[WinME] Out of Memory errors op 'vet' systeem

Pagina: 1
Acties:

• js303
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-05 18:22
Hoi,

op mijn AMD 1.2 GHz, 512mb Ram met Windows ME systeem krijg ik sinds 2 weken bij 'slechts' een paar applicaties open al geheugen problemen.

Het probleem lijkt zich voor te doen sinds ik intensief met Apache, mysql en Photoshop werk (dus moest aan memory leaks denken); echter nu krijg ik out of memory's bij slechts een handjevol apps open, ongeacht welke apps het zijn... Erg vreemd wat ik werk al jaar en dag met 'teveel' programma's open op allerlei pc's, waardoor ze traag worden (veel swappen), maar Out of memory meldingen, nee.

Het virtueel geheugen had ik in eerste instantie op 512mb ram staan, dus tezamen met met m'n 512mb SDRam 1 gb geheugen. Ik m'n VM verhoogd naar 1024mb, maar het probleem blijft bestaan.

Ik heb Memtest29 gedraaid, om te kijken of het geheugen kapot zou zijn. Na uren te hebben gedraaid heeft het echter geen errors gevonden. Ook wordt zowel na het booten als in windows netjes 512 mb ram geteld. Tevens gechekt op virussen (mcAfee), ook niks gevonden.

Opvallend is dat ook de vensters / helemaal f*cked up raken, dus ik krijg een window met een verkeerd (of System- ipv Sans Serif-) font, helemaal geen tekst en/of geen buttons, verkeerde kleuren. Ook crasht gdi.exe weleens. Verder varieren de meldingen van een simpele Windows alert "Out of memory" tot spartaanse chromeless windows die "unknown error" enzo melden.

2e opvallende is dat Rampage (een ram-meter) nu aangeeft dat ik nog 200 mb Ram en 800 mb Page over heb... maar soms al bij 300 mb vrije ram gaat ie zeuren om Out of Memory. Oftewel er is nog zat geheugen maar hij gebruikt het niet!

Gekke is dat de machine verder wel stabiel loopt. Hij crasht nergens op, behalve dan op die gdi.exe (af en toe).

Dit is de eerste machine waarmee ik werk die zoveel geheugen heeft. Tevens is dit de eerste machine waarmee ik Out of Memory errors krijg.... hoe meer geheugen, hoe eerder Out of memory!? Wat is hier aan de hand!?

• js303
nee, ik heb echt gigabytes vrij, bovendien (indien niet duidlijk uit bovenstaand verhaal) heb ik _zelf_ de virtual memory ingesteld, (min 1024 en max 1024 mb), waardoor Windows 1x deze file reserveert (eerst gedefragmenteerd), en vervolgens voor VM geen verdere diskspace opsnoept.

ik heb nu iets van een andere forumsite gevonden dat misschien op mijn situatie kan slaan:
Your problem is two fold. The first is to tell Windows not to use so much memory for it's cache. You can do this by going to Start then Run and typing in MSCONFIG.After clicking OK, click on the Advanced button. Go to and check Limit Memory to and enter 512. (this will render the 256meg over 512 not used).

It sucks but this is a known issue with Windows. It simply was never developed to
handle this much memory because none of us could afford it or our motherboards were not able to have as much. Now that prices have dropped, we are all going out to buy more memory only to find out that our operating system can't handle it!
http://www.annoyances.org/exec/forum/winme/n998095267

heeft Windows ME hier ook nog last van? nee toch!?

[ Voor 63% gewijzigd door js303 op 21-08-2003 23:39 ]

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-03 15:23

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

ik dacht dat win ME problemen had met geheugen boven de 256MB
Je probleem lijkt daar wel over te gaan.
je zou eens kunnen zoeken in google naar problemen met WinME en veel geheugen.

probeer het een met een ander OS
win2k zou je systeem makkelijk moeten kunnen draaien

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:30
Ik weet eigenlijk niks van ME, alleen wel dat het een grote ramp is, als ik jou was zou ik naast ME even 2000 of XP installen en dan eens flink gaan photoshoppen. Ik kan met einige zekerheid zeggen dat dit de oplossing zal zijn voor je probleem.

edit:
te laat...

[ Voor 5% gewijzigd door Jappo112 op 21-08-2003 23:39 ]

• js303
Hey SimplyMe, ik was net m'n eigen bericht aan het modden en nu zie ik jou post die *precies* dit aangeeft... ga ik eens proberen, die memory limit in ms config.

• SimplyMe
  • Laatst online: 22-03 15:23

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

ik heb even de vrijheid genomen wat voor je op te zoeken

zoeken naar winme en geheugen op GoT

• js303
dank voor je tip, ik zal ze alle 1000 even doorlezen. echter meestal wordt memory leakage als oorzaak aangegeven, maar ik heb gewoon nog geheugen vrij, zoals Rampage en NireSoft Task Manager aangeven. Rampage defragmenteert het ram geheugen ook, zodat het 1 blok wordt...

Ik heb net het geheugen op 256 ingesteld met msconfig. nou ik krijg nog steeds memory errors. ik heb ff een screenshot gemaakt: http://www.xs4all.nl/~jes303/flinkopzijnmuil.jpg

zie je dat de windows blanco / verkracht getoond worden?
onderaan rechts in de taskbar zie je dat ik nog > 100 mb geheugen over heb.

• hadebe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 10:35
Ook ik denk dat het aan win me ligt. Geheugenmanagement is volgens mij brak. Probeer 98 eens, of nog (veel) beter Win 2000. Werkt veel beter op jouw systeem.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:58

momania

iPhone 30! Bam!

Heeft de machine 1 reep van 512 of twee van 256 ?

Dat geheugen probleem boven de 256 zoals aangegeven is nog steeds onder ME.
ME is ook niets meer dan een opgevrolijkte win98 en draait dus nog steeds op de oude16 core die niet goed met veel geheugen om kan gaan.

Dus zeg je dat je via de msconfig die setting naar 256 had gezet, terwijl in je quote daarvoor staat dat het op 512 moet staan :?

Mocht je dat nog veranderen en het gaat nog steeds niet goed hou je denk ik maar twee mogenlijkheden over:
1 - minder geheugen erin
2 - Ander OS dat beter kan omgaan met meer dan 256

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• js303
momania, die dit was een stukje uit een message waarin ook aangegeven was dat 512mb systemen op 256mb gezet moeten worden mbv msconfig (wat overigens niets hielp bij mij). microsoft zelf heeft hier ook al een bericht over geplaatst, zie http://support.microsoft....kb/articles/Q253/9/12.asp

magoed, ik heb zojuist ook de Min/MaxFileCache en ConservativeSwapfileUsage in System.ini toegevoegd - zonder enig effect! (zie http://support.microsoft....8/0/79.asp&NoWebContent=1

erger nog, nu is m'n systeem ook nog eens traag!
aahhh wat een k-pc dit! of OS. ik kan niet eens een nieuw window openen!
nu wordt ook opeens willekeurig m'n cd-brander getriggerd (gereset) als m'n hd driftig bezig is... waar komt dat nu weer vandaan!? ik weet nu niet meer of het s/ware of h/ware is wat hier loopt te buggen...

Verwijderd

ME is het meest waardeloze Windows OS wat ooit is uitgebracht. Formatteren die boel!

• js303
Serieus? Is het echt zo slecht gesteld met ME?

Verwijderd

Heb je hem helemaal geupdate via Windows Update? Dat geeft enige stabiliteit.

• js303
nou ik heb eigenlijk geen last van stabiliteit. maar ik zal even een win update doen

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

js303 schreef op 22 August 2003 @ 00:36:
Serieus? Is het echt zo slecht gesteld met ME?
Wil je het echt weten :?

Ja :P

Zeker zoals al eerder verteld is het geheugen management er niet op gebouwd om met zoveel geheugen om te gaan.
Een NT variant is voor jou dus veel beter ;)

• js303
maar d'r zijn toch zat mensen die prima met ME werken... of hebben die geen 512mb ram in hun machine zitten?? en hoe zit het met 98, is dat even erg? niet dat ik daarnaar terugwil hoor...

ik bedoel te zeggen: is het puur de slechte kernel of geheugenmanagement van winME of heeft de combi h/ware - s/ware er nog mee te maken - in die zin dat m'n systeem niet goed getwiekt is?

[ Voor 38% gewijzigd door js303 op 22-08-2003 02:20 ]

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Ik heb een AMD 1800+ met 512 draaien, en draait goed.
Evenzo een AMD 800met 640mb. Alleen zit hier een verouderde TV-kaart in, die maximaal (meen ik) 128 mb wil hebben bij de installatie van zijn drivers.
ME zelf draait zonder problemen.

Denk je overigens dat Apache en MySQL door Microsoft getest en goedgekeurd zijn voor ME ? (Ik denk van niet).
Enige probleem waar het mij aan doet denken is, dat Windows gebruikt geheugen niet/niet 100% vrijgeeft als het programma dat in dat geheugen geladen is geweest, is beëindigd. (N.B. dit heb ik meen ik ergens gelezen, wel handig als iemand het kan bevestigen. Bij herlezen: dit is exact wat momania beschrijft. Je hebt gelijk sphere2: problemen treden blijkens de link van momania pas op bij meer dan 512 mb)

[ Voor 61% gewijzigd door Brothar op 22-08-2003 02:33 ]

eagle

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:41

sphere

Debian abuser

Voor zover ik weet ondersteunt W98SE maximaal 512MB ram, dus dat lijkt me geen oplossing.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-05 13:58

Shunt

Boe

windows 98 en me zijn allebij even brak (doh zelfde core kernel)
me is door MS overladen met extra snoefjes en bellen en toeters
terwijl het het helemaal niet aan kan

ik heb ook een paar maanden in extreme tevredenhijd me gedraait
echter na een tijdje intensief gebruik gaat me jah vervallen
als de eerste fout komt door bvb een keer een tekort aan mem
krijg je de eerste echte fout bvb een melding over je mem
daar na is het een reactie die je niet meer kan stoppen
je windows gaat supernova

binnen de korste keren heb je bsod's voor je neus
en niets anders dan fouten

me is een corupte windows gebaseerd op een nog corptere kernel :P
dus jah wat verwact je he :D

mijn tip stap over op W2k of Wxp

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• wvdburgt
  • Laatst online: 17-04 00:27

wvdburgt

MacOS all the way baby!

ik zou ook op xp gaan ik heb zo iets ook gehad. toen ik 265 mb bij bouwde bij de 128 in mijn oude pc ging dat heel snel op een gegeven moment liep ie 5 keer vast in 10 . een reinstal kan helpen maar dan loert het probleem over een paar maanden weer op. en eenmaal op xp, je wilt echt niet meer terug;) .ps: ik draaide win xp op een 933, geforce 2 pro, 640 mb geheuge)eerst 128, toen 384, toen die 265 mb ingewisseld voor een 512)

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:02
sphere2 schreef op 22 August 2003 @ 02:29:
Voor zover ik weet ondersteunt W98SE maximaal 512MB ram, dus dat lijkt me geen oplossing.
Ik heb meer dan een jaar Win98 SE met 640MB (en sommige nog meer) gedraaid en nooit problemen gehad, Win98 kan makkelijk met veel geheugen omgaan alleen gebruiken ze het niet maar als je bv Photoshop opent met een grote foto zit je geheugen zo vol :)

En voor de topicstarter: Ja ME is slecht, je kan beter weer terug gaan naar 98 of Win2000/XP kopen ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Sir_Killalot op 22-08-2003 03:07 ]

• js303
Ik heb een AMD 1800+ met 512 draaien, en draait goed
dus het KAN wel.
Denk je overigens dat Apache en MySQL door Microsoft getest en goedgekeurd zijn voor ME ? (Ik denk van niet).
ik dacht in eerste instantie ook dat het hier aan zou kunnen liggen. echter ook als ze niet draaien heb ik het probleem.
Enige probleem waar het mij aan doet denken is, dat Windows gebruikt geheugen niet/niet 100% vrijgeeft als het programma dat in dat geheugen geladen is geweest, is beëindigd.
Maar als windows het niet vrijgeeft, hoe kan het dan dat Rampage (een memory meter) aangeeft dat ik nog 268 mb vrij heb terwijl ik geen window of app. meer kan openen? Of klopt de meter van Rampage niet? Ik ga met je mee als je zegt dat WinME geheugen niet wil vrijgeven na het sluiten van een app. (daar moest ik al snel aan denken vandaar dit geheugenmetertje) maar als ik nog zoveel geheugen over heb, waarom kunnen programma's deze dan niet gebruiken?
maar als je bv Photoshop opent met een grote foto zit je geheugen zo vol
ik heb jaren lang met een 64mb machine gewerkt op Win98, Echt de grootste Photoshop files (1600x1200 24bits >50 lagen geen uitzondering) gehad, geen probleem - was uiteraard wel traag. hij ging wel lekker swappen ja, dus af en toe koffie drinken of gewoon photoshop afsluiten, swapfile weg en opnieuw programma starten als het echt te traag werd. maar out of memory: never.

[ Voor 35% gewijzigd door js303 op 22-08-2003 11:37 ]

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

js303 schreef op 22 augustus 2003 @ 11:31:
Maar als windows het niet vrijgeeft, hoe kan het dan dat Rampage (een memory meter) aangeeft dat ik nog 268 mb vrij heb terwijl ik geen window of app. meer kan openen? Of klopt de meter van Rampage niet? Ik ga met je mee als je zegt dat WinME geheugen niet wil vrijgeven na het sluiten van een app. (daar moest ik al snel aan denken vandaar dit geheugenmetertje) maar als ik nog zoveel geheugen over heb, waarom kunnen programma's deze dan niet gebruiken?
Windows houd ook het geheugen gebruik bij in de registry en die tools lezen meestal die waardes uit.
Of het geheugen ook daadwerklijk echt vrij is weet niemand, vanwege het al eerder vermelde slechte geheugenmanagement van windows ME ;)

Verwijderd

Ik denk eerlijk gezegd dat het aan ME icm met de gebruikte vette hardware ligt .. dan nog es een paar intens gebruikte applicaties erop wil er misschien wel voor zorgen dat het fout gaat ..
waarom maak je niet tijdelijk ff een dualboot met XP? just for testing purposes dan zeg maar ;)

• js303
Of het geheugen ook daadwerklijk echt vrij is weet niemand, vanwege het al eerder vermelde slechte geheugenmanagement van windows ME
dus die geheugen-defragmentatie van Rampage rommelt alleen maar wat aan de registry? hmm das minder. weet je een memorytool die het werkelijke geheugen meet?

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

js303 schreef op 22 August 2003 @ 11:39:
[...]

dus die geheugen-defragmentatie van Rampage rommelt alleen maar wat aan de registry? hmm das minder. weet je een memorytool die het werkelijke geheugen meet?
Ik weet niet hoe Rampage het doe, maar ik heb tools gezien die alleen maar een reg waarde uitlezen.

Trouwens dat Rampage ook een memory defragmentatie tools is betekend niet veel goeds.
Geheugen managment moet je aan het OS overlaten, als daar andere tools in gaan rommelen dan raakt het OS helemaal in de war, zeker ME.

Goeie is om, zoals hiervoor gezegd, gewoon windows xp/2k ernaast te installeren als dual-boot, kan je iig het verschil zien.

• js303
Goeie is om, zoals hiervoor gezegd, gewoon windows xp/2k ernaast te installeren als dual-boot, kan je iig het verschil zien
ok ga ik doen.

Verwijderd

WinMe system recovery uitzetten wil ook wel eens helpen. Kijk eens in msconfig.sys na de opgestarte programma's daar staat het ook tussen, altijd uitzetten want het is een bron van ellende.

Ik heb nu zo'n 100 grijze haren en daarvan zijn 90 veroorzaakt door een PC met WinMe erop. WINME is het meest inferieure product wat er bestaat qua software, terug gaan naar win98 is vaak een perfecte beslissing.

(Wij hebben op het werk 1 ME systeem. Ons systeem is gekocht bij DELL, na 4 dagen gesprekken voeren met de helpdeks van Dell werd mij geadviseerd om geen office2000 te installeren. Zo zouden we geen last meer hebben van een blauw scherm. alsof je dan nog wat met een PC kunt doen..... |:( )

• Sir_Killalot
js303 schreef op 22 August 2003 @ 11:31:

[...]

ik heb jaren lang met een 64mb machine gewerkt op Win98, Echt de grootste Photoshop files (1600x1200 24bits >50 lagen geen uitzondering) gehad, geen probleem - was uiteraard wel traag. hij ging wel lekker swappen ja, dus af en toe koffie drinken of gewoon photoshop afsluiten, swapfile weg en opnieuw programma starten als het echt te traag werd. maar out of memory: never.
Ik bedoelde daarmee dat Win98 wel met veel geheugen (640 en meer) kan omgaan ;)

• Ralphie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-05 14:24
Ik dacht de max van Win98 ook 512MB was :? Fysiek geheugen dan :P

HODL

• Sir_Killalot
Ralphie schreef op 22 August 2003 @ 13:27:
Ik dacht de max van Win98 ook 512MB was :? Fysiek geheugen dan :P
Dat is gewoon een fabeltje, er kunnen soms wellis kleine problemen zijn, maar in die jaar tijd heb ik dat nooit gehad met 640MB :)

• sphere
  • Laatst online: 22:41

sphere

Debian abuser

Google eens op vcache + memory (gevonden in ander forum) :Y)

http://support.microsoft....3/9/12.asp&NoWebContent=1

Duidelijk een fabeltje |:(

[ Voor 11% gewijzigd door sphere op 23-08-2003 05:06 ]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Sir_Killalot
Dat vcache trucje had ik ook gedaan ja :)

• 3dfx
  • Niet online
Sir_Killalot schreef op 22 August 2003 @ 14:20:
[...]
Dat is gewoon een fabeltje, er kunnen soms wellis kleine problemen zijn, maar in die jaar tijd heb ik dat nooit gehad met 640MB :)
Nou, fabeltje, fabeltje: meestal krijg je niet 1,2,3 zonder aanpassingen/testen meer dan 512MB goed en stabiel aan de praat op win98/me.
Het is meer een kwestie van geluk als het meteen goed werkt :)

Pas nog gehad op Asus P4T533-c van vriend: 256MB ging prima, 512 erbij (dus 768 totaal), en gelijk allerlei fouten...toen 256MB eruit, zodat het op 512 kwam, en errors/vastlopers weg
Een soortgelijk probleem op AMD-systeem gehad, >512MB en hoppakee, instabiel/vastlopers (ook na instellen vcache etc.)

Maar WinME kan op zich lekker werken, alleen is zoals eerder gemeld het uitzetten van Systeemherstel zeker aan te raden. Ook ff kijken hoe energysavings staan: slaapstand + deepsleep uitzetten helpt ook vaak tegen vage fouten, vooral als de pc uit standby komt.

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:58
Iva_Bigone schreef op 23 August 2003 @ 07:43:
[...]

Maar WinME kan op zich lekker werken, alleen is zoals eerder gemeld het uitzetten van Systeemherstel zeker aan te raden. Ook ff kijken hoe energysavings staan: slaapstand + deepsleep uitzetten helpt ook vaak tegen vage fouten, vooral als de pc uit standby komt.
Bovenstaande is idd een aanrader, verder kun je Rambooster gebruiken om het geheugen te checken / leeg te gooien (heeft bij mij jaren zijn werk gedaan 8) )

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 14:01
Bekend probleem met Windows ME: bij het starten van een programma wordt het programma in het geheugen geladen. Hiervoor wordt geheugen gereserveerd. Bui het afsluiten wordt het programma weer uit het geheugen gegooit en wordt de reservering opgeheven.... maar ME wil onder sommige omstandigheden het vrijgeven van de reservering wel eens vergeten...

En of MS daar een patch voor uitgebracht heeft... geen idee..

Artikeltje hierover op tweakers

Verwijderd

Effe kijken in photoshop/preferences hoeveel ram Photoshop mag gebruiken, staat hij te laag dan heb je na het scannen van 6 grote en niet opgeslagen foto's al een "out of memory".

• js303
system recovery heb ik al eerder uitgezet. dus zou ook niet meer in de weg mogen zitten. verder heb ik photoshop's geheugengebruik op allerlei waardes gehad - van 75% naar 10%. maakt niks uit. overigens krijg ik ook al snel genoeg out of memory's zonder photoshop uberhaupt gedraaid te hebben...

maar ut is me nu wel duidelijk: ME zuigt (geheugen).
Pagina: 1