Toon posts:

Uptime aanpassen

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou wel eens willen weten of je het bestandje waarde uptime in bijgehouden wordt kunt aanpassen en dan opslaan zodat het systeem weer verder telt en je een langere uptime hebt...........

Waarom wil ik dit weten omdat ik wil weten of dit soort bestandjes critical zijn voor het systeem :)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:13

Reptile209

- gers -

Volgens mij houdt het bios netjes het aantal seconden sinds het opstarten bij, en zet je kernel dat voor jouw gemak in een bestandje. Dus boeit het niks als je dat aanpast. Je zou in theorie misschien de systeem-timer aan kunnen zetten, maar ik denk dat er dan een aantal tijd-kritische functies over hun nek zouden kunnen gaan... :)

BTW: De uptime van welk OS overigens? :P

Zo scherp als een voetbal!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:09

Arjan A

Cenosillicafoob

Het OS houdt de uptime bij. Als je ermee wil knoeien, moet je de kernel van je OS aanpassen en opnieuw compileren. Igv Linux is dat niet zo moeilijk, maar windows is al lastiger.
BTW, er zijn meer threads hierover op GoT.

(moet ik nog zeggen dat het aanpassen van je uptime gewoon lame is?)

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-05 14:55

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
je zou fs/proc/proc_misc.c kunnen aanpassen en zodoende de output van /proc/uptime kunnen verhogen (bijv. de uptime 10x sneller laten lopen).

Maar of je er wat aan hebt? en of het nuttig is?

Je kernel zelf zal er niet stuk van gaan, hooguit wat userapps die ineens sneller draaien ;)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Schrijf liever een "uptime" scriptje dat wat output naar de console gooit. Als je wil cheaten hoef je je systeem teminste niet te verneuken op die manier.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:15
Of vertel gewoon dat je een enorme uptime hebt en ga dan met photoshop aan de gang. Beetje een lame actie ...

-

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Hoge uptime wil ook nog wel een betekenen dat je een lange tijd niet gepatched hebt. Zeker bij windows systemen.

Dat sommige zo stoer doen over hun uptime vindt ik maar raar. :?

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 10:52
zet je PC aan,
zet hibernate aan,
hibernate,
zet de PC een jaar in de kast,
woehoe, UPTIME

(toch?)

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04 11:26
OnTracK schreef op 22 August 2003 @ 08:16:
zet je PC aan,
zet hibernate aan,
hibernate,
woehoe, UPTIME

(toch?)
:> zo is het..
Maak dan meteen een ghost backup :)
dan kun je het ook nog terug zetten.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• deadinspace
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

OnTracK schreef op 22 augustus 2003 @ 08:16:
zet je PC aan,
zet hibernate aan,
hibernate,
woehoe, UPTIME

(toch?)
GNU/Linux systemen tellen de in hibernate/suspend doorgebrachte tijd niet mee als uptime.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-04 22:07

r0b

deadinspace schreef op 22 August 2003 @ 08:46:
[...]

GNU/Linux systemen tellen de in hibernate/suspend doorgebrachte tijd niet mee als uptime.
offtopic:
Daar kwam je na een jaar achter? :+

Verwijderd

Topicstarter
Nou het gaat niet zozeer om te laten zien dat je een hoge uptime hebt maar of het kan...... ik dac\ht dat er in het uptime-bestandje gewoon iedere keer een seconde bij werd geteld maar aangezien dat ding zels doorloopt als je hem pico-t begon ik gewoon ff te twijfelen.......

Tevens hoe zit die format in elkaar dan ?? En kan iemand mij uitleggen hoe je hem omhoog kunt zetten ?? Ik kon hier niet echt iets vinden, kwam op hele andere dingen uit en google en "linux" "uptime" "format" kreeg ik ook niet zo veel door :)

Tis gewoon een linux-tik om te weten :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2003 12:58 ]

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-05 14:55

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
format? gewoon jiffies, dus aantal seconden vanaf de boot * 100

te vinden in /proc/uptime. Proc is geen textfile maar een 'pointer' naar een functie, in dit geval uptime_read_proc(..) in fs/proc/proc_misc.c. Zoals je daar ook kan zien is daar geen uptime_write_proc(..) aanwezig, het veranderen van je uptime zal je dus niet op die manier lukken.

Het formaat van proc/uptime kun je vinden in 'man proc' en ik stel voor dat je die dus ook eens stevig doorleest zodat je tik gesust kan worden ;)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kees schreef op 22 August 2003 @ 13:11:
format? gewoon jiffies, dus aantal seconden vanaf de boot * 100
uptime This file contains two numbers: the uptime of the system (seconds), and the amount of time spent in
idle process (seconds).
Volgens mij zijn het seconden kees :)
uptime_read_proc(..) doet hier nog delen door het aantal jiffies in een seconde (meestal 100 dus), dan krijg je dus seconden up en seconden idle, als je doelt op de output van cat /proc/uptime

[ Voor 5% gewijzigd door blaataaps op 22-08-2003 13:16 ]

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Met een lange uptime schijn je status te hebben... :/ ik vind dat je meer status hebt met hogere versienummers van je software, wat aangeeft dat je je systeem een beetje normaal bijhoudt (zeker bij een server)... ik weet heus wel dat linux lang kan blijven draaien, dat hoef ik niet te bewijzen :)

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 22:35
psies ja,

en wat dan? hebben ze een uptime van zoveel honderd dagen ,
en een load average van : 0.00, 0.00, 0.00 ofzo...

cd /pub && more beer

• deadinspace
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

r0b schreef op 22 August 2003 @ 12:08:
Daar kwam je na een jaar achter? :+
Ja :'( :+

Maar serieus: ik heb een laptop, en dan merk je dat vrij duidelijk :)
Sfynx schreef op 22 August 2003 @ 13:15:
Met een lange uptime schijn je status te hebben... :/ ik vind dat je meer status hebt met hogere versienummers van je software, wat aangeeft dat je je systeem een beetje normaal bijhoudt (zeker bij een server)... ik weet heus wel dat linux lang kan blijven draaien, dat hoef ik niet te bewijzen :)
Versienummers zeggen dus eigenlijk evenveel als uptime (namelijk: helemaal niks).

Verwijderd

mwja, niet echt waard om hier over verder te gaan flamen. De TS kan weer verder met zijn honger stillen, en de rest mag weer ergens anders gaan flamen en trollen ;) Op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.