Toon posts:

[Win2k] Gehacked, en nu? *

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn netwerk deed het ineens niet meer en ook bij een vriend van me was het weggevallen. Bij mij en mijn vriend was allebei een gebruiker aangemaakt onder de naam ILX. Ik heb zijn account eraf gegooid, maar mijn netwerk doet het nog steeds niet.
Moet ik windows opnieuw installeren? Wat kan ik doen om dit in de toekomst te voorkomen?

Verwijderd

Opnieuw installeren en in het vervolg goeie firewalls draaien en zorgen dat deze dagelijks geupdate word. Heb een comp van een buur hier staan en daar is een user acount in aangemaakt met password, kom XP niet eens meer in. Herinstallen dus. Word het een beetje zat met die hackers, de straffen moeten omhoog. Tevens zou ik wel eens willen zien dat er een internet politie word geformeerd door alle landen in de wereld om deze boys aan te pakken, ben het zat, gewoon pure computer criminaliteit, maarja, hier krijg je werkstraffen en dergelijke, is niet echt een preventief beleid.

Verwijderd

Het is toch sinds jaar en dag bekend dat je een firewall moet instaleren+virusscanner.
Hoef je je nergens druk over te maken.
Dat is het slot op je huisdeur en zonder firewall mag iedereen je huis in.
Zeker als je aan een netwerk hangt en uren verbinding hebt is dit nodig.
Firewall kun je zo gratis downloaden bijv zonealarm.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Verwijderd schreef op 22 August 2003 @ 04:48:
[..]
Dat is het slot op je huisdeur en zonder firewall mag iedereen je huis in.
Zeker als je aan een netwerk hangt en uren verbinding hebt is dit nodig.
Firewall kun je zo gratis downloaden bijv zonealarm.
Fout, het is eigen terrein dus niemand mag naarbinnen ook al staat alles open :)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Kun je dan nog wel in veilige modus inloggen?
Hebben die ei*els het administrator account hernoemd? Of hebben ze ook daar een password op gezet? Indien nee, via veilige modus inloggen en de nodige instellingen verwijderen (dan bedoel ik ook verwijderen en niet slechts resetten). Nieuwe gebruiker aanmaken, herstart en instellingen opnieuw maken.

We have just one world, but we live in different ones...

• japaveh
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:27

japaveh

Jield BV

Nulnulnix schreef op 22 August 2003 @ 08:51:
Kun je dan nog wel in veilige modus inloggen?
Hebben die ei*els het administrator account hernoemd? Of hebben ze ook daar een password op gezet? Indien nee, via veilige modus inloggen en de nodige instellingen verwijderen (dan bedoel ik ook verwijderen en niet slechts resetten). Nieuwe gebruiker aanmaken, herstart en instellingen opnieuw maken.
Toch na een mogelijke hack ten allen tijde opnieuw het OS installeren. Je weet nooit of er nog een backdoor opgezet is. Je kunt het OS na een hack niet meer vertrouwen. Het zou inderdaad wel makkelijk zijn om via het admin accoutn alle data eerst nog even veilig te stellen :)

Solo Database: Online electronic logbook and database system for research applications

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-05 10:26
Waarom denk je dat je gehacked bent.. kan ook gewoon een virus of een programma zijn wat die user heeft aangemaakt. Ik vind je verhaal een beetje vaag, je komt verward over..
Heb je psychise problemen :?

Nee maar ff serieus het is niet echt onderbouwd dat je er wat uit kunt halen.. wat voor internet heb je, welk OS draai je.. je kan heel wat meer info geven.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Je hebt genoeg scanners om trojans en backdoors te zoeken en verwijderen (the cleaner van moosoft bijvoorbeeld of spycleaner, etc.). Dat mag het probleem niet zijn. :)

Ik zie liever dat de gebruiker zijn data kan backuppen om dan idd vervolgens de partities te verwijderen, opnieuw aan te maken en een schone installatie uit te voeren...
Helemaal ongelijk heb je niet, maar TS zal data verliezen als hij geen backup heeft en dat willen we voorkomen!

We have just one world, but we live in different ones...

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:00
Sluut? (heb je psyschise problemen) waar slaat die opmerking op? Het staat totaal LOS van het probleem.

voor de TS. Als je weer windows er nieuw op hebt gezet.. maak bij de admin account (account wat standaard bij XP althans wordt aangemaakt bij de setup) een wachtwoordje en maak een 2e useraccount voor jezelf aan. Heb je minder rechten. Dus kunnen hackers in den beginnen ook minder.

En installeer een vuurmuur, een virusprogramma en laat dat programma eens in de zoveel tijd even je schijfjes nakijken.

Strava | AP | IP | AW

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-05 10:26
'It's the user who controls the computer, not the programs that control the computer"

Oftewel, als ik een firewall en een virusscanner installeer, maar ik ben nog te dom om te kunenn updaten, om windows update te kunnen draaien, om mijn wachtwoorden hetzelfde als mn username te maken.. Dan krijg je een grote kans dat je hack-able bent, ookal heb je een firewall en virusscanner.

Je hebt ook mensen die geen firewall en ook geen virus scanner draaien maar gewoon alle poorten in Windows dicht gooien, altijd windows update draaien en op de hoogte zijn van de laatste exploits/patches hiervoor.

@Da Monkey; Sluuut niet Sluut :|

57696520646974206c65657374206973206e657264

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Je kan ook even al je netwerkonderdelen wegkieperen en die opnieuw installeren.
Daarna zou ik even een goede virusscanner installeren (bv Grisoft AVG @ www.grisoft.com, die gratis is), de laatste beveiligingsupdates installeren.

Als het mogelijk is zou je nog kunnen proberen te achterhalen hoe het zo ver heeft kunnen komen. Misschien niet alle servicepacks/update geinstalleerd?

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp. Ik ga denk ik maar even het OS opnieuw installeren.
Sluuut schreef op 22 August 2003 @ 08:59:
Waarom denk je dat je gehacked bent.. kan ook gewoon een virus of een programma zijn wat die user heeft aangemaakt. Ik vind je verhaal een beetje vaag, je komt verward over..
Heb je psychise problemen :?

Nee maar ff serieus het is niet echt onderbouwd dat je er wat uit kunt halen.. wat voor internet heb je, welk OS draai je.. je kan heel wat meer info geven.
Vaag verhaal? Verward? Nee, ik weet gewoon niet precies wat er is gebeurd door de hacker of virus. Dat komt omdat ik me niet zo interesseer in de OS kant van computers en hoe dat allemaal werkt.
Ik draai win2000, heb wanadoo broadband premium.

Verwijderd

Illegal_Alien schreef op 22 August 2003 @ 08:41:
[...]

Fout, het is eigen terrein dus niemand mag naarbinnen ook al staat alles open :)
Ja ik zet mijn fiets ook altijd zonder slot buiten want hij is van mij en mijn auto laat ik de ramen altijd van open staan want hij staat op mijn naam. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 August 2003 @ 11:49:
[...]

Ja ik zet mijn fiets ook altijd zonder slot buiten want hij is van mij en mijn auto laat ik de ramen altijd van open staan want hij staat op mijn naam. :)
Maar dan mogen ze toch niet stelen, al is het dan wel je eigen schuld als het gebeurd. Zo is het ook met netwerken. Ze mogen niet inbreken, maar als je de boel niet beveiligd, is het je eigen schuld als ze inbreken.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Sluuut schreef op 22 August 2003 @ 09:16:
@Da Monkey; Sluuut niet Sluut :|
Maar z'n opmerking wordt daar niet minder om, laat zulke opmerkingen voortaan maar achterwege :Y)

En verder ontopic:
[rml][ BC3] Hoe hebben jullie je PC beveiligd?[/rml]
Wat is nou de perfecte firewall voor home users?
Hoe zien jouw beveilingsmaatregelen eruit? <--

etc, er is heel veel te vinden over beveiliging en antivirus: in SA maar ook in WOS resp. Network Troubleshooting zijn er interessante discussies over gevoerd: lees eens wat door zou ik zeggen :P
Samenvatting: niets draaien dat niet nodig en bekend is en Windows en je virusscanner altijd uptodate houden.

offtopic:
Niet geinteresseerd zijn in Windows als OS: hoeft ook niet, maar je bent gezien je topiclijst wel geinteresseerd in het laten draaien van je games en dan zal je toch wat aan onderhoud en beveiliging moeten doen (of gewoon je internetverbinding stopzetten). Dit is met een auto ook zo: ook als je niet geinteresseerd bent in auto's moet die olie ververst worden en moet er af en toe een grote beurt komen ;)

Windows opnieuw installeren (en dan alle patches installeren VOOR je je internetverbinding weer herstelt): het lijkt me wel het meest veilige ja. Een backup maken gaat dan het makkelijkst naar CD oid; maar bedenk dan wel dat de kans groot is dat er besmette bestanden worden gebackupped dus open vanaf de backup niet zomaar een programma, script, MS Office bestand etc.

Ik pas je topictitel even aan trouwens, zie WOS Policy :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt volkomen gelijk. Ik ben gewoon erg lui geweest.
Pagina: 1