Toon posts:

Response tijd tft schermen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik weinig verstand heb van tft schermen post ik mijn vraag maar hier.

Ik heb gezien dat je bij de aanschaf van een tft scherm op de responsetijd moet letten. Maar moet je letten op de gezamelijk response tijd(rise + fall) of de hoogste response tijd. Dus is Response Time Tr: 13ms Tf: 27ms een response tijd van 40, of is dit een response tijd van 27, die net iets boven de aanbevolen 25 ligt?

Verwijderd

Is 40 ms, je moet ze bij elkaar optellen. Zou ik voor games niet doen als ik jou was, er zijn er genoeg met een response tijd van 25ms, 20ms en nog minder (was er geen acer die 16ms deed?)

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-08 17:10

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

De gezamelijke responsetijd geeft een indicatie hoe snel een pixel kan wisselen. Dit is van invloed op bewegende beelden (films en games etc). 40ms zou ik hier niet voor gaan gebruiken. 25ms (13+12) komt meer in de buurt, maar 16 (12+4) is prima.

Al zeggen deze waarden ook niet alles. In reviews wordt weleens gezegd dat het op verschillende manieren gemeten kan worden. Bij vol brigtness of contrast aan, wat je in de praktijk niet zo hebt ingesteld. Anders gewoon in de winkel een demo vragen.

• hightower
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04-2024
die 16 ms schermen dat klinkt wel leuk maar ze hebben er een truukje mee uitgehaald. Ze gebruiken er een kleiner kleurenschema voor. als je nu een kleur hebt die er niet op staat weergeven ze 2 kleuren na elkaar zodat je als resultaat de goede kleur krijgt. alleen moet je die 16ms wel keer 2 doen. Voor het beste resultaat moet je dus voor een 25ms gaan. Een aanrader vind ik de philips 170b4bs

specs: Sun Workstation Server Router Laptop

Verwijderd

Je moet Tr en Tf bij elkaar optellen,
Vaak praten ze over de maximale respons tijd, dat houd in dat de meestal respons onder de de tijd blijft.

Maar cijfers zeggen niet alles, bij het ene 25ms scherm is het ergder dan bij een andere 25ms scherm.
Ik heb hier zelfs een 35ms scherm, maar bij spellen merk je er helemaal niks van.

Let ook op dat je bij je tft wel de kleuren temperuur kan instellen waneer je hem via de dvi gaat aansluit. Want bij veel schermen kan dat niet, gelukig heb ik het zelf niet hoeven mee te maken ^_^.

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 21:21
ik denk niet dat je ze zomaar kan optellen

rise is namelijk de tijd dat hij op kleur met komen en de fall is dat hij van de kleur af is.

stel je wilt van kleur veranderen, dan gaat verander je de weerstand. wat hij dus eigenlijk doet is een kleur uitschakelen en een andere kleur inschakelen. Dus de fall van de ene kleur hangt samen met de rise van een andere kleur.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08 19:29
Wat je ook moet bedenken, al is het 25 MS in totaal, dan is dit wanneer een totaal zwart scherm totaal wit word.

Stel je speelt een spel waarbij je een witte zonnige hemel hebt en op de grond een donkere ranzige blubbergrond, en je kijkt van onder naar boven, dan kun je iets onder de 25 MS hanteren.

Als je een flipperspel gaat spelen, is het enige bewegende onderdeel de bal en de flippers, hierbij zal dus heel weinig pixels moeten worden herschreven, om het zo maar te zeggen.

Naar mijn mening is een 16MS schermpje leuk als je altijd al op 16 bits kleuren speelt... Ik ben blij met mn 19" 25MS scherm, de kleuren zijn fantastisch. Scherpte om bij te kwijlen!

57696520646974206c65657374206973206e657264

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:31
Die xx miliseconde geldt ook voor iedere losse pixel. Bovendien is de responstijd afhankelijk van de instellingen van het scherm. Meestal geldt de 16 of 25ms alleen als je het scherm erg donker zet, bij normale helderheid kan die responstijd maar liefst 40ms zijn oid.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:38
Sluuut schreef op 22 August 2003 @ 12:03:
Wat je ook moet bedenken, al is het 25 MS in totaal, dan is dit wanneer een totaal zwart scherm totaal wit word.

Stel je speelt een spel waarbij je een witte zonnige hemel hebt en op de grond een donkere ranzige blubbergrond, en je kijkt van onder naar boven, dan kun je iets onder de 25 MS hanteren.

Als je een flipperspel gaat spelen, is het enige bewegende onderdeel de bal en de flippers, hierbij zal dus heel weinig pixels moeten worden herschreven, om het zo maar te zeggen.

Naar mijn mening is een 16MS schermpje leuk als je altijd al op 16 bits kleuren speelt... Ik ben blij met mn 19" 25MS scherm, de kleuren zijn fantastisch. Scherpte om bij te kwijlen!
Daar zit je er dus flink naast. Die 25 ms slaat op een (1) pixel die van kleur veranderd. Ook moet dit officieel gemeten worden als een pixel van zwart naar wit gaat (of andersom).

En waarom een 16 ms scherm op 16 bits draaien? slaat nergens op.

Wat betreft jou 19" 25 ms TFT, mits jij een scherm hebt wat 1600x1200 aan kan is een 17/18" scherper. Simpelweg omdat de pixelafstand kleiner is.

Verwijderd

Hightower ik zit er over na te denken om een 107b4bs te kopen. Zou jij een klein reviewtje kunnen posten? Ik kan namelijk nergens een review van deze monitor vinden. Ik uiteraard al met google gezocht, de got search geprobeerd en in het "TFT en gamen deel 5" topic heb ik gevraagd of iemand deze montor kende maar geen antwoord.

Alvast bedankt
Pagina: 1