Diode of socket temp in MBM?

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eveneens twijfels over de temps die ASUS probe ophoest en andere appz. In dit forum raden veel bezoekers aan om MBM te gebruiken. Nu ik dit gedaan heb vraag ik mij af welke sensor nu bepalend is voor de werkelijke temp van je CPU.
Maw welke temps geven jullie hier op als jullie bv een WC hebben geinstalleerd?

Is dat de Socket-temp of de Diode-temp?

PS: Mijn socket is 38 graden en mijn diode is 30 graden (met WC en idle)

Verwijderd

Socket Temp, maar die probes zijn nooit helemaal correct, dus het kan een graad of 2 schelen.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2003 19:44 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 20:59
Het is het beste om naar het ding te kijken die het warmst wordt, de socket dus.

Verder is die ASUS Probe inderdaad niet altijd even betrouwbaar, Motherboard Monitor zou al betrouwbaarder moeten zijn, maar toch krijg ik daar ook altijd hele verschillende temperaturen mee.

Meestal let ik niet zo op CPU temperaturen, maar als ik het echt zeker wil weten kijk ik in de BIOS, aangezien die naar mijn gevoel de meest waarheidsgetrouwe temperaturen laat zien. Onder andere doordat de temperaturen die de BIOS laat zien al snel 5+°C warmer is dan programma's onder Windows.

The devil is in the details.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 08:27
Wat is nou weer de socket temp :? De socket is dat waar de cpu op zit. Je bedoelt misschien de core temperatuur? Zo ja, de meeste mb's hebben daar geen uitlezing voor, dus met welk proggie je het ook probeert, als je mobo het niet ondersteunt kun je het nooit uitlezen. Proggie's zoals Asus probe meten altijd de diode temp. Met ongeveer 12 graden erbij heb je grofweg de core temperatuur.

Verwijderd

ASUS 1: (Moederbord)
ASUS 2: (CPU Socket)
ASUS 2: (CUSL)
ASUS 3: (?)
ASUS 4: (CPU-Diode)

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

je kan ook op de MBM site kijen daar staat precies hoe je het kan instellen voor elk moederboard. (ok de meesten dan)

• m-m
  • Niet online

m-m

kutkip schreef op 21 augustus 2003 @ 20:08:
Wat is nou weer de socket temp :? De socket is dat waar de cpu op zit. Je bedoelt misschien de core temperatuur? Zo ja, de meeste mb's hebben daar geen uitlezing voor, dus met welk proggie je het ook probeert, als je mobo het niet ondersteunt kun je het nooit uitlezen. Proggie's zoals Asus probe meten altijd de diode temp. Met ongeveer 12 graden erbij heb je grofweg de core temperatuur.
Socket temp is de temperatuur volgens een sensorretje dat onderin de socket zit en dus tegen de onderkant van de CPU zit. De interne diode is inderdaad de temperatuur _IN_ de CPU. Vaak is die warmer, maar ik dit geval dus niet. Meeste mensen gaan van de diode-temp uit omdat deze altijd wat hoger is en het beste van het ongunstigste geval uit kan gaan. Tenzij een van beide sensoren dus iets absurds rapporteert (zoals 130 of 9 graden ofzo).

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 08:27
m-m schreef op 21 August 2003 @ 20:32:
[...]

Socket temp is de temperatuur volgens een sensorretje dat onderin de socket zit en dus tegen de onderkant van de CPU zit. De interne diode is inderdaad de temperatuur _IN_ de CPU. Vaak is die warmer, maar ik dit geval dus niet. Meeste mensen gaan van de diode-temp uit omdat deze altijd wat hoger is en het beste van het ongunstigste geval uit kan gaan. Tenzij een van beide sensoren dus iets absurds rapporteert (zoals 130 of 9 graden ofzo).
Ow OK. Dat noem ik altijd de diode temp :D Maar als die hoger is dan de core temp is er wel iets mis met de uitlezing hoor :P

• m-m
  • Niet online

m-m

kutkip schreef op 21 August 2003 @ 20:54:
[...]

Ow OK. Dat noem ik altijd de diode temp :D Maar als die hoger is dan de core temp is er wel iets mis met de uitlezing hoor :P
Dat zou je inderdaad wel denken. Vandaar ook m'n suggestie om maar gewoon altijd van het hoogste uit te gaan, dan kan het altidj alleen maar meevallen :)

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 20:47

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

ik heb ook sensor onder de CPU geinstalleerd... in de socket zeg maar... sensor geeft stressed 43 aan... en speedfan/mbm/asus leest 48 uit.. wat moet ik nu geloven?

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaar ook m'n suggestie om maar gewoon altijd van het hoogste uit te gaan, dan kan het altidj alleen maar meevallen
ASUS 1: (Moederbord)
ASUS 2: (CPU Socket)
ASUS 2: (CUSL)
ASUS 3: (?)
ASUS 4: (CPU-Diode)
48 dus
Pagina: 1