Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

oude psu, hoe te activeren zonder mobo?

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ik heb hier een oude voeding, met p1 en een p2 connecter (zie pic). Deze wil ik gaan gebruiken voor het geven van 12 volt aan mijn prometeia, omdat de 300 watt atx voeding het beste heeft gehad.. 12 volt is amper 10.7 volt ;). Nu zit ik alleen met 1 probleempje. Hoe kan ik deze voeding aanschakelen.. moet ik hier ook gewoon 2 pinnetjes verbinden ?
Ik heb gezocht bij http://www.hardwarebook.net/connector/index.html. Maar daar zie ik deze stekker niet langskomen helaas. Ook in de search kan ik niets vinden.
Hier een pic:

Afbeeldingslocatie: http://www.tutti-frutti.demon.nl/psu.JPG

4015Wp west (Dordrecht)

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:30
nee gewoon 220 erop, er zit als het goed is een powerbutton op, op de zwarte en witte draad hiervan moet je 220 zetten, de bruine en blauw zitten met de 220 aansluiting aan de achterkant van je voeding verbonden (en normaal worden deze mbv een schakelaar verbonden met de zwarte en witte)

[ Voor 88% gewijzigd door elgringo op 21-08-2003 21:27 ]

if broken it is, fix it you should

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Deze PSU's kwamen altijd met een schakelaar aan een lange kabel die aan de voorkant van de kast gemonteerd was.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Nee deze dus niet geen schakelaar. Zit gewoon alleen in mobo, en powerbuttom op mobo aangesloten!

[ Voor 33% gewijzigd door Tutti-frutti op 21-08-2003 21:28 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• Henneo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 01:12
Is ook geen ATX voeding... ;)

Lian-Li PC-65 / Asus P6T Deluxe / Core i7 920 / 6GB Corsair 1333 / Sapphire Radeon 4870X2 / 2 x 1TB Samsung / OCZ Gamestream 700W / Logitech G15 / Logitech G5

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

- die reply over stekkertje op mobo stond er dus net nog niet toen ik dit typte:

Dit is een AT-voeding, die gaan gewoon aan door de schakelaar die eraan hangt over te halen ;)
Gewoon de 220 wordt daarmee geschakeld. Daarom konden AT-machines ook nooit zelf automatisch uit enzo.

Volgens mij is dit een Compaq-voeding, die hadden inderdaad heel kort een dergelijk systeem.
Even de standaard AT-specs erbij pakken en kijken welke pin daar niet op voorkomt, (die hier dus extra aan zit), deze zal je waarsch moeten verbinden met de aarde ofzo.

[ Voor 52% gewijzigd door m-m op 21-08-2003 21:32 ]

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Kheb wat meer info.
Hij heeft in IBM computer gezeten, met dus gewoon zoals de systemen nu, dat de schakelaar via het mobo met een "jumperconnectertje" aan geschakeld wordt.
hier een pic van de achterkant van de voeding :).
Afbeeldingslocatie: http://www.tutti-frutti.demon.nl/psua.JPG

4015Wp west (Dordrecht)

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:25
ATX voedingen: groene (of grijze) doorverbinden met ground (zwart) om aan te zetten, zet er een knopje tussen ofzo

volgens onze geliefde search dan...
maar het is mij nou niet helemaal duidelijk of het wel een ATX voeding is

edit:
sorry, moet iets grondiger lezen...

[ Voor 19% gewijzigd door OnTracK op 21-08-2003 21:45 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
OnTracK schreef op 21 August 2003 @ 21:42:
ATX voedingen: groene (of grijze) doorverbinden met ground (zwart) om aan te zetten

volgens onze geliefde search dan...
maar het is mij nou niet helemaal duidelijk of het wel een ATX voeding is
Tis geen atx, en zoals jij zegt, heb ik al altijd draaien met die halfdode atx-er ;) van 10.7 volt.

4015Wp west (Dordrecht)

• m-m
  • Niet online

m-m

Tutti-frutti schreef op 21 augustus 2003 @ 21:44:
[...]

Tis geen atx, en zoals jij zegt, heb ik al altijd draaien met die halfdode atx-er ;) van 10.7 volt.
Heb je al geprobeerd aan die voeding wat meer belasting te hangen? Dat wil nog wel eens helpen :)

Verwijderd

Dit is een AT voeding. Deze heeft geen PowerOn signaal itt een ATX-voeding.

Zet wel een weerstand op de voltlijn die je niet gebruikt, geschakelde voedingen gaan 'flippen' als je de uitgangen niet belast. (dus een weerstand tussen +5 en Ground als je van plan bent alleen de 12V te gebruiken).

Als je alleen wilt testen: hang er dan een oude harddisk aan (of 2), die belasten nl. tegelijkertijd de +5 en de +12V.
12 volt is amper 10.7 volt
Als je er niets op aangesloten hebt (onbelast dus) is dat ook logisch.
powerbuttom op mobo aangesloten!
Met elkaar door verbinden als je die zonder mobo wilt testen.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2003 22:32 ]

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
hmm.. zal toch even gaan kijken ja , even een hdd erbij (= 0.5 A)

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

De pinout staat gewoon bij Hardwarebook: http://www.hardwarebook.n.../pc/motherboardpower.html

(zwart naar binnen, oranje/rood naar buiten).

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Het rotte is nu dat ik hier ff geen multimeter heb, maar volgens mij gaat een fannetje iets hoger geluid maken, wanneer ik een hdd erbij hang. Ik ga de 300 watter (van 10.7 volt) even op een mobo aansluiten, en kijken wat hij in bios zegt..
Verder kan ik toch niets met die pinn out uitleg @ hardwarebook .. of moet ik de 5 volt doorsluizen , zodat er EN door de 5 EN door de 12 volt stroom gaat lopen.

[ Voor 26% gewijzigd door Tutti-frutti op 21-08-2003 22:01 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 augustus 2003 @ 21:45:
Dit is een AT voeding. Deze heeft geen PowerOn signaal itt een ATX-voeding.

Zet wel een weerstand op de voltlijn die je niet gebruikt, geschakelde voedingen gaan 'flippen' als je de uitgangen niet belast. (dus een weerstand tussen +5 en Ground als je van plan bent alleen de 12V te gebruiken).

Als je alleen wilt testen: hang er dan een oude harddisk aan (of 2), die belasten nl. tegelijkertijd de +5 en de +12V.

[...]
Als je er niets op aangesloten hebt (onbelast dus) is dat ook logisch.
is dat flippen pas als ze lang aanstaan of als een lijn sterk belast wordt ofzo iets?
Ik loop best vaak te spelen met voedingen om het geluid van (12Volt)fans te testen en die laat ik dan meestal wel een tijdje aanstaan. Is dit schadelijk of is het pas schadelijk als je een flink vermogen uit de 12volt lijn trekt?

• Nulnulnix
  • Laatst online: 09-09 11:26

Nulnulnix

BOFH

Het is idd een gewone AT voeding. Even opdraaien en het PowerGood (PG) signaal zoeken, (waarschijnlijk de oranje draad) en deze doorverbinden met de massa (zwart). Kleuren kunnen afwijken van de standaard. Op de print van de PSU staat wel bij de diverse draden d PG vermeld.
Meerdere malen gedaan en het werkt perfekt.
Eventueel een schakelaar erop aansluiten...

[ Voor 21% gewijzigd door Nulnulnix op 21-08-2003 22:05 ]

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

'Flippen' (oscilleren) doet hij altijd gelijk bij inschakelen - een belasting op je uitgang zetten verminderd het 'flippen' juist (2-4A op de 5V en 1-2A op de 12V). Op de lange duur is het oscileren zonder belasting slecht voor je voeding. Je merkt het ook aan het feit dat de voeding in de beveiliging schiet of een te lage uitgangsspanning (en behoorlijk warmere trafo/regelaars).

PowerGood is +5V en wordt gebruikt voor je moederbord om te detecteren of je spanningen al gestabiliseerd zijn. Het is dus niet de bedoeling om zoals je bij een ATX voeding gewend bent om deze 2 draadjes met elkaar kort te sluiten naar de ground! (voor ATX: groen [poweron] + zwart [ground]) !

Bij deze voeding komen 2 draadjes uit de voeding die normaal
aangesloten worden op het moederbord? Dan zal het een overgangstype van AT naar ATX zijn (Compaq/IBM deed dat nogal eens), loshalen van het moederbord en doorverbinden met elkaar.

Zit er geen 220V 4-polige schakelaar aan (oud type AT), maar alleen een poweron schakelaar op het moederbord? Dan is het een ander overgangstype en moet je de Power Good, +5 VDC (oranje) doorverbinden met de +5V (rood).

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2003 22:41 ]

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Verwijderd schreef op 21 August 2003 @ 22:02:
'Flippen' (oscilleren) doet hij gelijk bij inschakelen. Op de lange duur is dat slecht voor je voeding. Je merkt het aan het feit dat de voeding in de beveiliging schiet of een te lage uitgangsspanning.

PowerGood is +5V en wordt gebruikt voor je moederbord om te detecteren of je spanningen al gestabiliseerd zijn. Het is dus niet de bedoeling om zoals je bij een ATX voeding gewend bent om 2 draadjes met elkaar kort te sluiten (voor ATX: groen [poweron] + zwart [ground]) !
Misschien heb je gelijk, maar ik ben het niet helemaal met je eens. Ik heb diverse voedingen doorgeschakeld d.m.v. verbinding PG - ground. Deze voedingen werken al de nodige jaren perfect, zonder enige problemen!

• m-m
  • Niet online

m-m

Nulnulnix schreef op 21 August 2003 @ 22:08:
[...]

Misschien heb je gelijk, maar ik ben het niet helemaal met je eens. Ik heb diverse voedingen doorgeschakeld d.m.v. verbinding PG - Aarde. Deze voedingen werken al de nodige jaren perfect, zonder enige problemen!
Weet je dat wel zeker? Waren dat geen ATX voedingen?
Misschien dat het bij sommigen wel kan, maar ik heb er iig nog nooit van gehoord.

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Dat weet ik zeker, het waren allemaal oude AT voedingen uit de tijd van 368/486 en pentium systemen. Toen was er geen ATX... Ik gebruik ze als voeding voor externe schijven.
De AT voedingen werken niet zonder herkenning van mobo, daar zorgt het PG signaal voor. Dus deze doorverbinden met ground en ze werken.
Ik had er een paar FC schijven aan hangen, dus van flippen heb ik nooit last ondervonden...

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Nou uhm.. ik heb nu dingen geprobeerd, maar die fan van die voeding gaat niet draaien hor.. de hdd's dus ook niet. Ik heb nu 2 hdd's op de molexen aangesloten, en heb de oranje (pin1, pwr good dus) doorverbonden met een zwarte, werkt dus niet, en heb verder ook oranje-wit, wit-zwart geprobeerd. Maar echt, in een mobo doetie het gewoon.

[ Voor 5% gewijzigd door Tutti-frutti op 21-08-2003 22:17 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Dan moeten er toch nog draden zijn van een afgeknipte schakelaar.... Die zitten er bij een AT voeding normaliter standaard op. Heb je al de psu opengeschroefd?

• m-m
  • Niet online

m-m

Nulnulnix schreef op 21 augustus 2003 @ 22:21:
Dan moeten er toch nog draden zijn van een afgeknipte schakelaar.... Die zitten er bij een AT voeding normaliter standaard op. Heb je al de psu opengeschroefd?
lijkt me sterk dat er een schakelaar aan heeft gezeten. De voeding werkt namelijk nog steeds op het bijbehorende moederbord :)

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
indeed.. hier foto, doet niets;
Afbeeldingslocatie: http://www.tutti-frutti.demon.nl/psub.JPG

4015Wp west (Dordrecht)

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

En als je de PG door leidt naar de ground van de 2de aansluiting?
Ik heb deze omleiding altijd in de PSU zelf gemaakt. Oude connectoren naar mobo eraf en extra molexen erop...
De schakelaar via mobo maakt voor zover ik weet sluiting tussen PG en ground, dat kun je doormeten... Anders vind je wel welke aansluitingen kortgesloten worden.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Ok.. die 300watt is toch wel ok eigk.. net aan mobo gehangen.. 12.47 in bios. Wordt dus gewoon te weinig belast met prometeia (volgens mij alleen 2 fans, en maybe display) en zit ook nog ccfl-etje op. Ik denk dat ik maar een extra weerstand tussen de 12 volt en gnd moet gaan doen. dan ist toch goed (als ik bijvoorbeeld 1 ampere extra wil belasten) dat ik er een 12 ohm weerstand tussen doe :?.(u=i*r, 12=1*12ohm) poe.. die vakantie laat mn wetenschap wel wegzakken zeg.. haha klopt volgens mij niet echt wat ik hierboven zeg.

Maarja, ik blijf toch erg benieuwd hoe ik nou die voeding aan de gang kan krijgen, ik kijk nog wel ff :)

[ Voor 11% gewijzigd door Tutti-frutti op 21-08-2003 22:58 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:53

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Even een kleine toevoeging daar dit relevant is:

Mijn oude AT voeding had andere kleuren als degene op http://www.hardwarebook.n.../pc/motherboardpower.html.

Het betrof een LiteOn PA-4111-4F.

De kleurgroeperingen waren hetzelfde waardoor ik vermoed dat ze toch dezelfde signalen herbergden.
Ik wou deze voeding ook zonder mobo aanlsuiten, maar de Power Good van connector P8 (deze was bij mij wit, maar op het pcb stond wel PG) werkte niet in combinatie met enige ground (zwart) en ook niet met een +5V (rood). De fan ging een seconde aan en dan weer uit.

Omdat de voeding ander nutteloos was heb ik maar lukraak de PG met andere pinnen kortgelsoten.
Het bleek dat de PG verbonden met de grijze draad van P9 (pin nummer 3, en die geeft -5V) wel effect had. Met een druk op de schakelaar bleef de fan eindelijk draaien...

Dus.. als de rest van dit topic (zoals bij mij) net niet geeft wat je nodig hebt om het werkende te krijgen... dan hoop ik dat dit helpt..

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Pagina: 1