Ach ja, de region-hack. Zelf herinner mij ik nog goed aan één der allereerste regionhack's die ooit uitgevoerd was, het zal inmiddels denk ik een jaar of 5, 6 geleden zijn. Het postpakketje waar twee goede vrienden van mij met smart op zaten te wachten was eindelijk aangekomen. De inhoud: één of ander obscuur model DVD-speler van Samsung welke op dat moment nog helemaal niet in Nederland te koop was en zij via de nodige omwegen uiteindelijk toch hadden weten te bemachtigen. Op mijn verbaasde vraag waarom zij uitgekend dit ding wilden hebben en niet een heel wat eenvoudiger te verkrijgen en kwalitatief minstens zo goede Philips, Pioneer, Sony of Toshiba DVD hadden gekocht, werd met een grote grijns beantwoord dat deze Samsung-DVD 'voor onderzoek' was aangekocht.
Mijn ene vriend was namelijk Supervisor van het Support Center en de ander hoofdontwerper van (de Europese retail-remotes van) Oneforall. En via via hadden zij vernomen dat er met deze DVD-speler iets vreemd aan de hand was, hij reageerde namelijk op de afstandsbedieningen van een bepaalde Mini-Hifi serie van Aiwa. Nu komt het wel eens vaker voor dat een AB van een bepaald product reageert bij een heel ander apparaat, maar dat deze DVD op die Aiwa remote reageerde was bijzonder onlogisch.
Als je IR-systemen heel simplistisch bekijkt, bestaan zij min of meer uit twee delen. Een uitvoerend code-protocol (executor) en een definitiedeel welke functies aan een code koppelt. Code * executor levert het relevante IR-signaal op. Normaal als de AB's van twee apparaten op elkaar reageren, dan wordt dit meestal veroorzaakt omdat zij van een identiek executor-protocol gebruik maken. En nu was het vreemde dat de originele remote van de DVD een totaal ander executor-protocol gebruikte dan de AIWA en dat hoewel de AIWA-AB reageerde op de DVD-player, de DVD-AB niet reageerde op de AIWA-Hifi. En dan is het niet moeilijk meer om de conclusie te kunnen trekken dat deze Samsung DVD naast zijn eigen AB-protocol ook nog om één of andere reden ook nog een 2e protocol ondersteund en dat dit protocol er zou zijn om of een speciale service-AB te ondersteunen, of (en) om tijdens het fabricageproces snel en flexibel diverse instellingen/wijzigingen in de Player te kunnen aanbrengen.
Welnu, zoals de iets oudere tweaker zich nog wel zal kunnen herinneren, toen de DVD's in de kinderschoenen stonden was er een hoop geruzie tussen de DVD-fabrikanten en de Filmmaatschappijen, de laatste dreigden geen film-DVD's uit te brengen als de fabrikanten niet snel met een beveiliging zouden komen welke uiteindelijk in het huidige region-systeem zou uitmonden. Dit geruzie nog vers in herinnering besloten mijn vrienden om op onderzoek uit te gaan of dit 2e (service) protocol dat deze Samsung DVD ondersteunde met de opdat moment nog vrij nieuwe region-indeling te maken had (natuurlijk zuiver voor onderzoeksdoeleinden zoals jullie zullen begrijpen

). En inderdaad was dit het geval!
Natuurlijk kon je er gif op innemen dat ook anderen dit zouden ontdekken of wellicht reeds ontdekt hadden en het vroeg of laat op het WEB complete handleidingen zoals b.v.
deze zouden gaan verschijnen. En het duurde ook niet lang voordat fabrikanten van DVD-players ontdekten dat het voor de verkoop helemaal niet nadelig was dat hun model te hacken was. Sterker, binnen pakweg een jaar dat de gebruiksaanwijzingen voor eerste regionhacks op het internet verschenen, was het opvallend dat steeds meer nieuwe DVD-players op aanmerkelijk eenvoudiger manieren te hacken waren, had je voor de eerste hack's nog een apart remote protocol nodig, met de latere generaties van sommige fabrikanten was het zelfs mogelijk om met de originele remote de hack uit te voeren

. Na wat druk van de film-maatschappijen werd vervolgens de hack methoden iets bemoeilijkt zodat het met de originele remote niet meer naar wens ingesteld kan worden, maar zorgden de DVD-fabrikanten er vaak wel voor dat je het met een universele AB binnen het executor-protocol van de originele remote kon uitvoeren, opdat de liefhebbers van de hacks niet al te lang hoefden te speuren op welke manier de hack uitgevoerd moest worden

.
Eerder in het draadje werden wat vragen gesteld zoals
" Kan het met iedere one4all remote?
Nee, het moet in ieder geval wel een remote zijn welke DVD's support. Sommige DVD's, zoals b.v. de Samsung's van de eerste generatie gebruiken (en wellicht ook DVD's van de toekomstige generaties als de film-maatschappijen wat meer druk gaan uitoefenen) zelfs een heel ander code systeem en dan is het beter om een remote te hebben welke virtueel elk huidig en toekomstig codesysteem ondersteund zoals een AB welke per modem ge-update kan worden.
"de remote van m'n TV heeft vandaag het lootje gelegd":
Zorg dan dat je een vervangende remote neemt welke
alle functies van je originele remote kan aansturen en niet alleen de standaardfuncties. Anders ben je, als je ooit de zenderfrequenties van je TV moet wijzigen de klos als de 'zendertuning' niet wordt ondersteund.
"Hoe duur zijn die remotes? En kan ik ze daarna gewoon weggooien, ik heb immers al een afstandsbediening!"
Over hoe je moet hacken en welke remote daarvoor het meest geschikt is ga ik je niet vertellen, wel kan ik je vertellen dat als je een tijdje een goede remote zoals b.v.
deze gebruikt hebt en ik je het mes op de keel zet en dwing om of al je originele remotes uit het raam te donderen, of deze, dat je dan ongetwijfeld deze universele zult willen houden. Spotgoedkoop is hij met een adviesprijs van zo'n 70 euro niet, maar dan heb je wel een kwaliteitsremote welke per modem geüpdate kan worden, elk willekeurig IR-protocol ondersteund en bovendien elke functie van je TV ondersteund, je kunt dus ook zonder werkende originele AB b.v. de zenders op nieuw tunen. Wel is het voor dat laatste handig om je TV-handleiding te hebben, omdat daar namelijk instaat via welke functies in welke volgorde dat moet gebeuren.
Hier zie je wat
gebruikerstesten van deze remote en zijn iets oudere broertje, de urc-7560 welke ik zelf thuis gebruik. Ook van andere en m.i. zeer aan te bevelen universele AB's zoals de Philips Pronto en de Oneforall Kameleon kun je hier gebruikerservaringen vinden, deze zijn echter duurder en voor jouw wensen/eisen wellicht een overkill. Maar oordeel zelf.
[
Voor 12% gewijzigd door
Verwijderd op 24-08-2003 00:03
]