[RH9] Apt Troubles

Pagina: 1
Acties:

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022
Ik heb op dit moment RH9 geinstalleerd staan. Hierop draait apt (http://apt.freshrpms.net), met een KDE repository (van het kde-redhat project: http://kde-redhat.sourceforge.net). Ik wou er de laatste nieuwe KDE op zetten. Ik had me echter eerst vergist en er 7.3 KDE RPM's opgeplakt in plaats van de 9 RPM's, maar dit was door een apt-get dist-upgrade snel verholpen :)

Nu zit ik echter weer met problemen, waar ik achter kwam toen ik kmail wou installeren. Kmail is namelijk een virtual package, die eigenlijk in kdenetwork zit. Kdenetwork was echter blijkbaar nog niet geinstalleerd (werd duidelijk aangetoond door zowel apt-cache showpkg als apt-get remove), dus ik run een apt-get install kdenetwork.

Output:
[root@localhost root]# apt-get install kdenetwork
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
Some packages could not be installed. This may mean that you have
requested an impossible situation or if you are using the unstable
distribution that some required packages have not yet been created
or been moved out of Incoming.

Since you only requested a single operation it is extremely likely that
the package is simply not installable and a bug report against
that package should be filed.
The following information may help to resolve the situation:

The following packages have unmet dependencies:
kdenetwork: Depends: libslp.so.1 but it is not installable
Depends: openslp but it is not installable
E: Broken packages

=====

Apt-get install van zowel libslp.so.1 als openslp levert hetzelfde op:
[root@localhost root]# apt-get install libslp.so.1
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
Package libslp.so.1 has no available version, but exists in the database.
This typically means that the package was mentioned in a dependency and
never uploaded, has been obsoleted or is not available with the contents
of sources.list
E: Package libslp.so.1 has no installation candidate

Aleen dan ipv libslp.so.1 openslp natuurlijk :)

Enig idee wat hier zou kunnen gebeurd zijn?

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
wat zegt apt-cache search libslp? Kun je het package waar het instaat wel gewoon installeren?

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• lvh
Dat apt-cache command geeft niks. En het package waar het instaat, het package waar wat instaat?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:20
SLP is een redelijk standaard lib, die staat gewoon op je redhat CDs. Installeer die RPM van je redhat CD en apt zal weer verder kunnen. Je hebt nou eenmaal niet de complete Redhat 9 CD in je APT4RPM sources.list staan, dan kan je dat verwachten.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-05 20:22
Inderdaad. Daarnaast, het is leuk om Apt te gebruiken in Red Hat, maar ik weet niet, het door elkaar gebruiken van verschillende package managers vind ik toch een beetje vragen om problemen...

• lvh
Ik dacht dat APT gewoon doordeed, maar wat apt in debian doet met debs, hier dan doet met RPM's. Dat heb ik dan blijkbaar verkeerd begrepen ;)

Normaal werkt apt wel lekker hoor, dit is een van de eerste problemen die ik ermee gehad heb.

EDIT: Zoo, gefixed! Enorm bedankt allen :) Het ligt aan het feit dat ik een minimal install heb gedaan, voor de mensen die dat ook gedaan hebben of zullen doen en die hier met de search terecht komen:

1) Download de laatste nieuwe openslp. Dit heb ik weliswaar via google gedaan, maar als je een directe link wil:
http://rpmfind.net/linux/...penslp-1.0.9a-1.i386.html

2) Installeer die RPM. Ik weet wel dat hij zegt dat ie ook libslp nodig heeft, maar deze zit handig mee in de RPM die je op de hierbovengenoemde pagina vindt.

3) Enjoy :)

[ Voor 56% gewijzigd door lvh op 21-08-2003 20:51 ]

Verwijderd

Wilke schreef op 21 August 2003 @ 20:18:
Inderdaad. Daarnaast, het is leuk om Apt te gebruiken in Red Hat, maar ik weet niet, het door elkaar gebruiken van verschillende package managers vind ik toch een beetje vragen om problemen...
Daar kan ik het niet echt mee eens zijn.

RedHat heeft niet een echt package management, je kunt wel software van de CD bij-installeren maar geen contributed software en verwijderen van pakketten is bijna onmogelijk.

Zelfs Kpackage ontrbreekt in de Redhat KDE pakketten.

Als je dan naar Debian kijkt, daar tel ik er 5 standaard.
dpkg
dselect
aptitude
synaptic
taskselect.

Eigenlijk heeft Redhat alleen dpkg (rpm) en iets wat op taskselect lijkt.

racoontje->
Heel goed ;)

Heb je ook synaptic er bij gezet ? Dat helpt echt stukken om de boel wat beter te beheren.

• lvh
Woot! Ik had iets juist :P ;)

Nee, geen Synaptic. Ken ik wel en gebruikte ik vroeger, maar was het niet zo dat Synaptic ineens stopte met werken na een apt upgrade, vanwege de niet backwards compatibility (ze zijn toen /etc/apt/sources.list.d ipv sources.list gaan gebruiken of omgekeerd IIRC). Ik ga het in ieder geval nu ff proberen, dankzij mijn nu werkende apt is het, moest het niet werken, er even snel af dan het erop stond ;)

Verwijderd

racoontje schreef op 21 August 2003 @ 20:34:
Ik dacht dat APT gewoon doordeed, maar wat apt in debian doet met debs, hier dan doet met RPM's. Dat heb ik dan blijkbaar verkeerd begrepen ;)
Nee, dat heb je goed begrepen, het heet niet voor niets apt-rpm. :). Je gebruikt dus ook geen verschillende package managers door elkaar want beiden gebruiken de centrale RPM database. :Y).

Verwijderd

en nu is er ook yum

Ik gebruik zelf trouwens ook apt-rpm en ben eigenlijk nog nooit tegen problemen aangelopen, ik heb yum dus eigenlijk nooit gebruikt.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 22 August 2003 @ 00:39:
Daar kan ik het niet echt mee eens zijn.

RedHat heeft niet een echt package management, je kunt wel software van de CD bij-installeren maar geen contributed software en verwijderen van pakketten is bijna onmogelijk.
En daar kan ik het niet mee eens zijn. Contributed software is prima te installeren MITS het package goed in elkaar zit. Verwijderen gaat ook prima, alleen moet je dependant package met de hand deinstalelleren. Ik geef daar zelfs de voorkeur aan, ik heb dpkg extreem domme dingen zien doen, met RPM weet ik wat er gebeurd.

Verwijderd

igmar->
Maar dat is dus mijn punt eigenlijk, als je met apt for rpm en synaptic werkt gaat het wel.

Met de Redhat manager ben je een halve dag bezig om uit te zoeken wat b.v. de dependencies van de samba, http en ftp server zijn als je die wilt verwijderen.

Met synaptic is het 5 klikken en het is al gedaan....

racoontje->
dit is de laatste synaptic versie. voor zolang als die niet wordt ge-update.
http://ftp.freshrpms.net/...naptic-0.42-1.fr.i386.rpm
Laatste apt versie :
http://ftp.freshrpms.net/...pt-0.5.5cnc6-fr1.i386.rpm

Dat met de sources.list en de updates die het 'verpesten' klopt ook wel. ;)
Het best kun je even van alles m.b.t. de goed-werkende sources.d en sources.list een backup maken en het achteraf met de hand controleren en eventueel weer herstellen.

• lvh
Ik had net een nieuwe install erop gepleurd, daarmee dit probleem (had minimal install gedaan, en heel dat ding geinstalleerd via een SSH connectie). Dus mijn software is wel up to date :) Maar toch enorm bedankt voor de links :)
Pagina: 1