens mij kan je wel stap voor stap opstarten bij XP

[ Voor 39% gewijzigd door AleXtc op 22-08-2003 09:00 ]

• 215821
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-05-2020

215821

pro lurker

Probeer eens op te starten met zo min mogelijk kaarten en dergelijke, en check je geheugen.

2-0-2-2-0-2-0-0-12-12-12-0-2-0-2-2-0-2-0-0-12-12
-----------------------------------------------------------

Verwijderd

Ik heb ook zoiets gehad. Oplossingen / mogelijkheden:
1. Vervang je werkgeheugen.
2. Ik had 't met een mobo met Raid. Jij ook?
3. Het waren 2 IBM Deskstars van 40GB die langzaam aan het overlijden waren.
3. Dat mobo had een AMD 2200 processor.

Ik ben er van af gekomen door het Gigabyte 7VAC nogwat mobo te vervangen door een Gigabyte 845PE nog wat mobo + de AMD door een Tintel .... en in een later fase de HD's van IBM door Maxtors. >:)

Zie een discussie m.b.t. deze foutmeldingen hier:
http://www.tek-tips.com/g...ev3/52/pid/491/qid/130342

• GormSuil
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-10-2021
Ik had exact dit probleem een paar weken nadat ik mijn nieuwe systeem in elkaar had gezet. Het dook vooral op in memory-vretende programma's zoals photoshop en Unreal II. Ik had/heb2x 256MB op een Asus A7n8x.

Uiteindelijk dus het geheugen maar eens getest met memtest86 en dat was meteen bingo. Met wat switchen bleek het de dimm in bank 2 te zijn. Terug naar computerland ermee alwaar bleek dat ze er niets eens van konden booten.

Laat dat er eens op lopen.

Pentium IV 2.8E/ ASUS P4P800 / 2x256MB PC3200 / Saphire RADEON 9800/ Maxtor 80 Gb 7200 rpm/LIAN-Li PC60 & ToPower 350W

Verwijderd

ik had dit door een foute driver voor mijn promise ata 133 kaart. wat zij je specs van je pc? driver updates gedaan voor die tijd?

Verwijderd

Topicstarter
Heb geen mobo met raid. Het gebeurt al bij het opstarten, heb ook maar 256 geheugen, dus best kans dat dat kapot dan is, zal wel compleet worden aangesproken. Kutte is alleen dat het 1 simmetje is en als ik die er dus uithaal geen geheugen meer overhoud. is kijken hoe ik dat moet gaan oplossen.

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
memtest draaien :)

• momania
  • Laatst online: 20:58

momania

iPhone 30! Bam!

En ook welkom op GoT :)

Ten eerste moet je met de informatie uit de BSOD komen.
De melding IRQL NOT LESS OR EQUAL zegt niet genoeg, meestal zit er nog een foutcode bij waar je wel wat aan hebt.
Duik met die foutcode de Windows XP en 2000 BSOD guide in en ga uitzoeken waar het mee te maken heeft.

Staat jou foutcode niet in de guide dan kan je ook hier nog even kijken:
http://aumha.org/win5/kbestop.htm
Daar staan ze allemaal netjes op een rij met links naar de microsoft KB.

Mocht je op je geheugen uitkomen dan kan je de link van Rafe gebruiken om een tool te vinden om je geheugen te testen. :)

Ook hebben we nog een Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen waar je veel in kan vinden mbt jou probleem.

Mocht je er niet uitkomen, kan je een nieuw topic openen, maar geeft dan wel aan wat je zelf al geprobeerd heb. Geef links van zoekopdrachten, vertel wat je gevonden hebt en waar je blijft steken.

Verder wil ik je ook verzoeken om nog even de volgende dingen goed door te nemen:
Voordat je een topic opent
De topictitel
De openingspost

Succes ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.