Verwijderd

Topicstarter
Beste GoTmembers, ik had ff een vraag :*)

Iemand die ik ken zegt dat er een kans is dat mensen in Narcose blijven, dus dat ze door gehele narcose dood kunnen gaan. Dit snap ik echter niet echt, ze kunnen nl. toch ook mensen zonder longen in leven houden met behulp van apparatuur? Zelfs een goed hart is niet nodig om iemand in leven te houden. Dus weet iemand hier de oorzak van het sterven onder narcose? ik zou het erg graag willen weten :)

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Het middel dat er voor zorgt dat jij in narcose raakt, bevat ook spierverslappers. De hoeveelheid van dit middel kan te hoog zijn voor bepaalde personen waardoor het hart, dat ook een spier is, ook verslapt raakt. En als je hart het niet meer doet, dan heb je een probleem. :) Dit is iig wat ik ervan begrepen heb.
offtopic:
Sorry, ben in een beetje melige buit.

Verwijderd

Wat ik ervan begrijp is dat je gewoon niet meer wakker wordt. Ik denk niet da je sterft (aka hard stopt, longen stoppen etc) als je in narcose blijft, maar dat het eerder een soort diepe slaap/coma is.
Correct me if I'm wrong.

• merlin_33
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-08-2025

Overgevoeligheidsreacties op bepaalde narcosemiddelen vormen de grootste groep van onbegrepen narcoseproblemen, die ook meestal tot de dood van de patiënt leiden en zelden goed kunnen worden verklaard.
Toch kan er heden ten dage veel worden gedaan ter voorkoming van ongewenste narcoseproblemen:

vooraf een gedegen klinisch onderzoek van de narcosepatiënt
zonodig een aanvullend onderzoek (bloed, ECG, röntgenfoto)
keuze van middelen afstemmen op patiënt waar mogelijk
afdoende pijnbestrijding waarborgen
extra zuurstof toedienen aan de patiënt
narcose-bewakingsapparatuur inzetten (hartbewaking, zuurstofgehalte bloed bewaken, ademhalingsbewaking, temperatuurbewaking)
zuinig omgaan met narcosemiddelen (reguleren van narcosediepte afhankelijk ingreep)
bloeddruk op peil houden met behulp van 'waakinfuus'

Bij lachgas kan bijvoorbeeld zuurstofgebrek onstaan bij andere middel weer hartstilstant
En zo zijn er nog wat manieren om te sterven

Meestal wordt lachgas gebruikt

hier nog een artikel over narcosegas
Het gas dat Moskou vorig jaar gebruikte om de Tsjetsjenen uit te schakelen die in een theater ruim 800 mensen gijzelden, bestond uit het narcosegas fentanyl waar ftoratan, beter bekend als halothaan, aan toegevoegd was. Die tweede stof is bij een hoge dosering dodelijk. Dit blijkt uit uitspraken van wetenschappers in het IKON-programma Factor.

De Russische regering heeft eerder alleen het gebruik van fentanyl toegegeven. Dat gas is echter niet dodelijk.

Volgens de Russische wetenschapper Feodorov is het slaapmiddel fentanyl gebruikt om de werking van halothaan verlengen. "Halothaan heeft de mensen uitgeschakeld en door fentanyl zijn ze erin gebleven", aldus Feodorov.

De vondst van halothaan is bevestigd door de Duitse toxicoloog Zilker, die sporen van de gevaarlijke stof aantrof bij twee ex-gijzelaars. Hij had bij hen nog de mogelijkheid om een tegengif toe te dienen, waardoor de twee in leven bleven. Volgens Zikler had het dodenaantal in Moskou veel lager kunnen uitvallen als het tegengif daar ook was gebruikt.

Het dodelijk gassenmengsel is gebruikt door Moskou nadat Tsjetsjeense terroristen ruim 800 mensen gijzelden in een Moskous theater. 129 Gijzelaars kwamen, mede door de gebrekkige eerste hulp, om het leven

Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.

Verwijderd

Ah thx :).

Mmm. Ik denk dat de meeste van die mensen die gestorven zijn echt wel gestorven zijn door een gebrek aan EHBO en niet door het gas zelf. Als je de beelden gezien hebt en ziet hoe die mensen naar buiten werden gedragen en neergelegd werden :s. Off topic: Uiteindelijk heeft de Russische regering de situatie redelijk goed aangepakt, alleen spijtig van die 129 mensen, maar uiteindelijk is het beter dan 800 doden, hoe cru het ook moge klinken.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reply's :) ben er nu een stuk wijzer in geworden thx!!
Pagina: 1