Toon posts:

hoe warmte uit kast krijgen????

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik vond al een tijdje dat mij proccesor een beetje heet werd, ik heb een athlon 700 (0.18) maar hij werd standaart al 50 graden
:(
als ik de FBS omhoog gooide werd hij niet warmer :) ik dacht jippie kan ik toch nog OC-en. ik krijg hem tot nu toe op 820 met FBS rond de 117 - 118 maar toen kwam het.

toeval vroeg een vriend van mij om ff te kijken naar mijn voeding hij wilde wa weten dus ik maak kast open terwijl hij aanstaat, ik laat de kast een tijdje open staan ongeveer 15 min :) en doe voor de gein ff sisoft temp meeting van proc.

IS de temp van de proc in die 15 min van 51 naar 42 graden gezakt :)
ik denk laat ik eens met kast open beginnen en een tijdje aan laten staan 3 uur ongeveer.
Na drie uur gamen met koetje aan enz. was hij nog maar 30 graden max. nu na het gamen is hij al gezakt naar 28. volgens mij kan mij kast een heleboel warmte niet kwijt.. :(

wat kan ik hieraan doen?? ik heb bigtower en kan nog wel een paar koelers erin proppen maar werkt dit goed en hoe kan ik dat het beste doen ik wil de kast wel gewoon dicht houden. want dat scheelt wel veeeel in herrie.

Verwijderd

2 gaten in de zijkant van de kast maken van zo'n 8cm
achter die gaten 2 8cm fans plaatsen... lekker cool :)

Verwijderd

Hehehehe LOL Dick =)
Haal gewoon je voeding eruit en stop daar 2 dikke fans =) En eentje voor in je kast zodat je een stroming langs je proc krijgt =)

Werkt goed joh ! =))
Die van mij komt op 1,85 volt (op gewone snelheid) niet boven de 45 uit =)

Give it a try =D

GreetzZ MaSsiE

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 17:58
als je een casefan hebt blaast ie de verkeerde kant op, of probeer anders eens de luchtstroom te verbeteren door ide en andere kabels aan de kant te hangen

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Er zijn 2 dingen waarvoor je moet zorgen.

1. hij moet zijn WARME lucht bij kunnen.

Je CPU koeler neemt de warme van de CPU over en wilt deze weer overdragen aan de lucht in je kast. Die lucht wordt dus steeds warmer. Hoe warmer die lucht wordt, hoe minder warmte hij gaat opnemen van je CPU koeler. Je CPU koeler kan dus steeds minder warmte kwijt en gaat op zijn beurt weer minder warmte van je CPU opnemen.

Dus die lucht moet er uit! Sommige kasten hebben 1 of zelfs 2 (Antec SX-830/SX-1030 :D ) 'fan-openingen' achter op de backplate (direct achter de CPU, boven je USB/PS2/COM/LPT aansluitingen) zitten. Zoniet dan zou ik zeggen kijk of je daar 1 of 2 80mm fans kan plaatsen en ga ff zagen/dremelen. (Zagen/dremelen veroorzaakt nogal wat trillingen.. haal dus altijd eerst ALLES uit je kast of ALLES van je mainboard tray af!!).

Plaats je daar 1 of 2 80mm fans die aardig wat CFM (Cubic Feet per Minute) lucht naar buiten kunnen 'blazen' .. dan gaat er al veel warme lucht de kast.

2. Dan moet er verse, koude lucht de kast in.

Warme lucht gaat omhoog dus de koudst mogelijke lucht halen we van onder. Voor - onder in je kast (helemaal onder je HD's etc) zitten in sommige kasten openingen om een fan te plaatsen, soms zit er al een fan! Zo niet, wederom ff zagen en dremelen en daar kan heel mooi.. 1 of 2 80mm fans of 1 120mm fan. Deze gaat dan koude lucht naar binnen zuigen. Staat je kast op vloerbedeking ofzo dan kan het geen kwaad om er een stof filter voor te plaatsen btw.

Wat ook goed schijnt te helpen (zeker als een "hete" videokaart hebt als een GeForce256 of GeForce2) is het plaatsen van 1 of 2 fans boven je videokaart en andere sloten.. welke koude lucht naar binnen zuigen en dan zo niet alleen meer verse lucht je kast in jaagt maar ook meteen wat extra koeling geeft aan je videokaart.

Ook hier ff gaatjes zagen/dremelen voor 1 of 2 80mm/120mm fans.

Dus met 3 tot 6 fans kan je de boel aardig kouder krijgen. Probleem is wel .. hoe meer fans = hoe meer lawaai.. zeker als je fans neemt welke veel lucht verplaatsen (CFM) of veel toeren draaien (RPM).

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Topicstarter
moet ik zo'n koeler dan naar binnen of naar buiten laten blazen???

lijkt me naar buiten want de warmte waait via de zijkant van pros de kast in en ik kan daar zo een koeler proppen vlak naast de pros

kl*re kast |:(

Verwijderd

Topicstarter
de kast heeft :

2 keer ruimte voor een koeler van 4 bij 4 das geloof ik ongever 6 cm dia. eentje daarvan zit vlak bij de pros en dus op de goede plek,

verder zitten er in de kast bovenin nog 2 plaatsen voor 7 bij 7 cm das diameter van ongeveer 10 cm van schroefgat tot schroefgat alles :)

hebben die dingen boven in wel nut hem moederboard zit onder en daarboven zit er ook nog eerst die voeding tussen.

Verwijderd

lol =)
Weet juh hoe ik het nu heb ?
Ik heb nu 2 * 6cm koelers naast de proc zitten (5 cm ertussen =) en 2 kleine koelers (ik denk 3cm) aan de andere kant net naast de cd-spelers. die de lucht naast de cd-spelers naarbuiten blaast.

De 2 grote blazen de lucht erin, en de 2 kleine eruit. Hierdoor krijg je een snelle luchtstroom en aangezien de 2 grote de lucht vanaf het raam zuigen =)) word ie lekker koel =)
Hij loopt op normale voltage rond de 30 =D

Verwijderd

Topicstarter
hier schiet ik dus niet echt mee op ik heb in ieder geval niet veel zin om te gaan zagen enz. in de kast :)

Verwijderd

Topicstarter
tering ik heb net weer ff zijkant van kast erweer tegen aan gezet niet vast en proc is weer 42 graden :(

Verwijderd

Hmz... hang gewoon een koelertjuh aan de ene kant van je kast, en een aan de andere kant. en dan maak je aan de achterkant een paar gaatjus =) Zodat er lucht bij kan =)

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
je kunt het beste de "natuurlijke" stroming van lucht een beetje bevorderen; warme lucht stijgt op. Dus onderin lucht inlaten, en dan bovenin lucht uitlaten, nadat het langs alle hete componenten gegaan is.
Als je de ingangen nou strategisch plaatst (dus bv. bij je videokaart, en onderin) en de uitgangen ook (dus evt. de fan in je koeling omdraaien, die zit bovenin en moet dus de WARME lucht erUIT pompen ipv de koude lucht erIN) dan krijg je het beste effect.
Je kunt ook 2 fans op elkaar stapelen (draaien ze langzamer maar veroorzaakt grotere airflow) en 1 fan als UITlaat, dan krijg je overdruk en wil de lucht een beetje de kast uit bovenin -> sterkere stroom

Verwijderd

Topicstarter
THNX zal ff kijken, alleen dan heb je weer die herrie :(

eigenlijk is het nooit goed :(

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je kutn wel Low-RPM fans nemen die bruut groot zijn. Dat geeft wat minder herrie, en als je toch een bigtower hebt... (Moet je ze natuurlijk niet achter een klein raster plakken eh, dus dremelen zal het wel worden.)

Verwijderd

Topicstarter
ik kijk wel de koelers van de proc maken toch al genoeg herrie dus een beetje herrie mogen ze wel maken :)

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-08 07:20

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Ik heb 2 sunon fans van 91x91 een onderin die lucht de kast inblaast aan de voorkant, en een aan de achterkant die lucht uit de kast zuigt, TOPPER! laatst kwam het stemmetje in mijn K7T ProII vragen of de termostaat wat hoger kon :):):):):)
maar helaas wil mijn Duron 800 niet verder dan 970, iig niet met de multiplier :( maar we gaan wel verder met de FSB, hee mzzls hoop dat je wel wat aan mijn situatie hebt.

Breek je nek voorzichtig

• Albinoraptor
  • Laatst online: 20:18
Doe het als mij en bij mij kan kast temp niet lager. Kamertemp=22 graden kast temp is ook 22 graden.
Gewoon 1 80mm fan voorin 1 achterin. Ook nog een slot koeler onder mijn grafische kaart, zodat er keer warmt van videokaart in kast komt. En ook nog zo'n koeler van <a href="http:/www.nedcool.com">nedcool </a>Deze[img]"http://www.ned-cool.nl/images/2cool-singleshot.jpg"[/img]

Nu nog een fop38 op CPU en chrome orb op radeon.

• phemelrijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-08 21:00

phemelrijk

Wat is dat dan ?

Hoeveel graden kan je temperatuur dalen met zo een 2cool systeem ?:)

• Albinoraptor
  • Laatst online: 20:18
Als ik hem er uit haal wordt temp ongeveer 25 graden dus 4 graden warmer.(20% warmer) Maar vind het wel leuk dat kast temp even hoog is als kamer temp. :)

Verwijderd

Voor gedetailleerde info over de airflow en cooling van een athlon (geldt eigenlijk voor elke ATX kast) check dit:
http://www.amd.com/products/cpg/athlon/pdf/cooling_guide.pdf
Pagina: 1