Toon posts:

DVD gebrand..beeld is groter dan het tv scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Olla,

Na wekenlang geprutst te hebben heb ik dan eindelijk de vakantievideo af en gebrand op dvd. Echter.... Als ik de dvd afspeel dan is het beeld breder dan het tv scherm. Ik heb inmiddels alles geprobeerd maar het lukt mij niet dit goed te krijgen. Ter info even de genomen stappen:

Videobron: DV AVi file Ge-edit met Pinnacle en daarna naar AVI gerendered,
Encoded: Met TMPGEnc in Pal formaat 720*576, Alles verder default gelaten
Authoring: TMPG dvdauthor en gebrand
DVD Player (stand alone): Geprobeer in alle videosettings af te spelen. Alles met
hetzelfde resultaat TV op breedbeeld normaal 16;9 14;9 etc geen
verbetering.
DVD Player (PC): In full screen is het beeld volledig zichtbaar en valt er niks af. Het
is geen breedbeelview met zwarte balken aan de onder- en bovenkant.

• Scorpion1984
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 12:30
Dit heet simpel weg de overscan van een tv. En ik ben bang dat dit niet op valt te lossen behalve met zwarte balken eromheen. Het volgende screenshot van mijn dvd-authoring software laat zien hoe groot deze overscan is. Het zwarte vlak is je tv. Binnen de eerste lijn moet alle "actie" plaats vinden, zodat deze op de meeste tv's zichtbaar is (ongeveer 5% van de kant af), dit gebied wordt "Action safe" genoemd. Binnen de tweede lijn moeten bijvoorbeeld titels en grafische elementen geplaatst worden, zodat er helemaal niks buiten beeld valt bij de meeste tv's(ongeveer 10% van de kant af), dit gebied word "Title safe" genoemd.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.linde/overscan.gif

• XTREEMRaGE
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:08

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Verwijderd schreef op 22 August 2003 @ 02:03:
Encoded: Met TMPGEnc in Pal formaat 720*576, Alles verder default gelaten
en 640x480? als het goed is moet ie met dat goed komen(het beeld :Y))

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

• Scorpion1984
XTREEMRaGE schreef op 22 August 2003 @ 02:33:
[...]

en 640x480? als het goed is moet ie met dat goed komen(het beeld :Y))
Neej niet echt, waarschijnlijk accepteerd zijn dvdauthoring software het al niet, laat staan dat er goed beeld uit zijn hardwarematige dvd-speler komt. 720x576 is gewoon de standaard tv resolutie in europa.

[ Voor 8% gewijzigd door Scorpion1984 op 22-08-2003 02:36 ]

Verwijderd

Zoals Scorpion al opmerkte; het is de overscan. Wat je het beste kan doen is met VirtualDub je video resizen naar een kleinere resolutie (bijv. 700x560 of kleiner) en dan een letterbox van 720x576 maken. Frameserven naar TMPGEnc; dan moet het lukken.

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:45

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

- bij 480x480 is 430x430 duidelijk op beeld (NTSC YUV mode)
- en ik doe vaak: 352x352 en dan is 328x328 precies!!! in beeld (op PAL en YUV mode)... misschien kan je er iets mee :P

Dus ongeveer 10% van je reso afhalen..

Ik advieseer een CD-RW te kopen en een dag te experimenteren tot je weet hoeveel % jou tv eraf snoept. Dan kan je het precies (letterboxed dus een zwarte rend om je hele video heen) goed encoden dat het exact past :)
edit:

of een breedbeeld kopen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door CT op 22-08-2003 16:45 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

CT schreef op 22 augustus 2003 @ 16:44:
- bij 480x480 is 430x430 duidelijk op beeld (NTSC YUV mode)
- en ik doe vaak: 352x352 en dan is 328x328 precies!!! in beeld (op PAL en YUV mode)... misschien kan je er iets mee :P

Dus ongeveer 10% van je reso afhalen..

Ik advieseer een CD-RW te kopen en een dag te experimenteren tot je weet hoeveel % jou tv eraf snoept. Dan kan je het precies (letterboxed dus een zwarte rend om je hele video heen) goed encoden dat het exact past :)
edit:

of een breedbeeld kopen ;)
Gebruik jij 1:1 resoluties :? vind ik wel heel erg vaag....

Daarnaast, interlaced video moet je niet gaan resizen, krijg je echt rommelig beeld van....

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 22-08-2003 16:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks so far en ik blijf het een gek verhaal vinden. Als ik de video uit mijn camera op de tv afspeel wordt het volledige beeld afgespeeld. Als je dit doet na alle stappen (Pinnacle, tmpgenc, authoren en branden op dvd) is dit plotseling niet meer mogelijk.Alles zal wel kloppen maar ik blijf het strange vinden. Ik ga nu een andere poging wagen

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Scorpion1984 schreef op 22 augustus 2003 @ 02:26:
l Het volgende screenshot van mijn dvd-authoring software laat zien hoe groot deze overscan is
Vraagje; welke authoring suite is dit? :)

• Krul
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-02 11:21

Krul

Holodoc

Ter info: bij divx films heb ik ook nooit volledig scherm op mijn TV (Sony). Nu gebruik ik DivXG400 (overlay filter) om te compenseren. De overscan moet bij mij met maar liefst 15% worden gecompenseerd om het volledig beeld te krijgen op mijn tv.
Wellicht dat je ook bij het spelen van je DVD het beeld alsnog kan compenseren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er inmiddels uit. Oorzaak is het formaat van DV video. Deze is nl. 5:4 terwijl Pal alleen maar 4:3 of 16:9 ondersteunt. De oplossing is dan ook de AVI uit de authoring convereteren naar 704*528 en dan empeggen. Onvoorstelbaar wat een ellende het maken van een vakantievideootje oplevert.

• Scorpion1984
Tele schreef op 23 August 2003 @ 08:18:
[...]

Vraagje; welke authoring suite is dit? :)
Sonic Scenarist NT, nouja, een heel klein gedeelte van het programma. Het is een erg ingewikkeld programma, maar als je uiteindelijk alles door hebt is het ideaal, en kan je er alles mee wat je op commerciele dvd's ook ziet.

Sonic Scenarist is the de-facto standard for commercial DVD title production in Hollywood and top post facilities worldwide. Scenarist users rely time and again on Scenarist for highly-featured productions with the confidence of ultimate compatibility across the broadest range of DVD players.
Afbeeldingslocatie: http://www.sonic.com/images/prod/scenarist/screenshow_filesys.gif

[ Voor 40% gewijzigd door Scorpion1984 op 23-08-2003 11:14 ]

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:45

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Fairy schreef op 22 augustus 2003 @ 16:47:
[...]

Gebruik jij 1:1 resoluties :? vind ik wel heel erg vaag....

Daarnaast, interlaced video moet je niet gaan resizen, krijg je echt rommelig beeld van....
hmja kan je beter die 10% verekenen, en de standaard reso van een ntsc svcd is 480x480 (vaag huh voor 4:3 beeld). Dus ik heb dat gewoon iets gekrompen naar 352x352, krijg je meer op 1 cd en je ziet het toch niet :P
Als ik werk met 352x240 achtige resoluties dan krijg je die 10% nooit mooi weg op mijn TV. En de meeste video's die ik zelf omzet+brand bekijk ik toch alleen op me eigen tv ;)

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik het oud Hollands Meetlint erbij gepakt om te kijekn welk gedeelte ik mis op mijn scherm. De verhouding van het dvd beeld (schatting) is 71.5 cm*38,5 cm. Het zichtbare gedeelte vande tv heeft als afmetingen: 66cm*36.5 cm. Kortom als ik met virtualdub het beeld verklein naar 660pixel*540pixels en daaromheen een frame zet van 2*30 pixels bij 2*18 pixels dan zou ik alles moeten kunnen zien (of moet ik nog rekening houden met de 704*576 pal standaard). Of de verhoudingen dan mooi zijn... We zien wel. Dit verhaal wordt vervolgd. Wat ik mij wel afvraag is waarom hiervoor geen standaardsoftware is gemaakt. Ik ben toch niet de enige die tegen dit probleem aanloopt?

Verwijderd

Topicstarter
Zo ik ben even bezig geweest en eruit. Als ik mijn videobeeld tijdens het encoden verklein (sourceclip) naar het geweldige formaar 665*516 aangevuld met zwarte randen waardoor de mpeg 720*576 qua resolutie wordt (en voldoet aan de dvd standaarden) dan zie ik nagenoeg het hele beeld op de tv. Misschien nog iets smaller (640) maar dan worden de verhoudingen redelijk scheef en zou ik de hoogte weer moeten aanpassen naar 480. Effect daarvan is dan weer zwarte randen boven en onder mijn beeld en da's ook weer zonde. Kortom.... 665*516 is het zichtbare beeldformaat op mijn tv.

Wat een ellende allemaal en wat een toekomst voor een softwarepakket die dit er na editting in 1 keer uitpoept. Wat mij betreft is er dus een zoveelste standaard uit binnen de Pal standaarden: 18*14. Hoera. Ik ga hem meteen aanmelden bij de ebu....
Pagina: 1